Yksilapsiset "perheitä"?

  • Viestiketjun aloittaja o.O
  • Ensimmäinen viesti
o.O
Itse en ole koskaan ajatellut, että yksilapsiset olisivat jotenkin vähemmän perheitä kuin useampi lapsiset. Me olemme yksilapsinen perhe ja minä tulen taas suurperheestä. Perheemme tuntuu juuri hyvältä näin.

Heräsin kuitenkin miettimään, kun 11-vuotias pikkusisko totesi IKEAssa, ettemme voi pysäköidä perhepaikoille. Siis vilpittömästi. Sitten muisti olevansa mukana, ja sanoi että voimmehan kun onhan teillä kaksi lasta nyt tällä hetkellä. Perheen pitää sisältää joku tietty määrä lapsia ollakseen perhe, vaikka se kaksi kuten niissä IKEAn pysäköintipaikan perhekylteissä. Onko yksilapsinen perhe vielä kaiken nähneessä nyky-yhteiskunnassakin jotenkin "outo"? Vai oliko se vain lapsen ajatuksen juoksua?

Me emme halua toista moniin vuosiin ja siihen on lukemattomia syitä. Ihanaa olla yksilapsinen "perhe" :) Mitä ajatuksia lapsiluku herättää?
 
Minusta itsestäni tuntui, ettei me oltu vielä oikea perhe, kun meillä oli vain yksi lapsi. Jotain vielä puuttui.

Mutta toisten yksilapsiset perheet toki ovat minusta perheitä ja voivat ajaa niille perhepaikoillekin. :)
 
YaYa
me oltiin mun miehen kanssa perhe jo ennen esikoisen syntymää. nyt ollaan vähä isompi perhe kun meillä on kaksi lasta.
perhepaikoille tosin saa ajaa vaan perheet joissa on pieniä lapsia :)
 
  • Tykkää
Reactions: newbie
o.O
perhepaikoille tosin saa ajaa vaan perheet joissa on pieniä lapsia :)
Aijaa :D Aika moni ajoi nolla lapsenkin kanssa. Saattoi olla joku satunnainen turvaistuin takapenkillä ;)

Omalla kohdallani tämä yksilapsisuus tuntuu ihan täydelliseltä. Saa olla suhteellisen vapaa nuori aikuinen, mutta silti ihan vaan kotiäiti. Ja kiva ottaa hoitolapsi pojalle seuraksi :) Kahden lapsen kanssa en varmaan jaksaisi...

ap
 
  • Tykkää
Reactions: newbie
YaYa
Aijaa :D Aika moni ajoi nolla lapsenkin kanssa. Saattoi olla joku satunnainen turvaistuin takapenkillä ;)

Omalla kohdallani tämä yksilapsisuus tuntuu ihan täydelliseltä. Saa olla suhteellisen vapaa nuori aikuinen, mutta silti ihan vaan kotiäiti. Ja kiva ottaa hoitolapsi pojalle seuraksi :) Kahden lapsen kanssa en varmaan jaksaisi...

ap
mä taas koen että kaksi lasta on helpompi kuin yksi lapsi. meillä sisarukset leikkii kaiket päivät yhdessä. siinä ei äitiä tai isiä kaivata viihdyttäjäksi eikä koskaan kitistä että on tylsää eikä tekemistä.
tänään viimeksi 5v esikoinen totesi että olisi tylsää jos ei olisi saanut pikkuveljeä,
 
"vieras"
Kun etsii parkkipaikkaa täydeltä alueella kyydissään 3v, 2v ja vauva, niin kyllähän se vähän risoo, jos perheruudussa on joku yhden lapsen perhe. Mut ei mulla muuta. Ja saa niihin kaikki lapsiperheet parkata silti aina, myös ruuhka-aikaan.
 
o.O
mä taas koen että kaksi lasta on helpompi kuin yksi lapsi. meillä sisarukset leikkii kaiket päivät yhdessä. siinä ei äitiä tai isiä kaivata viihdyttäjäksi eikä koskaan kitistä että on tylsää eikä tekemistä.
tänään viimeksi 5v esikoinen totesi että olisi tylsää jos ei olisi saanut pikkuveljeä,
Meille siunaantui erittäin omatoiminen lapsi, joka ei kauheasti vanhempiaan ole vaatimuksilla vaivannut sen jälkeen, kun imetys 2h välein kellon ympäri loppui :) Tykkään käydä puistoissa ja avoimissa päiväkodeissa, jossa lapsi saa seuraa ja äti kans :)

Helppoa on, vihdoinkin!
 
Meillä on yksi lapsi ja kyllähän me ollaan ns perhe. Mutta en osaa jotenkin sanoa tyyliin "meidän perhe sitä ja tätä", tuntuu vähän vieraalta se perhe sana. Odotan kyllä toista lasta ja tuntuu että ehkä sitten ollaan enempi "oikea" perhe kun perheessä on ainakin kaksi lasta. Olen suurperheestä itse joten ehkä mun mielestä perheessä on enemmän jäseniä kuin 2 tai 3.
 
YaYa
onhan täälä pohdittu sitäkin, onko yh äiti ja lapsi/lapset perhe. muistan lukeneeni pähkäilyä että perhe vaatisi kaksi aikuista. mun mielestä yhtä nurinkurista sekin kun ajatella että perheeseen vaadittas tietty määrä lapsia tai lapsia ylipäänsä
 
"hop"
Mun mielestä mä ja mieheni oltiin pari, kunnes sitten ekan lapsen myötä koko konkkaronkasta tuli perhe. Virallinen määritelmä on toki toisenlainen. Minusta pari ei ole sanana sen vähäarvoisempi kuin perhekään. Viis termeistä, yhteinen arki on tärkeämpää.
 
YaYa
[QUOTE="hop";27012407]Mun mielestä mä ja mieheni oltiin pari, kunnes sitten ekan lapsen myötä koko konkkaronkasta tuli perhe. Virallinen määritelmä on toki toisenlainen. Minusta pari ei ole sanana sen vähäarvoisempi kuin perhekään. Viis termeistä, yhteinen arki on tärkeämpää.[/QUOTE]



mitä sä siinä tilanteessa vastasit jos kysyttiin ketä sun perheeseen kuuluu?
 
"no niin"
[QUOTE="vieras";27012302]Kun etsii parkkipaikkaa täydeltä alueella kyydissään 3v, 2v ja vauva, niin kyllähän se vähän risoo, jos perheruudussa on joku yhden lapsen perhe. Mut ei mulla muuta. Ja saa niihin kaikki lapsiperheet parkata silti aina, myös ruuhka-aikaan.[/QUOTE]

Se vasta risookin jos perheruudussa on jonkun 3 lapsisen perheen auto vaikka meillä on 5 lasta. Mut ei mulla muuta. Saa niihin parkkeerata vaikka olisi kyydissä ainoastaan 3v, 2v ja vauva.
 

Yhteistyössä