5-vuotiaan ojentaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Porkkanakeppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Porkkanakeppi

Vieras
Mitä teette jos 5-vuotias vetää megahepulin jossakin julkisella paikalla/kylässä? (Kyse ei nyt siis ole mitenkään erityistarpeisesta lapsesta). Annatteko palautteen heti vai vasta kotona, itsestä tuntuu että ensin ei mene mikään läpi ja seuraavaksi on jo syyllistetty liikaakin, tyyliin "voi että MITEN PALJON äitiä hävetti!"

Miten toimitte?

Megahepulin,,, no meillä jäisi niille jalansijoilleen esimerkiksi kaupassa, saisi huutaa sydämensä kyllyydestä niin kauan kuin sattuisi huvittamaan, mutta mitään palkintoa ei saisi, eli huuto olisi turhaa.

Mitä teette jos 5-vuotias vetää megahepulin jossakin julkisella paikalla/kylässä? (Kyse ei nyt siis ole mitenkään erityistarpeisesta lapsesta). Annatteko palautteen heti vai vasta kotona, itsestä tuntuu että ensin ei mene mikään läpi ja seuraavaksi on jo syyllistetty liikaakin, tyyliin "voi että MITEN PALJON äitiä hävetti!"

Miten toimitte?

Se palaute annetaan HETI! Jos sua hävettää, niin pidä omana tietonas, lapsihan muuten pistää vettä myllyyn kun huomaa että, hei täähän tepsii!

Enkä muutenkaan ymmärrä miks vanhemman pitäs sanoa lapselleen että hävettää lapsensa puolesta? Ei kuulu mun sanavarastoon, siks ei tajuu. Voitko valaista?

Kantaisin autoon/kotiin. Siinä kainalossa rimpuillessa yleensä tajuaa, ettei megahepulit vetele. Ja kyllä, mä olen raahannut rimpuilevan kuusivuotiaankin pojan kilometrin matkan kotiin työntäen samalla toisella kädellä vauvanrattaita.

Alkuperäinen kirjoittaja Down siftaaja kotiäiti;27129599:
Enkä muutenkaan ymmärrä miks vanhemman pitäs sanoa lapselleen että hävettää lapsensa puolesta? Ei kuulu mun sanavarastoon, siks ei tajuu. Voitko valaista?

No ei varmaan tarvitsisi kuulua minunkaan, sinänsä, mutta kyllä mua nyt joskus vähän nolottaa jos toinen huutaa kuin piru manalasta....

Minäkin luulin, että hitto miten olenkin osannut kasvattaa ihanan fiksut ja hyväkäytöksiset lapset, kunnes pienin pippuri pakkaus syntyi... Neiti vetää hirveet hedarit valehtelematta kahdessa sekunnissa. Siinä ei kerkeä reagoimaan, saati ennaltaehkäistä;) Meillä menee raivari ohi, kun itse vaan pysyy napakkana. Minä en häpeä komentaa julkisesti. Mitään en jätä kotiin, vaan kyllä saarna tulee hetipaikalla, jos ei lopu käytös, niin kotona sitten napsahtaa rangaistus (tv kielto, kotiaresti, namipäivä pois, kiva retki jää tekemättä...)

No ei varmaan tarvitsisi kuulua minunkaan, sinänsä, mutta kyllä mua nyt joskus vähän nolottaa jos toinen huutaa kuin piru manalasta....

Jos yleensäkin tapana kiukutella esim kaupassa. Teeppä näin. Ennen kun te lähdette, kerrot lapselle mitä odotat, ja miten hänen tulee käyttäytyä. Jos savu alkaa nousta korvista niin muistuta yhden kerran mitä tuleman pitää. Eli pelikielto, kotiaresti, mitä tahansa mikä tuntuu. Noh, raivarit saattaa tästä huolimatta vetästä, niin toteutat sanktion suunnitellusti. Muista että tää saa oikeasti olla sellainen asia että lapsi muistaa miten ikävästi kävi kun ei tehty niinkun äiti käski!

