Lapsenvahti perui

  • Viestiketjun aloittaja tihti
  • Ensimmäinen viesti
tihti
Ehdotinko leikiksi lyömistä? Ei. Ehdotin vaan, että lakkaisit tekemästä ongelmaa ihan joka asiasta!

PS. Tiedän äitejä, joiden lapsilla on ollut todella pahoja vaivoja jo syntymästä saakka ja teho-osastot on tutuiksi tulleet. Varmasti on raskasta, mutta ainakaan he eivät sitä itselleen raskaammaksi tee rutisemalla kaikesta, vaan he nimen omaan osaavat löytää ne hyvät puolet asioista silloin kun niitä suinkin on. Heille tuskin olisi ollut ongelma, jos kerran olisi lasten hampaat jääneet pesemättä jos olisivat päässeet miehensä kanssa hetkeksi kaksin jonnekin.
Minä taas voisin kuvitella, että jos jostain syystä lapsi on teholla ollut, siitä haluaa sitten pitää tarkempaa huolta, mikäli se sieltä joskus kotiin pääsee. Ei jättää kenelle tahansa tai jättää hampaita pesemättä.
 
tihti
Joo, ja suurimman osan aikaa sinä puhut aidasta ja muut aidan seipäästä. Se, että teet kaiken tuon kokemanne (keskosen sairaalakesä) jälkeen arjestanne niiiin vaikeaa, ettette pääse pariksi tunniksi kotoa pois ja sitten jaksat siitä ruikuttaa on asia jota täällä ihmetellään. Jos ne esikoisen (maito)hampaat jää kerran pesemättä ja rutiinit yhtenä iltana mummon kanssa muutenkin erit, niin ei takuulla siihen teidän elämänne kaadu saati esikoisen hampaat mätäne suuhun.
Ei tää arki mitään raketti tiedettä ole, mutta pienellä on helvetin paljon turvallisempi olo, jos edes rutiinit ovat samat vaikka hoitajat olisivatkin erit.
Jaksan ruikuttaa kyllä, mikäli te jaksatte vastata :))
 
Minä taas voisin kuvitella, että jos jostain syystä lapsi on teholla ollut, siitä haluaa sitten pitää tarkempaa huolta, mikäli se sieltä joskus kotiin pääsee. Ei jättää kenelle tahansa tai jättää hampaita pesemättä.
Sen aikaa kun on ylihuolehtivainen sitä varmaan haluaa hoitaa lapset itse. Jos ei luota muihin hoitajiin niin hyväksyy vaan tilanteen että nyt ollaan kiinni lapsissa.

Sitten kun alkaa itsekin relata niin on muutkin asiat kiinnostaa ja uskoo että muutkin ihmiset kykenevät lapsia hoitamaan.
 
tihti
Miten niin se toinen lapsenvahti perui?? Etkö sinä itse perunut mummon tulon kun se ei pärjää? Olisit pyytänyt itse sitä mummon siskoa tulemaan myös paikalle.

Sinä' itse teet asiasta ylettömän vaikean. Mutta turha rutista kun mikään ei kelpaa kuitenkaan!
Mummon sisko ei päässyt, joten hänen oletettu tulonsa peruuntui. Kyllä keksin keinon, jolla olisimme päässeet ulos: mummo ja siskonsa tulevat hoitamaan lapsia, jolloin homma on hoitajille vähemmän raskas ja heillä on toisistaan myös seuraa. Vaan kun ei onnistunut. Olen helvetin pettynyt ja väsynyt, kun ei ole odotettavissa mitään taukoa arkeen tai vastaavasti kun ei jäänyt muisteltavaksikaan sitä taukoa arjesta. Mutta kyllä, elämä jatkuu, vaikka motivaatio vähän heikommissa kantimissa onkin.
 
tihti
Sen aikaa kun on ylihuolehtivainen sitä varmaan haluaa hoitaa lapset itse. Jos ei luota muihin hoitajiin niin hyväksyy vaan tilanteen että nyt ollaan kiinni lapsissa.

Sitten kun alkaa itsekin relata niin on muutkin asiat kiinnostaa ja uskoo että muutkin ihmiset kykenevät lapsia hoitamaan.
Kyllä varmasti pystyy hoitamaan, mutta miten hyvin, se on toinen juttu.
 
tsempit
Sitten vielä ihmetellään, miksi Suomessa erotaan niin usein, kun ei vietetä aikaa puolison kanssa. Me käydään ainakin miehen kanssa kahdestaan ulkona, elokuvissa, salilla, golffaamassa ym.

