[QUOTE="vieras";27043255]No opiskelee ja kasvaa...
Hurjalta silti kuullostaa ala-asteen todistuksella päteminen.
Lasta tulee kannustaa ja tukea koulun käynnissä, mutta lapsi tekee itse läksynsä ja on niistä vastuussa. Tarvittaessa autetaan, mutta jos joka päivä äiti istuu vieressä ja kyselee läksyt, niin kyllä joku on pielessä.[/QUOTE]
Lapsi tekee itse läksynsä ja on niistä vastuussa, näin normitapauksessa. Olen tähän asti joutunut istumaan lasteni vieressä läksyjen teossa jopa tunteja.
Esikoisellani on add - keskittymishäiriö. Kaikki mahdollinen vei hänen huomionsa läksyistä, joten istuin vieressä ja palautin huomion kirjoihin. Tätä jouduin tekemään vuosia.
Keskimmäisellä on erittäin vaikea lukihäiriö, hänen lukuläksynsä joutuu kuuntelemaan vieressä. Esim. Biologian läksyn me luemme hänelle, jotta hän ehtii oppimaan ja sisäistämään asiat. Matematiikan tekstitehtävät luemme hänelle, että hän ymmärtää, mitä piti tehdä. Lukihäiriö on niin vaikea, että jos lauseessa on yksi vaikea sana, poika ei muista enää lukemaansa.
Totta kai me vanhemmat haluamme tehdä kaikkemme, tasoittaaksemme lastemme ongelmia.
Niin ja se esikoinen, tällä hetkellä poika on 9:llä luokalla. Numerot ovat parantuneet tasaisesti, samoin tehtävistä huolehtiminen. Pojan keskiarvoi on 8 tasan, ja mikä tärkeintä matikka ja kielet ovat 9. Poika aikoo mennä lukioon. Ala-asteella todistuksesta löytyi jopa kutonen, keskiarvo oli ehkä 7,5.
Keskimmäisen kohdalla on vaikea sanoa vielä mitään, poika tarvitsee tukitoimia. Ja lukihäiriön vuoksi moni asia voi olla hänelle todella vaikeaa.