Mua ottaa päähän kun mun pitää opiskella ruotsia lähihoitajan koulutuksessa!

• Viestiketjun aloittaja "Opiskelija"
  • Ensimmäinen viesti
"Opiskelija"
En osaa ruotsia paljon yhtään ja inhoan sitä kieltä. Lukiossa selvisin siitä juuri ja juuri läpi.

Nyt sitten opiskelen itselle ammattia ja on pakko opiskella ammattiruotsia! Mä en tule tuolla kielellä tekemään yhtään mitään! Ärsyttävää kun pakko kuitenkin suorittaa kurssit tuosta. Noidenkin kahden kurssin tilalla voisi olla jotakin alaan liittyvää opiskelua.

Jos mä haluan jotakin kieltä oppia, niin menen kansalaisopiston kursseille. Ruotsia ei kiinnosta opiskella, mutta joku espanja tai ranska kiinnostaa. Englantia osaan kohtalaisen hyvin ja se onkin oikeasti tarpeellinen kieli.

"a p"
[QUOTE="vieras";27005402]Voithan aina lopettaa ja luovuttaa.[/QUOTE]

:headwall: Niin, että lopetan koko koulun parin typerän kurssin takia enkä saa koulutusta jonka haluan!? Ainoa mikä tuottaa vaikeuksia koulussa on tuo typerä ruotsi!

pipua
Tsemppiä! Mä kävin lukiossa sen sata kertaa lukion kursseilla ja oli tervanjuontia. Suurinta osaa en päässyt läpi.
Sain kuitenkin hyväksiluvut amikseen parista ekasta huonoimmilla mahdollisilla arvosanoilla.

Muutin asennettani ja panostin ruotsinopiskeluun amk:ssa ja sain hyvän arvosanan ihan silkalla työllä - ja työtä se olikin, koska perusteita ei juuri ollutkaan. Mutta se on hei mahdollista, varaudu vaan suureen työmäärään ja koita suhtautua siihen edes neutraalisti, sillä on merkitystä.

Mniih, ehkä sen verran olis hyvä osata että osaat lääkkeet yms. laskea oikein ja ymmärrät jos sielä jotain erikoista on mainittu.. voi näitä lapsia.
Häh? Siis missä suomenkielisessä työpaikassa tarvii ymmärtää ruotsinkielisiä lääkemääräyksiä? Vai mitä helkattia tarkoitit? Ja ei sitä ruotsia kyllä niin paljon niissä parissa kurssissa opi että siitä oikeesti on kauheesti hyötyä.

"Vieras"
Mistä päättelet että et koskaan tuu tarviimaan tota kieltä? Moni dementti mummo unohtaa ensimmäisenä sen myöhemmin opitun kielen ja jos ruotsii äidinkieli niin et välttämättä kertakaikkiaan tuu suomella toimeen. Vaikka nyt asuisit itärajalla jos ei koskaan ikinä ole asunut yhtään ruotsinkielistä mummoa niin voihan olla että joskus muutat?

"jenni"
[QUOTE="a p";27005482]No ei tule vastaan tällä paikkakunnalla.[/QUOTE]

Jaa-a, mutta meinaat että työtä riittää tuolla paikkakunnalla ja sinne jäät? Entäs jos joudut muuttamaan muualle?
Terv. ruotsinkielinen täysin suomenkielisessä kaupungissa.

Aika turha sun on kuvitella oppivasi ranskaa tai espanjaa jos et ruotsia pysty hyväksytysti suorittamaan lähihoitajan tutkinnon vaatimaa oppimäärää.
Mä luulen että vikaa on enemmän asenteessa kuin opiskelijan päässä.
Kirjat käteen ja alat lukemaan ja opit vaikka indokiinaa. Et voi ikinä tietää koska tulee eteen tilanne jossa tarvitset juuri ruotsin kieltä.

"a p"
No aijotko lähärinä työskennellä sitte? Vai käytkö vaan huvikses sitä koulua? Koska silloin toi ei mikään turha kieli tässä maassa ole.
:headwall: No tietysti aion tehdä töitä lähihoitajana! Mistä edes keksit etten aio?! Kyllä todellakin on turha kieli mulle tällä paikkakunnalla jos ei asu lainkaa ruotsinkielisiä eikä ole tullut töissä yhtäkään sellaista vastaan.

"a p"
Aika turha sun on kuvitella oppivasi ranskaa tai espanjaa jos et ruotsia pysty hyväksytysti suorittamaan lähihoitajan tutkinnon vaatimaa oppimäärää.
Mä luulen että vikaa on enemmän asenteessa kuin opiskelijan päässä.
Kirjat käteen ja alat lukemaan ja opit vaikka indokiinaa. Et voi ikinä tietää koska tulee eteen tilanne jossa tarvitset juuri ruotsin kieltä.
Olen kyllä opiskellut saksaa ja ranskaa lukiossa ja kyllä ne sujui paljon paremmin kuin ruotsi. Joten tiedän mistä puhun. Tietysti aion suorittaa ruotsin vaikka väkisin koska enhän mä muuten valmistu koulusta. Tuon luulisi tyhmemmäkin tajuavan.

Mä en ole täältä muuttamassa yhtään mihinkään joten en tarvitse ruotsia. Ei voisi vähempää kiinnostaa se kieli.

Justjoo
Ei sitä lähihoitajakoulutusta oo suunniteltu vaan sua ja sun paikkakuntaasi varten - saman tutkinnon pitää käydä koko maassa ja ainakin täällä pääkaupunkiseudulla ruotsin taitoa sairaalassa tarvitsee kyllä. Ja voiko lähihoitajakoulun ruotsin kurssi olla niin hirveen vaikea sulle, jos oot pystynyt kerran ylioppilaaksi lukemaan itsesi??

Ap, eikös ammattiruotsi ole juuri alaan liittyvää opintoa? ;)
Ei ne turhaan sitä ole pistänyt kurssitarjottimelle, usko pois. Se on toinen kotimainen kieli ja sinulle voi tulla tulevaisuudessa tai jopa jo harjoittelussa ruotsinkielinen potilas niin ei ole kovin kivaa seisoa huuli pyöreänä eikä osata sanoa mitään..
Mitäs jos innostut lähtemään ruotsiin töihin paremmille palkoille kun valmistut? :confused:

Yhteistyössä