Aivan mahtava tunne kun usko uudistaa elämän!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UniQuePopPy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Uskis";27004507]Eiköhän lahjoittamiseen erittäin paljon kannusteta Raamatussa. Tuon tietää kuka tahansa.[/QUOTE]

Raamatussa varoitetaan myös useaan otteeseen rahanaineista seurakunnista ja aneiden maksamisesta. Luther ymmärsi tuomita koko "antamalla enemmän olet parempi uskovainen" ideologian mikä vallitsee katolisessa kirkossa ja rehottaa hallitsemattomasti monissa herätysliikkeissä.

Jos joku pyytää rahaa Jumalan nimessä voi olla varma että hän on pirun asialla. Jumala ei tarvitse seurakuntalaisten rahoja ihmeiden tekemiseen. Koskaan.

[QUOTE="vieras";27006491]Raamatussa varoitetaan myös useaan otteeseen rahanaineista seurakunnista ja aneiden maksamisesta. Luther ymmärsi tuomita koko "antamalla enemmän olet parempi uskovainen" ideologian mikä vallitsee katolisessa kirkossa ja rehottaa hallitsemattomasti monissa herätysliikkeissä.

Jos joku pyytää rahaa Jumalan nimessä voi olla varma että hän on pirun asialla. Jumala ei tarvitse seurakuntalaisten rahoja ihmeiden tekemiseen. Koskaan.[/QUOTE]

Laitatko vielä nuo viitteet Raamatusta, johon pohjaat väitteesi? Jumala kyllä kehottaa antamiseen ja Malakian kirjassa kehottaa jopa koettelemaan itseään. Jumala käyttää meitä ihmisiä ja meidän rahojemme kautta Hän voi auttaa monia köyhiä ja seurakuntia toiminnassaan. Mikään srk ei pyöri ilman rahaa, vaikka asian miten kääntäisi.

"Uskis" Oletko muuten kokenut tämän keskustelun vaikuttavan uskonelämään? Minä kun olen tätä miettinyt... Ensimmäisenä koin, aiheen aloittaessa että haluan julistaa/kertoa täällä asiasta, koska haluan että huonoissakin elämäntilanteissa olevat perheelliset/perheettömät tietäisivät, että on olemassa vastaus ja apu ahdistukseen.
Nyt olen sitten lähiaikoina miettinyt, että mikä vaikutus tällä on uskonelämään? Vahvistaako tämä vai vetääkö kauemmaksi?
Jossain vaiheessa kun koin oikeastaan ahdistustakin tätä lukiessa, yhdessä vaiheessa riemua. Mulla on vain sellanen fiilis välillä, ettei tämä oikein rakenna ja vetää mua välillä kauemmaksi Jumalasta vaikka Jumalan sanasta täällä puhuisinkin :)
Ja anteeksi, minun piti vastata sinulle siihen sinun laittamaan kirjoitukseen minkä olit minulle tarkoittanut, mutten muistanut :ashamed:
Mutta on se vaan ihmeellinen tunne, vaikka itkin sairaalassa välillä silmät päästäni, niin sain Jumalalta aivan ihmeellistä voimaa ja rauhaa sydämmeen. On ollut aika rankkoja päiviä nyt, mutta Jeesus on nostanut ylös monen monta kertaa ahdistuksen keskeltä! :)

Minä vastaan, vaikke Uskis olekaan. Minusta täällä käyty keskustelu on todella raakaa ja epärakentavaa monen kirjoittajan osalta. Tuntuu että päällimmäisin motiivi on haukkua uskovia. Mutta toisaalta se on kyllä aivan Raamatun mukaistakin. Pilkattiinhan Jeesustakin :heart:
Tosiasia on, että on olemassa monenlaisia henkiä ja ne vaikuttavat myös tässä keskustelussa. Sen kokee hyvin selkeesti. Muistetaan rukouksin heitä, ketkä tässä ovat keskustelleet.
Voimia sinulle tosi paljon, paranemista ja ihanaa Jumalan lohduttavaa ja parantavaa läsnäoloa :heart:. Jumala ei koskaan hylkää eikä jätä ja Hänellä on aina paras tarkoitus elämällemme :hug:

Niin siis ette näe ristiriitaa siinä, että joku saa uuden kampauksen, tyttöystävän, lottovoiton tms. rukouksen kautta, mutta jumala katsoo sopivaksi kilvoitella "suosikkejaan" sitten niin, etteivät rukouksista huolimatta saa edes ruokaa tarpeekseen? Vai onko se vain huono uskova, joka ei osaa rukoilla tarpeeksi hyvin?

Niin siis ette näe ristiriitaa siinä, että joku saa uuden kampauksen, tyttöystävän, lottovoiton tms. rukouksen kautta, mutta jumala katsoo sopivaksi kilvoitella "suosikkejaan" sitten niin, etteivät rukouksista huolimatta saa edes ruokaa tarpeekseen? Vai onko se vain huono uskova, joka ei osaa rukoilla tarpeeksi hyvin?

Anna toisten uskoa mihin haluavat. Ei näitä asioita järjellä selitä. Jotkut nyt uskoo näihin henkimaailman asioihin ja niistä on ihan turha kinastella. Vähän omaa sivistymättömyyttään osoittaa jos alkaa uskovaisilta vänkäämään uskonsa epäjohdonmukaisuuksia.

