Selittäkää mulle, että miten ihmeessä saitte ne luottotietonne meneen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tyhmä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tyhmä"

Vieras
Nii. Selittäkää tää mulle. Me on painittu maksamattomien laskujen kanssa puolen vuotta, tehty maksusuunnitelmia suuntaan jos toiseen, maksettu kaikki mitkä ollaan pystytty.. Silti on luottotiedot edelleen kunnossa. Kyllä mun näkemys on, että ei ne ihan vahingossa ja huomaamatta mene, kyl sit tarvii tehdä tietoinen päätös, että ei tahdo maksaa sitä tiettyä laskua tai laskuja.

Ja kiitos jo etukäteen kaikesta paskasta, avaan sateenvarjon :)

Itsekin ihmettelen. Joskus nuoruudessa oli vaikeuksia vuokran maksun kanssa, mutta sain kyllä ne selvitettyä hyvissä ajoin ennen luottotietojen menetystä. Siihenhän vaaditaan oikeuden päätöskin. Tosi pitkälle täytyy mennä.

Ensiksi kannattaa sopia maksuajasta velkojan kanssa jos ei jotain pysty maksamaan, mutta moni ei vaan kehtaa kai... Tai sitten eletään reilusti yli varojen eikä välitetä (eikä avata edes laskuja)

Jospa sitä vain tulot pienenee niin paljon ettei rahat riitä laskuihin. Muistutuksien jälkeen ne menevät perintään joissa kulkut kasvavat entisestään. Vaikka kuinka niitä koittaa sopia, toiset perintätoimistot eivät suostu pienempiin eriin vaan vaativat kohtuuttomiakin summia. Sitten niitä vain kasautuu ja kasautuu ja ahdistuksen vuoksi ei uskalla enää avata kirjeitä. Sitten ne kärrätäänki jo oikeuden päätöstä odottamaan ja merkintöjä satelee päätösten mukana.

Minulla meni luottotiedot aikoinaan, koska olin menettänyt suuren osan elämänhalustani. En käynyt töissä ja oleilin vain kotona. Ryyppäsin aika paljon, rahaa ei tullut juuri mistään. Mistään en välittänyt, laskuja en edes avannut. Sillä tavalla ne kyllä saa menemään.

Pystyin kuitenkin nousemaan tuosta ojasta ja loppujen lopuksi maksoin kaikki laskut. Otin lainaa (sain takaajan) ja maksoin kaiken paskan kerralla pois. Luottotiedot meni kai kahdeksi vuodeksi.

Se on pakko sanoa, että ainakin tuohon aikaan sai ihan tosissaan jättää laskuja maksamatta. Ja sen verran voin myös sanoa, että itse olen ollut hyvinkin tarkka taloudesta, mutta kun jossain vaiheessa ei vaan enää välitä...

masennus, itsetuhoisuus, päihteet. ajatus siitä, että ensi vuonna tähän aikaan on kuitenkin jo haudassa. täydellinen välinpitämättömyys elämästä. siinä ne minun syyni olivat.

Mulla on luottotiedot tallessa, mutta voin kertoa parin tutun tarinat.

Ensimmäinen tuttu muutti poikakaverin kanssa yhteen, sopivat että mies maksaa vuokran ja nainen laskut. en oo varma oliko yhteinen vuokrasopimus vai naisen nimissä, mutta mies jätti vuokrat maksamatta ja nainen menetti luottotiedot.

Toinen tuttu, ei ollut opiskeluaikana rahaa ryypätä opintotuella ja opintolainaakaan ei saanut enempää -> pikavippikierre.

Kolmannen tutun alkoholisti poikakaveri otti muijansa nimissä pikavippejä, tilaili nettikaupoista maksamatta laskuja - > muijan luottotiedot meni. Oli sössinyt jo aiemmin omat luottotietonsa.

Hyvän ystävän isä kuoli, ystävä masentui ja jättäytyi pois töistä ja koulusta, ei tullut rahaa, ei maksanut laskuja, otti pikavippejä -> luottotiedot meni.

Ja isänsä kanssa asuva serkkuni. Isä jätti serkun hammaslääkärimaksun maksamatta, luottotiedot meni.

Sit tiedän kans yhden mielenterveysongelmaisen joka oli omien luottotietojen menetyksen jälkeen tilannut alaikäisten lasten nimissä kaikkea ja jättänyt maksamatta, ja kaikilta kolmelta lapselta (silloin yläaste/ammattikouluikäsiä) luottotiedot hus pois.

Että kyllä syitä on yhtä monta kuin menetettyjä luottotietoja.