Toivottavasti pääsette toisena päivänä sitten.
Me ei olle oltu vuoteen MISSÄÄN kahdestaan miehen kanssa. koska mummo, ainoa lapsenvahti, ei halua lasta ottaa. Ensin odotti että lopetan imetyksen, sitten että lapsi täyttää vuoden, sitten että oppii kävelemään, nyt odottaa ensi kesää. mitäs tähän sanotte..
 
Kyllä varmasti pystyy hoitamaan, mutta miten hyvin, se on toinen juttu.
En kyllä tajua mikä tässä on ongelmana. Jos kukaan muu ei pysty hoitamaan lapsianne riittävän hyvin niin sitten hoidatte heidät itse. Teidän päätös.

Ja juu, itse kahden vammaisen lapsen äitinä joudun välillä punnitsemaan samoja asioita eli luotanko siihen että joku hoitaja pystyy sanojensa mukaisesti huolehtimaan lapsista. Joko luotan häneen tai sitten itse päätän hoitaa lapset ja sillä hyvä.
 
  • Tykkää
Reactions: Zarppa
---
Mummon sisko ei päässyt, joten hänen oletettu tulonsa peruuntui. Kyllä keksin keinon, jolla olisimme päässeet ulos: mummo ja siskonsa tulevat hoitamaan lapsia, jolloin homma on hoitajille vähemmän raskas ja heillä on toisistaan myös seuraa. Vaan kun ei onnistunut. Olen helvetin pettynyt ja väsynyt, kun ei ole odotettavissa mitään taukoa arkeen tai vastaavasti kun ei jäänyt muisteltavaksikaan sitä taukoa arjesta. Mutta kyllä, elämä jatkuu, vaikka motivaatio vähän heikommissa kantimissa onkin.
Edelleen te olisitte voineet laittaa esikon nukkumaan ja mummo olisi jäänyt vauvan kanssa. Siinä olisit saanut tauon.
 
tihti
En kyllä tajua mikä tässä on ongelmana. Jos kukaan muu ei pysty hoitamaan lapsianne riittävän hyvin niin sitten hoidatte heidät itse. Teidän päätös.

Ja juu, itse kahden vammaisen lapsen äitinä joudun välillä punnitsemaan samoja asioita eli luotanko siihen että joku hoitaja pystyy sanojensa mukaisesti huolehtimaan lapsista. Joko luotan häneen tai sitten itse päätän hoitaa lapset ja sillä hyvä.
Toki pystyy, mutta ei varmaan ole liikaa vaadittu, että mummo rahaaisi sen siskonsakin mukaan. Useimmat meistä ovat olleet onnekkaita ja saaneet terveitä lapsia, joten en itse osaisi kuvitella, kuinka paljon enemmän se vaatii. Itsellenikin tekee tiukkaa kanniskella koliikkivauvaa iltaisin vuorotellen miehen kanssa, saati sitten että joku hoitaisi koko illan yksinään ja vielä taaperon siinä sivussa.
 
tihti
Halusit kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa. Voi tehdä muutakin kuin mennä syömään. Varsinkin jos sen breikin lapsista kokee NIIIIIIN tärkeäksi.
Kyllä joo, sehän vasta mukavaa onkin napata drive-inistä hampparit vuosipäivän kunniaksi. Siitä varten saisikin pukeutua ja laittaa tukankin vähän paremmin kuin tavallisesti, ehkä suihkauttaa jopa hajuvettä.
 
Toki pystyy, mutta ei varmaan ole liikaa vaadittu, että mummo rahaaisi sen siskonsakin mukaan. Useimmat meistä ovat olleet onnekkaita ja saaneet terveitä lapsia, joten en itse osaisi kuvitella, kuinka paljon enemmän se vaatii. Itsellenikin tekee tiukkaa kanniskella koliikkivauvaa iltaisin vuorotellen miehen kanssa, saati sitten että joku hoitaisi koko illan yksinään ja vielä taaperon siinä sivussa.
Ketään ei voi raahata väkisin mukaan joten tuossa se on liikaa vaadittu.

Yllätykseksesi voin 7v kokemuksella kertoa että kyllä myös ihmiset joilla itsellään on terveitä lapsia tai jopa -hui sentään!- lapsettomatkin kykenevät ihan hyvin hoitamaan erityistarpeisia lapsia. Jopa niin että se päivä/ilta menee paljon paremmin mitä omien vanhempien hoitamana menisi.