Niinpäks... Mä saan olla töissä, on terveitä lapsia ja kaikkea mukavaa sattunut, mutta edes sitä yhtä perkeleen pilvenhattaraa ei saada alueille jossa ei ole vettä satanut vuosikausiin. Et kyllä mä sanon et ei se jumala ainakaan hyvä ole jos on olemassa.

p.s. enkä ole edes rukoillut, joku on varmaan mulle esirukoillut nää elämäni ilot :saint:

[QUOTE="vieras";27006997]Anna toisten uskoa mihin haluavat. Ei näitä asioita järjellä selitä. Jotkut nyt uskoo näihin henkimaailman asioihin ja niistä on ihan turha kinastella. Vähän omaa sivistymättömyyttään osoittaa jos alkaa uskovaisilta vänkäämään uskonsa epäjohdonmukaisuuksia.[/QUOTE]

Tuo kysymys on aika laaja tai vaikea ratkaistavaksi 2-plussan keskustelupalstalla. Omassa srk:ssa on monia tapoja, miten tuota siskoa autettaisiin. Ensin olisi hyvä käydä rauhassa läpi taloustilannetta ja siihen johtaneita asioita. Onko siinä jotakin, mihin voisi kiinnittää huomiota? Jos on joku akuutti rahantarve, tai juttu, voiko kerätä "kolehdin" ja auttaa tuosta asiasta eteenpäin. Mutta näitä juttuja ei täällä varmaan ratkota. Olen itsekin uskonelämäni aikana elänyt taloudellisesti monenlaisia vaiheita. On ollut enemmän ja vähemmän rahaa käytettävissä. Tiukimmillamme ollessamme kävi pari kertaa niinkin, että postilaatikkoomme tuli rahaa. Enkä tänä päivänä vieläkään tiedä, mistä ne tulivat. Mutta tuon sisaren tapauksessa olisi varmaan hvyä kääntyä oman seurakunnan puoleen ja miettiä siellä, mitä asialle voisi tehdä?

[QUOTE="...";27006943]Laitatko vielä nuo viitteet Raamatusta, johon pohjaat väitteesi? Jumala kyllä kehottaa antamiseen ja Malakian kirjassa kehottaa jopa koettelemaan itseään. Jumala käyttää meitä ihmisiä ja meidän rahojemme kautta Hän voi auttaa monia köyhiä ja seurakuntia toiminnassaan. Mikään srk ei pyöri ilman rahaa, vaikka asian miten kääntäisi.[/QUOTE]

Raamattu kehottaa olemaan antelias ja epäitsekäs mutta varoittaa myös useassa kohdassa vääristä profeetoista ja antaa tarkat tunnusmerkit. Rahastaminen ja seurakuntalaisten varojen keräily on varma merkki. Hes 22:25, 1. Timoteuskirje 6, 1. Johanneksen kirje 2:25, jne. sekä Jeesuksen sanoin Matt 7:15, Johannes 10:10.

Jeremia 16:3 Sillä kaikki, niin pienet kuin suuretkin, pyytävät väärää voittoa, kaikki, niin profeetat kuin papitkin, harjoittavat petosta.

Miika 3:11 Sen päämiehet jakavat oikeutta lahjuksia vastaan, sen papit opettavat maksusta, ja sen profeetat ennustelevat rahasta.

astrolabe, kumpa osaisinkin vastata hyvin täydentävän vastauksen, kun itsekin vasta opettelen tuntemaan Jumalaa. Mutta nämä on lopunajan merkkejä, nälänhätä mukaanluettuna.
Luuk 21:
10 Sitten hän sanoi heille: "Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan,
11 ja tulee suuria maanjäristyksiä, tulee ruttoa ja nälänhätää monin paikoin, ja taivaalla on oleva peljättäviä näkyjä ja suuria merkkejä.

Mutta mielestäni nämä luonnonmullistukset vaikuttavat paljonkin nälänhätään ja ilmaston lämpeneminen. Ja mikä nämäkin aiheuttaa? Eikös ihmistä siitä syytetä, kun saasteet tuhoavat otsonikerroksen ym? Ja sen takia ilmastolämpenee ja yritetään kehittää luontoystävällisempiä keinoja kaikkeen mikä tuota otsoonikerrostakin tuhoaa. En ole asiaan mitenkään tutkimalla perehtynyt, mutta minusta tuossa on myös suuri syy siihen, miksi ihmiset kärsii nälästä. Ja se että niissä paikoissa ei ole sitä Jumalan väkevää "läsnäoloa", että totisesti ihmiset uskoisivat pelastuvansa uskomalla Jeesukseen joka kuoli meidän puolestamme.
Ja eikös näihin paikkoihin lähetetä aika paljon uskovia? Lähetystyön muodossa mm.

[QUOTE="vieras";27006491]Raamatussa varoitetaan myös useaan otteeseen rahanaineista seurakunnista ja aneiden maksamisesta. Luther ymmärsi tuomita koko "antamalla enemmän olet parempi uskovainen" ideologian mikä vallitsee katolisessa kirkossa ja rehottaa hallitsemattomasti monissa herätysliikkeissä.

Jos joku pyytää rahaa Jumalan nimessä voi olla varma että hän on pirun asialla. Jumala ei tarvitse seurakuntalaisten rahoja ihmeiden tekemiseen. Koskaan.[/QUOTE]

Luther ei ollut Jeesus. Jeesus itse antoi esimerkin vaatimattomasta elämästä ja moitti sen ajan rikkaita kitsastelusta. Nämä on ihan perusjuttuja Raamatusta. Luther hoksasi monta asiaa, mutta jokaiselta raamatunopettajalta jää jotain älyämättä.

