Oletko synnyttänyt/ yrittänyt synnyttää yli nelikiloisen lapsen alateitse?

"vieras"
Esikoinen oli mulla hivenen päälle nelikiloinen eli 4150g ja ihan luomuna syntyi alateitse. Ei tullut sen kummempia repeämiä, väliliha leikattiin ja siihen tikit mutta muuten ei muistaakseni tikkejä tarvinnut laittaa, ei ainakaan kovin montaa. Kävellen menin synnytyksen jälkeen salista osastolle ja muutenkin vointi oli todella hyvä. Kuopus oli hivenen alle nelikiloinen eli 3980 ja ihan luomuna hänkin syntyi, muutamalla tikillä selvisin hänenkin jälkeensä.
Ei varmasti pelkästään se vauvan paino vaikuta siihen synnytyksen kulkuun vaan myös missä asennossa tarjoutuu ja tosiaan se äidin lantion koko. Esim mun ex-kälyllä on molemmat lapset tulleet sektiolla vaikka painoa on ollut vaan reilut 3kg. On kuitenkin päällepäin ihan isokokoinen ihminen mutta lantion sisämitat sit ilmeisesti pienet.

"vieras"
Kuudesta kolme on ollu yli 4 kg. Kaksi noista melk 4,5 kg. Isoimman lapsen synnytys oli toiseksi helpoin. Vaikein taas oli toiseksi pienin (n. 3100) . Kyllä se synnytyksen vaikeus voi johtua paljosta muustakin kuin lapsen koosta. Mut varmaan on luotu synnyttämään. Ei mulla noiden isompien kohdalla tullu kuin muutama nirhauma alapäähän. Tuon toiseksi pienimmän kohdalla tuli yks repeämä, mikä olis vaatinu tikkejä mut kätilö päätti ettei tarvi tikata ja kesti kauan parantua.

pyhh
Muistakaa että pään koosta se on kiinni. Vauva voi olla vain pullukka ja siitä paino, Iso vauva ei tarkoita vaikeaa synnytystä. Kivuliaampi on kuulemma pienen vauvan synnytys jossa kohtu ei ole tarpeeksi kypsä.

Niih!

vahi
Kaksi neljästä ollu yli nelikiloisia, helposti ovat tulleet ja itsestään lähteneet syntymään, isoin oli 4720kg ja kätilö joutu toppuuttelemaan ponnistusta, jotta ehtisi laittaa hanskat käteen :D

"..."
Meillä poika painoi 4200g syntyessään. ihan alakautta syntyi. synnytys oli pitkä 26h, muuten eteni itsestään, mutta kalvot puhkaistiin jotta synnytys saisi vähän lisävauhtia. hyvin mahtui vauva syntymään, yhtään tikkiä ei tullut. kätilö ei kyllä uskonut ensin vauvan painoa, koska oli niin hoikan näköinen, mutta hoikkuus johtui pituudestä jota oli 54cm.

"kolmen äiti"
Kolmas lapseni oli syntyessään 4160g
Minulla oli ensin kivuttomia supistuksia lähes viikon, joiden kautta kohdunsuu oli jo auki kahdelle sormelle.
Kun synnytys sitten varsinaisesti alkoi (rv 39+4) niin asiat eteni varsin nopeasti:
N klo 2.00 alkoi supistukset
klo 4.00 herätin mieheni
klo 4.15 lähdimme sairaalalle
klo 4.23 meidät kirjattiin sisään sairaalaan
klo 5.12 minulla oli poika sylissä

Varsinainen ponnistusvaihe kesti 16 minuuttia.
Mitään särkylääkkeitä en ehtinyt saamaan ja siltikin kokemus oli hyvä (toki sattuikin).
En edes revennyt kovin pahasti ja toipuminen synnytyksestä oli nopea

Toki iso vaikutus oli silläkin, että tämä oli jo kolmas synnytykseni (molemmat aikaisemmat lapset olivat kylläkin olleet aika pienikokoisia).
Mutta kyllä isokokoisen vauvankin synnytyksestä voi selvitä ihan kunnialla.

