Vauvan kääntäminen, tai sen yritys, miten se tapahtuu?

"qqq"
Lääkäri ottaa vauvasta kiinni vatsanpeitteiden läpi ja alkaa hivuttaa sitä oikeaan asentoon. Tuntuu vähän epämiellyttävältä, mutta ei satu. Ultralla seurataan vauvan vointia. Mulla ei kääntäminen onnistunut kummassakaan perätilassa.

No mulla ainaki otti kipiää niin perkeleesti!

Kävin äitiyspolilla viikolla 36 ku lääkärin huomas vauvan perätilan (neuvolas ei oltu asiaa huomattu...) ja yritti samantien käännöstä, mutta lopetti supistelujen takia. Jäin osastolle ja seuraavan päivänä uus yritys ku olin saanut supistelua estävää lääkettä. Maha jo ennestään kipiä ja arka, että totta kai se otti viä kipiempää. Vauva voi koko ajan hyvin ja potki lääkäriä käteen. Lääkäri ja kätilö huolestu mun tilasta koska mulle tulle rytmihäiriöötä, niitä kyllä voi tulla muutenki mulle. No vauva kääntyi ja pysyi oikeenpäin loppuun asti. Lääkäri sano, että noilla viikoilla ei kyllä haittaa vaikka lähtis syntymään.

Että eiköhän tässäki asias oo erilaasia kokemuksia, toisilla ottaa kipiää ja toisilla ei.

"Vieras"
Mulla tehtiin käännös rv36+. Ensin olin käyrillä puolisen tuntia, jonka jälkeen 2 lääkäriä käänsi vauvan vatsanpeitteiden läpi. Pikkasen sattui mutta helposti kuitenkin kääntyi ja pysyi loppuun asti. Vauva syntyi alateitse rv39+5. Toiminpiteen jälkeen oli supisteluita jonkin aikaa, joita seurattiin käyrillä noin puoli tuntia.

Syömättä piti olla ennen sitä, ja paikanpäällä ultrattiin. Sitten siirryin synnärille, jossa sängyn päätyä laskettiin niin että olin hiukan pää alaspäin ( tässä asennossa voi vissiin itsestäänkin kääntyä) ja samalla otettiin käyrää n. tunti.

Itse kääntäminen tapahtui kahden ihmisen voimin, toinen ultrasi koko ajan ja toinen rupesi kääntämään. Ilkeälle tuntui kun aloitti häpyluun lähettyvillä, mutta loppu oli kuin pullataikinaan vaivatessa (hierottiin pyöräyttävin liikkein) :)

Käännös onnistui kivuttomasti ja sen jälkeen otettiin varulta tunnin käyrä. Positiivinen kokemus, asian helppouteen tosin vaikutti aikapaljon pienikokoinen maha (ei ylimääräistä nestettä/ no suoraan sanottuna läskiä ollut tiellä).

Kiitos pikku mamma yksityiskohtaisesta selostuksesta! Mulla on ongelmana vielä mahdollisesti iso vauva, jota oli tarkoitus mittailla taas vähän lähempänä synnytystä, mutta nyt tuli vielä tämä väärinpäin-ongelma.

Eipä mitään, niin ja syömättä piti olla varuilta sen takia että jos jokin menee pieleen (syke laskee, alkaa supistamaan yms. mutta sekin on hyvin harvinaista, koska koko ajan tarkkaillaan vauvaa) pääsee nopeasti sektioon.

Rento asenne auttaa (ei jännitä vatsaa) :) Kannattaa ihmeessä mennä, ja silloin ennen käännöstä luin ns. kotikonsteja siihen että vauva kääntyisi itsestään. Näitä oli mm. sanomalehden luku lattialla jallat suorana kyynärpäät maassa (Silloin vissiin ois vauvalla enemmän tilaa kääntyä) ;) En sitten kuinka toimiva konsti, mutta ainahan voi koittaa ja menee venyttelynä :)

• Tykkää
Reactions: lissukka.
Mulla koitettiin vauvaa kääntää kaksi kertaa, ei musta tuntunut miltään, siis ei sattunut eikä mitään. Vauva ei kyllä kääntynytkään, kummallakin kerralla jäi samaan kohtaan "jumiin". Ei aiheuttanut myöskään supistuksia.

Nyt ens perjantaina on sektio (rv 41+3), jos ei synny itestään ennen sitä. Painoarvio oli eilen vaan 3300g, niin en millään haluaisi sitä leikkausta..

Mulla koitettiin vauvaa kääntää kaksi kertaa, ei musta tuntunut miltään, siis ei sattunut eikä mitään. Vauva ei kyllä kääntynytkään, kummallakin kerralla jäi samaan kohtaan "jumiin". Ei aiheuttanut myöskään supistuksia.

Nyt ens perjantaina on sektio (rv 41+3), jos ei synny itestään ennen sitä. Painoarvio oli eilen vaan 3300g, niin en millään haluaisi sitä leikkausta..
Tein juuri uuden aloituksen sua ajatellen :D

"vieras"
[QUOTE="qqq";27194538]Lääkäri ottaa vauvasta kiinni vatsanpeitteiden läpi ja alkaa hivuttaa sitä oikeaan asentoon. Tuntuu vähän epämiellyttävältä, mutta ei satu. Ultralla seurataan vauvan vointia. Mulla ei kääntäminen onnistunut kummassakaan perätilassa.[/QUOTE]

Kauhee, kun siis mä ajattelin "oikeaa vauvaa" enkä sikiötä, että siis jotain 3-6kk vauvaa yritettäis ohjata kääntymisharjoitteluihin, ja sit lääkäri ottaa vatsanpeitteiden läpi kiinni :D Mut siis jooo... itsekin olen ulkokäännösyrityksessä ollut, tuloksettomassa sellaisessa, eikä silti tuon nopeammin raksuttanut. Epämukavaa, ei kivuliasta.

"Purppura"
Pari tuttua on synnyttänyt perätilavauvan alakautta ja synnytykset on menneet tosi hyvin.
Tähän sitten varoituksen sana, oma tapaukseni oli sitä luokkaa, että jatkossa saan suoraan keisarileikkauksen jos vielä on vauva perätilassa. Lääketieteellistä tekstiä lukemalla voi myös huomata että monet lääkärit pitävät perätilasynnytystä vauvalle paljon vaarallisempana kuin keisarileikkausta.

Yhteistyössä