Bioanalyytikko vai sairaanhoitaja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Laboratoriohoitaja minäkin. Koko työurani olen tehnyt vain päivätyötä, omasta toiveestani. Meillä ainakin joka ainoassa työpaikassa on ollut yönkierto, eli joka työpäivä ollaan eri työpisteessä, tehdään vähän eri juttuja. ei siis siinä mielessä ole yksitoikkoista. Itse olen tehnyt pääsääntöisesti näytteenottotyötä, koska olen halunnut olla mielummin tekemisissä ihmisten kuin koneiden kanssa, mutta tämä on siitä kiva koulutus, että kaikenlaista löytyy. Toinen tykkää istua analysaattorilla, toinen tykkää tökkiä neuloilla, kaikille löytyy hommaa. Vuorotyötä löytyy, jos haluaa tehdä.

Itse mietin aikoinani tätä samaa, kumman valitsisi. Silloin lopulta eniten painoia vaa'assa se, että pelkäsin sitä vastuuta ihmisistä, jonka koin sairaanhoitajilla olevan! Lab.hoitaja/bioanalyytikko on tietenkin merkittävässä vastuussa omasta työstään, mutta esimerkiksi tuloksen diagnostisen merkityksen päättää aina joku muu, samoin kuin varsinaisen hoidon sisällöstä on vastuussa joku muu. Nuorena koin, että en olisi sellaiseen vastuuseen pystynyt, minkä koin sairaanhoitajilla olevan.

Montakin kertaa. Mutta jos potilas kertoo, että pelkää, niin sitä osaa vähän varautua tuollaiseenkin temppuun. Lasten kanssa sitä sattuu useammin, jos ei kädestä pidetä kunnolla kiinni. Veri kyllä kuuluu meidän jokapäiväiseen elämäämme. Paitsi jos erikoistuu sellaiseen alaan, missä veren kanssa ei olla tekemisissä, kuten kliiniseen fysiologiaan, neurofysiologiaan tai sytologiaan.

se on eri asia sitten? miten tutkit aivoja? Ei siihen einstenia tarvita vaan mielenkiintoa?

No tämä palkka-asia on täällä Pirkanmaalla ainakin niin, että bioanalyytikot tienaa enemmän kuin sh keskimäärin. Meitä työllistääkin täällä yksityinen työnantaja, Fimlab Oy. Kuntatyönantajalla ero ei varmaan olekaan suuri.

Me taas ollaan osa liikelaitosta, joka on osa Varsinais-Suomen kuntayhtymää. Eli periaatteessa me ei olla yksityisiä, mutta ei oikeastaan myöskään kunnallisia, vaan jotain omituista siinä välillä :).

[QUOTE="vieras";27172300]että alottelija joutus tekemään suurimman osan yö vuoroista. Kukapa niitä haluis tehdä. Joten talossa pitempiä aikoja olleet saa päivä vuorot. Se on vähän kaikissa vuorotöissä.[/QUOTE]

Asia on päinvastoin. Yövuoroissa vaaditaan niin kovaa osaamista ettei monissa paikoissa niitä pääse/joudu tekemään ensimmäiseen puoleen vuoteen.

Bioanalyytikoilla on se hyvä puoli, että työnkuvat voivat olla hyvinkin erilaisia. Voi toimia näytteenotossa, patologiassa, mikrobiologiassa, kemialla, hemalla, immunologialka ym. Eli voi hakeutua hyvinkin erilaisiin työpaikkoihin.

Itse työskentelen mikrobilsalla ja työ on erittäin mielenkiintoista ja itsenäistä. Yksinkertaistettuna viljelemme näytteet ja kasvatuksen jälkeen tunnistamme bakteerit. Erittäin mielenkiintoista! Patologialla taas leikellään kudoksia ja värjätään niitä. Eli erittäin erityyppisiä työnkuvia:D Ja näytteenotto ei kuulu työnkuvaani.

[QUOTE="...";27172416]Hei miten paljon bioanalyytikolla pitää olla matikkapäätä? Jostain muistan lukeneeni että pääsykokeissakin on matikkaosio. Matsku ei ole aiheuttanut mulle lääkelaskuissa mitään ongelmaa nyt ammattikoulussa, mutta mitenköhän amkissa sitten, kun lukiossa matikka ei kiinnostanut juuri lainkaan ja niistä lukioajoistakin on jo vuosia.

Ja toinen on tuo näkö, että ala vaatii tarkkaa näköä. Mulla on miinusta molemmissa silmissä kakkosen verran, mutta kuvittelisin että lähinäkö on tässä se mikä ratkaisee?[/QUOTE]

Näöllä ei muuten ole väliä, mutta syvyysnäön (muistaakseni) täytyy olla normaali, eikä saa olla värisokea.

Ei tarvitse olla ihmeemmin matikkapäätä, mutta kyllä siitä hyötyä on.

