Mua ottaa päähän kun mun pitää opiskella ruotsia lähihoitajan koulutuksessa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Opiskelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olin taannoin itse potilaana sairaalassa ja viereisessä sängyssä oli ruotsinkielinen nainen, joka ei ymmärtänyt suomea kuin pari sanaa. Hoitajat tsemppasivat hirveästi, kun yrittivät puhua potilaalle hänen äidinkieltään. Osastolla oli harjoittelussa myös lähihoitajaopiskelija, jonka kuulin aidosti hämmästyneenä päivittelevän käytävässä, että pitääkö hänen oikeasti osata ruotsia? Eli niin vaan oli luullut, kuten aapeekin, ettei tässä työssä ja tässä kaupungissa tuota kieltä olisi tarvittu, mutta toisin kävi.

Ap, eikös ammattiruotsi ole juuri alaan liittyvää opintoa? ;)
Ei ne turhaan sitä ole pistänyt kurssitarjottimelle, usko pois. Se on toinen kotimainen kieli ja sinulle voi tulla tulevaisuudessa tai jopa jo harjoittelussa ruotsinkielinen potilas niin ei ole kovin kivaa seisoa huuli pyöreänä eikä osata sanoa mitään..
Mitäs jos innostut lähtemään ruotsiin töihin paremmille palkoille kun valmistut? :confused:

No en todellakaan muuta Ruotsiin. Mä haluan asua täällä missä mä nyt asun eli voitte lopettaa puheet muuttamisesta. Yhtäkään ruotsinkielistä ei ole tullut vastaan töissä tai harjoitteluissa joten siitäkin jauhamisen voitte lopettaa. Mä tiedän tämän paikkakunnan toisin kuin te ja tiedän, että täällä ei ruotsilla tee yhtään mitään eikä täällä ruotsinkielisiä asu.

Ap, eikös ammattiruotsi ole juuri alaan liittyvää opintoa? ;)
Ei ne turhaan sitä ole pistänyt kurssitarjottimelle, usko pois. Se on toinen kotimainen kieli ja sinulle voi tulla tulevaisuudessa tai jopa jo harjoittelussa ruotsinkielinen potilas niin ei ole kovin kivaa seisoa huuli pyöreänä eikä osata sanoa mitään..
Mitäs jos innostut lähtemään ruotsiin töihin paremmille palkoille kun valmistut? :confused:

Mitäs sitten jos tulee swahilinkielinen potilas tai haluaa lähteä Ranskaan töihin?

Olin taannoin itse potilaana sairaalassa ja viereisessä sängyssä oli ruotsinkielinen nainen, joka ei ymmärtänyt suomea kuin pari sanaa. Hoitajat tsemppasivat hirveästi, kun yrittivät puhua potilaalle hänen äidinkieltään. Osastolla oli harjoittelussa myös lähihoitajaopiskelija, jonka kuulin aidosti hämmästyneenä päivittelevän käytävässä, että pitääkö hänen oikeasti osata ruotsia? Eli niin vaan oli luullut, kuten aapeekin, ettei tässä työssä ja tässä kaupungissa tuota kieltä olisi tarvittu, mutta toisin kävi.

Suomalainen joka osaa puhua vain ruotsia ja pari sanaa suomea: hänenkö takia 5 miljoonaa suomalaista pakotetaan opiskelemaan pakkoruotsia...

[QUOTE="vieras";27005854]Suomessa puhutaan äidinkielenä noin 200 kieltä.[/QUOTE]

Suomi on virallisesti kaksikielinen maa.

Ap; kuinka ihmeessä voit olla noin varma, että et koskaan ikinä missään tilanteessa tarvitse Ruotsin kieltä??

