Ärsyttääkö teitä tuntikausia istuvat vieraat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tossukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="...";26995156]Ärsyttää. Tykkään että pidetään kiinni sovituista ajoista, usein on päivälle muutakin sovittua. Tai sitten haluaa vaan viettää rauhallista aikaa oman perheen kesken tai itsekseen. En tykkää, jos vieraat jää 'asumaan'. Erilaisia, jos on kyse ylivertaista, mut silloinhan sen tietää.[/QUOTE]

Minusta taas 2-4 tuntia on normaali kyläilyaika. Sen verran pitää olla aikaa vieraille. Jossain vaiheessa on toki vieraiden älyttävä lähteä kotiinsa ja riippuu tietysti esim. ajankohdasta milloin tavataan. Jos vasta klo 19 on kutsuttu kylään, ei ehkä neljää tuntia kannata istua ;)

Ja mun mielestä on aika epäkohteliasta, jos isäntäperhe on sopinut muuta menoa jo parin tunnin päähän! Vähintäänkin se on kohteliasta ilmoittaa jo kyläilystä sovittaessa. Samoin, jos vieraat ehtii istua hätinä tunnin ja tekevät heti lähtöä, tulee emäntänä tunne, ettei meidän seura ja tarjoilu kelpaakaan.

Ei neljä tuntia mun mielestä mikään pitkä vierailuaika oo, mutta olis se kyllä rasittavaa, jos joku tunkis ruokapöytään, jos kahvittelusta vaan on sovittu (tarjoaisin toki ruokaa siitä huolimatta).

[QUOTE="vieras";26995682]Ei neljä tuntia mun mielestä mikään pitkä vierailuaika oo, mutta olis se kyllä rasittavaa, jos joku tunkis ruokapöytään, jos kahvittelusta vaan on sovittu (tarjoaisin toki ruokaa siitä huolimatta).[/QUOTE]Anteeksi, mutta sovitteko te etukäteen vieraiden kanssa että onko kysymyksessä kahvittelu vierailu vai ruokailuvierailu?

Alkuperäinen kirjoittaja möhköwantti;26995694:
Anteeksi, mutta sovitteko te etukäteen vieraiden kanssa että onko kysymyksessä kahvittelu vierailu vai ruokailuvierailu?

En ole sama vieras, mutta kyllä, sovitaan! Nimen omaan kutsutaan kahville, jos tarjotaan kahvit. Ja pyydetään syömään, jos halutaan tai tutummilta sitä voi kysyäkin, jäättekö syömään? Tää toimii puoli ja toisin.

[QUOTE="vieras";26995727]En ole sama vieras, mutta kyllä, sovitaan! Nimen omaan kutsutaan kahville, jos tarjotaan kahvit. Ja pyydetään syömään, jos halutaan tai tutummilta sitä voi kysyäkin, jäättekö syömään? Tää toimii puoli ja toisin.[/QUOTE]

:laugh:enpä ole naurettavampaa kuullut IKINÄ

Alkuperäinen kirjoittaja möhköwantti;26995736:
:laugh:enpä ole naurettavampaa kuullut IKINÄ

:O Miten se voi olla outoa? Meillä ainakin ruoka jo ostetaankin syöjämäärien mukaan. Noin surinpiirtein siis. Joskus tulee ns. ylimääräisiä pöytään, mutta extempore yleensä vain yksi. Aina ruokaa jää yli, muttei sentään siinä määrin että pöytään voisi etukäteen ilmoittamatta lapata enemmänkin.

:O Miten se voi olla outoa? Meillä ainakin ruoka jo ostetaankin syöjämäärien mukaan. Noin surinpiirtein siis. Joskus tulee ns. ylimääräisiä pöytään, mutta extempore yleensä vain yksi. Aina ruokaa jää yli, muttei sentään siinä määrin että pöytään voisi etukäteen ilmoittamatta lapata enemmänkin.

minustakin tuo on täysin naurettavaa että jo kutsuttaessa sanotaan että muuta ei heru kuin kahvit... ihmiset eivät ilmeisesti osaa muuttaa suunnitelmia kokkauksen suhteen jos syöjämäärässä tulee muutoksia. naurettavaa todellakin.

[QUOTE="vieras";26995727]En ole sama vieras, mutta kyllä, sovitaan! Nimen omaan kutsutaan kahville, jos tarjotaan kahvit. Ja pyydetään syömään, jos halutaan tai tutummilta sitä voi kysyäkin, jäättekö syömään? Tää toimii puoli ja toisin.[/QUOTE]

Just näin, ruokailu ei mitenkään itsestäänselvästi kuulu mukaan, joten siitä mainitaan (mun tuttavapiirissä) aina ihan erikseen.

