Silmänpaine koholla, syitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ssss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

ssss

Vieras
Minulta mitattiin esittelypisteellä silmänpaineet ja yllätyksekseni toisessa silmässä paine oli 24. Luin netistä niin jossakin lääkärisivulla luki että voi johtua jännityksestä tai siitä jos joutuu oikein jännittämään silmäluomea ettei räpsytä, onkohan totta? Jossakin keskustelussa sitten useampi oli vakuutellut ettei tuollaisilla ole mitään merkitystä tulokseen.. Mitään oireita ei ole ollut ja tulikin täysin yllätyksenä tuo kohonnut paine.

Kohonnut silmänpaine ei yleensä aiheuta oireita. Itselläni paineita seurataan vuosittaisilla mittauksilla. Käsittääkseni mitään erityistä syytä ei välttämättä tarvitse olla, mutta "sukurasite" voi olla taustalla.

[QUOTE="vieras";27057959]Silmänpainetauti eli glaukooma yleensä

Ei ihan noin suoraviivaista. Ensinnäkin silmänpaine voi olla koholla ilman että sairastaa varsinaista silmänpainetautia, toisaalta glaukoomaa sairastavalla voi olla normaali silmänpaine. Esim. Terveyskirjasto - Duodecim sivuilta löytyy tietoa.

Minulta mitattiin esittelypisteellä silmänpaineet ja yllätyksekseni toisessa silmässä paine oli 24. Luin netistä niin jossakin lääkärisivulla luki että voi johtua jännityksestä tai siitä jos joutuu oikein jännittämään silmäluomea ettei räpsytä, onkohan totta? Jossakin keskustelussa sitten useampi oli vakuutellut ettei tuollaisilla ole mitään merkitystä tulokseen.. Mitään oireita ei ole ollut ja tulikin täysin yllätyksenä tuo kohonnut paine.

Se ei yhtään välttämättä oireile. Itseni täytyy lähivuosina alkaa käymään tarkastuksissa sukurasitteen takia vaikkei oireita olisi. Äidin puolella on painetautia jne. Noista lukemista en tiiä mittään että mikä on ok ja mikä koholla.

Meillä ei tätä suvussa ole, mitä nyt olen selvittänyt. Ikääkin minulla on vasta 21 joten hieman outoa.. Mittaaja sanoi että voi olla koholla jos tehnyt jotain fyysisesti raskasta tai nukkunut huonosti, mutta netissä kun lukee ettei mitkään tuollaiset vaikuta :D

[QUOTE="Vieras";27058454][QUOTE="vieras";27057959]Silmänpainetauti eli glaukooma yleensä

Ei ihan noin suoraviivaista. Ensinnäkin silmänpaine voi olla koholla ilman että sairastaa varsinaista silmänpainetautia, toisaalta glaukoomaa sairastavalla voi olla normaali silmänpaine. Esim. Terveyskirjasto - Duodecim sivuilta löytyy tietoa.[/QUOTE]

Huomasitko sanan "yleensä" tuossa viestissä, johon vastasit...

Osaisikohan joku vielä sanoa tähän jotain?
Nyt kun olen googlettanut niin vastaan on tullut myös aivokasvain, juu epätodennäköistä on mutta jos on aivokasvain niin pitäisiköhän paineen olla silloin huomattavasti korkeampi? Kun tuo ei minulla ollut kuin hieman koholla..

tiedän muutamankin tapauksen jossa optikko vai mikä se nyt liikkeessä on niin on mitannut että olsii painetta, sitten kun lääkäri/sairaanhoitaja mittaa niin kaikki on ollut ok.. voi olla että niillä on niin tehokkaat laitteet että tulee asiakkaita kun kaikilla painetta ;)

Multa ei mitattu aikoinaan silmänpainetta, mutta tunsin itse, että sitä oli. Syyksi ilmeni kasvain aivolisäkkeessä, joka painoi näköhermoa (ja aiheutti jo näkökenttäpuutoksen). Lääkityksen avulla tuota kasvainta on pienennetty, eikä silmässäkään ole enää ollut paineen tunnetta. Aivolisäkkeen kasvaimet ovat hyvälaatuisia, joten sitä ei kannata pelätä. Lääkärissä suosittelisin kuitenkin käymään.

Millä laitteella mitattiin? Optikkoliikkeiden paljon käyttämä "ilmasuihkumittari" on turhan epätarkka ja antaa melko usein ns. vääriä positiivisia tuloksia. Mulla on glaukoomaa lähisuvussa ja kertaalleen olen optikkoliikkeessä saanut ison mittaustuloksen, mutta kunnon laitteilla mitattuna paineet ovat aina olleet OK. Terkkariin tai silmälääkärille siis tarkistamaan lukemat.

tiedän muutamankin tapauksen jossa optikko vai mikä se nyt liikkeessä on niin on mitannut että olsii painetta, sitten kun lääkäri/sairaanhoitaja mittaa niin kaikki on ollut ok.. voi olla että niillä on niin tehokkaat laitteet että tulee asiakkaita kun kaikilla painetta ;)

No, minulla on käynyt molemmilla kerroilla näin? Optikko saanut yli 30, lääkäri sitten sen jälkeen, kun tietenkin on määrätty tutkimuksiin, vähän yli 20. Kaksi kertaa olen käynyt ja molemmilla kerroilla sama juttu? :unsure: Nyt seuraillaan....

Luomuviljassa ei ole, joten helppo valinta käyttää sitä ja esimerkiksi spelttiä. Kokeile! Osan siitä voi korvata mantelijauholla. Pullataikinaan se ei yksin sovi, mut kakkuihin ja paistoksiin ihan hyvin.