3 vuotias ja oma aamutoimisuus :)

  • Viestiketjun aloittaja "sasa"
  • Ensimmäinen viesti
"sasa"
Ihanaa että tyttö on oppinut avaan telkkarin pikkukakkoselle ja hakeen ite jugurttia jääkaapista :)
Mä saan nykyään vielä n. puol tuntia loju aikaa sängyssä ennen ku pitää nousta :)
 
a,p
[QUOTE="Anne";27020250]Meillä kolmevuotias osaa hiippailla hiljaa ja ottaa leluja nätisti. Osaa myös välillä tosi hiljaa ja itsenäisesti kiipeillä kaapille ottamaan pipareita -.-
Tajusin sen vasta kun pussi oli tyhjä.[/QUOTE]

:D
 
"vieras"
Meidän 2v 4kk kävi kätevästi aamulla vaihtamassa yövaipan päivävaippaan ja haki kaapista vaatteet. Siinä vaiheessa tuumin, että on kai aika luopua (päivä)vaipasta :D. Aamiainen hoituu itsenäisesti, jos pöydälle on jäänyt leipäpussi, ja isoveljet huolehtivat pikkukakkosen päälle. On tää vaan helppoa!
 
"vieras"
Ja ajatelkaas, kaikkea tuota kehitystä osa palstailijoista haluaa jarruttaa keinolla millä hyvänsä. Ei voi kuin ihmetellä kuinka avuttomia niistä lapsista aikanaan tulee kun ei saa itse tehdä mitään omatoimisesti.
 
Meillä taas
Meidän yksivuotias lämmittää itse maitonsa mikrossa ja juo pullosta. Vaihtaa myös itse vaipan ja vie käytetyn roskiin. Roskista ei tyhjennä, koska ei ylety oven kahvaan. Olisko tähän jollain jotain vihjettä?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27020535]Että lapsen ei anneta itse tehdä mitään vaan häntä passataan, tehdään kaikki lapsen puolesta.[/QUOTE]

Ei van sanoit että osa palstalaisista! Missä ja miten käynyt täällä ilmi, linkkiä keskusteluun? Haluaisin lukea! Minä varmaan passaan lastani liikaa. En kyllä haluaisi.. Ei se kyllä innokas ole itsekään, vaikka yritän kannustaa toimimaan itse..
 
äidin helmoissa
Voi hitto mä oon ollu tyhmä! Siis mä herään vieläkin lasten kanssa vaikka ne on jo 4- ja 5-vuotiaat, tehdään yhdessä aamupesut ja syödään yhdessä aamupala. Nyt mä kyllä lopetan tän passaamisen, saakoon kakarat ruveta hoitamaan itse itsensä ja tää mamma jää loikoilemaan sänkyyn.
 
  • Tykkää
Reactions: SuzieQ.
"vieras"
[QUOTE="vieras";27020549]Ei van sanoit että osa palstalaisista! Missä ja miten käynyt täällä ilmi, linkkiä keskusteluun? Haluaisin lukea! Minä varmaan passaan lastani liikaa. En kyllä haluaisi.. Ei se kyllä innokas ole itsekään, vaikka yritän kannustaa toimimaan itse..[/QUOTE]

Kunhan selailet näitä avattuja ketjuja mikä aloitetaan lapsi sitä tai lapsi tätä niin huomaat kyllä selvästi miten se mussukka ei osaa ja sitä pitää auttaa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äidin helmoissa;27020559:
Voi hitto mä oon ollu tyhmä! Siis mä herään vieläkin lasten kanssa vaikka ne on jo 4- ja 5-vuotiaat, tehdään yhdessä aamupesut ja syödään yhdessä aamupala. Nyt mä kyllä lopetan tän passaamisen, saakoon kakarat ruveta hoitamaan itse itsensä ja tää mamma jää loikoilemaan sänkyyn.
Siis teette yhdessä vai sinä teet?
 
Meillä parivaljakko 4v ja 2v pärjäilevät aamulla hienosti itsekseen. Yleensä piirtelevät ja leikkivät nätisti leluilla ja isompi osaa ottaa aamupalaa jääkaapista molemmille. Ainoa jossa äitiä tarvitaan on pienemmän vaipanvaihto ja pepun pesut. Yleensä loikoilen sohvalla puoliunessa ja kuuntelen missä vaiheessa pitää nousta auttamaan.
 
se meillä taas
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä taas;27020500:
Meidän yksivuotias lämmittää itse maitonsa mikrossa ja juo pullosta. Vaihtaa myös itse vaipan ja vie käytetyn roskiin. Roskista ei tyhjennä, koska ei ylety oven kahvaan. Olisko tähän jollain jotain vihjettä?
siis voi herrajumala... tää kommenttini oli vitsi ja ironiaa... siltä varalta että joku valopää otti tänkin tosissaan...

Ei mulla ole yksivuotiasta ja jos olisi niin ei se kyllä saisi lämmittää sitä mikrossa. Kun oli yksivuotiaita ne joi tissistä....
 