Jos esim. itse lahjoitan, niin en katso olevani parempi uskova, koska samana päivänä töppäilen niin paljon muissa asioissa että ne töppäilyt pitävät nöyränä.

Kyse lahjoittamisessa on uskon elämisestä todeksi. Ja luterilaisena sanon tämän, että katolinen, anglikaaninen ja luterilainen kirkko eivät kannusta elämään uskoa todeksi.
Ensinnäkin, tilastot puhuvat että kristittyjä olisi n. miljardi. Juu, varmaan. Ehkä kymmenesosa heistä on sellaisia joilla Jeesus oikeasti asuu sydämessä, loput ovat jotain evvk:n ja tapakristillisyyden väliltä.
Toisekseen, ainakin luterilaisen kirkon joka jäsen -vaikka ei välittäisi uskomisesta yhtään- joutuu maksamaan kirkollisveroa tahtomattaankin. Se on väärin.
Kolmanneksi, kirkot eivät sano mitään siihen, että ei se ole uskon elämistä todeksi, että jossain joulukirkossa tipauttaa just ja just muutaman lantin kolehtihaaviin ja 99,9 % omista varoista käytetään nautinnolliseen elämään (tosin ihmisillä on paljon pakollisiakin hankintoja). Ei se vaadi uskoa.

Vapaiden suuntien malli on oikeampi. Seurakuntaan kuuluvat vain ne jotka haluavat olla uskossa (se uskoontulon mahdollisuus on jokaiselle annettu joten ei voi sanoa että tuo rajaaminen olisi ei-uskovien syrjimistä), ne lahjoittavat jotka ovat uskossa, tosin hekin vapaaehtoisesti. Ja näitä uskovia kannustetaan lahjoittamaan ja uskomaan Jumalan huolenpitoon Jeesuksen esimerkin avulla, ei kiristäen tai pakolla vieden, kuten kirkollisvero.

Jumala pitää lahjoittajistaan huolen taloudellisesti. Tietenkään uskova ei saa käyttää niitä käytettävissään olevia rahojaan muutenkaan holtittomasti vaan järkevästi (minähän tilaisin vaikka rekkakuormallisen suklaata kuukausituloillani), mutta tuo lahjoittaminen ei vie köyhyyteen, kaikki korvataan.

astrolabe, kumpa osaisinkin vastata hyvin täydentävän vastauksen, kun itsekin vasta opettelen tuntemaan Jumalaa. Mutta nämä on lopunajan merkkejä, nälänhätä mukaanluettuna.
Luuk 21:
10 Sitten hän sanoi heille: "Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan,
11 ja tulee suuria maanjäristyksiä, tulee ruttoa ja nälänhätää monin paikoin, ja taivaalla on oleva peljättäviä näkyjä ja suuria merkkejä.

Mutta mielestäni nämä luonnonmullistukset vaikuttavat paljonkin nälänhätään ja ilmaston lämpeneminen. Ja mikä nämäkin aiheuttaa? Eikös ihmistä siitä syytetä, kun saasteet tuhoavat otsonikerroksen ym? Ja sen takia ilmastolämpenee ja yritetään kehittää luontoystävällisempiä keinoja kaikkeen mikä tuota otsoonikerrostakin tuhoaa. En ole asiaan mitenkään tutkimalla perehtynyt, mutta minusta tuossa on myös suuri syy siihen, miksi ihmiset kärsii nälästä. Ja se että niissä paikoissa ei ole sitä Jumalan väkevää "läsnäoloa", että totisesti ihmiset uskoisivat pelastuvansa uskomalla Jeesukseen joka kuoli meidän puolestamme.
Ja eikös näihin paikkoihin lähetetä aika paljon uskovia? Lähetystyön muodossa mm.

USA:n, Euroopan ja muiden länsimaiden uskovat tuottavat kasvihuonekaasuja, poraavat öljyä ja aiheuttavat vuotoja, ydinvoimalaonnettomuuksia jne. tuhoten toisten elinkeinon => köyhillä nälänhätä.

Jumalan väkevä läsnäolo puuttuu = onnettomuudet on oma vika?

Oon mie joitain vuosia sitten törmännyt sellaiseenkin väitteeseen, kun oli uutinen siitä, että afrikkalaispiispa jätti kristinuskon, että afrikkalainen ei voi edes oikeasti uskoa kristinuskoon.

Että pelastumisen mahikset kaikilla samaa luokkaa? Uskovien kesken tasa-arvo, vaikkei armo ja laupeus uskovilta epäuskoisille heruisikaan?

Uskonnoissa on yleensä yleviä arvoja ja hyviä tavoitteita, mutta ihmiset itse vesittävät ne täysin vieden täysin koko homman lokaan minun silmissäni. Oli se sitten se, että afrikkalainen pikkulapsi ansaitsee nälkänsä, koska ei ole tarpeeksi kuuliainen jumalalle tai että jos nainen tulee väkisinmaattuna raskaaksi, ei häntä edes raiskattu, sillä raiskattu nainen ei voi raskautua.

