Millainen tulee ylihysteerisen äidin lapsesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdinpa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdinpa

Vieras
Siis en ymmärrä kaveriani...ihan normaalisti korkeasti koulutettu nainen, jolla on neljä lasta. Kaikki lapset ns perusterveitä ikähaitarissa 3-9v. Kaverini menee aina kummallisesti ihan hysteeriseksi, kun joku hänen lapsistaan sairastuu. Ja erityisesti, jos se esikoinen sairastuu. En vaan ymmärrä, miksi.

Eilenkin hänen esikoiselleen oli noussut kuume iltapäivällä. Kaveri yritti soittaa minulle (olin justiinsa vessassa pesemässä vauvani pyllyä, joten en voinut vastata :D ) viiden aikaan iltapäivällä. Soitin vajaan 10min kuluttua takaisin kysyäkseni hänen asiaansa ja hän vastasi, että olisi vaan kysynyt lapsensa sairaudesta, kun lapsella on kuumetta ja kurkku kipeänä (olen siis sh). Mutta että hän hoiti jo asian ja kävi näyttämässä lastaan naapurissaan, jossa asuu lääkäri. Ei kuulemma sittenkään tartte olla huolissaan.

Jäin vähän että "aijaa....". Minusta on ihan normaalia, että on välillä kuumetta, röhää jne. Mutta aina, joka kerta kaverin täytyy soitella hysteerisenä HETI, jos lapsensa tulee kipeäksi. Tosin jäin pohtimaan, onko kyse enemmän äidin huomionhakuisuudesta kuin varsinaisesti lapsen sairaudesta...koulun vanhempainillassakin kaveri käy aina opettajien kanssa läpi suureen ääneen esikoisensa migreenitaipumuksen ja ihottumat sun muut...

Pohdin myös, miten tuollainen hysteerisyys vaikuttaa lapseen. Nyt jo minusta tuo kaverin esikoinen hakee huomiota mm vatsakipuilulla, jalkakivuilla jne. Kasvaako hänestä somatisoija..? Onko kenenkään teidän äiti ollut tuollainen kuin kaverini ja millainen teistä on kasvanut?

Ei äiti ollu hysteerinen vaan varsin järjellä ajatteleva kuten minäkin lapseni suhteen. Mies enemmän huolestuu ja murehtii kun minä. Jotenkin tuo alotuksen äiti kuulostaa sekä huomionhakuiselta että epävarmalta.

joo, lapsesta voi helposti tulla vanhalla tavalla sanottuna luulosairas!! joka napsauksesta lääkäriin ja sillee! elämä on yhtä oman ruumiin tutkiskelua ja miettimistä, että olikohan tuo yskäys nyt keuhkokuumeen alkua ym..

Juu, tunnen tyypin...kaveri kiikutti 4-5v lapsen kesällä lääkäriin, kun päässä oli patteja (syöpä...), ehdotin, että voisiko olla hyttysen puremia, jos vaikka seurailis päivän tai kaks....ei, heti lääkäriin....arvatkaa kumpi oli?

Itse olen kiinittänyt myös huomiota siihen että aika usein lekurista saa vähän "varmuuden vuoksi" - meiningillä antibioottikuurin jos flunssan tai korvatulehdusepäilyn takia sinne menee. Joten ainakin turhia lääkekuureja voi tulla jonkin verran, jos joka nuhasta tai kuumeesta lääkäriin lähtee.