Miksi ateistit viettävät joulua ja pääsiäistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Alli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Joulua" juhlitaan meillä jo talvipäivänseisauksen aikaan, kyllä myös ns. jouluna, sillä eiväthän uskovaiset silloin päiväkoteja, kouluja, työpaikkoja auki pidä :D. Ja ev.lut. vapahtajan syntymisen juhla olis oikeasti ihan muulloin kuin tuolloin pakanallisena aikana. Pääsiäinen ei ole meillä muuta kuin vapaapäiviä em. syistä johtuen.

Periaatteessa voisin pitää vapaata/käydä töissä ihan jokaisena, minkä tahansa uskonnon juhlapäivänä, mutta meidän valtiomme nyt vaan sattuu määräämään, mitkä ne pakolliset vapaapäivät ovat. Piruuttani saatan toki vaatia ns. uskikset töihin heidän pyhäpäivinään, jos ap sitä takaa ajaa :D

Mulle joulu on yhteinen sukujuhla, ei muuta? Pääsiäinen samoin, miksi niitä ei voisi viettää? Lapsuudenkodissa vaikka siellä oltiinkin kristittyjä, ei mainittu sanallakaan jeesuksesta noissa juhlissa, lähinnä tapauskovaisia on mun vanhemmat ollu, kiitos heille siittä.

Mä vietän talvipäivän seisausta ja kevätpäivän tasausta. Taitavat kumpikin olla vanhempia kuin kristinuskon juhlat. Ja ajankohdan määrittää nää valtakunnalliset vapaapäivät.

Mun mielest kaikki kristilliset vapaa päivät pitäis lopettaa ja ihmiset sais ihan itte päättää koska nää ylimääräiset vapaat pitää. Aika harva siel laskettelurintees miettiin kristuksen kärsimyksiä... Vois sit nää kristityt virttää juhlansa ja me muut vapaamme kun haluamme.

Henk.koht. en pääsiäistä hirveästi vietä, mutta lapsena kyllä tykkäsin niistä suklaamunista ja rairuohosta jne jne. :)
Joulu taas on hirmu kiva breikki talveen: saa syödä hyvin ja olla läheisten kanssa, antaa ja saada lahjoja.

Mitään ristiriitaa tämän ja ateismini kanssa en oikeastaan edes kykene näkemään. Pitkän perinteen juhlia joissa on sekä kristillisiä piirteitä että paljon muualtakin tulleita. Taitavat mennä siinä juhlaa viettäessä mukavasti sekaisin valtaosalla meistä uskosta tai sen puutteesta riippumatta.

Miten niin ainakin pääsiäinen on kristillinen juhla? Kaikki raamatun mukaiset pääsiäisen tapahtumathan kiteytyvät siihen, kun "viaton Jeesus" valitaan tapettavaksi ja "rikollinen Barrabas" vapautetaan, kun pääsiäisenä on ollut tapana vapauttaa kansan valitsema vanki. Eli pääsiäinen oli juhla jo ennen Jeesuksen kuolemaa.

Niin olikin. Juutalaisten juhla Egyptistä vapautumisen vuoksi. Esikuvallinen Jeesuksen voitolle saatanasta. Eli kristillinen juhla. (tietenkin miinus kaikenmaailman puput ja trullit...)

Ja kuten jo monikin huomautti joululla taas ei ole mitään kristillistä pohjaa ja se on muutenkin väärähenkistä oltiin kuinka sielullisia ja tunteiden vallassa tahansa. Miksi kristityt juhlisivatJeesus vauvaa, kun meillä on ylösnoussut, elävä Herra. Siksi en todellakaan viitsisi ihmetellä ateisteja, vaan Sanan opettajia, jotka ovat näin tietämättömiä tai eivät halua kuulijoitaan loukata, että eivät arvostele joulunviettoa millään tavalla.

"Paremminkin voisi kysyä miksi kristityt viettävät pakanajuhlia ja vielä valehtelevat niiden olevan heidän juhliaan."

Juuri näin.

Pääsiäistä juhlin kiroilemalla pyhiä, kun kaikki lafkat on kiinni. Mulla on suljetunpaikankammo. Vaikkei olis tarkotus mihinkää putiikkiin päästä, niiden pitää silti olla auki joka päivä. Saatan minä ostaa mukulalle muutaman munasen ennen kiroilua.