[QUOTE="Uskis";27007670]Luther ei ollut Jeesus. Jeesus itse antoi esimerkin vaatimattomasta elämästä ja moitti sen ajan rikkaita kitsastelusta. Nämä on ihan perusjuttuja Raamatusta.[/QUOTE]

Jeesus varoitti myös vääristä opettajista jotka varastaisivat oppilasten vähäisiä varoja. Hän opetti että on itse saapunut pitämään huolta köyhistä eikä se ole oppilasten taakka. Joh 10:10 Minä olen tullut antamaan elämän, yltäkylläisen elämän.

"Uskis" Oletko muuten kokenut tämän keskustelun vaikuttavan uskonelämään? Minä kun olen tätä miettinyt... Ensimmäisenä koin, aiheen aloittaessa että haluan julistaa/kertoa täällä asiasta, koska haluan että huonoissakin elämäntilanteissa olevat perheelliset/perheettömät tietäisivät, että on olemassa vastaus ja apu ahdistukseen.
Nyt olen sitten lähiaikoina miettinyt, että mikä vaikutus tällä on uskonelämään? Vahvistaako tämä vai vetääkö kauemmaksi?
Jossain vaiheessa kun koin oikeastaan ahdistustakin tätä lukiessa, yhdessä vaiheessa riemua. Mulla on vain sellanen fiilis välillä, ettei tämä oikein rakenna ja vetää mua välillä kauemmaksi Jumalasta vaikka Jumalan sanasta täällä puhuisinkin :)
Ja anteeksi, minun piti vastata sinulle siihen sinun laittamaan kirjoitukseen minkä olit minulle tarkoittanut, mutten muistanut :ashamed:
Mutta on se vaan ihmeellinen tunne, vaikka itkin sairaalassa välillä silmät päästäni, niin sain Jumalalta aivan ihmeellistä voimaa ja rauhaa sydämmeen. On ollut aika rankkoja päiviä nyt, mutta Jeesus on nostanut ylös monen monta kertaa ahdistuksen keskeltä! :)

Sulla on ollut varmasti rankkoja juttuja viime viikolla. Mutta se on just niin jännä että psyykkisesti ja fyysisesti saatetaan olla kovilla, mutta saman aikaan on jokin käsittämätön rauha. Mullakin oli viime viikko vaikea, mutta ne jutut on varmaan murto-osa siitä mitä kävit sairaalassa läpi, mutta koin vähän tuota samaa rauhaa omien stressaavien juttujen keskellä.
Tulee niin elävästi mieleen ne Jeesuksen sanat "maailmassa teillä on ahdistus, mutta Minä olen voittanut maailman" tai "Rauhan minä jätän teille, Minun rauhani." Se on oikeasti totta. :)

Mun mielestä nämä keskustelut kuvastavat aika hyvin oikeaa elämää, sielläkin ei-uskovat puhuvat samalla tavalla kuin tässä ketjussa ja samoin argumentein. Ja netissä on sekin hyvä puoli, että jokainen voi tuntemattomanakin avoimesti pohtia vaikeita asioita joita ei ilkeäisi tai jaksaisi tavallisessa elämässä muilta kysyä. Sekin ero tässä on IRL-evankeliointiin, että keskustelut ovat tarpeeksi pitkiä jotta epäselvyyttä asioista ei jäisi, monet väärinkäsitykset ehditään korjaamaan ja tarkentamaan. En voisi kuvitella näin tarkkaa puintia tavallisissa keskusteluissa mitä livenä ei-uskovien kanssa käydään.

Mulla ei tämä ketju ole vaikuttanut negatiivisesti uskonelämään, Jeesuksesta puhuminen tuo mulle iloa. Huomaan usein hymyileväni kirjoittaessani, ja nukkumaan käydessäni koen sen ilon oikein pulppuilevan, hykertelen vielä pitkään.:D No en siis naureksi yöllä pimeässä eli ei tarvitse tilata mulle valkotakkisia, mutta olo on suorastaan hilpeä silloin kun kerron Jeesuksesta, tää olo ei tule minusta.

Mutta arkielämään nämä yökirjoittelut on vaikuttaneet. Univajetta on, ja sen olen huomannut työpaikalla unohteluina jne. Tästä lähin en välttämättä kirjoittele yli puolenyön jälkeen vaan vastailen vasta seuraavana päivänä. Samoin lasten suhteen on tullut hoidettua vain ne pakolliset arkitoimet ja se ei ole oikein. Pyykkivuori kasvaa, pitäisi imuroida ja hoitaa pihaa...tuo mieskin tarvitsisi enemmän rapsuttelua ja paijausta.

Mielelläni edelleen kirjoittaisin, mutta tarkemmin täytyy tätä rajata. IRL pitää olla hoidettuna jotta voi päästää itsensä koneelle.
Mulla on haaveena ollut täällä Kaksplussalla semmoinen uskovaisten oma jutteluketju, mutta sitten addiktoituisin oikein kunnolla. Heitän tämän jutun kaikille uskoville: jos joku jaksaa semmoisen perustaa niin sinne olisi kiva joskus kirjoitella. :)

• Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
[QUOTE="...";27007027]Tuo kysymys on aika laaja tai vaikea ratkaistavaksi 2-plussan keskustelupalstalla. Omassa srk:ssa on monia tapoja, miten tuota siskoa autettaisiin. Ensin olisi hyvä käydä rauhassa läpi taloustilannetta ja siihen johtaneita asioita. Onko siinä jotakin, mihin voisi kiinnittää huomiota? Jos on joku akuutti rahantarve, tai juttu, voiko kerätä "kolehdin" ja auttaa tuosta asiasta eteenpäin. Mutta näitä juttuja ei täällä varmaan ratkota. Olen itsekin uskonelämäni aikana elänyt taloudellisesti monenlaisia vaiheita. On ollut enemmän ja vähemmän rahaa käytettävissä. Tiukimmillamme ollessamme kävi pari kertaa niinkin, että postilaatikkoomme tuli rahaa. Enkä tänä päivänä vieläkään tiedä, mistä ne tulivat. Mutta tuon sisaren tapauksessa olisi varmaan hvyä kääntyä oman seurakunnan puoleen ja miettiä siellä, mitä asialle voisi tehdä?[/QUOTE]

Eli ihmiset auttavat, tässä tapauksessa seurakuntalaiset.

