Puistossa Kaisla,3, oli valovuoden lastani edellä - poikkeusko?

• Viestiketjun aloittaja Puistossa
  • Ensimmäinen viesti
"juu"
minusta kaisla kuulostaa hyvin vilkkaalta lapselta ja henri hieman tahmealta, oma lapsi oli tuossa iässä jotain tuolta välillä eli veikkaan että täysin normaalia. :) ja lapset on laiskoja, siihen itse kiikkumiseenkin täytyy ihan oikeasti patistaa. esim. naapurin lapsi otti kovia vauhteja itse, mutta jos mummo oli ulkoilukaverina niin jotenkin vaan heti kiikkumistaito oli unohtunut sisälle :D

"joo"
Mä oon päiväkodissa töissä ja siellä kaikki 3vuotiaat osaavat ottaa itse seisten vauhtia.... Kuulostaa vähän motorisesti kömpelöltä lapsesi, enemmän harjoitusta tarvitsee.

Miulla motorisesti lahjakkaat apinalapset jo luonnostaan, mutta näkisittepä mitä kaikkea ovat oppineet tänä kesänä kun olen ollut niin raskaana etten ole pystynyt jeesaamaan puistotouhuissa sitäkään vähää mitä yleensä!

Ei ole ap:lla syytä olla huolissaan, on kuitenkin vain lopulta rikkaus että lapsi saa olla pieni, eikä ole helppoa olla olematta huolissaan. Monta kertaa olen ollut sydänkohtauksen partaalla kun huomaan pikku-kerubieni roikkuvan useiden metrien korkeudessa ja vilkuttavan iloisesti, mutta yritän parhaani mukaan olla näyttämättä sitä, jos aihetta huoleen ei ole :D

Ja tosiaan, isomman sisaruksen esimerkkiä ei sovi sivuuttaa, vaikka kaikki lapset, kuten aikuisetkin, ovat kuitenkin lopulta ovat erilaisia. Odotan mielenkiinnolla minkälainen persoona tästä kuopuksesta tulee :)

Puistossa
Kiitos, tulin nyt lukemaan viimeisetkin vastaukset.

Yritän pitää oman toimintani mielessä myös jatkossa. Lapsi on kehittynyt neuvolan mukaan normaaliaikataulussa, joten kyse lienee lopulta hienosäädöstä.

Toivottavasti ketju jää sikäli elämään että jos joku pohtii kehityksen eroja ja mm. sisarusaseman osuutta, voi postata tähän.

"vieras"
[QUOTE="joo";27035331]Mä oon päiväkodissa töissä ja siellä kaikki 3vuotiaat osaavat ottaa itse seisten vauhtia.... Kuulostaa vähän motorisesti kömpelöltä lapsesi, enemmän harjoitusta tarvitsee.[/QUOTE]

Tai sitten ne jotka eivät osaa/uskalla, eivät siellä keinuissa koskaan ole ja istuvat mieluummin esim hiekkalaatikolla...

Todella paljon on kiinni sekä lapsen että äidin luonteesta, mitä kokeillaan. Ja joku keinussa seisominen: se on yksi kerta kun sen sitten oppii. Sitä voi kokeilla tänään ja huomenna se on jo vakiintunut juttu, tai sitten vasta 5-vuotiaana.

Niinkuin pyörälläajokin. Ei se, että vanhemmat eivät ole uskaltaneet ottaa apurattaita lapselta pois niin varhain kuin "naapuri", tarkoita että lapsi olisi motorisesti kehittymättömämpi. Kokemusmaailma vain on eri.

Mutta kokemuksia lapselle kannattaa tarjota. Mitä enemmän lapsi haastaa tasapainoaan, sitä harjaantuneempi hänestä tulee ja sitä vähemmän tarvitsee hänen puolestaan jatkossa varoa.

Urseele
[QUOTE="vieras";27043253]Tai sitten ne jotka eivät osaa/uskalla, eivät siellä keinuissa koskaan ole ja istuvat mieluummin esim hiekkalaatikolla...

Todella paljon on kiinni sekä lapsen että äidin luonteesta, mitä kokeillaan. Ja joku keinussa seisominen: se on yksi kerta kun sen sitten oppii. Sitä voi kokeilla tänään ja huomenna se on jo vakiintunut juttu, tai sitten vasta 5-vuotiaana.