Muutamia kertoja voi joutua toistamaan, mutta voi jopa tepsiä. '
Meillä toimi kerralla, tyttö kävi läpsimään veikkaa kaupassa ja ainoana porukasta jäi ilman lelua :)

Tai sitten käyttäytyvät, ymmärtävät lapset.

Ai niin, mutta niinhän ei voi olla.

Onko kenties muitakin asioita, joissa sinulla ei ole ongelmia lastenkasvatuksessa, mitkä haluaisit jakaa tässä? Ei se nyt tätä aihetta kauheasti lämmitä, mutta lupaan lukea joka kohdan jos on semmoista painetta päässyt syntymään.

(Pakko tosin myöntää että en usko lapsellani olevan kyse ymmärryksen puutteesta; kuten avauksestani saattaa päätellä, en itsekään ole väsyneenä aina parhaimmillani).

Onko kenties muitakin asioita, joissa sinulla ei ole ongelmia lastenkasvatuksessa, mitkä haluaisit jakaa tässä? Ei se nyt tätä aihetta kauheasti lämmitä, mutta lupaan lukea joka kohdan jos on semmoista painetta päässyt syntymään.

(Pakko tosin myöntää että en usko lapsellani olevan kyse ymmärryksen puutteesta; kuten avauksestani saattaa päätellä, en itsekään ole väsyneenä aina parhaimmillani).

Siis tä, mitä sä nyt kettuilet? Mähän sanoin että megahepuleita ei pääse syntymään kun mä katkaisen niiden kehityksen jo alkuunsa. Meidän lapsilla kun ne eivät kehity sekunnissa vaan hyvin ehdin sanoa heti alussa että "nyt loppuu". Ja sinulle en sanonut tuota kommenttiani vaan tuolle joka ehdotti minun pelotelleen lapseni hiljaisiksi.

[QUOTE="vieras";27129634]Ja kokeilee seuraavallakin kerralla kuinka kauan äiti jaksaa kantaa... meillä ei saa mitään huutamalla.[/QUOTE]

On jo kymmenenvuotias, eikä ole moneen vuoteen tarvinnut kannella, kun toi uhmaikä helpotti. Niin siis lapsi ei päässyt aiotulle ostosreissulle, vaan tultiin kotiin, ku ei olo ja elo sujunut.

No tätä olen tehnytkin. Jäkätätkö sitten vielä kotona vai onko jälkipyykkikin siinä?

Yleensä poika kyllä tajusi ilman jälkijäkätyksiäkin. Toisaalta tarvittaessa jälkipuinti onnistui vasta, kun poika oli rauhoittunut. Itse asiassa nyt kymmenvuotias poika totesi tämä kesänä, että oli niin noloa, kun äiti kantoi silloin eskari-iässä kotiin, ettei enää uskaltanut vetää raivareita julkisilla paikoilla....

Viimeksi muokattu:
Palaute tulee heti ja jos kiukkuhepuli vaan jatkuu niin ennalta uhattu rangaistus (karkkipäivä pois, aresti tms) tulee käytäntöön kotona. Ei ole *kopkopkop* tarvinnut isomman kohdalla kuin muutaman kerran älähtää, pienempi onkin pippurisempi ja sen verran pieni vielä että tarvitaan vielä varmaan monta toistoa ;)

Mutta sen verran tilannetajua on, että ei tulisi mieleenkään korottaa ääntä/ huudattaa lasta esim.ravintolassa tai keskellä ruuhkaisinta aikaa kaupassa. Lapsi syliin ja rauhallisempaan paikkaan selvittämään asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Down siftaaja kotiäiti;27129751:
Jos yleensäkin tapana kiukutella esim kaupassa. Teeppä näin. Ennen kun te lähdette, kerrot lapselle mitä odotat, ja miten hänen tulee käyttäytyä. Jos savu alkaa nousta korvista niin muistuta yhden kerran mitä tuleman pitää. Eli pelikielto, kotiaresti, mitä tahansa mikä tuntuu. Noh, raivarit saattaa tästä huolimatta vetästä, niin toteutat sanktion suunnitellusti. Muista että tää saa oikeasti olla sellainen asia että lapsi muistaa miten ikävästi kävi kun ei tehty niinkun äiti käski!