Jouluksi ostan lapsukaiselle lahjoja. Hyvin usein saan olla joulun yksin, omasta tahdosta. Toisinaan joudun sitä viettämään lapseni kanssa. Ja myös jouluaikaan kiroilen kovasti.

Kyllä minä protestanttina juhlin myös muslimien juhlia, niiden maassa kun asun. Osallistumalla arvostan heidän perinteitä ja opin lisää heidän uskonnostaan ja kulttuurista. Joulu a pääsiäinen vietetään yhdistäen luterilaisia ja katolilaisia perinteitä omalla tavallamme soveltaen. Ja kyllä meillä kotona hiljennyttiin ja luettiin jouluevankeliumi aattona.

Alli, minulla on sinulle ehdotus. Googleta tämä aihe tai etsi tältä samalta palstalta sama keskustelu viime vuodelta. Lue se läpi. Jos sinulla on aiheeseen jotain uutta lisättävää, aloita sitten uusi ketju.

[QUOTE="Alli";27186525]Luotettava lähde ;)[/QUOTE]

No tuohon "hätään" nyt en muutakaan linkkiä ehtinyt kaivaa pääsiäisen merkityksestä. Ennen kuin kristityt senkin itselleen omivat. Mitä tossa kohdassa oli semmoista mihin ei voisi luottaa? Nim. Pakanallisiin juhiin jonkun verran perehtynyt (mulla on nyt lähdekirjallisuus eri osoitteessa, mut voin toki kaivaa sulle sieltä sit tietoa jos joku jäi vaivaamaan)

[QUOTE="Vieras";27186363]Miksi kristittyjen kodeissa käy jouluna joulupukki? Eihän joulupukilla ole mitään tekemistä uskonnon kanssa. Missä vakaumus?![/QUOTE]

Ei meillä käy.

Ateistit voi viettää sitä "joulua" vaikka kesälomalla. Miks just sillon kun muut viettää kristillistä juhlaa?

Min en ihan ymmärrä mitä muutakaan ne voisi tehdä?

Laittaa koko joululoman kellon soimaan kuudelta ja pitää sitten lapsille kotikoulua kun oikea on suljettuna. Ettei vaan tuntuisi juhlalta?

Eivät osallistu mihinkään yleisötapahtumiin, kun ne on harmillisesti ajoitettu kristillisen kalenterin mukaan lepopäiväsunnuntaille taikka kirkollisten pyhien ympärille sijoittuville lomille? Saati kierrä tapaamassa ystäviään ja perhettään näinä aikoina (kun siellähän tarjotaan kinkkua jouluna ja se on nyt joku uskonnollisuuden osoitus sitä joulunaikaan syödä?)

Milloin ne sitten saa juhlia (vai ei koskaan?) pitävät omaa lomaa satunnaisen viikon aina syyskuun alussa ja järjestävät bileet? Vai eikö ne juhli tai lomaile ollenkaan, kun ei ole mitään 'oikeaa syytä' (vert. jumalan synttärit tms.)?

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Ei meillä käy.

Ateistit voi viettää sitä "joulua" vaikka kesälomalla. Miks just sillon kun muut viettää kristillistä juhlaa?

Koska se on tapa ja silloin muutkin viettävät. Silloin on joulutarjouksia yms. Miksi uskovaiset viettävät kaupallista joulua ja toisaalta miksi kristityt viettävät pakanallista alkuperää olevaa juhlaa. Esimerkiksi raamattuun uskonsa perustavat Jehovan Todistajat eivät vietä joulua ollenkaan.

[QUOTE="Alli";27186299]Ja älkää vastatko, että kyllä tonttu tai tipujuhlaa saa viettää!
Jos on aate tai näkemys, minusta pitäisi pysyä linjassa. Miksi juhlia kristillisiä juhlia (joita AINAKIN pääsiäinen on), jos ei ole kristillistä näkemystä? En minäkään kristittynä juhli muslimien kanssa.

Juu, voi juhlia joulua "maallisesti", mutta se ei ole linjassa maailmankatsomuksen kanssa. Noukitaan vaan rusinat pullasta sanon minä![/QUOTE]

Miksen saisi noukkia rusinoita pullasta, jos haluan? Ei ole kristityiltä pois.

Yhteistyössä