[QUOTE="vieras";26995663]Minusta taas 2-4 tuntia on normaali kyläilyaika. Sen verran pitää olla aikaa vieraille. Jossain vaiheessa on toki vieraiden älyttävä lähteä kotiinsa ja riippuu tietysti esim. ajankohdasta milloin tavataan. Jos vasta klo 19 on kutsuttu kylään, ei ehkä neljää tuntia kannata istua ;)

Ja mun mielestä on aika epäkohteliasta, jos isäntäperhe on sopinut muuta menoa jo parin tunnin päähän! Vähintäänkin se on kohteliasta ilmoittaa jo kyläilystä sovittaessa. Samoin, jos vieraat ehtii istua hätinä tunnin ja tekevät heti lähtöä, tulee emäntänä tunne, ettei meidän seura ja tarjoilu kelpaakaan.[/QUOTE]

No pari tuntia nyt onkin ihan ok ja joskus vähän pitempäänkin. Mut en tykkää tyylistä, että aina kun tulee vieraita, oletetaan että vietetään KOKO päivä yhdessä. Jos tulee ruokavieraita, se on tiedossa jo etukäteen toki.

Jos on erikseen sovittu että joku tulee kylään niin päivä on yleensä muuten tyhjä tai vieraalle on etukäteen kerrottu että sillon ja sillon on se meno. Ruokaa on aina joka tapauksessa sen verran että riittää muillekkin ja tarvittaessa voin vaikka tehdä lisää jotain muuta. Lapset ja unet pystyy kyllä hoitamaan vieraankin läsnäollessa.

Yllätysvieraat harvemmin koko päiväksi jäävät ja toisaalta ei silloinkaan niin väliä, koska jos on menoa niin kahvien jälkeen osaan kyllä sanoa että on meidän on lähdettävä, tuskin kukaan silloin jää sohvalle hengailemaan.

Mä tykkään kun läheiset tulee kylään. Ja jos nälkä iskee niin syötävääkin saa pyytää (tosin kysyn kyllä aina itse haluaisiko jotain syötävää).

Alkuperäinen kirjoittaja möhköwantti;26995851:
teillä ei varmaankaan kovin paljon vieraita käy.

Meillä ei onneksi käy juuri lainkaan vieraita. Ja ne harvat ovat sukulaisia. Ystäviämme ja tuttaviamme tapaamme muualla kuin kummankaan osapuolen kotona. En oikein ymmärrä, miksi ystäviä pitäisi tavata toisen kotona. Paljon vapaampaa on tavata esimerkiksi kahvilassa tai ruokailun merkeissä kodin ulkopuolella. Voi jutella kaikessa rauhassa eikä kummankaan tarvitse tuntea itseään vieraaksi ja miettiä kotiinlähtöaikoja. Toisaalta myös perhe voi jatkaa arjen rutiinejaan, menojaan ja tulojaan ihan normaalisti. Itse saa keskittyä ystävänsä kanssa jutteluun eikä tarvitse samalla puuhata kotitöitä ja lastenhoitoa lasten tai puolison tarpeiden mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä niin;26995940:
Meillä ei onneksi käy juuri lainkaan vieraita. Ja ne harvat ovat sukulaisia. Ystäviämme ja tuttaviamme tapaamme muualla kuin kummankaan osapuolen kotona. En oikein ymmärrä, miksi ystäviä pitäisi tavata toisen kotona. Paljon vapaampaa on tavata esimerkiksi kahvilassa tai ruokailun merkeissä kodin ulkopuolella. Voi jutella kaikessa rauhassa eikä kummankaan tarvitse tuntea itseään vieraaksi ja miettiä kotiinlähtöaikoja. Toisaalta myös perhe voi jatkaa arjen rutiinejaan, menojaan ja tulojaan ihan normaalisti. Itse saa keskittyä ystävänsä kanssa jutteluun eikä tarvitse samalla puuhata kotitöitä ja lastenhoitoa lasten tai puolison tarpeiden mukaan.
surkeaa, säälin sekä sinua että tuttaviasi

Joo, yks tuttavaperhe on tuollanen sit vetävät herneet kun me lähdetään heiltä JO 3-4 tunnin päästä (ihan kyllästyneinä) kun piti vielä triviaalia pelaya ja saunassakin käydä, yökski voi jäädä..

