Pyhäkoulua päiväkodissa, mrrrr

"vieras"
[QUOTE="vieras";27071983]

Eiköhän siitä joulupukista puhuta ihan yhtä SuurenaTotuutena pienille lapsille.[/QUOTE]

Sinä ehkä, en minä. Lisäksi, sekä uskovaisten että ei-uskovaisten puolelta lapsen oletetaan kasvavan ulos joulupukeista ja hammaskeijuista. Sen sijaan jeesussatuja täytyy pitää uskovaisten puolelta totena hautaan saakka.

Kristinuskon perusteet ovat tietynlaiset, ja silloin kun sitä käsitellään siihen kuuluvat tietyt asiat, tai se ei ole kristinuskoa, tai evankelisluterilaisuutta.

Uskonto on uskontoa, ja uskonnolla on tunnustuskirja, joka ev.luterilaisuudessa on Raamattu, jossa on tiettyjä asioita.

Ja vieläkin: Tuosta kaikesta sinulla on mahdollisuus jättää lapsesi pois.
Sun kanssasi on ihan turha jankata. Et ole kertaakaan kertonut, miksi päivähoidossa ei voi vakaumuksetonta uskonnonopetusta järjestää, mutta koulussa se on ainoa vaihtoehto. Miksi ero päivähoidon ja koulun välillä on yö ja päivä?

"vieras"
Voiko lapsen usko olla aitoa vai onko se vain uskomuksia sen takia, että joku aikuinen on niin väittänyt. Tämä on vaikea aihe. Mutta syvästi uskossaan oleva ihminen ei ole ihan puolueeton käsittelemään näitä asioita vaikkapa lasten kanssa. Ei se mitä vaan miten :D
Minusta taas uskossa oleva ihminen ainakin tässä ketjussa näyttää olevan paljon parempi käsittelemään näitä asioita, kuin ateistit. Ainakin jos lukee tätä ketjua. :)

"vieras"
Vieläkään kukaan ei ole vastannut, mikä siinä olisi niin kauheaa jos lapsi uskoisi Jumalan olemassaoloon?? Millä tavalla lapsi menisi siitä pilalle?
No kyllä se on aika kauheaa kun lapsen pitäisi uskoa, että satuolento on totta. En minä väitä hänelle sitäkään, että komerossa on mörkö joka syö hänet kun valot sammuvat. Millä tavalla lapsi menisi pilalle siitä, että hän ei uskoisi Jumalan olemassaoloon? Eikä sitten sanota mitään "mutta kun Jumala on olemassa"-juttuja, koska minun näkökulmastani ei ole eli perustelu vuotaa kuin Titanic.

"vieras"
Sun kanssasi on ihan turha jankata. Et ole kertaakaan kertonut, miksi päivähoidossa ei voi vakaumuksetonta uskonnonopetusta järjestää, mutta koulussa se on ainoa vaihtoehto. Miksi ero päivähoidon ja koulun välillä on yö ja päivä?
Minusta taas sun kanssa on turha jankata. Mitä vaikuttaa tästä edes keskustella, kun jokaisella on se vapaus valita osallistuuko uskontokasvatukseen vai ei? Kerro ihmeessä!

[QUOTE="vieras";27072206]Minusta taas uskossa oleva ihminen ainakin tässä ketjussa näyttää olevan paljon parempi käsittelemään näitä asioita, kuin ateistit. Ainakin jos lukee tätä ketjua. :)[/QUOTE]

Aika mielenkiintoinen päätelmä, ja kertoo sinusta enemmän kuin tästä ketjusta. Monetkaan tässä ketjussa eivät ole kertoneet omaa vakaumustaan, ja ne jotka ovat, ovat esittäneet mielipiteitä moneen suuntaan.