No,sattuipa työtapaturma.Rahahanat kiinni,joka suunnasta yli puoli vuotta,siis ihan joka puolelta: vakuutusyhtiö ja kelassa on pitkät käsittelyajat.
Sossusta sai sen verran että sai juuri ja juuri vuokran maksettua,sähkön maksoivat kun vei laskun sinne.Sekin että sai sossusta edes ne vuokrarahat,oli kauhean tappelun takana,koska eivät voineet olla varmoja kelan ja vakuutusyhtiön päätöksistä.Toki sitten veivät kaikki mitä joskus takautuvia tuli.
Säästöjä ei ollut kertynyt kasvattamaan,ensimmäinen työpaikka.

Mulla on luottotiedot tallessa, mutta voin kertoa parin tutun tarinat.

Ensimmäinen tuttu muutti poikakaverin kanssa yhteen, sopivat että mies maksaa vuokran ja nainen laskut. en oo varma oliko yhteinen vuokrasopimus vai naisen nimissä, mutta mies jätti vuokrat maksamatta ja nainen menetti luottotiedot.

Ja isänsä kanssa asuva serkkuni. Isä jätti serkun hammaslääkärimaksun maksamatta, luottotiedot meni. .

Näitä kahta vaikea uskoa. Eikö velkojat ja perintätoimistot soita juuri laskusta vastuussa olevalle henkilölle? kun esim. toi hammaslääkärimaksu tuli tietoon serkullesi niin mikset maksanut sitä pois? Piilottiko isä perintäkirjeetkin? Vuokrakämpästähän tulee häätö ennenkuin laskuja peritään, joten eikö kaverisi arvannut että nyt on vuokrat maksamatta ja maksanut pois?

[QUOTE="vieras";27190367]kun esim. toi hammaslääkärimaksu tuli tietoon serkullesi niin mikset maksanut sitä pois? Piilottiko isä perintäkirjeetkin? Vuokrakämpästähän tulee häätö ennenkuin laskuja peritään, joten eikö kaverisi arvannut että nyt on vuokrat maksamatta ja maksanut pois?[/QUOTE]

Tästä serkun tapauksesta kuulin toiselta sukulaiselta, kun kertoi että ottaa väliaikaisesti serkun luokseen asumaan kun serkku ei saanut maksuhäiriömerkinnän vuoksi vuokra-asuntoa. Yksityiskohtia asiasta en oo kysellyt, mutta serkun isä on aina ollut huono hoitamaan raha-asioita niin uskon tähän. Totuushan voi toki olla mitä tahansa yksityiskohtia tietämättä, mutta luottotiedot meni kuitenkin.

Tosta kaverin tilanteesta käsitin että asia kävi ilmi sitten kun häätö tuli. Ja hän ei ole töissä, niin ymmärrettävästi ei saanut monen kuukauden vuokria kerralla maksettua. Ja en todellakaan tiedä miten se mies sai asian salattua, en kysynyt.

[QUOTE="vieras";27190367]Eikö velkojat ja perintätoimistot soita juuri laskusta vastuussa olevalle henkilölle?[/QUOTE]

En tiedä, en oo koskaan ollut tekemisissä velkojien tai perintätoimiston kanssa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Lääkärimaksut, verorästit yms. menee suoraan ulosottoon ilman oikeuden erillistä päätöstä.
Ja kun on mies, joka työttömänä kykki päivät kotona, ja haki postin ja piilotteli laskuja, tilaili tavaraa netistä ja otti pikavippiä salaa milloin mihinkin tarpeeseen, niin siitähän se soppa syntyi.
Ero tuli siinä vaiheessa kun miehen nimissä ollutta (mutta yhteisesti käytetty) autoa tultiin rahotusliikkeen puolesta hakemaan pois, oli PUOLELTA VUODELTA laskut maksamatta ja kuukausierä oli kumminkin alle SATASEN.
Eron hetkellä oli myöskin pieni yllätys kun vuokra 2kk:lta, sähkölaskuja, netti yms maksamatta, jotka mies oli luvannut maksaa, olin jopa laittanut rahaa tilille jotta pystyy hoitamaan kaikki. Ei ollut hoitanut mitään ei... Rahat oli mennyt, ties minne.

Siitä jäi sitten yhteinen aiemmin otettu (molempien nimissä) kulutusluotto mun maksettavaksi kun miehellä meni tietty kaikki omat laskunsa ulosottoon ja muutti kaverinsa nurkkiin loisimaan täysin peeaana.
Olin pitkään aika shokissa miten sitä luulikaan tuntevansa toisen ihmisen, oman rakkaansa läpikotaisin, ja kaikki olikin ollut alusta loppuun valhetta, pimittämistä ja asioiden kaunistelua sekä vääristelyä.

Aikansa jaksoin taistella laskuvuoren kanssa, yrittää pitää elämän, pään ja raha-asiat kunnossa, mutta kun ensimmäinen räpsähti perinnästä ulosottoon, sitä jotenkin luovutti.
Sinne men sitten kulutusluotoista lähtien vaikka mitä.
Ja niitä makselen vieläkin, loppu tosin jo häämöttää ja se kannustaa painamaan töitä entistä enemmän.

Vähän aikaa

Yhteistyössä