"Tiina"
No niin, käsi pystyyn kaikki, jotka ovat synnyttäneet tai yrittäneet synnyttää yli neljä kiloa painavan vauvan alakautta. Miten synnytys alkoi, miten eteni, onnistuiko alakautta ja/tai tuliko toimenpiteitä tai komplikaatioita sinulle tai lapselle?

Mulla nyt rv 40+3 ja lapsi arvioitiin karvan verran alle nelikiloiseksi jo puolitoista viikkoa sitten, ei ole edelleenkään synnytys lähiaikoina käynnistymässä kohdunkaulan tilanteesta päätellen... Kiinnostaa siis, miten muilla on mennyt ison lapsen synnytys.
POjat 4600g ja 4400g ja tuossa järjestyksessä. Molemmat käynnistetty laskettuna-aikana ja alateitse syntyneet. Esikoisesta tehtiin eppari, toisesta ei (vaikka pyysin). Toisesta repesinkin aika pahasti. Muuten synnytykset olleet nopeita ja menneet hyvin ja ilman puudutteita.

ttt
Toisen lapsen paino oli 4130 grammaa, ja oli kolmesta synnytyksestäni helpoin. Synnytyksen kokonaiskesto oli 5 tuntia.

Vaikein oli kolmas synnytys, tyttö paino 3650 grammaa, ja tuli maailmaan käsi poskella. Kokonaiskesto tässä synnytyksessä oli vain kolme tuntia, mutta oli synnytyssallissa tupa täynnä väkeä, kun sydänäänet lähtivät laskuun ja vauvaa painettiin mahan päältä, jotta saataisiin nopeasti ulos.

Eli ei se vauvan koko aina ratkaise sen synnytyksen helppoutta/vaikeutta. Ja tosiaan, kuten joku laittoi, oman kokemuksen mukaan, kun pää on ulkona, kyllä se loppuvartalo sieltä tulee sitten omalla painollaan. Paitsi tuolla toisella alle nelikiloisella, joka tuli käsi poskella, jouduttiin jollakin tavalla "kiepauttamaan", jotta saatiin kokonaan ulos.

"vieras"
Muistakaa että pään koosta se on kiinni. Vauva voi olla vain pullukka ja siitä paino, Iso vauva ei tarkoita vaikeaa synnytystä. Kivuliaampi on kuulemma pienen vauvan synnytys jossa kohtu ei ole tarpeeksi kypsä.

Niih!
Kokeneen gynen mukaan isopäinen on helpompi synnyttää, kun pää raivaa sitä tietä. Eli jos luiden suhteen mahtuu tulemaan, niin se isopäisyys ei haittaa.

Ja täytyy sanoa, että kolmikiloisen hartiat oli pahin paikka, paljon isomman isopäisemmän synnytys ei niin pahasti sattunut.

Vähän OT, mutta mä oon sitä miettinyt, että eikö eniten ratkaise kuitenkin se vauvan pään koko? Vai onko painavilla lapsilla aina myös suuri pää? Kun sitten kun pää on ulkona, niin yleensä kait sen jälkeen vauvat tulee aika lailla solahtamalla vaan ulos. Hankalinta kai yleensä, jos vauvalla on käsi poskella tai muuten väärä asento syntyessään... Tuli vaan mieleen tästä aloituksesta :)
synnytin tämän nuorimman alateitse ja tyttö syntyi käsi poskella, sitä ei tiedetty ja minähän en tietenkään tiennyt miten tiukkaa synnytyksen pitää tehdä, joten työnsin vaan hampaat irvessä..

• Tykkää
Reactions: Salla07
Tästä tulikin pitkä ketju, kiitos kaikille vastanneille :wave:

Meille syntyi eilen riuskan kokoinen tyttö, 53 cm ja 4468 g, alakautta ilman suurempia ongelmia. Hartioiden synnyttäminen oli tiukin paikka, onneksi kuitenkin saatiin ilman toimenpiteitä ulos. Painoarvio juuri ennen lapsiveden menoa oli 4100 g eli jonkin verran alakanttiin ja hyvä näin, kivampi oli kuulla tuo lähes neljän ja puolen kilon paino vasta jälkikäteen :)