Muutamia kertoja voi joutua toistamaan, mutta voi jopa tepsiä. '
Meillä toimi kerralla, tyttö kävi läpsimään veikkaa kaupassa ja ainoana porukasta jäi ilman lelua :)

Hyviä vinkkejä - haastetta tuo se, että nuo hepulit ei ole ihan tavallisia vaan pääsevät jotenkin yllättämään (yleensä siis menee ok). Siinä jotenkin itsekin hämmentyy. Ehkä niitä odotuksia voisi tosiaan etukäteen vähän selvittää, ei kai siitä haittaakaan ole.

Ihan pakko sano tähän väliin, Blue, että itse kirjoitit provosoivaan tyyliin "kun mä vaan sanon, niin pennut on heti ojennuksessa". Jos sinulla ei ole mitään konkreettista sanottavaa, kuin heitellä ylimielisiä kommentteja, miten hirveän hyvin olet lapset kasvattanut ja teillä ei lapset kiukuttele,niin voitkin sitten mennä ruusuntuoksu ja auringon paiste ketjuun. Et nähtävästi voi käsittää, että on olemassa hyvin tulisia ja nopeasti hermostuvia lapsia. Jotain rauhallista rauhallinen nössykkää ei voi samana päivänä verratakkaan, johonkin tosi temperamenttiseen, jolle voit puhua vaikka ranskaa, kun lopputulos on kuin teflon pannua pestessä.

Hyviä vinkkejä - haastetta tuo se, että nuo hepulit ei ole ihan tavallisia vaan pääsevät jotenkin yllättämään (yleensä siis menee ok). Siinä jotenkin itsekin hämmentyy. Ehkä niitä odotuksia voisi tosiaan etukäteen vähän selvittää, ei kai siitä haittaakaan ole.

Meillä kans toi nuorin diiva on tosi tempperamenttinen. Itsekin olin aluks ihan hukassa just jossain yleisillä paikoilla. Johdonmukaisuus, tuntuva rangaistus, ja varmaan ihan tytön oma kasvu ja kehitys ovat saattaneet meidät (luojalle kiitos) pois kokonaan näistä tilanteista :D

Onnea ja menestystä :)

[QUOTE="vieras";27129839]Ihan pakko sano tähän väliin, Blue, että itse kirjoitit provosoivaan tyyliin "kun mä vaan sanon, niin pennut on heti ojennuksessa". Jos sinulla ei ole mitään konkreettista sanottavaa, kuin heitellä ylimielisiä kommentteja, miten hirveän hyvin olet lapset kasvattanut ja teillä ei lapset kiukuttele,niin voitkin sitten mennä ruusuntuoksu ja auringon paiste ketjuun. Et nähtävästi voi käsittää, että on olemassa hyvin tulisia ja nopeasti hermostuvia lapsia. Jotain rauhallista rauhallinen nössykkää ei voi samana päivänä verratakkaan, johonkin tosi temperamenttiseen, jolle voit puhua vaikka ranskaa, kun lopputulos on kuin teflon pannua pestessä.[/QUOTE]

Olet oikeutettu komenttiisi, olen itse eri mieltä.

Mulla ei ole pentuja, joten toivon että kukaan muukaan ei heistä käytä moista nimitystä. Sama menee nössyköistä.

Voin käsittää, kasvatanhan työkseni hyvinkin erilaisia lapsia. Mutta ehkä mulla on sitten auktoriteetti kohdallaan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tilanne lopetetaan verbaalisesti tai tarvittaessa fyysisesti rajaamalla mahdollisimman nopeasti.

Hepulista ei kuitenkaan rangaista sen kummemmin jälkikäteen. Jutella kyllä voidaan, jos lapsi suinkin kykenee, esimerkiksi että muistaks sä miten se sun olo semmoiseksi meni... mutta ei väkisin, jos lapsi ei siitä juttele.

Rangaistuksia tulee jos tekee jotain mikä on kielletty, valehtelusta, toisten kiusaamisesta tms. Ei hepuleista.

Yhteistyössä