Niinkuin pyörälläajokin. Ei se, että vanhemmat eivät ole uskaltaneet ottaa apurattaita lapselta pois niin varhain kuin "naapuri", tarkoita että lapsi olisi motorisesti kehittymättömämpi. Kokemusmaailma vain on eri.

Mutta kokemuksia lapselle kannattaa tarjota. Mitä enemmän lapsi haastaa tasapainoaan, sitä harjaantuneempi hänestä tulee ja sitä vähemmän tarvitsee hänen puolestaan jatkossa varoa.[/QUOTE]

Tämä on totta.

Tässä
Asian child divers see better underwater

yksi esimerkki siitä, että on myös kulttuurista (perheen, maan, paikkakunnan) kiinni se, missä asioissa lapsi kehittyy taitavaksi. Tietyt aistit ja tietyt lihakset kehittyvät ihan sen mukaan, mitä niistä kehitetään. Ei pyörällä ajo ole mikään biologinen pakko tai mittari. Artikkelissa oli todettu, että Thaimassa paljon sukeltavat paikalliset lapset näkevät veden alla tarkemmin kuin ruotsalaiset turistilapset; heidän pupillin lihaksisto on vartavasten kehittynyt veden alla näkemiseen.

Minusta on tähän liittyen vähän outoa, että esim. tajunnantasoa arvioitaessa ensiavussa kysytään kuka on Suomen presidentti tai mikä viikonpäivä on. En minäkään, koulutettu ja terve ihminen, aina varmaksi muista! Ihminen saattaa olla hyvinkin terve ja taitava tietämättä näihin vastausta, ainakaan jos vaalit ovat olleet vasta tai on ollut kotona ilman tarvetta viikkoaikatauluun. Kaikki taituruus on jossain määrin suhteellista ja ympäristön vaikuttamaa.

Mitä VÄLIÄ sillä on jos naapurin 4-vuotias tyttö pääsee itse keinuun ja sun 4-vuotias poika ei? Ei se kaada kenenkään maailmaa. Jos se kaisla on semmonen rämäpää, ja sun lapses taas rauhallisempi? Ei kaikkien tarvitse olla pää edellä joka helvetin paikassa, joten rauhoitu ja rakasta lastasi.

Puistossa
Mitä VÄLIÄ sillä on jos naapurin 4-vuotias tyttö pääsee itse keinuun ja sun 4-vuotias poika ei? Ei se kaada kenenkään maailmaa. Jos se kaisla on semmonen rämäpää, ja sun lapses taas rauhallisempi? Ei kaikkien tarvitse olla pää edellä joka helvetin paikassa, joten rauhoitu ja rakasta lastasi.
Hei taas! Olisi sääli jos ketju päättyisi vauhkoamiseen.

Vanhemmuudessa on se hauska puoli, että tällainen tutkijaluonne kuin minäkin voi pohtia lasten kautta kaikenlaista mielenkiintoista, kuten että miten sisarusasema muovaa motoriikan kehitystä. Joskus ympäristöä havainnoimalla voi tehdä täysin kelpoja havaintoja myös siitä, millainen ihminen on ja miten hän toimii. Sitten kun jollekulle - eikä välttämättä edes omalle lapselle - tulee ongelmia, tällainen pohdinta on ehkä tuottanut jo hyödyllistä tietoa sovellettavaksi.

Minulla on lapsi joka nousi 1v9kk ikisenä rengaskeinussa aina seisomaan- ottaakseen lisää vauhtia :whistle: Ja lapsi joka uskalsi vasta 6- vuotiaana keinua ja laskea liukumäkeä. Loput on sltä väliltä.
Lapsesi on ihan normaali, todennäköisesti varovaisempi luonteeltaan ja vähemmän kiinnostunut liikunnallisesta temppuilusta.
Muoks. Ja nämä ovat keskimmäisiä lapsia molemmat ääripäät

Viimeksi muokattu:
Hei taas! Olisi sääli jos ketju päättyisi vauhkoamiseen.

