Joku oikeesti suuttuu, jos on eroteltu tyttöjen ja poikien teemat?! :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mehukatti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27185154]Pimeetä. Lopetetaan kaikki sukupuolierottelu välittömästi, vaadin, ettei ole henkkamaukan kuvastossa erikseen osioita naisille, miehille, pojille ja tytöille! Kyllä sitä niin mielensä pahoittaa, että yhteiskunta (tässä tapauksessa yksittäisen yrityksen mainoslehti) kertoo ihmisille, millainen sen pitää olla, että on normaali...

Päiväkodissa ja pihalla ei pojat työnnä tyttöjä pois auto- tai dinoleikeistä. Kyllä meidän tyttö on ainoana tyttönä tuolla poikien joukossa touhottanut. Isoveljensä toki mukana. Välillä pojat tulevat hakemaan tyttöä ulos ja välillä poikakin on tuolla tyttöjen joukossa. Päiväkodin pihassa oli usein viisi sinistä pyllyä ja yksi pinkki tonkimassa matoja nurtsilta. Meidän lapset ovat tulleet toimeen kummankin sukupuolen kanssa mainiosti vaikka synttärinsä ovatkin prinsessa- tai örkkiteemoissa viettäneetkin.[/QUOTE]

"isoveljensä toki mukana, jep, tää sallitaan just näille"

[QUOTE="vieras";27185210]Odotan vain sitä päivää kun anttilan kuvastossa esintyy meikattu mies stringit jalassa ja rintaliivit nännien suojana.

Muuttuu päivä päivältä sairaammaksi tämä maailma.[/QUOTE]

no ei yhtään sairaampi maailma tätä nykyistä, vaikka pojat peittäisivät hekin rintansa. tai vaikka miehetkin joutuisivat meikata ja pitää huolta itsestään, tai vaikka osa heistä haluaisi meikata.

joissain kulttuureissa vain miehet meikkaavat.

kaikki mitä sinä olet ja teet johtuu siitä missä yhteiskunnassa asut. et ole mikään muu kuin yhteiskunnan tuote.

Aikoinaan tällä tavalla ihmeteltiin hassahtaneiden vaatimuksia saada äänioikeus naisille ja lupa käydä ravintolassa ilman miesseuraa.

Eikö ole kiva, että joku vaahtoaa niin teidän muiden ei tartte? En minäkään eläinten oikeuksista juuri piittaa, mutta on ihan kiva, että joku jaksaa kritisoida pentutehtailua.

no ei yhtään sairaampi maailma tätä nykyistä, vaikka pojat peittäisivät hekin rintansa. tai vaikka miehetkin joutuisivat meikata ja pitää huolta itsestään, tai vaikka osa heistä haluaisi meikata.

joissain kulttuureissa vain miehet meikkaavat.

kaikki mitä sinä olet ja teet johtuu siitä missä yhteiskunnassa asut. et ole mikään muu kuin yhteiskunnan tuote.

Olet sairas

minun teiniaikana ei ollut mitenkään huomiota herättävää sukupuolirajoittelua pukeutumisessa.
pojilla ja tytöillä oli kutakuinkin sama pukeutumistyyli, ellei sitten täysin samanlainen.
eihän vähään aikaan ollut eriteltyä aluetta pojille ja tytöille vaateosastoilla. lasten vaatteet olivat samassa ryhmässä pojilla ja tytöillä

En minä suutu, mutta ärsytti käydä täällä mainostetussa Ticketin verkkokaupassa, kun joka ainoa kategoria oli tyyliin "tyttöjen sitä" ja "poikien tätä". Paljon helpompaa ja nopeampaa katsoa mieleiset vaatteet Meandin tai Popin verkkokaupasta kun ei tarvitse miettiä että onkos se keltainen tällä kaudella tyttöjen vai poikien väri.

Se sitten jo suututtaakin, jos lasta ivataan, vähätellään tai estetään leikkimässä haluamiaan leikkejä sukupuolinormien vuoksi. Mutta se onkin jo toinen tarina.

Pakko sanoa, että vaikka en kovasti sukupuolistavaa kasvatusta arvostakaan, niin tuo meni mielestäni jo liian pitkälle. Kivoja teemoja kaikissa mainoksen juhlissa... ja höpöhöpöä moisesta stressaminen.