Jos nyt juttu menee taas siihen että se mummo on vastuuton juoppo joka on omiakin lapsiaan kohdellut kaltoin niin ihanko oikeasti ajattelitte häntä lastenhoitajaksi? Jos hän on ns normaali-ihminen niin varmasti hän näin luvatessaan kykenee lapset hoitamaan ihan riittävän hyvin. Vanhemmatkaan eivät aina, varsinkaan väsyneinä ole täydellisiä lapsenhoitajia.

Jos taas kyse on vain siitä (miltä kuulostaa) ettet vielä ole valmis jättämään lapsia muiden hoitoon niin kannattaa hyväksyä sekin.

Ps. Miksei sitä mll-hoitajaa voi palkata mummon avuksi?
 
rietas
Itsellenikin tekee tiukkaa kanniskella koliikkivauvaa iltaisin vuorotellen miehen kanssa, saati sitten että joku hoitaisi koko illan yksinään ja vielä taaperon siinä sivussa.
Sillä hoitajalla ei ole samaa väsymystä ja kenties turhautumista, koska ei koe samaa joka ainoa ilta, ja saattaa siksi jaksaa yksin sen tilanteen illan silloin tällöin varsin hyvin.

Mutta tosiaan, jos ei kukaan kelpaa, niin hoidatte itse. Silloin on kyllä täysin turhaa valittaa, ettei kukaan auta, kun kerta oikeasti se apu vaan ei kelpaa sinulle.
 
"eee"
Joo, pöytävarausta kun pidetään koko ilta päällä vain sen takia, että perhe Ö. saisi esikoisensa nukkumaan ennenkuin kykenevät saapumaan paikalle..
Mites myöhäisillan leffa? Lasilliset viinibaarissa ilman pöytävarausta? Omien eväiden kanssa kuunvaloon piknikille? Hotellihuone, jossa poreamme, ja huonepalvelusta naposteltavaa? Tarpeeksi myöhäinen pöytävaraus siihen alkuperäiseen ravintolaan??

Etteköhän te jotain tekemistä keksisi, jos oikeasti haluaisit lähteä.

Mä luulen, että pelkäät viettää aikaa kaksin miehesi kanssa. Viime kerrasta on niin pitkä aika, ettet tiedä mitä puhuisit miehesi kanssa. Sinua pelottaa, että huomaat, ettei teillä olekaan enää muuta yhteistä kuin lapset, kun olette jo pitkään laittaneet parisuhteene syrjään ja keskittyneet ihan muuhun. Älä kuitenkaan syytä lasten mummoa tästä olostasi.
 
Heräsi jo mieleen että onko ongelmana se että mitä jos mummo pärjäisikin ihan hyvin lasten kanssa. Siis jos ap yksin ei selviä illoista ilman apua niin hänelle olisi häpeä jos mummo siinä onnistuisikin.

Yhäkin, miksei sitä mll-hoitajaa voi palkata mummon avuksi? Tai pyytää tehtävään jotain niistä kavereista tms joita yksistään ei voi luottaa lapsenhoitajiksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
kdnajka
Tottakai voi harrastaa mutta puhuitkin VUOSIPÄIVÄSTÄ et hääpäivästä tai ensimmäisestä hääpäivästä! Sain sellaisen kuvan että olette olleet vuoden yhdessä.

Sinun äitisi hoitoapuko on nyt loppu kun hoiteli esikoista kun olitte vauvan kanssa sairaalassa? Eli koskaan, ikinä, milloinkaan ettekä minkään syyn vuoksi saa häneltä enää hoitoapua?
 
fdgfvxd
Voi kuule! Ne drive Inn-hampparitkin on aivan jees silloin kun oikeasti kaipaa aikaa kahdestaan!