Vanhemmuudessa on se hauska puoli, että tällainen tutkijaluonne kuin minäkin voi pohtia lasten kautta kaikenlaista mielenkiintoista, kuten että miten sisarusasema muovaa motoriikan kehitystä. Joskus ympäristöä havainnoimalla voi tehdä täysin kelpoja havaintoja myös siitä, millainen ihminen on ja miten hän toimii. Sitten kun jollekulle - eikä välttämättä edes omalle lapselle - tulee ongelmia, tällainen pohdinta on ehkä tuottanut jo hyödyllistä tietoa sovellettavaksi.
Vauhkoamiseen?

Meillä on molemmat lapset ap:n esimerkistä.
Tyttö on just tuollainen Kaisla ja poikani on yhä edelleen motorisesti muista ikätovereistaan jäljessä. : /

[QUOTE="vieras";27034669]Mielestäni tyttö oli normaalikehityksessä. Meidän motorisesti kömpelö lapsi on osannut keinuhommat jo kauan ennen tuota. Samanikäiset kaverit ei osaa, mutta mielestäni syynä on se ettei heitä ole rohkaistu siihen ja oltu paljon sisällä. Mutta ei hätää, jos poikasi itse haluaa oppia. Päiväkodissa oppii nopeasti, kun kukaan ei anna isojen puolella vauhtia keinussa.[/QUOTE]

Hehh. Tai sitten joku lapsi ei vaan tykkää keinumisesta. Vai että sisällä oltu. Meillä muistaakseni ajettiin ilman apupyöriä muuten ennenkuin keinumaan opittiin....

Tämä palsta kyllä on uskomaton analyysien suhteen. :LOL: :popcorn:

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vieras";27034669]Mielestäni tyttö oli normaalikehityksessä. Meidän motorisesti kömpelö lapsi on osannut keinuhommat jo kauan ennen tuota. Samanikäiset kaverit ei osaa, mutta mielestäni syynä on se ettei heitä ole rohkaistu siihen ja oltu paljon sisällä. Mutta ei hätää, jos poikasi itse haluaa oppia. Päiväkodissa oppii nopeasti, kun kukaan ei anna isojen puolella vauhtia keinussa.[/QUOTE]

No et voi olla tosissas? Sillä ole mitään tekemistä sen kanssa miten rohkaistaan tai sanojesi mukaan "oltu paljon sisällä". En usko että itsekään nyt tiedät mistä puhut! :D :D :D Tsiisus mitä puppua.

"Vieras"
Mulla on kaksoset. Toinen on ollut aina motorisesti erittäin taitava ja osaa varoa. Ei tee mitään kaistapäisiä temppuja. On hyvin ketterä. Toinen on suhteessa heikompi. Lihasvoimaa ei ollenkaan samallatavalla eikä tasapainokaan yllä toisen tasolle. Tekee kuitenkin kaikenlaista ja vasta kun on jo roikkumassa jostain eikä tiedä miten pääsisi alas tajuaa ettei ollut hyvä idea. Vasta nyt on alkanut tulla vähän sitä suunnitelmallisuutta peliin, eli miettii vähän ennenkun alkaa touhuta.

Meillä on ollut aina se periaate että jos ei jonnekkin pääse/ pysty itse niin silloin ei ole vielä aika sinne mennä. (Poikkeuksena ollut keinu). Kumpaakaan ei olla enemmän tai vähemmän autettu, opastettu, kannustettu tai kehuttu. Samat tavat ja säännöt ja silti ero on suuri.

Lapsille kerron mitä voi käydä jos jostain tippuu tai esim. jos ei keinusta pidä kiinni, mutten mitenkään toitota sitä joka kerran kun jotain mantraa. Se että vähän horjahtaa keinussa tai pienestä vauhdista kupsahtaa, opettaa sen että kiinni on pidettävä paljon tehokkaammin kuin se että minä sen kerron. Kovia vauhteja ei otettu jos ei vielä muisteta pitää kiinni.

Senkin llen huomannut että ovat paljon varovaisempia jos en ole ihan vieressä kuin jos seison vieressä. Luotto siihen että minä "pelastan" on suuri. Hyvä sinänsä mutta aina en minäkään ole valmistautunut kaikkeen.

"hmm"
[QUOTE="joo";27047593]kyllä, meidän päiväkodissa on yksi 3-5v ryhmä, jossa on 8 3vuotiasta
lasta. Jokainen heistä osaa ottaa seisten vauhtia, jokainen haluaa mennä keinumaan ja jokaisen olen nähnyt keinuvan. Tervetuloa vaan katsomaan jos ette usko.[/QUOTE]

jahas annetaanko päiväkodissa 3v keinua seisoviltaan...

