Sektiohaava "kipeä"/kiristää sisältä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dididi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dididi

Vieras
Mulle tehtiin 8 viikkoa sitten kiireellinen sektio ja näkyvä haava on pystysuunnassa. Kuitenki siellä sisällä on visssiin alhaalla poikittain? Mitään erikoisia kipuja ei oo ollut pitkään aikaan, parani haava äkkiä ja kävin judotreeneissä ekan kerran 5 viikkoa sektion jälkeen. Eilen kuitenkin kun treenattiin aika kovaa, en tiiä johtuuko se siitä vai mistä, niin alamahassa siellä sisäpuolella on tuntunut jotain inhottavaa tunnetta, en nyt tiiä onko kipua vai jotain kiristystä.. Onkohan normaalia? Tuntuu vähän siltä kun ois ollut liian tiukat housut jotka on painaneet siihen ihan tosi alas mahaan, mutta ei tää nyt mistään housuista johdu.

WOW 5 viikkoa sektiosta ja sä oot päässyt judotreeneihin. Mulla meni ainakin 3kk ennenkuin pystyin edes aloittelemaan vatsalihaksia. Yritin kyllä jo aiemmin, mut paikat kipeytyi niin kovin, etten uskaltanut enempää rehkiä. Maltilla lähdin liikkeelle, kuten neuvotaankin. Lumenluontikin oli tuskaa (lapsi syntyi talvella), kun paikat oli kipeät, joten jäipä se lysti miehelle :)

Tietysti fyysinen kunto ja muu taustamme ovat ehkä erilaisia. Itse käyn kerran viikossa jumpassa ja pari kertaa viikossa kävelemässä, kuten ennen sektiotakin kävin. Mut ei ne vissiin ihan noin rajua lajia suosittele noin nopeasti sektion jälkeen.

On aika riskialtista vetää noin repivän lajin treenejä läpi tossa vaiheessa. Se haava on kuitenkin haava, vaikkakin jo aika hyvässä vetolujuudessa 4vkon kuluttua sektiosta. Aivan eri juttu jos lähtisi vaikka juoksemaan tai jotain, judossa kun tulee juuri niitä repiviä yhtäkkisiä liikkeitä. Tiesit varmaan tämän itsekin, ja olit täten myös varautunut siihen että jotain ongelmaa voi tulla...

Ja vielä se, että kun sitä haavaa ympäröivää kudosta repii noin, niin sinne muodostuu mukavat kiinnikkeet mitkä voivat kiusata sua aina ja iankaikkisesti (ellet sitten avaututa itseäsi uudestaan).

Liian aikaisin lähdit rehkimään judoharkkoihin. Pystysuuntaan tehty haava paranee vielä hitaammin kuin vaakasuuntaan tehty, joten on mahdollista että haavan sisäkerros repeytyy auki nopeissa repivissä liikkeissä, ja aiheuttaa haavalle tyrän jota mahdollisesti joudutaan korjaamaan uudessa leikkauksessa. Toivottavasti mitään ei ole auennut vielä, mutta jätä nyt repivät treenit väliin vielä muutamaksi viikoksi. Vatsalihaksia sai muistaakseni alkaa treenata 3kk sektiosta.

mulle lääkäri sanoi jälkitarkastuksessa että saan käydä treeneissä ja tehdä vatsalihasliikkeitäkin jos tuntuu normaalilta. Ei siinä treenien aikana oo mitään erikoista tuntunut, ainut mikä tuntu ikävältä oli se kun erehdyin kokeilemaan saanko sillan ja sillon tuntu joku "repäisy" alamahassa joskus pari viikkoa sitten.

