Onko sinunkin lapsesi aamupala energiajuoma ja karkkipussi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huh"

Vieras
Ja jos on niin MIKSI? Käyn aamulla kaupassa, ja näen usein miten monet noin 10-15v pojat ostavat aamuisin puolen litran energiajuoman ja ison karkkipussin. Sääliksi käy heidän terveytensä puolesta tulevaisuudessa, kun lapsena jo opitaan tuollaiset tavat.

Ihan hirveesti vanhemmat ei pysty tuohon vaikuttamaan kun lapset menee kouluun 9 tai 10 ja vanhemmat menee 7 tai 8.. Tietysti jos noilla ei olisi rahaa käytössä niin ei ne noita ostaisi, mutta kyllä sitä rahaa on joskus pakko antaa (ja lapset saavat kyllä rahaa muualtakin kuin vanhemmilta) ja eiköhän noita ole kielletty jo monta kertaa, mutta ei tehoa ei.
Meidän lapset eivät onneksi ole vielä noita energia juomia maistaneetkaan ja karkinsyönti on vielä hyvissä rajoissa.

[QUOTE="huh";27188703]Ja jos on niin MIKSI? Käyn aamulla kaupassa, ja näen usein miten monet noin 10-15v pojat ostavat aamuisin puolen litran energiajuoman ja ison karkkipussin. Sääliksi käy heidän terveytensä puolesta tulevaisuudessa, kun lapsena jo opitaan tuollaiset tavat.[/QUOTE]

Mä kävin usein yläasteella ennen kouluun menoa ostamassa karkkia. Ei ollut mun aamupala, mutta koulussa välitunnilla tai ruokkiksen jälkeen oli mukava napostella herkkuja.

Ei ole.Mä olen kaupan kanssa tehnyt sopimuksen,että kouluaamuisin ei lapsilla ole mitään asiaa kauppaan - lapset tietävät sen itsekkin,eivätkä murise vastalauseita.Rahaa heillä ei ole aina käsissä,joten kaverikaan ei voi ostaa.Taas mä saan kohta reullisen jotain niskaani,kun näin nyt sanon...

[QUOTE="vieras";27188805]Kaikkea ei voi kontrolloida, vaikka kuinka haluaisi. Harvalla on mahdollisuus olla lapsensa seurassa koko ajan...[/QUOTE]

Mää en tajua.
Jos on itse rehellinen ja luotettava ihminen, eikä valehtele, niin ei lapset valehtele.

Ei elämässä mikään voi perustua siihen, että ihmisia vahditaan.

Ei se onnistu. Ihmiselle pitää vanhempien kasvattaaa moraali ja arvot ja kunnioitus muita kohtaan.

Ei niiden kanssa tarvitse olla koko ajan. -riittää että sovitaan että niitä ei osteta.

Mää en tajua.
Jos on itse rehellinen ja luotettava ihminen, eikä valehtele, niin ei lapset valehtele.

Ei se onnistu. Ihmiselle pitää vanhempien kasvattaaa moraali ja arvot ja kunnioitus muita kohtaan.

Ei niiden kanssa tarvitse olla koko ajan. -riittää että sovitaan että niitä ei osteta.

Luuletko että 13 vuotiaasta ylöspäin tehoaa aina tuo edellä mainittu??

Mää en tajua.

Ei voi kyllä olla totta. Kuinka vieraantuneita mammat ovat teini-iästään?

[QUOTE="vieras";27189195]Ei voi kyllä olla totta. Kuinka vieraantuneita mammat ovat teini-iästään?[/QUOTE]

Meillä ainakin vanhemmat kertoi mitä saa tehdä ja mitä ei. Sitten luottivat että toimimme oikein, ja sitä luottamusta emme me lapset halunneet rikkoa. Tottakai välillä hölmöiltiin, mutta hyvin harvoin.

Mä olen jo aloittanut 7-vuotiaalle valistuksen terveysasioista ja energiajuomien haitallisuudesta. Ehkä se tuottaa jotain hedelmää teininä.

no ei varmasti ole. Puuro maistuu kaikile aamulla. Pikupoikien 12 ja 11v koulumatkan varrella ei ole edes kauppaa. Rahakaan he eivät koskaan ota mukaan kouluun.
poika 17v myös syö puuron aamulla, mutta en voi estä jos hän käy hyppytunneila kaupassa, sen kyllä tiedän että hän ei energiajuomia juo, koska ei iistä tykkää, mutta kokista kuitenkin saattaa ostaa. Poika omilla rahoillaa saa ostaa mtiä haluaa, mutta ei hän jOKA päivä karkkia syö, koska muten ei pystyisi säätämään ajokorttia varten

Ihan hirveesti vanhemmat ei pysty tuohon vaikuttamaan kun lapset menee kouluun 9 tai 10 ja vanhemmat menee 7 tai 8.. Tietysti jos noilla ei olisi rahaa käytössä niin ei ne noita ostaisi, mutta kyllä sitä rahaa on joskus pakko antaa (ja lapset saavat kyllä rahaa muualtakin kuin vanhemmilta) ja eiköhän noita ole kielletty jo monta kertaa, mutta ei tehoa ei.
Meidän lapset eivät onneksi ole vielä noita energia juomia maistaneetkaan ja karkinsyönti on vielä hyvissä rajoissa.