äidin helmoissa
Mä autan hampaiden pesussa, lapset ite hakee vaatteet ja pukee. Sit mennään keittiöön, lapset kattaa pöydän ja mä nostelen pöytään kulloisenkin aamupalan tarvikkeet tai keitän puuroa ja ittelleni kahvia, lapset osaa ottaa itse leipänsä ja puuronsa. Mut yhdessä me istutaan aamupalapöydässä, mulle on vieras ajatus että 3-vuotias hoitaa itse oman aamupalansa ihan keskenään. Sori vaan, tästä varmaan saa sen täydellisen äidin mitalin, mut silti. Miksette jaksa nostaa perseitänne aamulla ylös?
 
"vieras"
Jos lapsi osaa ja haluaa itse tehdä niin miksi sen ei saisi antaa niin tehdä? Miksi pitäisi mennä väliin tunkemaan kun lapsi opettelee omia taitojaan loukkaamatta ketään?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äidin helmoissa;27020601:
Mä autan hampaiden pesussa, lapset ite hakee vaatteet ja pukee. Sit mennään keittiöön, lapset kattaa pöydän ja mä nostelen pöytään kulloisenkin aamupalan tarvikkeet tai keitän puuroa ja ittelleni kahvia, lapset osaa ottaa itse leipänsä ja puuronsa. Mut yhdessä me istutaan aamupalapöydässä, mulle on vieras ajatus että 3-vuotias hoitaa itse oman aamupalansa ihan keskenään. Sori vaan, tästä varmaan saa sen täydellisen äidin mitalin, mut silti. Miksette jaksa nostaa perseitänne aamulla ylös?
Huomasitko hymiön tuossa aloituksen otsikossa? Älähän nyt ota tätä kamalan vakavasti :).
 
IMN
Meidän lähes 3-vuotiaalle ei aamupala maistu ensimmäiseen tuntiin heräämisestä, joten saan muutenkin jäädä sänkyyn vielä hetkeksi pojan herättyä :) Nyt poika on keksinyt vieläpä että napsauttaa tietokoneen ja näytön päälle ja tuo hiiren mahdollisimman lähelle pöydän reunaa että yllän sängystä laittamaan muumit pyörimään :D Siinä sitten köllötellään sängyssä ja itse olen enemmän tai vähemmän hereillä :)
Jääkaappiin ei pikkuherra yllä, onneksi. On sen verran mielikuvitusrikas kaveri etten edes halua ajatella mitä tapahtuisi jos joku aamu keksisikin itse alkaa puuronkeittoon.
Vaippaa meillä ei ole ollut n. puoleen vuoteen, joten aamupissat hoitaa itse :)
 
vinkki
Alkuperäinen kirjoittaja äidin helmoissa;27020601:
Mä autan hampaiden pesussa, lapset ite hakee vaatteet ja pukee. Sit mennään keittiöön, lapset kattaa pöydän ja mä nostelen pöytään kulloisenkin aamupalan tarvikkeet tai keitän puuroa ja ittelleni kahvia, lapset osaa ottaa itse leipänsä ja puuronsa. Mut yhdessä me istutaan aamupalapöydässä, mulle on vieras ajatus että 3-vuotias hoitaa itse oman aamupalansa ihan keskenään. Sori vaan, tästä varmaan saa sen täydellisen äidin mitalin, mut silti. Miksette jaksa nostaa perseitänne aamulla ylös?
Eikö kannattis ensin syödä aamupala ja sitten vasta pestä hampaat? Ei kai sillä hampaanpesulla juuri ole merkitystä, jos heti perään syödään :O
 
"a.p"
Alkuperäinen kirjoittaja äidin helmoissa;27020601:
Mä autan hampaiden pesussa, lapset ite hakee vaatteet ja pukee. Sit mennään keittiöön, lapset kattaa pöydän ja mä nostelen pöytään kulloisenkin aamupalan tarvikkeet tai keitän puuroa ja ittelleni kahvia, lapset osaa ottaa itse leipänsä ja puuronsa. Mut yhdessä me istutaan aamupalapöydässä, mulle on vieras ajatus että 3-vuotias hoitaa itse oman aamupalansa ihan keskenään. Sori vaan, tästä varmaan saa sen täydellisen äidin mitalin, mut silti. Miksette jaksa nostaa perseitänne aamulla ylös?
Noh, tyttö hakee pikkujugurttinsa, katsoo telkkaria ja huutelee mulle kaikkee :)
Sit kun nousen valmistaudutaan päiväkotiin ja töihin lähtöön. Päiväkodissa syö vasta varsinaisen aamupalansa.
 
elämän kaari
Kyllä se siitä tasaantuu. Käykää katsomassa toisen ketjun 8-vuotiasta, joka vain lukee aamulla eikä jaksaisi heti aamutuimaan mitään... Sitä seuraa 14-vuotias, joka enää ei edes lue vaan vetelee sikeitä vaikka talo romahtaisi vieressä... ja 18-vuotias, joka nukkuu pommiin vuorenvarmasti ilman kolmea herätyskelloa ja puhelinherätystä. Jossain välissä on pieni aktiivisempi aika, sitä seuraakin se tikkusilmä-äiti, joka kiroilee kuudelta aamunvirkeitä lapsiaan eikä muuta toivo kuin että ne hoitaisivat itse itsensä aamuisin...
 

Yhteistyössä