Mitä ihmeellistä siinä on jos synnytykseen haluaa doulan miehen lisäksi tukemaan?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suu auki olen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suu auki olen

Vieras
Tuossa ketjussa ihmettelen vaan...
Siis doulahan on se hyvin kokenut nainen joka tuo varmuutta, tukea ja tietoa synnyttäjälle ja jo ihan tutkitustikin doulan läsnäolosta on mielettömästi hyötyä.
Mies on siellä tulossa vanhemmaksi ja moni voi olla aika sekaisin tuntein esnimmäistä kertaa synnytystä seuraamassa.
Doula taas tietää tasan tarkkaa mitä synnytys on ja osaa neuvoa synnyttäjää sekä kannustaa, toimia välikätenä sairaalan kanssa sekä neuvoo isää oikeanlaisessa tukemisessa.

Eikö ole ainoastaan hienoa jos synnytys menisi mahdollisimman hyvin ja jos joku kokee, että oma äiti, ystävä tai se doula tuo turvallisuutta/varmuutta synnytykseen miehen lisäksi?! On todella tärkeää että synnyttäjä kykenee rentoutumaan ja kokee olevansa turvassa synnytyksen ajan. Doulan läsnäolo mm laskee sektion riskiä, parantaa synnyttäjän kokemusta synnytyksestä, vähentää kipulääkkeiden käyttöä sekä lähentää vanhempia.

Miksi se olisi typerää? Selittäkääs nyt.

"Tunnetun ranskalaisen synnytyslääkärin Michel Odentin mukaan synnyttäjän tärkeimpiä tarpeita ovat yksityisyyden ja turvallisuuden tunteet. Kun äiti tuntee olonsa levolliseksi, hänen kehonsa tuottaa hormoneja, jotka saavat kohdun supistelemaan tehokkaasti ja samalla lievittävät synnytyskipua. "

"Doula kannustaa äitiä jaksamaan henkisesti ja fyysisesti rasittavassa synnytyksessä. Hän rohkaisee, vakuuttelee, helpottaa äidin oloa taitavin käsin esimerkiksi hieromalla selkää tai painamalla akupisteitä, rauhoittaa äitiä syleilemällä ja silittämällä ja tarvittaessa selventää vanhemmille, mitä synnytyksessä tapahtuu. Doulan läsnäolo rauhoittaa niin synnyttäjän kuin tukihenkilönkin mieltä.

Doulat eivät tee mitään lääketieteellisiä toimenpiteitä, kuten mittaa verenpainetta tai kehon lämpötilaa, tarkkaile vauvan sydänääniä tai tee sisätutkimuksia. Doula auttaa vanhempia kohti niin positiivista ja palkitsevaa synnytyskokemusta kuin mahdollista.
"

en mie doulista mitään tiedä,mut mul oli mutsi mukana,kun en halunnu miestäni ponnistusvaiheeseen. Ja sitä on kyl saanu selitellä vaikka miten paljo.... Mut mie ite koen et se oli ihan paras juttu ja mieskin sano jo alkuraskaudes et jos mahdollista niin hän ei halua nähdä.

Jatkuva inhimillinen tuki synnytyksen aikana tarjoaa synnyttäjille monia hyötyjä ilman riskejä. Doulan läsnäolo vähentää kohtua supistavan oksitosiinitipan, imukupin, lääkityksen ja epiduraalin tarvetta. Doulan avustuksella synnyttäneet äidit ovat yleensä tyytyväisempiä synnytyskokemukseensa, ja he kärsivät harvemmin synnytyksen jälkeisestä masennuksesta.

Kokeneen naistukihenkilön mukanaolo synnytyksessä näyttäisi vaikuttavan myös vauvan hyvinvointiin, sillä tutkimusten mukaan vauvat kotiutuvat aikaisemmin, he tarvitsevat vähemmän tehohoitoa, imetys onnistuu paremmin ja äidit kokevat enemmän kiintymystä vauvojaan kohtaan synnytyksen jälkeisinä kuukausina.

Doulan hyödyt on osoitettu toteen myös useissa tutkimuksissa. Laaja meta-analyysi, jossa verrattiin yli 13 000 naisen synnytyskokemuksia 16 eri tutkimuksesta, osoittaa kiistattomasti, mitä kokeneen tukihenkilön jatkuva läsnäolo voi saada aikaan.