Me oltiin eka kertaa 2 vuoteen kahdestaan (siitäkin on muuten jo kohta 2v. aikaa! Meillä on 5 lasta joista 1 diabeetikko) ja vietettiin silloin 12v. hääpäivää. Meillä oli aikaa siihen asti kunnes kuopus alkaa kaipailemaan äitiä unissaan. Haimme autokaistalta hampparit ja limut, söimme parkissa ja sitten haimme jäätelöt. Ajelimme kaupungilla ja juttelimme, nautimme myös hiljaisuudesta. 2 tunnin kuluttua tuli viesti että lapsi itkee ja voi huonosti.
Mutta me nautimme tuosta ajasta ja olin muuten ihan meikannut ja laittanut hiukset ja tavallista hienommat vaatteetkin oli molemmilla päällä =)

Olisin toki voinut tehdä asiasta vaikean; kun olen niin lihava, kun olen viimeisillään raskaana, kun ei ollu sopivan väristä hiussolkea, kengätkin kiristää raskaudesta turvonneita jalkoja, lapsella on se diabetes ja hoitaja ei ole sairaanhoitaja, ei lähihoitaja eikä hänellä ole minkäänlaista kokemusta diabeteksestä jne. Mutta en keksinyt vaan nautin olostani! Toki olisi ollut mukava mennä hienoon ravintolaan syömään tai yöpyä hotellissa, mutta se ei ollut mahdollista ja kahdenkeskisen ajan sillä tavoin miten se oli mahdollista järjestää.
Autokaistan hampparit kun olisi voinut syödä loppuun kotonakin, ravintolan sapuskaa ei olisi mukaan saanut.

Mutta toki jos haluaa tehdä elämästään vaikeaa ja leikkiä marttyyria niin sekin sopii. Jospa mummon sisko ei halunnut tulla? Kysyitkö häntä itse ja sovit asiasta hänen kanssaan? Jospa hänelle tuli jotain paskantärkeää menoa?
 
Heräsi jo mieleen että onko ongelmana se että mitä jos mummo pärjäisikin ihan hyvin lasten kanssa. Siis jos ap yksin ei selviä illoista ilman apua niin hänelle olisi häpeä jos mummo siinä onnistuisikin.
Niinpä...olisi nöyryyttävää, jos mummo handlaisi tuosta vaan tilanteen, jonka hoitaminen ei lasten omalta äidiltä onnistu.

No joo. Jotkut on luotu jämähtämään kotiin ja olemaan ilman omaa aikaa. Onnekseni en ole heistä yksi. Uskallan luottaa isovanhempiin ja mm. useampaan ystävääni lastenhoidon suhteen.
 
"Jenis"
Se ei tosiaan tuo lapsenhoito ole mitään rakettitiedettä, varsinkaan perusterveiden lasten - vaikka koliikkia toisella olisikin. Vauvat joskus itkee, eikä siihen itkuun kukaan säry. Mutta jos elämä on noin pirun vaikeaa, niin se on varmasti vaikeaa vaikka ihan ilman lapsiakin :)
 
"Vieras"
Heräsi jo mieleen että onko ongelmana se että mitä jos mummo pärjäisikin ihan hyvin lasten kanssa. Siis jos ap yksin ei selviä illoista ilman apua niin hänelle olisi häpeä jos mummo siinä onnistuisikin.

Yhäkin, miksei sitä mll-hoitajaa voi palkata mummon avuksi? Tai pyytää tehtävään jotain niistä kavereista tms joita yksistään ei voi luottaa lapsenhoitajiksi.
On muuten tosi epäreilua, etttä meidän lapset nukkuvat yökylässä paremmin kuin kotona, ovat myös kiltimpiä vieriaden ihmisten kanssa. Toisaalta meillä on ollut hoidossa vauvoja ja taaperoita, jotka ovat nukkuneet koko yön läpeensä. Ensimmäisä kertaa eläessään.

Enkä ole yhtään sen kummempi lastenhoitaja niille vieraille kuin omillekaan.
 
[QUOTE="Vieras";27159908]On muuten tosi epäreilua, etttä meidän lapset nukkuvat yökylässä paremmin kuin kotona, ovat myös kiltimpiä vieriaden ihmisten kanssa. Toisaalta meillä on ollut hoidossa vauvoja ja taaperoita, jotka ovat nukkuneet koko yön läpeensä. Ensimmäisä kertaa eläessään.

Enkä ole yhtään sen kummempi lastenhoitaja niille vieraille kuin omillekaan.[/QUOTE]

Sama täällä. Lapset osaavat olla vieraskoreita. :D. Meillä keskimmäinen oli ns vaativa vauva ja välillä sitä tosissaan väsytti kun kotona hoiti kahta pientä. Sitten taas kun olivat illan lapsenvahdin kanssa niin kaikki oli mennyt loistavasti...

Eikä siis olisi mikään ihme jos ap:nkin tapauksessa mummo pärjäisi ihan hyvin molempien kanssa.
 

Yhteistyössä