Rikau
[QUOTE="hmm";27047707]jahas annetaanko päiväkodissa 3v keinua seisoviltaan...[/QUOTE]

Tätä mäkin jäin ihmettelemään. Meidän päiväkodissa 3-vuotiaat eivät saa edes keinua "isojen" keinussa, eivät saa myöskään kiipeillä kiipeilytelineessä.

Muistuttelisin ap:tä vielä semmoisestakin vaihtoehdosta, että ehkä se Kaisla vaan käy tooodella usein siinä puistossa (tai muissa vastaavissa) ja siksikin osaa kivuta ja remuta ne kaikki vehkeet vaikka unissaan.

Me nimittäin asutaan ihan ison leikkipuiston vieressä, ja ollaan molempien muksujen kanssa käyty siellä ihan pienestä saakka melkeen joka päivä. Mulla kyllä saattuu vielä olemaan motorisesti aika vahvat tytöt (nyt 4 ja 2 v.), mutta iso tekijä siinä, että ovat niin ketteriä noissa telineissä on se, että ovat saaneet lähes päivittäin ja useamman tunnin päivässä harjoitella niiden kanssa. Tuo kaksivuotias menee nykyään tukka putkella siihen köysirataan, haluaa seistä siinä "tuolilla" ja odottaa onnessaan lopun kovaa heilahdusta. Nelivuotias kiipesi jo pikkusiskonsa ikäisenä tuon samaisen "hämähäkinverkon" ylös ylös-alas ja leikki merirosvoa mastossa, jne.

Monta kertaa on muut äidit tulleet kysymään tyttöjen ikää ja ihmettelemään ketteryyttä, ja mä olen aina kertonu, että sitä harjoitusta on pohjalla aika paljon, kun joka jumalan päivä täällä roikutaan.

Musta noissa Kaislan ja Henrin eroissa ei edes voi puhua mistään valovuosista, vaan tosiaankin hiuksenhienoista kehityseroista, jotka voi johtua niin luonteesta, kokemuksesta, lapsen omista motorisista ominaisuuksista, kuin siitä äidin hiukkasen ylihuolehtivasta asenteestakin. En siis huolestuis minäkään vielä noin pienistä.

Tuota neuvoa kyllä kannatan minäkin, että "minne pääset itse, sinne menet". Puistontädit aikoinaan neuvoivat, kun 10-15 lapsen kanssa eivät paljon muuta ehtiskään kun nostella telineisiin ja pois, jos sille tielle alkasivat. Mä olen aika varhasesta jo tuota noudattanut, ja tietty tytöt on välillä protestoineet, mutta sen jälkeen onkin alkanu sen maallinen ähkinä ja yritys, ja vois sitä voitonriemua, kun vihdoista viimein ovat itse haluamaansa paikkaan päässeet. :)

"joo"
Tätä mäkin jäin ihmettelemään. Meidän päiväkodissa 3-vuotiaat eivät saa edes keinua "isojen" keinussa, eivät saa myöskään kiipeillä kiipeilytelineessä.
Tottakai annetaan, kun osaa ottaa vauhtia seisten, niin saa ottaa, sitten komennetaan istumaan, kun vauhti alkaa olla hurja. Meillä ei edes pihalla ole vauvakeinuja. Ja miksei saisi kiipeillä kiipeilytelineessä. Meillä on yksi aikuinen koko ajan vahtimassa kiipeilytelineen luona, mutta kaikki saavat kiipeillä. Miten ikinä oppivat kipeemään jos eivät saa yrittää? 3 vuotias ei ole mikään vauva enää...

"vieras"
No et voi olla tosissas? Sillä ole mitään tekemistä sen kanssa miten rohkaistaan tai sanojesi mukaan "oltu paljon sisällä". En usko että itsekään nyt tiedät mistä puhut! :D :D :D Tsiisus mitä puppua.
Tsiisus itelles. Meidän lapsella on motorisia ongelmia ja käynyt 3 kk iästä 2 kertaa viikossa fysssrilla. Ihan oli fyssarinkin mielipide, että nimeonomaan harjoittelulla me ollaan tämä nykyinen hyvä tilanne saavutettu.

Yhteistyössä