Kiusallinen totuus kiusaamisesta

• Viestiketjun aloittaja Fakto
  • Ensimmäinen viesti
omenapala
Onko esimerkkiä?
Minulla on.
Ala-asteella oli tyttö joka halusi hirveästi kavereita, seilasi kaveriporukasta toiseen, änkesi jokaiseen seuraan vuoron perään. Ja hänet otettiin leikkeihin ja salaisuuksiin mukaan. Hän haki hyväksyntää muilta kaveriporukoilta sillä että juorusi toisten asioita eteenpäin, kertoi aina herkullisimmat ja arkaluontoisimmat jutut muista, höysti omilla keksimillään tarinoilla saadakseen lisäpontta. Ja kun oli kiertänyt koko luokan kaikki kaveriryhmittymät juoruten kaiken eteenpäin mitä hälle oli kerrottu ja keksien päästään skandaaleja saadakseen lisäarvoa juttuihinsa, alkoi syrjiminen. Hän oli luokan vihatuin ihminen.

Mm. Minun sen aikaisesta parhaasta kaveristani hän kertoili koko luokalle perätöntä juttua että kaverin isoveli käyttää häntä seksuaalisesti hyväkseen. Silloin kun hän hengaili meidän kanssa ja otettiin sitä leikkeihin koulussa ja vapaa-ajalla, hän sai tietää oman isäni juomisongelmasta mikä ei kavereiden kesken ollut salaisuus mutta yllättäen en tykännyt kun tämä tyttö kertoi sen koko luokalle.

Kyllä, silloin minä ja koko muu luokka oltiin aivan raivona tälle tytölle ja vieläkään en parhaalla tahdollakaan voi uskoa väittämää että kiusatussa ei olisi ikinä mitään vikaa.

omenapala
Ja ennenkuin mitään väärinkäsitystä tulee, niin en kuitenkaan väitä että AINA olisi kiusatussa vikaa. Enkä myöskään väitä että kiusaajassa ei olisi mitään vikaa. Mutta suosittelisin katselemaan maailmasta niitä harmaasävyjäkin, harvoin asiat ovat niin mustavalkoisia kuin miltä näyttää.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
juuuh
Ja ennenkuin mitään väärinkäsitystä tulee, niin en kuitenkaan väitä että AINA olisi kiusatussa vikaa. Enkä myöskään väitä että kiusaajassa ei olisi mitään vikaa. Mutta suosittelisin katselemaan maailmasta niitä harmaasävyjäkin, harvoin asiat ovat niin mustavalkoisia kuin miltä näyttää.
Kyllä kiusaajassa on AINA vikaa! Kiusatun roolista voidaan keskustella.

Kiusaaminen on melkein kaikissa tapauksissa kiusatun OMA syy. Jos sinua on kiusattu ala-asteelta yläasteelle, sieltä ehkä vielä lukion läpi työpaikallekin, niin eikö ala hälytyskellot soimaan, että sinussa saattaisi olla jotain vikaa? Kiusaaminen ei ole todellakaan kiusaajan itsetunnosta kiinni, ihmiset vain nauttivat eri asioista. Kiusaaminen saattaa tuoda joillekkin suurta nautintoa ja kun kiusattu on niin saamaton puolustamaan itseään, saa hän kärsiä siitä. Eli kiusatut syyttäkää itseänne ja kasvattakaa selkärankaa.
Säköhän mua hakkasit jne ala-asteen ja yläasteen? olit se fyysisesti paljon suurempi jolle ei pine likkalaps paljoo voinu. Mitähän helvettiä mä tein että ansaitsin hakkaamista, potkimista jne...Ois se vaa kiva tietää. Ja juu, enää ei mua kiusata, pääsin pois koulusta. tai olitkohan sä se joka mulle mansikkamaalla kävi räkyttämään niin että paikan emäntä puuttui asiaan...Minähän vain poimin kuten sekin joka kävi toisen kimppuun. Enkä ollut ainoa. Saati ansainnut niin rumaa kohtelua. Sorry vaan, tässä maailmassa ON todellakin turhaa kiusaamista johon uhrilla ei oo osaa eikä arpaa. Osuu vaan kohteeksi. Olen vuosia korjannut itseäni, arvet seuraavat aina. Sen verran sisuuntunut että pärjään.

Yhteistyössä