Näin siis ajattelee dinosaruksiin hurahtaneen 2 vuotiaan tytöntyllerön ja sifonkia rakastavan 4 v tyttärenpojan mummi.

:D

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
"isoveljensä toki mukana, jep, tää sallitaan just näille"

Hahhah. Isoveli ei sentään päiväkodissa ollut mukana :D. Siellä tavatut kaverit pojat tulevat hakemaan tyttöä ulos. Ja kas poikakin tapaa luokkakavereitaan, tyttöjä, jotka eivät niin tietoisia tuosta meidän tytöstä ole.

Pihalla tosiaan menevät samoissa leikeissä sisarukset.

Mutta jos et vaan osaa, niin ei voi mitään, toiset sentään osaavat, lohduttaudu sillä :D.

[QUOTE="vieras";27185430]Jätteen määrän ja hiilijalanjäljen vuoksi. Ilo ilman muovikrääsää on ihan mahdollista.[/QUOTE]

Eikö teemajuhlia voi halutessaan järkätä ihan muovikrääsättäkin?
Jotenkin tuntuu, että päinvastoin teemattomissa lastenjuhlissa mennään helpommin "kaupan tarjontaan" ... ja teemajuhlissa tehdään enemmän itse, usein jopa kierrättäen.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Pakko sanoa, että vaikka en kovasti sukupuolistavaa kasvatusta arvostakaan, niin tuo meni mielestäni jo liian pitkälle. Kivoja teemoja kaikissa mainoksen juhlissa... ja höpöhöpöä moisesta stressaminen.

Näin siis ajattelee dinosaruksiin hurahtaneen 2 vuotiaan tytöntyllerön ja sifonkia rakastavan 4 v tyttärenpojan mummi.

Minä sain rauhassa kasvaa pojaksi kun niin itse lapsena valitsin. Vielä sellaisena aikana kun tytöt oli tyttöjä ja pojat poikia. Minä leikin autoilla vain ja kävin metsällä ja olin intiaani. En ymmärtänyt prinsessa juttujen päälle yhtään.
Siltikin minusta tuli korkokengillä kävelevä, mekkoja rakastava tyttönen. Joka todellakin nauttii nauseudestaan ihan täysin siemauksin sillä minulla on vapaus valita niin (se kun unohdetaan aina kun näistä asioista puhutaan).
Omat lapseni ovat kasvaneet ihan tytöiksi ja pojiksi ihan itse...tosin tuo vanhempi poika kyllä kehtaa mennä se sambapäähine päässä kouluun tai pukeutua mekkoon naamiaisissa.
Liika neutraalius ei ole hyväksi...näkeehän sen jo kun ympärilleen katsoo...

[QUOTE="minttu";27185089]Voi. Miksi en olisi? Minä olen kiinnostunut kaikenlaisesta ja saannut siihen mahdollisuuden. VANHEMPANI eivät ole sellaisia laumaeläimiä olleet että olisivat liikaa rooleista välittäneet. Isäni on siivonnut ja äitini vaihtanut autonrenkaita noin esimerkiksi. Sieltä minäkin olen oppinut. En mainoksista ja televisiosta. Enkä edes koulusta vaikka siellät tytöt teki tyttöjen juttuja ja pojat poikien.

Vanhemmista kaikki lähtee. Ei yhtään mistään muusta. Eli älkää taas syyttäkö muita vaan kattokaa peiliin ja miettikää mitä te voitte itse lapsellenne opettaa.[/QUOTE]

Minäkin olen saanut mahdollisuuden olla oma itseni, minulla on autoalan koulutus. Olen naisellinen nainen miehisellä alalla. Minulle se on ihan normaalia, kuten minut tunteville työkavereillenikin.

Valtaosalle asiakkaista se ei kuitenkaan ole normaalia. Joudun tekemään töitä paljon enemmän ollakseni uskottava, vaikka todellinen ammattitaitoni on montaa miestä korkeampi. Minulle satelee kaikenlaisia ehdotuksia. Onneksi nykyään voin todeta olevani naimisissa.

