Onko teidän mielestä tällainen irtisanominen hyväksyttävää vai pitäiskö alkaa selvittää tarkemmin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
Mies oli vuokrafirman kautta eräässä työssä 11kk, tämän työpaikan pomo luvannut aiemmin että pääsee vakituiseksi työntekijäksi, sitten tulikin kaikkia ihmeellisiä kiemuroita esteeksi ettei onnistunutkaan vakituisuus ja työsopimuksen kirjoittaminen ko. paikkaan. jatkettiin vuokratyönkautta työskentelyä ja pomo lupasi miehelle että työ on kuitenkin ns. vakituinen vaikka onkin vuokrapaikan listoilla. tänä syksynä piti sit katsoa uusiks vakkaripaikkaa ja sopimuksen kirjoittamista. no, mies on nyt siellä kouluttanut yhden toisen vuokralaisen samaiseen tehtävään mitä itse ko. paikassa on tehnyt. nyt mies on ollut alkuviikon sairaan lapsen kanssa kotona, ihan "luvalla" eli on lääkärintodistus jne joka postitettu vuokrafirmaan ja ilmoitettu työnantajalle, lisänä sitten käyttämättömiä lomapäiviä perjantai ja ensi maanantai. tänään tuon paikan pomo sitten alkuillasta soitti miehelle että eipä me tarvitakkaan sua enää täällä, ei tarvii tulla tiistaina töihin, ei ollu mitään perusteluja työsuhteen lopettamiselle. on kuulemma ennenkin tehnyt mulkkuja juttuja siellä työskenneille. mitään perustetta ei siis erottamiselle ole ja työn piti pomon sanojen mukaan jatkua, vaikka onkin vuokramiehenä siellä, tää on ihan käsittämätöntä, voiko noin tehdä?? aivan älyttömän kusipää ihminen siellä pomona, lupailee tyhjiä ja sit pudottaa tollasen pommin. onko nieltävä juttu tälläsenä vai mitä hittoa nyt?

No ei oo miehelläs paljon tehtävissä, kun on ns. vuokralaisena siellä ollut. Jos olis ollut firman itsensä kirjoittama soppari, niin sitten olis ollut vahvoilla... Mutta nyt... vastaus on ei.

EK haluaa työnantajille lisää valtaa, SAK halusi työntekijöille enemmän suojaa mutta patti tilanteessa ollaan. Tätä se teettää kun kannattaa kapitalisti puolueita. kok. ja muu istuva hallituspuolueet.

Siskolla kävi vähän samallai yhdessä työpaikassa.Oli vuokratyöfirman kautta, ollut puolisen vuotta töissä ja lupailtu jatkoa ym, kun sitten yhtenä iltana oli tekstiviestillä ilmotettu ettei tarvikkaan enää seuraavana päivänä tulla töihin. Ei kuulemma ollut enää tarvetta ja seuraavalla viikolla olikin sitten jo uus työntekijä tullu tilalle. Samassa paikassa oli tehty kuulemma ptkän aikaa noin. Muutaman kuukauden jälkeen porukka vaihdettu useamman vuoden ajan.
törkeetä hommaa..:(

Mulla kerran ei kyl vuokrafirman kautta, mut kuitenkin, kuukauden koeaika päättymässä ja työnantaja ilmotti mulle ettei mua tarvita ja seuraavana päivänä sama paikka hakusessa mollin sivuilla. No työnantaja oli outo ja vaati omituisia; tehtävänä alakouluikäisten lasten hoito ja mä sit siivosin pyykkäsin laitoin ruokaa yms. Vaativat vielä kun tiesivät että osaan ommella, ompeleen tytölle mekon ja ku se oli valmis ja annettu nii sit ku työt loppu, tuli sit palautetta et oli ihan paskasti tehty mekko, joho olin kyllä käyttäny runsaasti omaa vapaa-aikaa ja tehny parasta jälkee ikinä. Koeaika koeaika ja huijaavat työnantajat...