• Tykkää
Reactions: goddess ja Anatolia
[QUOTE="a p";27005482]No ei tule vastaan tällä paikkakunnalla.[/QUOTE]

Se ruotsia puhuva asiakas voi olla vaikka kesälomalla sillä seudulla. Meidän perheemme on käynyt aiheuttamassa sydämentykytyksiä Itä-Suomessa, lasten äidinkieleksi kun on väestörekisteriin merkitty Ruotsi. Me puhumme kyllä Suomeakin, mutta lasten luokalla on lapsia, jotka eivät osaa kuin Ruotsia.

Taitaa nyt ap olla kovin nuori ja koulun pakkoruotsi yhä mielessä. Itse puhun sujuvasti englantia, ruotsia, saksaa ja ranskaa. Eniten käyttöä on ollut englannilla, toiseksi eniten ruotsilla. Ranska ja saksa ovat lähinnä matkailukäytössä. Minullakin meni varmaan kolmikymppiseksi asti, kunnes vihdoin aloin ymmärtää ruotsinkielentaidon edut. Nykyään innostun, kun pääsen työssäni välillä käyttämään ruotsia asiakkaiden kanssa. Mikään ei voita pientä tosielämän kielijumppaa. Vetreyttää mukavasti myös aivoja.

Huomaa miten pakkoruotsipropaganda on uponnut hyvin yhteiskunnan vähälahjaisimpaan osaan. Olisitte suvaitsevaisia ja antaisitte jokaisen ihan itse päättää mitä kieliä haluaa opiskella. Ruotsia puhuu vain promille kaikista ihmisistä...

[QUOTE="a p";27005544]Olen kyllä opiskellut saksaa ja ranskaa lukiossa ja kyllä ne sujui paljon paremmin kuin ruotsi. Joten tiedän mistä puhun. Tietysti aion suorittaa ruotsin vaikka väkisin koska enhän mä muuten valmistu koulusta. Tuon luulisi tyhmemmäkin tajuavan.

Mä en ole täältä muuttamassa yhtään mihinkään joten en tarvitse ruotsia. Ei voisi vähempää kiinnostaa se kieli.[/QUOTE]

Sitten sulla on kyllä täysin asennevika, joka olisi syytä korjata. Ranskan kieli on huomattavasti vaikeampaa kuin ruotsi, saksa on samanlainen järjestelmällinen kieli kuin ruotsi, ja niillä on jopa paljon yhteistä!

Oikeasti, ihmettelen kyllä kovasti asennevikaa. Jos kielistä tykkää, yksi kieli ei ole este toisen opiskelulle.

Nimimerkki koulussa englantia, ruotsia, ranskaa ja venäjää opiskellut, koulun jälkeen repertuaaria saksalla, espanjalla ja kreikalla laajentanut.

Ja muuten, minä tarvitsin työelämässä ihan satunnaisesti ruotsia täällä pääkaupunkiseudulla. Kunnes v. 2002 32-vuotiaana tapasin elämäni rakkauden, ruotsinkieltä äidinkielenään puhuvan miehen. Tällä hetkellä käytän kieltä päivittäin mm. poikien kouluasioissa. Kokemukseni perusteella sanon, että en sanoisi ei koskaan vieraitten kielten suhteen.

me asutaan keskellä maaseutua ja olen työssä vuodeosastolla ihan umpisuomenkielisellä alueella. Niin vaan meillekin tuli ruotsinkielinen mummo hoitoon ja oli osastolla yli kaksi vuotta. Osasi hän toki suomeakin, mutta tykkäsi hirveästi kun puhuttiin ruotsia hänelle. Ja mehän puhuttiin.

Ei lähärin hommissa nyt oikeasti edes niin ihmeellistä sanastoa tarvita etteikö sitä normaalijärkinen oppisi. Meidän sairaalassa on käytössä pieni ruotsinkielen "taskusanasto", jos sen nyt viitsii läpi opetella ja peruskielioppi on jotenkin hanskassa niin jo pärjää ilman että tarvii isoa porua asiasta nostaa.