pystyy jos haluaa, väittäiisn että tässäkin vaikuttaa esim se onko kauppa koulumatkan varrella, kun asuu paikassa missä kouluu on matkaa 700metriäeikä kauppaa vieressä niin ei tuukiusausta sinne mennä. myös vanhempien esimerkilä ON Vaikutusta ja opastuksella.

oikeati kauppojenkin pitäis noudaatta energiajuomien ikäsuositusta. alle 15 vuotiaalle ne eivät sovi. Tölkilisen jutotuaan pieni laspi käyttäyty kuten humalainen, ne ovat VAARALLISIA

Niinpä, muttauseimmat kaupat edelleen myy niitä hyvin uorillekin. Surullista! Vanhempien pitäisi olla todella tiukkoja ja kertoa energiajuomien haitoista lapsille. Itse olen jo aloittanut paasauksen.

Arviolta 4-5v poika seisoi edessäni iso energiajuoma kädessä. Teki mieli sanoa kassalle, että oikeestikko myytte noinkin nuorille niitä, mutta jätin sanomatta, koska tuskin se kassatäri oli mikään kauppias...

Surullista

Mää en tajua.

Heh, sulla ei taida olla ihan hanskassa teini-ikäsen kehitys ja kasvu? :D Ei se kuule mee ihan kun unelmissa, monella on aika vaikee vaihe siinä 12-16 vuotiaana. Suurin osa järkevöityy aikanaan, ja tajuaa kuin tyhmästi onkaan käyttäytyny, mut siinä teini-iässä ei paljo aatella. Eikä kiinnosta vanhempien sanomiset tai moraalisaarnat, kiinnostaa vaan se rajan ylittäminen, uhmaaminen ja kaverien mielipiteet. Vaikka kuin olisit itse hyvä ja rehellinen. :D Ja opettanu lapselles rajoja, antanut rakkautta, yrittänyt parhaas. Lapset uhmaa, kokeilee rajojaan, eikä todellakaan ole mitään äidin kullannuppuja käytökseltään tietyssä ikävaiheessa. Et valmistaudu siihen, jos omat lapses on viä pieniä. Tai oo tosi kiitollinen, jos sun lapsillas ei oo ollu rajua murrosikää, etkä oo joutunu kohtaamaan uhmakasta 15 vuotiasta...

Kauppaa on turha syyttää, periaatteessa laki ei anna mahdollisuutta kieltäytyä. Kauppa voi vain kiertää tuota oikeudella valita asiakkaansa, mutta eikö tämän pitäisi tarkoittaa, ettei lapsille myydä muutakaan.
Kauppa haluaisi ikärajat lakiin, ja tästä tehdään aloitteita ja kirjallisia kysymyksiä eduskunnassa jatkuvasti, mutta:
"Käytettävissä olevan tiedon perusteella energiajuomien myyntiehtojen kiristämisen mahdollistavia lainsäädännön muutoksia ei pidetä tässä vaiheessa perusteltuina. Energiajuomien merkintöjä ja markkinointia koskevia vaatimuksia pidetään riittävinä. Eviraa kannustetaan kehittämään edelleen lapsille ja nuorille suunnattua kuluttajainformaatiota."
Eduskunta - valtiopäiväasiakirjat

Kauppa haluaa ik

[QUOTE="pirkkoliimanaama";27191234]Kauppaa on turha syyttää, periaatteessa laki ei anna mahdollisuutta kieltäytyä. Kauppa voi vain kiertää tuota oikeudella valita asiakkaansa, mutta eikö tämän pitäisi tarkoittaa, ettei lapsille myydä muutakaan.
Kauppa haluaisi ikärajat lakiin, ja tästä tehdään aloitteita ja kirjallisia kysymyksiä eduskunnassa jatkuvasti, mutta:
"Käytettävissä olevan tiedon perusteella energiajuomien myyntiehtojen kiristämisen mahdollistavia lainsäädännön muutoksia ei pidetä tässä vaiheessa perusteltuina. Energiajuomien merkintöjä ja markkinointia koskevia vaatimuksia pidetään riittävinä. Eviraa kannustetaan kehittämään edelleen lapsille ja nuorille suunnattua kuluttajainformaatiota."
Eduskunta - valtiopäiväasiakirjat

Kauppa haluaa ik[/QUOTE]
kyllä mä tiin kauppoja jotka ei myy alle 15-vuotiaalle

Minä olen tyttärelle jo vuosia jauhanut, että energiajuomat ovat epäterveellisiä. Hän uskoo minua siinä asiassa, vaikka isänsä juo niitä aika paljon. Mutta siihen en pysty vaikuttamaan, että mitä hän kaupasta käy ostamassa omilla rahoillaan.

Tässä kun on viittaus siihen, että kaupalla on oikeus valita asiakkaansa. Täytyy kuitenkin muistaa se, että vaikka asiakkaansa saa valita syrjiminen on kielletty.

Vastuu lapsista on kuitenkin vanhemmalla. Vanhemman velvollisuus on hoitaa tämä energiajuoma-asia, jos sen katsoo aiheelliseksi. Ei tästäkin asiasta vastuuta voi syytää jollekin muulle taholle, tässä tapauksessa kaupalle.

Yhteistyössä