Toinen mun likkakaveri oli sellanen et tuli ruokiksella töistä kahville ja lähti 8 maissa illalla, kyllä istuttiin ja juotiin pari pannua kahvia! :D en oo enää kutsunut kylään (siis päästänyt).

Alkuperäinen kirjoittaja möhköwantti;26996111:
surkeaa, säälin sekä sinua että tuttaviasi

Älä nyt suotta sääli jos joku tekee niin kuin itselleen on mukavinta. Yhtälailla hän voisi sanoa säälivänsä sinua. Tapanasa kullakin :).

Mua ennemminkin ärsyttää ihmiset jotka kutsuvat kotiinsa kylään ja sitten heillä ei oikeesti olekkaan aikaa viettä iltaa vieraan kanssa. Jos haluaa vain muutaman tunnin kahviseuraa, niin sitten voi tehdä treffit vaikka kahvilaan. Sieltä voi sitten itse lähteä kotiin ruoka-aikaan.

On vähän ehkä epäkohteliastakin kutsua vieraita kotiin ja sitten haluta niistä äkkiä eroon.

Ei ole veraiden tehtävä hyppä emännän pillin mukaan. Ystävät joustavat puolin ja tosin. Sinä kun kutsut vieraita kotiisi, säästyt siltä vaivalta ettei sun tarvi lähteä mihnkään kotoasi. Voisit emäntänä kunnioittaa vierasta edes sen verran että varaat aikaa viettää aikaa ja jutella hänen kanssaan. Eikä odottaa että vieras tulee tarkalleen teidän perheen lounaan ja ilta-palan välillä.

Suurimmassa osassa maailman kulttuureita taitaa olla itsestäänselvyys, että vieraita ei päästetä talosta ulos tyhjin vatsoin. Ja Suomessakin on vanhastaan ollut sellainen meininki.

Mistä se sitten kertonee, että nyt kun elintaso on korkeampi kuin koskaan ennen, pitää hätistää vieraat ruoka-ajan tullen ulos.

Siis onko möhköwantti ja muut ihan tosissan sitä mieltä, että aina pitäisi olla ylimääräistä ruokaa kaapit täynnä, jos joku vieras tahtoo jäädä syömään?

Kyllä todellakin ruokavierailuista sovitaan erikseen. Eikä tartte mtn vierailulupaa anoa, kuka tässä on naurettava? Musta on ihan eri asia saada kutsu esim. illalliselle/illanistujaisiin, kuin päiväkahville.

Siis onko möhköwantti ja muut ihan tosissan sitä mieltä, että aina pitäisi olla ylimääräistä ruokaa kaapit täynnä, jos joku vieras tahtoo jäädä syömään?

Kyllä todellakin ruokavierailuista sovitaan erikseen. Eikä tartte mtn vierailulupaa anoa, kuka tässä on naurettava? Musta on ihan eri asia saada kutsu esim. illalliselle/illanistujaisiin, kuin päiväkahville.
no ei kaapit täynnä, mutta kyllähän ihmisellä perus ruoka-aineita löyty aina ylimääräisiä joista saa tehtyä ruokaa... ainakin meillä.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";26996221]Suurimmassa osassa maailman kulttuureita taitaa olla itsestäänselvyys, että vieraita ei päästetä talosta ulos tyhjin vatsoin. Ja Suomessakin on vanhastaan ollut sellainen meininki.

Mistä se sitten kertonee, että nyt kun elintaso on korkeampi kuin koskaan ennen, pitää hätistää vieraat ruoka-ajan tullen ulos.[/QUOTE]

Ei se ainakaan meillä ole tuosta kiinni, puhtaasti siitä, että ei olla yltisosiaalisia ihmisiä. Ystävät on rakkaita ja vieraat mukavia, muttei vaan tykätä siitä, että koko ajan ois tupa täynnä väkeä. Enkä ole mikään 'juhlien järjestäjä' itse. Tykkään menosta, mutta myös rauhasta.

Alkuperäinen kirjoittaja möhköwantti;26996108:
jos kerran vierailua pitää suurinpiirtein anoa kirjallisesti kolmena kappaleena ennen saapumista.....

Jos sun tuttavapiirissä on tapana, että vieraat on automaattisesti koko päivän ja heille ruoka tarjotaan, niin mikäs siinä. Mä en vaan ymmärrä, että miksi se on väärin, jos toiset ihmiset sopii kahvittelut ja ruokavierailut erikseen, eihän se sulta ole pois.

Yhteistyössä