[QUOTE="Uskis";27007670]Luther ei ollut Jeesus. Jeesus itse antoi esimerkin vaatimattomasta elämästä ja moitti sen ajan rikkaita kitsastelusta. Nämä on ihan perusjuttuja Raamatusta. Luther hoksasi monta asiaa, mutta jokaiselta raamatunopettajalta jää jotain älyämättä.

Jos esim. itse lahjoitan, niin en katso olevani parempi uskova, koska samana päivänä töppäilen niin paljon muissa asioissa että ne töppäilyt pitävät nöyränä.

Kyse lahjoittamisessa on uskon elämisestä todeksi. Ja luterilaisena sanon tämän, että katolinen, anglikaaninen ja luterilainen kirkko eivät kannusta elämään uskoa todeksi.
Ensinnäkin, tilastot puhuvat että kristittyjä olisi n. miljardi. Juu, varmaan. Ehkä kymmenesosa heistä on sellaisia joilla Jeesus oikeasti asuu sydämessä, loput ovat jotain evvk:n ja tapakristillisyyden väliltä.
Toisekseen, ainakin luterilaisen kirkon joka jäsen -vaikka ei välittäisi uskomisesta yhtään- joutuu maksamaan kirkollisveroa tahtomattaankin. Se on väärin.
Kolmanneksi, kirkot eivät sano mitään siihen, että ei se ole uskon elämistä todeksi, että jossain joulukirkossa tipauttaa just ja just muutaman lantin kolehtihaaviin ja 99,9 % omista varoista käytetään nautinnolliseen elämään (tosin ihmisillä on paljon pakollisiakin hankintoja). Ei se vaadi uskoa.

Vapaiden suuntien malli on oikeampi. Seurakuntaan kuuluvat vain ne jotka haluavat olla uskossa (se uskoontulon mahdollisuus on jokaiselle annettu joten ei voi sanoa että tuo rajaaminen olisi ei-uskovien syrjimistä), ne lahjoittavat jotka ovat uskossa, tosin hekin vapaaehtoisesti. Ja näitä uskovia kannustetaan lahjoittamaan ja uskomaan Jumalan huolenpitoon Jeesuksen esimerkin avulla, ei kiristäen tai pakolla vieden, kuten kirkollisvero.

Jumala pitää lahjoittajistaan huolen taloudellisesti. Tietenkään uskova ei saa käyttää niitä käytettävissään olevia rahojaan muutenkaan holtittomasti vaan järkevästi (minähän tilaisin vaikka rekkakuormallisen suklaata kuukausituloillani), mutta tuo lahjoittaminen ei vie köyhyyteen, kaikki korvataan.[/QUOTE]

Tämä on minusta hyvä kohta Raamatussa, tuohon lahjoittamiseen liittyen.

Mark.12:41-44
12:41 Ja hän istui vastapäätä uhriarkkua ja katseli, kuinka kansa pani rahaa uhriarkkuun. Ja monet rikkaat panivat paljon.

12:42 Niin tuli köyhä leski ja pani kaksi ropoa, yhteensä muutamia pennejä.

12:43 Ja hän kutsui opetuslapsensa tykönsä ja sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: tämä köyhä leski pani enemmän kuin kaikki muut, jotka panivat uhriarkkuun.

12:44 Sillä he kaikki panivat liiastaan, mutta tämä pani puutteestaan kaiken, mitä hänellä oli, koko elämisensä.

2 Kor
7. Antakoon kukin, niinkuin hänen sydämensä vaatii, ei surkeillen eikä pakosta;
sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.

8. Ja Jumala on voimallinen antamaan teille ylenpalttisesti kaikkea armoa,
että teillä kaikessa aina olisi kaikkea riittävästi, voidaksenne ylenpalttisesti tehdä kaikkinaista hyvää....

[QUOTE="...";27007027]Tuo kysymys on aika laaja tai vaikea ratkaistavaksi 2-plussan keskustelupalstalla. Omassa srk:ssa on monia tapoja, miten tuota siskoa autettaisiin. Ensin olisi hyvä käydä rauhassa läpi taloustilannetta ja siihen johtaneita asioita. Onko siinä jotakin, mihin voisi kiinnittää huomiota? Jos on joku akuutti rahantarve, tai juttu, voiko kerätä "kolehdin" ja auttaa tuosta asiasta eteenpäin. Mutta näitä juttuja ei täällä varmaan ratkota. Olen itsekin uskonelämäni aikana elänyt taloudellisesti monenlaisia vaiheita. On ollut enemmän ja vähemmän rahaa käytettävissä. Tiukimmillamme ollessamme kävi pari kertaa niinkin, että postilaatikkoomme tuli rahaa. Enkä tänä päivänä vieläkään tiedä, mistä ne tulivat. Mutta tuon sisaren tapauksessa olisi varmaan hvyä kääntyä oman seurakunnan puoleen ja miettiä siellä, mitä asialle voisi tehdä?[/QUOTE]