Mutta kun se uskonnonvapaus > tunnustuksellinen opetus tarkoittaa sinunkaltaisillesi automaattisesti jotain raivosta tutisevaa kiihkoateistia, niin en sinällään ihmettelekään tuota uskonnonvapauden vastustamista. Pelkäät ilmiselvästi, että tuo tutiseva ateismi tarttuu myös lapsiisi.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27072217]No kyllä se on aika kauheaa kun lapsen pitäisi uskoa, että satuolento on totta. En minä väitä hänelle sitäkään, että komerossa on mörkö joka syö hänet kun valot sammuvat. Millä tavalla lapsi menisi pilalle siitä, että hän ei uskoisi Jumalan olemassaoloon? Eikä sitten sanota mitään "mutta kun Jumala on olemassa"-juttuja, koska minun näkökulmastani ei ole eli perustelu vuotaa kuin Titanic.[/QUOTE]

Ja mistä sinä sen tiedät, että se ei ole totta? :) Eikä kenenkään tarvitse tässä maassa uskoa yhtään mihinkään, mutta miten ihmeessä se ateisteilta on pois, jos jotkut uskovat? Varsinkin kun mihinkään uskonnonopetuksiin ei ole pakko osallistua, jos ei sitä halua. Sitä en tule kyllä koskaan ymmärtämään.

[QUOTE="vieras";27072224]Minusta taas sun kanssa on turha jankata. Mitä vaikuttaa tästä edes keskustella, kun jokaisella on se vapaus valita osallistuuko uskontokasvatukseen vai ei? Kerro ihmeessä![/QUOTE]
Miksi sinusta vaihtoehdot ovat vain ääripäät? Mä toivoisin sitä välimuotoa. Miksi se on näin hirveä asia? Onko siinä joku ongelma, mikä ei ole vielä tullut esiin? Koulut kykenevät siihen, miksi sitä ei pystytä järjestämään päivähoidossa?

Aika mielenkiintoinen päätelmä, ja kertoo sinusta enemmän kuin tästä ketjusta. Monetkaan tässä ketjussa eivät ole kertoneet omaa vakaumustaan, ja ne jotka ovat, ovat esittäneet mielipiteitä moneen suuntaan.

Mutta kun se uskonnonvapaus > tunnustuksellinen opetus tarkoittaa sinunkaltaisillesi automaattisesti jotain raivosta tutisevaa kiihkoateistia, niin en sinällään ihmettelekään tuota uskonnonvapauden vastustamista. Pelkäät ilmiselvästi, että tuo tutiseva ateismi tarttuu myös lapsiisi.
Niin ja onko täällä kukaan edes todennut olevansa ateisti? Vai onkohan niin että tuo lainaamasi ei tiedä mitä ateisti tarkoittaa?

"vieras"

Olen monesti jo tähän ketjuun laittanut, että kenenkään lapsen ei ole pakko osallistua uskontokasvatukseen ja myös sen, että jos itse en haluaisi lapselle mitään uskonnonopetusta tarhassa ja hänet laitettaisiin rukoilemaan, niin totta ihmeessä ottaisin asian puheeksi päiväkodissa.

Mutta ei vaan mun sanomisiin kukaan reagoi, vaan täällä ateistit itkee kun itse ilmoittaa päiväkotiin, että lapselle saa antaa uskontokasvatusta ja sitten kun niin tapahtuu, niin hyytävä vääryys on tapahtunut... Huoh, olette te kyllä...

[QUOTE="vieras";27072235]Ja mistä sinä sen tiedät, että se ei ole totta? :) Eikä kenenkään tarvitse tässä maassa uskoa yhtään mihinkään, mutta miten ihmeessä se ateisteilta on pois, jos jotkut uskovat? Varsinkin kun mihinkään uskonnonopetuksiin ei ole pakko osallistua, jos ei sitä halua. Sitä en tule kyllä koskaan ymmärtämään.[/QUOTE]
Ei se muiden usko ole ateisteilta pois, eikä muiden uskontojen edustajiltakaan. Se, että sitä uskontoa tungetaan joka paikkaan, ja ainoa vaihtoehto tuputtamiselle on jättäytyä kokonaan syrjään on sitten taas uskonnonvapautta kannattaville ateisteille ja kristityille vähän sellainen häpeäpilkku näin edistyneessä valtiossa. Mutta kun sitä tunnustuksetonta uskontokasvatusta vastustetaan jostain syystä henkeen ja vereen (vaikka sen piti olla ihan pikku juttu, eikä vaikuttaa lapsiin ollenkaan) niin kyllä se välillä turhauttaa.