Ei missään nimessä saa revittää itseään. Mulle sanottiin kiireellisen sektion jälkeen että vatsalihaksia saa tehdä 6kk päästä. Ja liikuntaa (muuta kuin rauhallista kävelyä kunnon mukaan) vasta 2kk päästä. Ja siltikin haava oli pitkään kipeä. Sulla tulee sinne nyt kiinnikkeitä mitkä kyllä ei ole kiva juttu. Haava voi myös revetä uudelleen. Ja jos liian aikaisin alat vatsoja tekemään niin pilaat lihakset lopullisesti.

niin ja jälkitarkastus mulla oli just se 5 viikkoa sektiosta ja seuraavana päivänä sit menin treeneihin. Judoa oon harrastanu yli 10 vuotta, taukoja tietenki ollu kahden raskauden verran..

mulle lääkäri sanoi jälkitarkastuksessa että saan käydä treeneissä ja tehdä vatsalihasliikkeitäkin jos tuntuu normaalilta. Ei siinä treenien aikana oo mitään erikoista tuntunut, ainut mikä tuntu ikävältä oli se kun erehdyin kokeilemaan saanko sillan ja sillon tuntu joku "repäisy" alamahassa joskus pari viikkoa sitten.

Joku sulla on ollut tosi outo lääkäri tai sitten se ei ole kuunnellut ollenkaan mitä sä olet kysynyt... Normaalinkaan synnytyksen/raskauden jälkeen ei kannata vatsalihaksia tehdä n. 4-6kk koska vatsalihakset eivät ole palautuneet oikealle paikkalleen ja jos niitä treenaat niin ne ei palaudu ollenkaan. Lisäksi sektion jälkeen ei saisi harrastaa mitään repivää liikuntaa eikä nostella mitään painavaa kuuteen viikkoon ja sen jälkeen aloittaa varovasti.
Tuolla repimisellä saat vaan aikaan kiinnikkeitä, jotka sitten haittaa lopun elämän (jos niitä ei leikkauksella poisteta)

Tulee mieleen että treenaamiseen "luvan antanut" lääkäri ei ehkä tajunnut mitä aiot treeneissä tehdä = siltoja ym. liian venyttäviä liikkeitä. Sektiossa kuitenkin leikataan kolmessa kerroksessa vatsa auki, ei sen jälkeen voi alle parin kuukauden päästä olettaa että haava on parantunut niin että kestää ääriasentoja! Liikkua saa, ja kannattaa, mutta järki käteen.

kerroin lääkärille että mitä judotreeneissä tehdään yleensä ja hän sanoi että yleensä ihan muutamassa viikossa haavat on umpeutuneet kunnolla. sanoi tietenki että silleen varovasti alottaa että jos ottaa kipeää joku liike niin sitä ei sit tee. Mut kun mikään ei oo treenatessa ottanut kipeetä.

En mä kyllä olis uskaltanut moisia treenejä. Mut mulla kyllä paikat ilmoitti itsestään et ne ei kestä sen vähän mitä aina välillä yritin (mm. tuo lumenluonti jostain syystä oli varmaan pahin ja toinen oli painavien kauppakassien nosto auton takaluukusta), voi että miten näitä juttuja onkaan jo unohtanut, kun alkaa olla kohta 3vuotta sektiosta...

Kuulostaa, että liika venytys (silta-asento ym.) ei ole hyväksi: vaikka kipu ei iskisi heti, jälkikäteen tulevat epämukavat tuntemukset viestii siitä, että on liikaa paranevalle haavalle. Eli malttia touhuun, vaikka se niin tylsää onkin. Anna muutama kuukausi aikaa parantua niin pääset vähemmällä (mm. noiden kiinnikkeiden vaara mistä jo aiemmin mainittiin) jatkossa. Aika menee nopeasti, ja muutama kuukausi on lyhyt aika ottaa iisimmin kun suhteuttaa sen kokonaisuuteen. Iloa vauvasta ja liikunnasta :)

en tiiä oliko sillä sit vaikutusta paranemiseen että nousin 6 tuntia sektion jälkeen sängystä, kävin vessasssa ite ja sen jälken olin mahdollisimman paljon liikkeellä?

Yhteistyössä