Mmh, aika jännä juttu, olen kuullut monen uskovan sanovan samaa, kun on ollut tiukkoja tilanteita postilaatikossa onkin ollut kirjekuori jossa rahaa :)

[QUOTE="vieras";27007762]Jeesus varoitti myös vääristä opettajista jotka varastaisivat oppilasten vähäisiä varoja. Hän opetti että on itse saapunut pitämään huolta köyhistä eikä se ole oppilasten taakka. Joh 10:10 Minä olen tullut antamaan elämän, yltäkylläisen elämän.[/QUOTE]

Jeesus varoitti vääristä opettajista, mutta onko jossain semmoinen kohta, missä sanotaan niiden vievän nimenomaan opetuslasten varat? Fariseukset veivät Jeesuksen mukaan leskiltä talon alta jne, mutta ottivatko he opetuslapsilta?

Raamatun tulkitsemisessa pitää rakentaa se tulkinta usein vastakkaisten raamatunlauseiden pohjalta. Eli koota aihetta koskevat jakeet koko Raamatun alueelta yhteen ja tarkastella niitä yhdessä ja muodostaa oppi niiden pohjalta. Jos joku joskus parintuhannen vuoden päästä tarkastelisi minun meilejäni jollekin kaverilleni, niin yhdessä meilissä tuskailisin että "kyllä nuo muksut ovat villejä, eivät tottele mitään" ja viikon päästä kirjoitetussa kirjeessä kirjoittaisin "kyllä nuo muksut on olleet niin kivasti, leikkivät sovussa ja auttoivat toisiaan". Sellaista on perhe-elämä: just kun pääsee kehumasta lapsiaan niin eikös ne kohta tee jotain ihan älytöntä. :D
Sama tulkinnan kattavuus pitää olla Raamatun kanssa.

VT:n pappien tekemistä huijauksista olet ihan oikeassa, he vetivät överiksi ja heistä saikin kirjoittaa noin. Mutta tee ero sille, mikä heille oli sallittua ja mikä on oikeasti syntiä.
UT:ssa on sanottu, että papit, evankelistat ym saavat nostaa palkkaa työstään (eri asia jos kiskovat korkoa tai huijaavat). Seuraavissa jakeissa Paavali rinnastaa ensin mainitsemansa eli VT:n pappien mallin UT:n seurakunnan työntekijöihin:

1Kor. 13-14:
"Ettekö tiedä, että ne, jotka hoitavat pyhäkön toimia, saavat ravintonsa pyhäköstä, ja jotka ovat asetetut uhrialttarin palvelukseen, saavat osansa silloin kuin alttarikin?

Samoin myös Herra on säätänyt, että evankeliumin julistajain tulee saada evankeliumista elatuksensa."

Eli ihmiset auttavat, tässä tapauksessa seurakuntalaiset.

Eihän sitä koskaan tiedä, jos taivaasta on sattunut tippumaan juuri oikean postilaatikon kohdalla rahakuori :) Yhteisön jäsenet auttaa yhteisön jäsentä jonka tietävät olevan hädässä, tapahtuuhan tuota muissakin yhteisöissä joku haluaa tehdä sen nimettömästi, toinen välttää hämmennystä ja kertoo mistä ja keneltä raha on tullut.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Uskis";27007898]Sulla on ollut varmasti rankkoja juttuja viime viikolla. Mutta se on just niin jännä että psyykkisesti ja fyysisesti saatetaan olla kovilla, mutta saman aikaan on jokin käsittämätön rauha. Mullakin oli viime viikko vaikea, mutta ne jutut on varmaan murto-osa siitä mitä kävit sairaalassa läpi, mutta koin vähän tuota samaa rauhaa omien stressaavien juttujen keskellä.
Tulee niin elävästi mieleen ne Jeesuksen sanat "maailmassa teillä on ahdistus, mutta Minä olen voittanut maailman" tai "Rauhan minä jätän teille, Minun rauhani." Se on oikeasti totta. :)

Mun mielestä nämä keskustelut kuvastavat aika hyvin oikeaa elämää, sielläkin ei-uskovat puhuvat samalla tavalla kuin tässä ketjussa ja samoin argumentein. Ja netissä on sekin hyvä puoli, että jokainen voi tuntemattomanakin avoimesti pohtia vaikeita asioita joita ei ilkeäisi tai jaksaisi tavallisessa elämässä muilta kysyä. Sekin ero tässä on IRL-evankeliointiin, että keskustelut ovat tarpeeksi pitkiä jotta epäselvyyttä asioista ei jäisi, monet väärinkäsitykset ehditään korjaamaan ja tarkentamaan. En voisi kuvitella näin tarkkaa puintia tavallisissa keskusteluissa mitä livenä ei-uskovien kanssa käydään.

Mulla ei tämä ketju ole vaikuttanut negatiivisesti uskonelämään, Jeesuksesta puhuminen tuo mulle iloa. Huomaan usein hymyileväni kirjoittaessani, ja nukkumaan käydessäni koen sen ilon oikein pulppuilevan, hykertelen vielä pitkään.:D No en siis naureksi yöllä pimeässä eli ei tarvitse tilata mulle valkotakkisia, mutta olo on suorastaan hilpeä silloin kun kerron Jeesuksesta, tää olo ei tule minusta.