Enkä muuten ymmärrä ollenkaan, miksi sukupuolieroja ei saisi olla???
Minun tyttäreni ovat tyttöjä, vaikka ajaisivatkin mopolla.

Tuosta palautetta antaneet ihmiset ovat olleet jaottelun tarpeellisuudesta eri mieltä kuin Tiimari, ilmaisseet sen kärkkäästi ja käyttäneet palautteensa muotoiluun todennäköisesti aika lailla saman verran aikaa ja energiaa kuin ketjun aloittaja aloitusviestin kirjoittamiseen. Onko ketjun aloittaja nyt suuttunu ja eikö hänellä tosiaan ole isompia ongelmia?

[QUOTE="minttu";27185035]Ja tiimarin mainosko kertoo mikä on normaalia? Hohoijaa.

Mä en todellakaan voi ymmärtää tollaisesta suuttumista. Minä olen siro, naisellinen nainen, kauniskin. Pukeudun naisellisesti, hameisiin ja mekkoihin. Mutta taustaltani olen sähköasentaja. Nykyään insinöörikin. Osaan rempata autoa ja ajan myös moottoripyörällä. Minulla on myös mökijäkin. Ja paljon meikkejä. Ja kosmetiikkaa.

Minä voi olla mitä vaan, minulla vanhemmat ovat sen opettaneet. He ovat antaneet minun kokeilla kaikenlaista ja olen saannut kiinnostua niin prinsessa leikeistä kuin autoleikeistä.

Mainoksilla ja oletuksilla ei ole mitään tekoa ton kanssa. Ainoastaan vanhemmilla ja sillä miten he kannustavat lastaan kokeilemaan, sellaisiakin juttuja joita ei mielletä "hänen sukupuolelle" kuuluviksi. Ihan paskaa on jauhaa että joku mainos jossa tyttö on puettu mekkoon on joku ohjeistus normaalista.[/QUOTE]

Ihan paskaa on jauhaa, että media ei vaikuta sukupuolirooleihin. Kaikki tutkimuset osoittavat että ympäröivällä maailmalla, kulttuurilla, muilla ihmisillä ja medialla on valtavan suuri vaikutus asiaan. maailmassa jossa tyttö ei ole ikinä nähnytkään naisjuristia ei hänelle tule mielenkään, että hänestäkin voisi tulla juristi. Yksi tiimarin mainos nyt ei maailmaa kaada, mutta kyllä median näkemys todellakin vaikuttaa siihen miten lapset näkevät itsensä, tulevaisuutensa ja ympäröivän maailman.

• Tykkää
Reactions: No'One
[QUOTE="minttu";27185035]Ja tiimarin mainosko kertoo mikä on normaalia? Hohoijaa.

Mä en todellakaan voi ymmärtää tollaisesta suuttumista. Minä olen siro, naisellinen nainen, kauniskin. Pukeudun naisellisesti, hameisiin ja mekkoihin. Mutta taustaltani olen sähköasentaja. Nykyään insinöörikin. Osaan rempata autoa ja ajan myös moottoripyörällä. Minulla on myös mökijäkin. Ja paljon meikkejä. Ja kosmetiikkaa.

Minä voi olla mitä vaan, minulla vanhemmat ovat sen opettaneet. He ovat antaneet minun kokeilla kaikenlaista ja olen saannut kiinnostua niin prinsessa leikeistä kuin autoleikeistä.

Mainoksilla ja oletuksilla ei ole mitään tekoa ton kanssa. Ainoastaan vanhemmilla ja sillä miten he kannustavat lastaan kokeilemaan, sellaisiakin juttuja joita ei mielletä "hänen sukupuolelle" kuuluviksi. Ihan paskaa on jauhaa että joku mainos jossa tyttö on puettu mekkoon on joku ohjeistus normaalista.[/QUOTE]

Miten lapsilta voi vaatia enemmän mediaälykkyyttä kuin aikuisilta?

Tuo erottelu, että tytöt tykkää näistä ja pojat näistä vaikuttaa useita eri reittejä.

Arvaatko kuinka monta kertaa minulle (ja pojalleni) on sanottu, että pojat tykkää autoista? Poikani on saanut lahjaksi vain pojille sopivia leluja (autoja, traktoreita, patterihärveleitä, lähes 3-vuotiaana koneiden ääniä tuottavan vauvojen äänikirjan), muita on vähätelty "Ai oletko ihan varma, että haluat tuon? Ihan varma? Oikeasti?"