että vuokratyövoimaa käyttävä yritys voi potkia vuokratyöntekijän pellolle koska huvittaa. Todellisuudessa vuokratyöntekijään pätevät samat periaatteet kuin varsinaiseen työntekijään. Sitä paitsi vain henkilöstöpalveluyrityksellä on oikeus päättää vuokratyöntekijän työsuhde, ei sitä käyttävällä yrityksellä.
Ensinnäkin lomautus. Henkilöstöpalveluyritys on vuokratyöntekijän työnantaja ja vain sillä on oikeus lomauttaa työntekijänsä. Tämä tapahtuu samoin perustein kuin muissakin työsuhteissa eli silloin, kun työtä ei ole. Jos vuokratyöntekijä on määräaikaisessa työsuhteessa, silloin häntä ei yleensä voida myöskään lomauttaa.
Toistaiseksi voimassa oleva työsuhde päättyy irtisanomisajan jälkeen irtisanomisella ja määräaikainen työsopimus sen mukaan mitä sopimuksessa lukee. Jos ajankohtaa ei ole tiedossa silloin, kun sopimusta allekirjoitetaan, työnantajan on ilmoitettava työntekijälle päättymisajankohta välittömästi, kun se on päätetty. Määräaikaista työsopimusta ei voi päättää, ei työntekijä eikä yritys. Irtisanomisoikeus on erikseen merkittävä työsopimukseen.
Työsopimus voidaan toki purkaa hetikin, mutta silloin syynä on oltava jotain painavaa, kuten esimerkiksi sellaisten velvollisuuksien laiminlyönti tai rikkominen, jotka vaikuttavat merkittävästi työsuhteeseen. Tätä ennen on tapana kuitenkin antaa varoitus, jotta vuokratyöntekijä voi korjata tekemisensä. Tällöinkin kaiken hoitaa henkilöstöpalveluyritys ja jos käyttäjäyritys onkin siitä ilmoittanut, henkilöstöpalveluyritys päättää, onko velvoitteiden rikkominen ollut varoituksen arvoinen paikka. Työntekijää on myös kuultava ennen irtisanomista.

Mutta miestähän ei siis ole irtisanottu eikä työsopimusta purettu, koska eikös miehellä ole työsopimus vuokrafirman kanssa, ei ko. paikan missä hän käytännössä työskenteli? Ymmärsin aloittajan jutusta, että työsuhde vuokrafirman kanssa jatkuu edelleen.

Viimeksi muokattu:
mitään velvollisuuksia ei ole mies rikkonut... painavaa syytä ei siis ole, jos ei sitä lasketa että pomo ei ilmeisesti pidä miehestäni? ... nyt olisi alkanut vielä syyssesonki joten töitä olisi todellakin ollut, ei ole siis niidenkään vähyydestä kyse. ja tuo suututtaa että viikon töissä ollut kaveri jonka mies koulutti on nyt siellä ja mies potkittiin pois.

No kun se voi sanoa irti vaikka iltapäivällä jos aamulla ottaa töihin. Ettekö te jo ymmärrä että koko vuokravälityshomma on Demareiden keksimää ja kokoomuslaisten pyörittämää.

on siis edelleen vuokrafirman listoilla, työnvälittäjä olis itse halunnu ilmoittaa miehelle tämän työn päättymisestä mut tää kusipää pomo oli vaatinu että saa itse toimittaa tän ilosanoman perille. huoh. mut eipä oo sieltä vuokrapaikastakaan tänään soitettu, toivottavasti sit löytävät nopeasti uuden työn.. ja ukko alkaa kyl hakee vakkariduunia ettei tarvii ton vuokrapaskan kanssa sekoilla.

vuokra työntekijällä ei ole mitään oikeuksi vain paska niskaan. aina töihin suora nei vuokran kautta. työsopaprihan on voimassa vuokra firman kans edelleen... ja työnantaja sa tehä mitä tahtoo, valitettavasti.

on siis edelleen vuokrafirman listoilla, työnvälittäjä olis itse halunnu ilmoittaa miehelle tämän työn päättymisestä mut tää kusipää pomo oli vaatinu että saa itse toimittaa tän ilosanoman perille. huoh. mut eipä oo sieltä vuokrapaikastakaan tänään soitettu, toivottavasti sit löytävät nopeasti uuden työn.. ja ukko alkaa kyl hakee vakkariduunia ettei tarvii ton vuokrapaskan kanssa sekoilla.

Mut onko sopimus määräaikainen ja miksi aikaa tehty? Oliko se sen 11kk?

Yhteistyössä