Ihmiset kun ehdottavat muutoksia mielestään huonosti oleviin asioihin, ei sitä pitäisi lakaista maton alle sanomalla: "nykytilanne on hyvä, ota tai jätä" vaan nykytilanteenkin ylläpito pitäisi pystyä perustelemaan. Olen sen verran radikaali hullu, että "näin on tehty ennenkin ja se on toiminut" ei ole hirveän kestävä perustelu itsessään, vaan täytyisi löytää myös ne syyt miksi on toiminut, toimiiko vieläkin, ja voiko tilannetta kuitenkin vielä jotenkin parantaa.

[QUOTE="vieras";27072285]Olen monesti jo tähän ketjuun laittanut, että kenenkään lapsen ei ole pakko osallistua uskontokasvatukseen ja myös sen, että jos itse en haluaisi lapselle mitään uskonnonopetusta tarhassa ja hänet laitettaisiin rukoilemaan, niin totta ihmeessä ottaisin asian puheeksi päiväkodissa.

Mutta ei vaan mun sanomisiin kukaan reagoi, vaan täällä ateistit itkee kun itse ilmoittaa päiväkotiin, että lapselle saa antaa uskontokasvatusta ja sitten kun niin tapahtuu, niin hyytävä vääryys on tapahtunut... Huoh, olette te kyllä...[/QUOTE]

Ei oo pakko! Ei oo pakko! Ateistit itkee! Ateistit sitä ja tätä älä marisematta jätä!

Kuka on vastannut siihen kysymykseen, että mitä vikaa siinä tunnustuksettomassa uskontokasvatuksessa on? Ja kuka täällä on edes ateisti? (Paitsi tietysti kaikki, jotka ovat eri mieltä kuin sinä.)

Mutta joo, taitaa pään hakkaaminen seinään riittää taas tältä iltaa.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
piupu
Me sanomme lapselle iltarukouksen joka ilta,joskus kaksikin eri rukousta (isällä oma ja äidillä oma :) ) , enkä mitenkään voi nähdä mitään haittaa siitä. Lapsi (3v.) pistää kätensä ristiin ja sanoo rukouksen. Rukouksen, missä pyydetään varjelusta ja enkeleitä suojelemaan pientä yönkin ajaksi. VOI KAMALAA!!

Me sanomme lapselle iltarukouksen joka ilta,joskus kaksikin eri rukousta (isällä oma ja äidillä oma :) ) , enkä mitenkään voi nähdä mitään haittaa siitä. Lapsi (3v.) pistää kätensä ristiin ja sanoo rukouksen. Rukouksen, missä pyydetään varjelusta ja enkeleitä suojelemaan pientä yönkin ajaksi. VOI KAMALAA!!
Liittyy ketjun aiheeseen siten, että...?

"vieras"
[QUOTE="vieras";27072142]Mun puolesta saa, JOS OLEN ANTANUT SIIHEN SUOSTUMUKSENI. Ettekö te nyt oikeasti käsitä, ETTÄ EI SIIHEN OLE PAKKO ANTAA SUOSTUMUSTA!! Siis onko teillä oikeasti aivoja ollenkaan... :headwall:[/QUOTE]

Huoh, et tainnut lukea keskustelua, jonka toisen kirjoittajan kanssa kävimme.

Sinä voisit vaikkapa käydä tupakalla, siellä on ilta mukavasti viilennyt :)

[QUOTE="vieras";27072285]Olen monesti jo tähän ketjuun laittanut, että kenenkään lapsen ei ole pakko osallistua uskontokasvatukseen ja myös sen, että jos itse en haluaisi lapselle mitään uskonnonopetusta tarhassa ja hänet laitettaisiin rukoilemaan, niin totta ihmeessä ottaisin asian puheeksi päiväkodissa.