Sanottuani, että tyttäreni tykkää päristellä autolla, vieraissa tulee "Ihanko totta?" reaktio ja väitteen, että hän vain matkii veljeään. Eli tyttö ei itse halua päristää vaan matkia, pojat haluaa vain ajella autolla omasta halustaan.

Nuo eivät vaikuta mitenkään lapsen persoonaan? En pidä huonona, että on olemassa erilaisia rooleja, mutta onko ne pakko brändätä valmiiksi tytöille ja toiset pojille? Tytöille Hello Kitty-uniformu ja pojille Cars?

[QUOTE="vieras";27186723]Tuosta palautetta antaneet ihmiset ovat olleet jaottelun tarpeellisuudesta eri mieltä kuin Tiimari, ilmaisseet sen kärkkäästi ja käyttäneet palautteensa muotoiluun todennäköisesti aika lailla saman verran aikaa ja energiaa kuin ketjun aloittaja aloitusviestin kirjoittamiseen. Onko ketjun aloittaja nyt suuttunu ja eikö hänellä tosiaan ole isompia ongelmia?[/QUOTE]

Mistä mun pitäis olla suuttunut? Mistä näin päättelit? Enhän minä tässä ole lainkaan suuttunut, päinvastoin sain tuosta jutusta päivän naurut. :D

Mun oma kokemus sanoo, että sillä kasvatuksella on iso merkitys,tässäkin asiassa.

Mun mies tulee perheestä, jossa on tosi perinteiset sukupuoliroolit ja sen kaikki sisaruksetkin on samanlaisia.
Mä taas olen aika boheemin yksinhuoltajaäidin tytär.
Ja meillä käydään varmaan viikoittain keskusteluja siitä voiko meidän pojalla olla punaiset housut, onko ok että se työntää kaupungilla nukkea rattaissa jne. Miehen mielestä noi on tyttöjen juttuja (oon kyllä saanut sen aika hyvin jo koulutettua :D ) ja mä taas oon aina ihan ihmeissäni että miksi ei..?

Aah,mä oon niin väsynyt, etten saa mitään järkevää näppikseltä. Mutta siis jutun pointti oli, että meidän asenteet tulee ainakin ihan selkeesti meidän vanhemmilta.

Mun oma kokemus sanoo, että sillä kasvatuksella on iso merkitys,tässäkin asiassa.

Mun mies tulee perheestä, jossa on tosi perinteiset sukupuoliroolit ja sen kaikki sisaruksetkin on samanlaisia.
Mä taas olen aika boheemin yksinhuoltajaäidin tytär.
Ja meillä käydään varmaan viikoittain keskusteluja siitä voiko meidän pojalla olla punaiset housut, onko ok että se työntää kaupungilla nukkea rattaissa jne. Miehen mielestä noi on tyttöjen juttuja (oon kyllä saanut sen aika hyvin jo koulutettua :D ) ja mä taas oon aina ihan ihmeissäni että miksi ei..?

Aah,mä oon niin väsynyt, etten saa mitään järkevää näppikseltä. Mutta siis jutun pointti oli, että meidän asenteet tulee ainakin ihan selkeesti meidän vanhemmilta.

Ymmärrätkö minkä takia tieteelliset tutkimukset ja tilastot ovat luotettavampia kuin henkilökohtaiset kokemukset? Vaikka teillä olisikin mennyt näin se ei todellakaan mene kaikilla samalla tavalla kuten tutkimukset osoittavat.

pojissa ja tytöissä ei alunalkane ole kiinnostuksissa paskaakaan eroa. Yhteiskunta ja ympräistö tekee meistä sen mitä me olemme.

suurin osa sitä vain ei tajua tai huomaa, koska menee sen aivottoman massan mukana.

Mielipide.
Kuten sekin, että jostakin syystä (biologia?) pikutytöt ja pikkupojat leikkivät eri tavalla ja eri asioilla. Toki kiinnostukset risteävät, mutta silti ero on nähtävissä.

Poikkeuksiakin varmaan on.

Yhteistyössä