Tässä nyt taas mättää muutama asia.
1. Enemmistö. Tätä ei olla todistettu. Kirkkoon kuuluminen ei tarkoita uskoa eikä kumpikaan noista tarkoita sitä, että haluaisi lapsilleen tunnustuksellista opetusta päivähoidossa.
No itse taas en ymmärrä, miksi kuulua kirkkoon ja samaan hengenvetoon julistaa ettei usko ja haluaa kieltää lapseltaan pyhäkoulun. Eikö se ole vähän niinkuin oman kuopan kaivamista, kun kuuluu "siihen lahkoon", jonka oppeja ei halua noudattaa? Ihan kuin itse liittyisin perussuomalaisiin, kun todellisuudessa äänestään kokoomusta. Eli tämä ei ole uskovaisten vika ja tämän asian voi korjata eroamalla kirkosta (jota kautta jatkossa, jos eroajia olisi tarpeeksi, kirkko varmasti irtaantuisi valtiosta eli valtionuskonto lakkaisi, eli esim. päiväkotien pyhäkoulut loppuisivat). Eli enemmän tekoja, vähemmän sanoja, se olis mun neuvo teille
2. Jos vaikka enemmistö olisikin totta, ei vähemmistön oikeuksia voi polkea mielivaltaisesti. Jos enemmistön mielestä homous pitäisi kriminalisoida, tehtäisiinkö niin? Jos enemmistön mielestä naisilta tulisi ottaa äänioikeus pois, tehtäisiinkö niin?
Tehdäänko tässä niin? Onko se oikeuksien polkemista, jos sitä ei kenellekään tuputeta eikä siihen pakoteta? Miksi vähemmistön oikeuden pitäisi mennä niin pitkälle, että enemmistön toiminta lopetetaan kokonaan? Oletko kuullut demokratiasta? Ja jos oikeasti enemmistö olisi noiden sinun kommenttien takana, niin silloin varmaan niin toimittaisiin, koska siten demokratia toimii. Onneksi kuitenkaan ei ole
Kukaan ei ole lopettamassa pyhäkouluja tai muita uskonnollisia menoja, niitä halutaan enintään pois sieltä julkisista kasvatuslaitoksista, joissa on yhä enemmissä määrin muiden uskontokuntien edustajia ja uskonnottomia. Aika monet tyytyisivät myös siihen, että tarjolla olisi myös tunnustuksetonta opetusta, mutta käytännön kannalta helpoin, säästeliäin ja paras ratkaisu olisi kuitenkin jättää kaikki kuppikunnat päivähoidon ulkopuolelle. (Ryhmien turha jaottelu, henkilöstö, pätevyys esim.) Joten realistiset ratkaisut olisivat neutraali uskontokasvatus, tai ei uskontokasvatusta ollenkaan. Toki jos kaikille kelpaisi malli, jossa vaihtoehdot on ev.lut ja neutraali uskontokasvatus, olisi tällainen kahden ryhmän malli varmaankin toteutettavissa. Kuitenkin varsinainen tasa-arvo koittaisi vasta silloin, jos ihan jokainen eri uskontokunnan edustaja saisi halutessaan sitä oman uskontonsa opetusta.
No tässä ketjussa nimenomaan on ajettu tuota pyhäkoulun kieltoa, mielestäni taas olisi hyvä että on tarjolla molempi vaihtoehto tai vaikka ne kaikki. Eivät ole multa pois. Ihan kuin työpaikoilla, saavutetuista eduista ei kuitenkaan haluta luopua eli en halua, että pyhäkoulu kiellettäisiin kokonaan, kuka uskova sitä haluaisi?
Seurakunnat pitävät edelleen kerhoja ja pyhäkouluja, mahtaa heillä olla omia päiväkotejakin, ainakin yksityisiä päiväkoteja uskoville. Hartaammat ihmiset saisivat toki käyttää näytä hyväksi, vaikka tunnustuksellisuus jätettäisiinkin pois yleisten päiväkotien ohjelmista. Jeesuksesta tai raamatusta puhumista ei myöskään kiellettäisi niin kuin ei esim. joulupukistakaan, eikä kristittyjä sorrettaisi tai kristinuskon jumalaa väitettäisi valheeksi.
Hoitopäivät ovat tarpeeksi pitkiä, että laittaisin lapseni enää vapaa-ajallaan ohjattuun toimintaan, kuten jo tuolla aikaisemmin sanoin. Sen takia on hyvä (meille), että pyhäkoulua on tarjolla pk:ssa. Enkä ymmärrä, tarkoitatko tässä nyt sitä, että uskoville tulisi olla omat päiväkodit? Seurakunnan järjestämät? Sekö on sun mielestä ratkaisu? Sen takia, että seurakunta käy kerran kuukaudessa pitämässä puolen tunnin pyhäkoulun? Meneeköhän nyt vähän turhan hankalaksi?
Ymmärrän sen, että joku vastustaisi tällaista muutosta sen takia, että pelkää ateismin tarttuvan ja uskonnottoman kasvatuksen merkitsevän jotain ateistien messuja (joita ei muuten ole olemassakaan). Tai jos on itse tosiaan niin laiska, ettei viitsi sitä uskontokasvatusta hoitaa perheessään. Muuten on vaikea ymmärtää, miksi ihmiset vastustavat tasa-arvoa. Vaikka joka asiassahan näitä "näin on hyvä, Suomessa on sääntö X, tämä on näin ja aina tulee olemaan näin, menkää te X:n vihaajat helvettiin" -ihmisiä jostain riittää.
Vaikka kotona puhuttaisiin uskonnosta, niin esim. meillä mies ei kuulu kirkkoon eikä senkään takia haluta, että kotona kovinkaan paljoa Jumalasta puhuttaisiin. Ihan sen tasa-arvon vuoksi. Sen takia ainakin meidän perheelle on hyvä, että lapsi saa sitä kasvatusta siellä päiväkodissa sen kodin jutustelun ja iltarukouksen lisäksi. Alle kouluikäinen ei mielestäni mitään monen tunnin uskonnonopetuksia tarvitse viikoittain, tuo puoltuntinen kerran kuussa riittää kotiturinoiden lisäksi
Ja tasa-arvoa on mun mielestä se, ettei niihin päiväkotien järkkäämiin pyhäkouluihin ole pakko osallistua ja jos teidän lapsille ei järjestetä siksi ajaksi toimintaa tai heidät pakotetaan olemaan samoissa tiloissa ja te ette sitä hyväksy, niin miksi ette tee asialle mitään? Vai teettekö te? Kun ei ainakaan mitään lööppejä aiheesta ole koskaan esiintynyt, olen olettanut että jokainen on ihan tyytyväinen tähän nykysysteemiin. Jos olisin teidän saappaissa ja lapseni olisi sellaisessa toiminnassa mukana, jonka olen kieltänyt, niin nostaisin kyllä sellaisen metakan että se toiminta lakkaisi lapseni kohdalta siihen.