Mutta ei vaan mun sanomisiin kukaan reagoi, vaan täällä ateistit itkee kun itse ilmoittaa päiväkotiin, että lapselle saa antaa uskontokasvatusta ja sitten kun niin tapahtuu, niin hyytävä vääryys on tapahtunut... Huoh, olette te kyllä...[/QUOTE]

Tietty edeltävät viestit voi myös lukea =)
Jos osaa...

"vieras"
[QUOTE="vieras";27072235]Ja mistä sinä sen tiedät, että se ei ole totta? :) Eikä kenenkään tarvitse tässä maassa uskoa yhtään mihinkään, mutta miten ihmeessä se ateisteilta on pois, jos jotkut uskovat? Varsinkin kun mihinkään uskonnonopetuksiin ei ole pakko osallistua, jos ei sitä halua. Sitä en tule kyllä koskaan ymmärtämään.[/QUOTE]

Mistä sinä tiedät, että se on totta? Tätä aivan turhaa kyselypeliä voi pelata kaksikin.

Ei tarvitsekaan eikä kenenkään usko ole minulta pois. Se on pois kun minun vakaumustani ei kunnioiteta ja tunnustuksellista uskonnon opetusta tungetaan sinne, minne se ei kuulu. Miksi ihmeessä sitä ei voi jättää kodin ja vanhempien tehtäväksi? Huom., uskonnon opetus ei ole sama asia kuin tunnustuksellinen uskonnon opetus. Uskontoa saa opettaa, mieluiten vielä tasavertaisesti kaikkia suurempia uskontoja, mutta sitä ei saa opettaa totuutena.

Ai et näe että samasta aiheesta puhutaan tässäkin viestissä..? No valaisen. Eli en näe iltarukouksessa, missä pyydetään varjelusta, mitään pahaa enkä lasta vahingoittavaa. Tuskin sinä ateistina luet lapsellesi iltarukousta?
Luulin, että ketjussa puhutaan päiväkodin pyhäkoulusta, joka on varhaiskasvatussuunnitelman vastainen, ja sotii myös ainakin tiettyjen perheiden elämänkatsomusta vastaan. Uskonnonvapaudesta.

Se, että jossain kodissa vanhemmat oman vakaumuksensa mukaisesti lukevat lapselleen iltarukouksen, ei mun mielestä liity aiheeseen millään lailla.

Ai et näe että samasta aiheesta puhutaan tässäkin viestissä..? No valaisen. Eli en näe iltarukouksessa, missä pyydetään varjelusta, mitään pahaa enkä lasta vahingoittavaa. Tuskin sinä ateistina luet lapsellesi iltarukousta?
Mikä sun ongelma on? Se että joku ei lue rukousta? Kenenkään mielestä ei ole ollut mitään ongelmaa jos uskovan perheen lapsi rukoilee illalla. Vai onko?

• Tykkää
Reactions: Anatolia
"vieras"
Ja? Oletankin uskovaisten tekevän niin kotonaan. Meillä niin ei tehdä. Miten tuo kommenttisi liittyy päiväkotien ja koulujen eli siis julkisten/yleisten instituutioiden uskonnon opetukseen?

piupu
Se mitä viestilläni haen liittyy siihen, kun rukoilua ym pidetään jotenkin pahana ja haitallisena asiana, mikä jotenkin johdattaisi lasta harhaan ja uskomaan "satuolentoihin". Pointti on siinä, että ei kai siinä voi olla haitallista, kun lausutaan esimerkiksi se rukous,on se päiväkodissa,kotona tai koulussa, jossa pyydetään vaikka suojelua omalle perheelle ja läheisille.

varhaiskasvattaja
Vakaumukseton uskontokasvatus kuuluu jokaisen kasvattajan tehtäviin päiväkodissa. Olen puhunut enimmäkseen sen lisänä järjestettävästä kasvatuksesta, jota tämä keskustelu alunperin käsitteli. Eli oli järjestetty pyhäkoulu. Joskus siis päiväkoti vakaumuksettoman uskontokasvatuksen lisäksi tekee yhteistyötä seurakuntien kanssa, eikä se toiminta ole pakollista kenenkään lapselle.

Yhteistyössä