Minkä ikäiselle voi lukea Harry Potteria?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Expelliarmus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;27149041:
Olen lukenut 4-vuotiaalle ne ekat osat.

No justiinsa, on minunkin mielestä tutuistakin jotkut lukeneet jo ennen kouluikää. Pelottiko sitä se kirja? Mulla on siis 5-vee, on luettu pidempiä kirjoja jo, mutta mietinnössä on kovasti että mikä olisi "sopivaa" joukon jatkoksi.

[QUOTE="vieras";27149089]Mä satun tietämään mitä ne sisältää mutta sinä et. Mitä sä kuvittelet niiden sisältävän, jotain pikkulapsille sopivaa vai??[/QUOTE]

Mä olen lukenut kaikki osat varmasti yli kymmenen kertaa.
Mun mielestä yli 10v. saa hyvinkin lukea, jos jaksaa/tahtoo.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
[QUOTE="hei";27149080]Yhtä hyvin kuin Salkkarit.[/QUOTE]

No itse en kyllä vertaisi lähes minkään kirjallisuuden lukemista aivottoman mössön tuutista tuijottamiseen. Itse olen 11-vuotiaana lukenut kirjoja "aikuisten hyllystä" kirjastossa, että ei niiden Pottereiden kanssa nyt varmaan riparipäivään tarvitse odottaa. Enkä missään tapauksessa niitä myöhempiä osia harkitsekaan pienelle lukevani, en vaan ihan tarkkaan muista miten hurjia ne pelottavat kohdat siinä ekassa osassa on (aikuisesta ei tietenkään yhtään). Siksi olisi kiva kuulla miten ne on otettu vastaan, minkä ikäisenä nyt lapset ekakertaa ovatkin lukeneet.

[QUOTE="vieras";27149127]Miten ihmeessä sä annat noin pienen lukea sitä?[/QUOTE]

Ykkösosa on musta suht kesy, lastenohjelmien tasoa. Seuraavia osia harkitaan sitten kun jaksaa niitä alkaa lukemaan.
Ykkösosa on mielestäni huomattavan paljon lässympi kuin esim. Grimmin sadut

No justiinsa, on minunkin mielestä tutuistakin jotkut lukeneet jo ennen kouluikää. Pelottiko sitä se kirja? Mulla on siis 5-vee, on luettu pidempiä kirjoja jo, mutta mietinnössä on kovasti että mikä olisi "sopivaa" joukon jatkoksi.

Riippunee paljolti lapsesta, että sopiiko hänelle. Esim kuopukselle (tyttö, jos sillä nyt on merkitystä) en lukisi Pottereita vielä pitkään aikaan(on nyt kohta 4v) mutta noille vanhemmille pojille siis olen lukenut suht aikaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;27149154:
Riippunee paljolti lapsesta, että sopiiko hänelle. Esim kuopukselle (tyttö, jos sillä nyt on merkitystä) en lukisi Pottereita vielä pitkään aikaan(on nyt kohta 4v) mutta noille vanhemmille pojille siis olen lukenut suht aikaisin.

tää menee nyt täysin ohi aiheen mut taas kertaalleen SE EI VOI OLLA KOHTA NELJÄÄ!! EI EI EIEIEIIIIIII!! (mihintääaikaoikeestimeneee..:O)

ja aiheeseen, kyllä mäkin voisin tolle ekaluokkalaiselle niitä lukea jo, jos se haluaisi.kun aikuinen lukee, voi tarvittaessa siistiä tekstejä =)

Me ollaan luettu 6-vuotiaalle kaks ekaa osaa. Kolmatta ei ihan vielä lueta, kun muuttuu jo hurjemmaksi. Lasta ei oo pelottanu. Lapsillahan on erilainen mielikuvitus kuin aikuisilla, jotka on nähneet esim. kauhuleffoja ym. Lapset kuvittelee tapahtumat ikätasonsa mukaan, eli jos lasta ei pelota, niin minusta ne kaksi ekaa voi hyvin lukea alle kouluikäisille. Aina kannattaa seurata lapsen reagointia, kyllä lapsesta näkee, jos pelottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;27149192:
tää menee nyt täysin ohi aiheen mut taas kertaalleen SE EI VOI OLLA KOHTA NELJÄÄ!! EI EI EIEIEIIIIIII!! (mihintääaikaoikeestimeneee..:O)

ja aiheeseen, kyllä mäkin voisin tolle ekaluokkalaiselle niitä lukea jo, jos se haluaisi.kun aikuinen lukee, voi tarvittaessa siistiä tekstejä =)

Joo :O joku pöllii mun aikaani.:'(

[QUOTE="vieras";27149238]Lukekaahan sille piltille vielä spiritismin oppikirja, kaikkea saatanallista ja entisajan noidista kertovia kirjoja.[/QUOTE]

Joo, tai Raamattu. Satukirjoista parhain ja pelottavin.

Yhteistyössä