[QUOTE="vieras";27174184]se on eri asia sitten? miten tutkit aivoja? Ei siihen einstenia tarvita vaan mielenkiintoa?[/QUOTE]

Mielenkiintoa ja tietoa. Mä en sen enempää viitsi neurofysiologiasta kirjoittaa, kun en ole päivääkään niitä hommia tehnyt. Googlella varmaan löydät tietoa jos kiinnostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;27174214:
Asia on päinvastoin. Yövuoroissa vaaditaan niin kovaa osaamista ettei monissa paikoissa niitä pääse/joudu tekemään ensimmäiseen puoleen vuoteen.

Näin tämä on meilläkin. Opiskelija kyllä muistaakseni tekee yhden tai kaksi yövuoroa, mutta hän ei ole työvoimana vaan oppimassa. Ja kun tulee päivystykseen töihin, menee kuukausia ennen kuin voi tehdä öitä. Sitä ennen pitää periaatteessa hallita kutakuinkin kaikki labran työtehtävät verikeskusta myöden.

Bioanalyytikoilla on se hyvä puoli, että työnkuvat voivat olla hyvinkin erilaisia. Voi toimia näytteenotossa, patologiassa, mikrobiologiassa, kemialla, hemalla, immunologialka ym. Eli voi hakeutua hyvinkin erilaisiin työpaikkoihin.

Itse työskentelen mikrobilsalla ja työ on erittäin mielenkiintoista ja itsenäistä. Yksinkertaistettuna viljelemme näytteet ja kasvatuksen jälkeen tunnistamme bakteerit. Erittäin mielenkiintoista! Patologialla taas leikellään kudoksia ja värjätään niitä. Eli erittäin erityyppisiä työnkuvia:D Ja näytteenotto ei kuulu työnkuvaani.

Useimmissa paikoissa kuitenkin näytteenotto kuuluu jossain määrin toimenkuvaan, ja työnäkymät bioanalyytikolle joka ei halua ottaa näytteitä ovat melko huonot.

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;27174214:

miks en koska osaat työn? Itse ajattelen enemmälle ja kaikkien ei tarvitse. Miks porukan pitää tietää enemmän mitä niiden työhön kuuluu?

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;27174257:
Useimmissa paikoissa kuitenkin näytteenotto kuuluu jossain määrin toimenkuvaan, ja työnäkymät bioanalyytikolle joka ei halua ottaa näytteitä ovat melko huonot.

Pk-seudulla niitä paikkoja on ihan hyvinkin. Voi olla töissä yliopistolla, yksityisissä tutkimuslabroissa, HUS:n tutkimuslabroissa ym. Itse en ole päivääkään tehnyt näytteenottotyötä, ainoastaan opiskellessa ottanut näytteitä. Mutta totta kai näytteenottopaikkoja on enemmän.

[QUOTE="vieras";27174263]miks en koska osaat työn? Itse ajattelen enemmälle ja kaikkien ei tarvitse. Miks porukan pitää tietää enemmän mitä niiden työhön kuuluu?[/QUOTE]

Suomen kielen osaamista myös useimmissa paikoissa vaaditaan.

[QUOTE="hmmm";27174292]Pk-seudulla niitä paikkoja on ihan hyvinkin. Voi olla töissä yliopistolla, yksityisissä tutkimuslabroissa, HUS:n tutkimuslabroissa ym. Itse en ole päivääkään tehnyt näytteenottotyötä, ainoastaan opiskellessa ottanut näytteitä. Mutta totta kai näytteenottopaikkoja on enemmän.[/QUOTE]

No tällä hetkellä pk-seudullakin näyttäisi olevan aika huonosti paikkoja joihin ei näytteenottoa kuulu ollenkaan. Olen kyllä tietoinen noista mainitsemistasi työpaikoista.

No itse olen sh, enkä ole koskaan oikein voinut kuvitella muuksi päätyvänikään.Olen töissä osastolla jossa otamme myös n. 98% näytteenotoista itse, joten osa siitäkin tuttua, mutta en todellakaan tiedä mitään analysoinneista ym.
Veret tilataan ja haetaan myös ihan itse =)
Työ on henkisesti rankkaa, sairaiden lasten kanssa, mutta myös erittäin antoisaa.
Suurimmaksi miinuspuoleksi katson raskaan vastuun ihan konkreettisesti elossapysymisestä.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27174367:
No itse olen sh, enkä ole koskaan oikein voinut kuvitella muuksi päätyvänikään.Olen töissä osastolla jossa otamme myös n. 98% näytteenotoista itse, joten osa siitäkin tuttua, mutta en todellakaan tiedä mitään analysoinneista ym.
Veret tilataan ja haetaan myös ihan itse =)
Työ on henkisesti rankkaa, sairaiden lasten kanssa, mutta myös erittäin antoisaa.
Suurimmaksi miinuspuoleksi katson raskaan vastuun ihan konkreettisesti elossapysymisestä.

mikä pitää sinut töissäs. Itse olen suora viivanen ja osaan olla kylmä tunteilla. Tutkija ja ruumiin avaaja?

Yhteistyössä