Koska viisi prosenttia suomalaisista ei halua puhua suomea joutuu 95% suomalaisista opiskelemaan pakkoruotsia ja tämä jos mikä on rahan sekä ajan haaskuuta.

Suurin osa suomenruotsalaisista puhuu kyllä suomea. Mutta tilanteessa, jossa on todella sairas, itselleen vieraan kielen käyttäminen on todella vaikeaa. Vai luuletko kykeneväsi kuoleman sairaana ja kivuliaana itse puhumaan vaikkapa englantia. Epäilen suuresti. Sua varten voitaisiin palkata hoitajia Filippiineiltä, eikä niiden tarvitsisi opiskella suomea, kaikkihan Suomessa englantia osaa!

[QUOTE="poikia3";27005963]
Ja muuten, minä tarvitsin työelämässä ihan satunnaisesti ruotsia täällä pääkaupunkiseudulla. Kunnes v. 2002 32-vuotiaana tapasin elämäni rakkauden, ruotsinkieltä äidinkielenään puhuvan miehen. Tällä hetkellä käytän kieltä päivittäin mm. poikien kouluasioissa. Kokemukseni perusteella sanon, että en sanoisi ei koskaan vieraitten kielten suhteen.[/QUOTE]
Ihana. Just noin voi käydä. Koskaan ei voi tietää, mitä vastaan tulee.

Hyvä sitä ruotsia on osata ihan itsensäkin kannalta. Olen viettänyt lapsuuteeni ja nuoruuteni paikkakunnalla, jossa ei tarvinnut koskaan ruotsia. Viime viikolla kävin lääkärissä. Oli kiva, kun lääkäri ja hoitaja puhuivat keskenään minun asioistani ruotsiksi enkä ymmärtänyt mitään. Suunnitelmissa onkin mennä kansalaisopiston kurssille, jotta kouluruotsissa päntätyt jutut alkaisivat muistua mieleen.

Ap ei taida tietää, että hänen kotipaikkakunnallaan eteläpohjanmaalla on yksi ruotsinkielinen perhe :) Koitas nyt vaan saada ne opintosi loppuun ja lopeta se tekosyiden keksiminen laiskottamiselle.

Lähäriruotsi tuskin on kovin vaativaa. Ei amk:n hoitoalan ruotsi ainakaan ollut.

Ei se vaadi kuin hiukan perslihaksia: istuu alas kirja kädessä, ja opettelee :). Ei taatusti tarvita edes varsinaista kielipäätä.

[QUOTE="Vieras";27007404]Ap ei taida tietää, että hänen kotipaikkakunnallaan eteläpohjanmaalla on yksi ruotsinkielinen perhe :) Koitas nyt vaan saada ne opintosi loppuun ja lopeta se tekosyiden keksiminen laiskottamiselle.[/QUOTE]

Taas joku neropatti kuvittelee tietävänsä, mikä on jonkun random-kirjoittajan kotipaikka :-)

[QUOTE="poikia3";27006085]Suurin osa suomenruotsalaisista puhuu kyllä suomea. Mutta tilanteessa, jossa on todella sairas, itselleen vieraan kielen käyttäminen on todella vaikeaa. Vai luuletko kykeneväsi kuoleman sairaana ja kivuliaana itse puhumaan vaikkapa englantia. Epäilen suuresti. Sua varten voitaisiin palkata hoitajia Filippiineiltä, eikä niiden tarvitsisi opiskella suomea, kaikkihan Suomessa englantia osaa![/QUOTE]

Tulkkipalvelut tulisivat edullisemmaksi yhteiskunnalle, kuin kaikkien suomalaisten pakottaminen opiskelemaan ruotsia, mutta tämähän ei käy rantahurreille, koska silloin suomalaisille vapautuisi pakkoruotsista aikaa käytettäväksi jonkin hyödyllisen asian opiskelemiseksi ja se olisi kateellisten rantahurrien mielestä heiltä pois.

Yhteistyössä