Viimeksi muokattu:
AlissaAmaalia
Käynnistettiin kun raskaus oli mennyt yli 12 päivää, kun esikon synnytyksessä vaikeuksia. Muuten olisin saanut vielä kärvistellä :) En saanut epiduraalia kun ed synnytyksessä siitä aiheutui vaikka mitä komplikaatioita. Noh spinaalista mitään apua saanut ja se päivä kun aamulla käynnistettiin ja iltayöstä synnytykseen oli maailman hirven niiden kivuliaiden suppareiden takia. Spinaali kesti tunnin...ihana autuus...ja kun sain alkaa ponnistaa...ei delleenkään sitä tunnetta että pakko ponnistaa niin meni 2min ja 16 s ja tyttö hupsahti helposti maailmaan....ja kätilöt siinä sitten arvoivat että leikataanko vaiko ei...ja toinen sit sanoi et no varmuuden vuoks leikataan... Oli veljeä kilon painavampi ja sitä sentään kiskottiin kahdesti jo imukupillakin. Ekasta leikattiin myös ja silloin olin jumalattoman kipee alapäästä monta viikkoa vaan toisesta ei leikkauksen jälkeen tuntunut mitää kipua. Tyttö painoi 4380kg :)

"vieras"
[QUOTE="vieras";27161041]Esikoinen 4700g. Pää juuttui kiinni ja jouduttiin leikkaukseen. Hyvin meni onneksi.[/QUOTE]

Ja tuon painoarvio samana aamuna yliaikakontrollissa 3700-4100 g. Hiukan heitti.

eiooo
Vähän OT, mutta mä oon sitä miettinyt, että eikö eniten ratkaise kuitenkin se vauvan pään koko? Vai onko painavilla lapsilla aina myös suuri pää? Kun sitten kun pää on ulkona, niin yleensä kait sen jälkeen vauvat tulee aika lailla solahtamalla vaan ulos. Hankalinta kai yleensä, jos vauvalla on käsi poskella tai muuten väärä asento syntyessään... Tuli vaan mieleen tästä aloituksesta :)
tähän vastauksena: ei ole pään koko se ratkaisevin vaan hartioiden. Pää on pienempi kuin hartiat leveydeltään. Itse asiassa aika useinkin vauvat jäävät hartioistaan jumiin synnytyskanavaan ja voivat siihen pahimmassa tapauksessa jopa menehtyä.

juuuuuu
Tästä tulikin pitkä ketju, kiitos kaikille vastanneille :wave:

Meille syntyi eilen riuskan kokoinen tyttö, 53 cm ja 4468 g, alakautta ilman suurempia ongelmia. Hartioiden synnyttäminen oli tiukin paikka, onneksi kuitenkin saatiin ilman toimenpiteitä ulos. Painoarvio juuri ennen lapsiveden menoa oli 4100 g eli jonkin verran alakanttiin ja hyvä näin, kivampi oli kuulla tuo lähes neljän ja puolen kilon paino vasta jälkikäteen :)
onnittelut vauvasta koko perheelle!! Meidän 4300 g painanut vauva kuoli synnytyksessä hartioiden jumittumisen seurauksena.

Fiona71 harmaana
6 lasta oon synnyttänyt alateitse, joista 5 painoi 4kg tai yli. Suurin on ollut 4.6kg.
Kaikki lapset olen synnyttänyt ilman kivunlievitystä, jokainen synnytys alkanut supistuksilla ja kalvot puhkaistu kaikista.
Pisin ponnistusvaihe esikoisen kohdalla, 13min (esikoinen oli pienin, 3.5kg). Muiden ponnistusvaiheet ovat kestäneet 2,2,1,1,1min. Repeämiä ei ole tullut. Todella helpot ja ihanat synnytykset, nopein kesti tunnin.
Että ei ison lapsen synnytys tarvitse vaikea olla. Tsemppiä.

Täällä
Joo. 4030g vauvan synnytin kohta vuosi sitten. 1,5h sairaalassa ennen synnytystä, ponnistusvaihe noin tunnin kun supistukset lakkasi välillä ja piti vauhdittaa tipalla. Luomusunnytys, joitakin tikkejä tuli. Nopsaan toivuin ja 3. päivänä kotiin.

Yhteistyössä