Mutta arkielämään nämä yökirjoittelut on vaikuttaneet. Univajetta on, ja sen olen huomannut työpaikalla unohteluina jne. Tästä lähin en välttämättä kirjoittele yli puolenyön jälkeen vaan vastailen vasta seuraavana päivänä. Samoin lasten suhteen on tullut hoidettua vain ne pakolliset arkitoimet ja se ei ole oikein. Pyykkivuori kasvaa, pitäisi imuroida ja hoitaa pihaa...tuo mieskin tarvitsisi enemmän rapsuttelua ja paijausta.

Mielelläni edelleen kirjoittaisin, mutta tarkemmin täytyy tätä rajata. IRL pitää olla hoidettuna jotta voi päästää itsensä koneelle.
Mulla on haaveena ollut täällä Kaksplussalla semmoinen uskovaisten oma jutteluketju, mutta sitten addiktoituisin oikein kunnolla. Heitän tämän jutun kaikille uskoville: jos joku jaksaa semmoisen perustaa niin sinne olisi kiva joskus kirjoitella. :)[/QUOTE]

Minullakin oikeastaan ihan sama tilanne arkielämässä, kun tämä on niin mielenkiintoinen ketju ja mahtava huomata että ihmiset ovat oikeasti kiinnostuneita :) Niin ei sitten malta olla vastaamattakaan :) Itsekin koin suurta hyvää oloa yksi ilta, kun näin tässä ketjussa jonkun kysyvän miten tulla uskoon ja että haluaisi tulla uskoon :)

Itse olen aika herkkä aistimaan kaikenlaista ihmisistä, siksi ehkä koen välillä ahdistusta ja mietin juuri sitä, että antaako tämä keskustelu minulle jotain vai ottaako. Olen käynyt nyt muutenkin taisteluja sielunvihollisen kanssa, se aina välillä yrittää minua ja minun ajatuksiani lannistaa ja saada taas otetta elämästäni. Olen kovasti menossa kasteelle, mutta pitäisi ensin päästä yhdestä paheesta eroon, ennen kuin menen kasteelle. Ja tuo paheen kautta pääsee vihollinenkin ottamaan minusta otteen ja lannistamaan...

Ja totta on että täällä puidaan asioita perusteellisemmin :) Ja tulee ihan oikeita ja haastavia kysymyksiäkin. Minun uskoni ei vaan vielä riitä vastaamaan kaikkeen. Kiva kun sinä olet sitten täällä vastaillut myös ihmisille :) Ja sinulla on hyviä vastauksia :)

2 Kor 7. Antakoon kukin, niinkuin hänen sydämensä vaatii, ei surkeillen eikä pakosta; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.

Näin kuuluisi mennä. Käytännössä ei mene näin koska myös hengelliset johtajat ovat heikkoja ja lankeavat heti kun raha astuu kuvioon. Kiusaus on liian suuri koska seurakuntalaiselle on aivan liian helppoa puhua niin että hän tuntee halua avaamaan rahapussin nöyreä. Kirkollisvero vapauttaa johtajat kiusauksesta.

[QUOTE="Uskis";27008284]Jeesus varoitti vääristä opettajista, mutta onko jossain semmoinen kohta, missä sanotaan niiden vievän nimenomaan opetuslasten varat?[/QUOTE]

Lue Joh 10:1-15, siinä Jeesus neuvoo miten tunnistaa hyvän paimenen ja varoittaa riistosta ja varkaista. Joh 10:13 Palkkapaimen ei välitä lampaista.

Minullakin oikeastaan ihan sama tilanne arkielämässä, kun tämä on niin mielenkiintoinen ketju ja mahtava huomata että ihmiset ovat oikeasti kiinnostuneita :) Niin ei sitten malta olla vastaamattakaan :) Itsekin koin suurta hyvää oloa yksi ilta, kun näin tässä ketjussa jonkun kysyvän miten tulla uskoon ja että haluaisi tulla uskoon :)

Itse olen aika herkkä aistimaan kaikenlaista ihmisistä, siksi ehkä koen välillä ahdistusta ja mietin juuri sitä, että antaako tämä keskustelu minulle jotain vai ottaako. Olen käynyt nyt muutenkin taisteluja sielunvihollisen kanssa, se aina välillä yrittää minua ja minun ajatuksiani lannistaa ja saada taas otetta elämästäni. Olen kovasti menossa kasteelle, mutta pitäisi ensin päästä yhdestä paheesta eroon, ennen kuin menen kasteelle. Ja tuo paheen kautta pääsee vihollinenkin ottamaan minusta otteen ja lannistamaan...

Ja totta on että täällä puidaan asioita perusteellisemmin :) Ja tulee ihan oikeita ja haastavia kysymyksiäkin. Minun uskoni ei vaan vielä riitä vastaamaan kaikkeen. Kiva kun sinä olet sitten täällä vastaillut myös ihmisille :) Ja sinulla on hyviä vastauksia :)

Sun kirjoitukset on kans piristänyt mun uskonelämää. :) Ja on hyvä että on erilaisia uskovia täällä, rikastaa tätä keskustelua.