Doulan antama jatkuva tuki synnytyksessä

lisäsi täysin lääkkeettömän synnytyksen mahdollisuutta 28 %
vähensi keisarileikkauksia 26 %
vähensi imukupin tai avustetun synnytyksen tarvetta 41 %
vähensi tyytymättömyyttä tai synnytykseen liittyviä negatiivisia tuntemuksia 33 %.

Doulan läsnäolo lisää äidin ja isän läheisyyttä

On tärkeää, että synnyttävän naisen keho alkaa tuottaa oksitosiinihormonia, ja yksi parhaita keinoja oksitosiinin lisäämiseen on oman puolison läheisyys. Useimmilla miehillä ei kuitenkaan ole paljoa kokemusta synnytyksistä ja tukihenkilönä toimimisesta. Erityisesti ensimmäistä kertaa tukihenkilönä toimiva isä saattaa itse olla hyvin jännittynyt, ja huoli läheisestä ihmisestä voi olla suuri. Kun doula on paikalla, isäkin pystyy rentoutumaan paremmin.

Synnyttävän naisen luontainen käyttäytyminen saattaa näyttää hyvinkin erikoiselta ja voi olla, että kokematon tukihenkilö säikähtää outoa käytöstä tai turhaan kiirehtii lääkitystä äidille. Tutkimusten mukaan doulan läsnäolo lisää äidin, tukihenkilön ja hoitohenkilökunnan välistä vuorovaikutusta sekä äidin ja isän läheisyyttä. Isä pysyy fyysisesti lähempänä äitiä ja koskettaa äidin päätä ja kasvoja enemmän.

Doula todennäköisesti tietää enemmän synnytyksistä, kivunlievityskeinoista ja sairaaloiden käytännöistä, mutta synnyttäjän puoliso on se, joka tuntee äidin parhaiten.

Monet synnyttäjät saavat helpotusta alaselän hieronnasta, ja pitkään jatkuva hieronta kysyy isältäkin voimia ja jaksamista. Jos synnytys kestää pitkään, isä ja doula voivat vuorotella hieronnassa.

Doula ei missään tapauksessa korvaa isää, mutta yhdessä isä ja doula pystyvät antamaan parhaan mahdollisen tuen äidille. Käytännön asioistakin, vaikkapa ruoan hakemisesta tai kaurapussien lämmittämisestä, on helpompaa pitää huolta, kun paikalla on kahdet auttavat kädet.

Doula auttaa synnyttävää pariskuntaa myös mahdollisessa päätöksenteossa esittämällä kysymyksiä ja varmistamalla, että synnyttäjä saa tarvittavaa ja oikeaa tietoa päätöstensä tueksi. Doula saattaa myös ehdottaa vaihtoehtoja. Doula ei kuitenkaan puhu tai tee päätöksiä pariskunnan puolesta.

Mulle se on aivan herttaisen yhdentekevää, haluaako joku synnytykseen mukaan miehensä, siskonsa, naapurinsa, työkaverinsa, doulan.... Pyytäköön vaikka koko seurakunnan, jos se itsestä tuntuu hyvältä. Mä en henkilökohtaisesti kaivannut sinne ketään muuta kuin mieheni ja sairaalahenkilökuntaa.

Ihmiset ovat kovin erilaisia: toiset haluavat enemmän porukkaa ja tukea paikalle ja toiset taas ei.
Eiköhän tämä porukan määrä tai sen puute ole jokaisen oma asia.

Minä olisin halunnut synnyttää kuopuksen yksikseni, mutta mies halusi välttämättä mukaan. En oikein koe ulkopuolelta varsinaisesti tukea sairaalahenkilökunnan lisäksi saavani, kivun kanssa kun synnytystilanteessa on loppujen lopuksi niin kovin yksin. Enkä voi sitä varsinkaan sietää, että joku silittelee tai taputtelee kun minua sattuu.
...tai ottaa päähän :)

Näitä lukiessa tulee käsitys, että synnyttäjä on joku holhouksenalainen ja avuton uhri, jota tuetaan ja rauhoitellaan oikein monen ihmisen voimin :D

Onhan siinä kätilö kertomassa, miten homma etenee, jos synnyttäjä ei jostain syystä itse ole perehtynyt asiaan. Mä ainakin olin etukäteen ottanut selvää, miten homma toimii ja kerroin miehelle tilanteen etenemisestä. Kätilö oli tosi paljon huoneessa ja oikein toivoin hänen menevän välillä pois, että voin puhua miehelle vapaammin asioista.

Ponnistusvaiheeseen en kaivannut tuttuja tölläämään, vaan pyysin miehen pois siksi aikaa, että saan rauhassa ponnistaa lapsen pihalle. Pari kätilöä oli toki paikalla auttamassa ja ottamassa lasta vastaan. Mitään henkistä tukea en siinä vaiheessa tosiaankaan kaivannut. Se on vaan kovaa työtä, jossa kädestäpitäjä on vaan häiriöksi.

• Tykkää
Reactions: nuusa
synnytys on sen verran intiimi ja ainutlaatuinen tapahtuma, että en haluaisi siihen ketään tuntematonta. Kätilö toki, hän tekee työtään, mutta jos mies ei olis päässyt, niin äitini olisin varmaan halunnut mukaan.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Näitä lukiessa tulee käsitys, että synnyttäjä on joku holhouksenalainen ja avuton uhri, jota tuetaan ja rauhoitellaan oikein monen ihmisen voimin :D

Onhan siinä kätilö kertomassa, miten homma etenee, jos synnyttäjä ei jostain syystä itse ole perehtynyt asiaan. Mä ainakin olin etukäteen ottanut selvää, miten homma toimii ja kerroin miehelle tilanteen etenemisestä. Kätilö oli tosi paljon huoneessa ja oikein toivoin hänen menevän välillä pois, että voin puhua miehelle vapaammin asioista.

Ponnistusvaiheeseen en kaivannut tuttuja tölläämään, vaan pyysin miehen pois siksi aikaa, että saan rauhassa ponnistaa lapsen pihalle. Pari kätilöä oli toki paikalla auttamassa ja ottamassa lasta vastaan. Mitään henkistä tukea en siinä vaiheessa tosiaankaan kaivannut. Se on vaan kovaa työtä, jossa kädestäpitäjä on vaan häiriöksi.
No sinulla näin, ehkä joku kokee kokeneen tuen paremmaksi kuin kätilö joka pomppii huoneesta toiseen.

Naulankantaan. Vittu siinä mitään länkyttäjää tarvi lässyttämään ja hieroskelemaan. Olisin kuollu nauruun, jos joku Meri-Kaisla ois tullu mua tsemppaamaan.

on täysin yhdentekevää miten muut haluavat synnyttää.

No niinpä, samoin! :D
Ihmettelin ihan suu auki kun joku suorastaan suuttui doulasta ja halveksi tuossa ketjussa ja akt ja Katylina tykkäsivät kovasti. (jälkimmäisestä en ihmettele, ei yllätä tyhmyys)

Oho nyt kirjotan kahella nikillä, kun olen hetken ollut av:lla ja tottunut laittamaan otsikon enkä nimimerkin!

[QUOTE="vieras";27071383]Naulankantaan. Vittu siinä mitään länkyttäjää tarvi lässyttämään ja hieroskelemaan. Olisin kuollu nauruun, jos joku Meri-Kaisla ois tullu mua tsemppaamaan.[/QUOTE]

Ööö? No sittenhän sun ei kannata pyytää doulaa, yksinkertaista. :D

Onhan siinä kätilö kertomassa, miten homma etenee, jos synnyttäjä ei jostain syystä itse ole perehtynyt asiaan.

Ei vaan päinvastoin - usein ne, joilla on doula, ovat itse hyvinkin aktiivisia synnytyksessään, ja ovat ottaneetkin doulan tukemaan aktiivisynnytystä. Perinteisestihän sinne sairaalaan mennään vaan ja "kätilö sitten kertoo" mitä tehdään ja mitä tapahtuu ja synnyttäjä on toimenpiteiden kohde.

Ilmeisesti synnytyksiin liittyen joitain ärsyttää aina, jos joku haluaa jotain muuta kuin mahdollisimman lääketieteellisen synnytyksen. Samalla laillahan ihmisiä ärsyttävät joskus vaihtoehtoiset kivunlievitysmenetelmät, synnytyslaulu, synnytyssuunnitelmat ja toivelistat, yms. Ja varsinkin, jos joku sanoo luomusynnytyksen olleen hieno kokemus.

Yhteistyössä