• Tykkää
Reactions: UniQuePopPy

Minäkin olin sairaalassa mutta en itkenyt koska tiesin ettei se mitään auta. Minä löysin voiman ihan itsestäni ja ihan itse nousin joka ikinen kerta liikkeelle. En ahdistunut koska sekään ei auta kuntoutumisessa. Kun ottaa elämänsä ja kuntoutumisensa omiin käsiin niin ei tarvitse sen enempää rukoilla kuin kiitellä ketään.

USA:n, Euroopan ja muiden länsimaiden uskovat tuottavat kasvihuonekaasuja, poraavat öljyä ja aiheuttavat vuotoja, ydinvoimalaonnettomuuksia jne. tuhoten toisten elinkeinon => köyhillä nälänhätä.

Jumalan väkevä läsnäolo puuttuu = onnettomuudet on oma vika?

Oon mie joitain vuosia sitten törmännyt sellaiseenkin väitteeseen, kun oli uutinen siitä, että afrikkalaispiispa jätti kristinuskon, että afrikkalainen ei voi edes oikeasti uskoa kristinuskoon.

Että pelastumisen mahikset kaikilla samaa luokkaa? Uskovien kesken tasa-arvo, vaikkei armo ja laupeus uskovilta epäuskoisille heruisikaan?

Uskonnoissa on yleensä yleviä arvoja ja hyviä tavoitteita, mutta ihmiset itse vesittävät ne täysin vieden täysin koko homman lokaan minun silmissäni. Oli se sitten se, että afrikkalainen pikkulapsi ansaitsee nälkänsä, koska ei ole tarpeeksi kuuliainen jumalalle tai että jos nainen tulee väkisinmaattuna raskaaksi, ei häntä edes raiskattu, sillä raiskattu nainen ei voi raskautua.

Tuossa viimeisessä kappaleessa tullaan taas siihen vapauden kääntöpuoleen. Vapauden kääntöpuoli on se, että toinen pystyy tekemään toiselle pahaa, se koskee ei-uskovia ja uskovia.
Jumala ei sido meitä jos aiomme tehdä pahaa. Meitä ei liimata kotiin jos haluamme lähteä ajamaan kännissä kaupungille, me emme muutu mykäksi jos aiomme mollata vaikka jonkun työkaverimme toisten silmissä. Jumala ei väkisin revi meitä kotisohvaltamme auttamaan Afrikan köyhiä. Millainen sellainen hyvään pakottaminen olisi? Se olisi sietämätöntä ja tekisi elämän mahdottomaksi.
Jumala haluaa puhua ihmisissä pehmeämmin ja hiljaa, mutta kaikki eivät halua kuunnella.

Siinä mielessä olet oikeilla jäljillä, että ympäristönsuojelu kuuluu uskoville, ja siihen ollaan heräämässä seurakunnissakin. No, kulutushysteerisen USA:n uskovat älyävät sen ehkä parinkymmenen vuoden päästä...
Mutta sitten on vaikeaa tehdä valintoja ihmisten auttamisen ja ympäristönsuojelun välillä. Hyvän tekeminen nimittäin kuluttaa luonnonvaroja.
Jos uskovat haluavat auttaa, niin me tarvitsemme näin pohjoisessa eli Suomessa lämpimiä rakennuksia (jos ei sitten srk-kokouksia siirretä koteihin kuten alkuseurakunnassa :)), tarvitsemme autot joilla käydä katsomassa pitkässä matkassa asuvia yksinäisiä ja sairaita, tarvitsemme puhelimet ja tietokoneet joilla voi jutella ihmisten kanssa. Lähetyskentille pääsee kätevimmin lentokoneella. Plus sen oman arkielämän hoito.

Jos nyt ajatellaan heitä jotka maailmassa laativat lakeja, ympäristöohjelmia ja jotka pyörittävät teollisuutta, niin oma mutu-arvio on että ehkä 1-5% heistä on uudestisyntyneitä uskovia. Niiden ei-uskovien vika on suurelta osin, että ahneus kukoistaa.

Mutta yksi asia mua on puhutellut uskovaisten tekemiin synteihin liittyen. Mieheni oli erään uskovan papparaisen hautajaisissa. Hautajaisissa joku kertoi että tämä pappa oli eläessään sanonut, että jos hänen uskonsa ei koskaan näy tekoina, niin sitten hän ei ole oikea uskova.
(No, tätä pitää selventää: uskovalla pelastus pysyy todella tiukasti vaikka hän tekisi väärinkin välillä.Jumala ei tee uskoontulossa uskovasta heti häntä kaikessa tottelevaa robottia tai enkeliä vaan vanha, synnillinen puoli jää meihin (olemme armahdettuja syntisiä) ja voimme valita sen vanhan minän ja Jeesuksen väliltä joka päivä. Ja Hän on uskovien virheitä kohtaan pitkämielinen, pelastus ei lähde meistä kovin helpolla, jos nyt ei tietoisesti käännytä pois Jumalasta.)

Mutta usko pitää näkyä tekoina. Jos näet jossain ahneen, selkeästi itsekkään uskovan, niin voit mennä kysymään häneltä, että "tälläkö tavalla Jeesus opetti elämään?" Joskus mekin tarvitsemme pysäytystä, sen tekee itse Jumala Sanansa kautta tai muut ihmiset.

Oma ei-uskovainen äitini on hyvä uskoni vartija, hän ei voi sietää uskovia. Yhtä sanomaani raamatunlausetta kohden on oltava 10 tekoa osoitukseksi siitä, että uskoni ei ole pelkkää sanahelinää. :)

Yhteistyössä