Osaako mies tehdä "naisten töitä"?

• Viestiketjun aloittaja Jepuli
  • Ensimmäinen viesti
Jepuli
Osaako teillä mies oikeasti tehdä "naisten töitä" vai jääkö ne "vähän sinnepäin" jos mies tekee? Tuleeko siis pyykit oikeasti silitettyä, lakanat mankeloitua, vaatteet viikattua ja pestyä materiaaleille sopivissa lämpötiloissa jos mies pyykkää? Entä tekeekö mies ruokaa, joka vaatii pidemmän valmistusajan/on vähän monimutkaisempi/ei sisällä mitään eineksiä? Ja siivoaminen, tuleeko lattiat hoidetuiksi oikein ja hygenia huomioitua siivoamisessa myös?

Meillä mies ei tee noista mitään (eikä ole koskaan pyydetykään tekemään), koska oon itse noista tosi tarkka niin parempi tehdä itse ni saa just täydellistä. Olen ihan tyytyväinen tähän järjestelyyn, mutta mietin että ne perheet joissa kotityöt on tuolta osin jaettu niin tekeekö mies yhtä hyvin vai eikö noilla asioilla ole väliä?

"naikkonen"
Mitä hitsin "naisten töitä"??? Minä en osaa silittää, en mankeloida, en viikata ja kaikki pesen samalla tavalla pyykkikoneessa. Enkö mä nyt sit oo nainen? :D Ja mitä tarkoittaa lattiat hoidetuksi oikein?

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
"wee"
Ei osaa, (yh-)äitinsä ei koskaan opettanut. Olen kotirouvana, joten hoidan kaikki kotityöt hajulukon avaamisesta lattioiden pesuun. Toivottavasti ei koskaan jätä mua ja ota jotain naista, joka vaatisi kotitöiden tekoa, se olisi katastrofi.

(Mainitsin äidin olevan yh siksi, ettei tulisi napinaa miten isäkin voi opettaa tekemään kotitöitä. ;) )

Lex
Osaako teillä mies oikeasti tehdä "naisten töitä" vai jääkö ne "vähän sinnepäin" jos mies tekee? Tuleeko siis pyykit oikeasti silitettyä, lakanat mankeloitua, vaatteet viikattua ja pestyä materiaaleille sopivissa lämpötiloissa jos mies pyykkää? Entä tekeekö mies ruokaa, joka vaatii pidemmän valmistusajan/on vähän monimutkaisempi/ei sisällä mitään eineksiä? Ja siivoaminen, tuleeko lattiat hoidetuiksi oikein ja hygenia huomioitua siivoamisessa myös?

Meillä mies ei tee noista mitään (eikä ole koskaan pyydetykään tekemään), koska oon itse noista tosi tarkka niin parempi tehdä itse ni saa just täydellistä. Olen ihan tyytyväinen tähän järjestelyyn, mutta mietin että ne perheet joissa kotityöt on tuolta osin jaettu niin tekeekö mies yhtä hyvin vai eikö noilla asioilla ole väliä?
Meillä ei selvästikään kukaan osaa tehdä "naisten töitä" :D

Meillä minä pesen pyykin ja silitän, koska tykkään siitä. Muut edellä mainitut ns naisten työt hoitaa enimäkseen mies. Ja tosi hyvin hoitaakin. On paljon huolellisempi ja tarkempi kuin minä. Osaa myös pestä pyykin jne aivan asianmukaisesti. Oppinut kotoaan, isänsä on yhtä pedantti, ja yhtä ahkera.

Kyllä se osaa tehdä ruokaa ja tekee silleen just tekemällä itse. Pyykkää ja siivoaa. Mankelia meillä ei oo eikä kukaan silitä muuta kun pakolliset. Ja sen osaa mieskin. En jaksa nipottaa siivouksesta vaikka, hän tekee vuorollaan ja minä tarkemmin vuorollani. Ei se talo kaadu vaikka se siivous ei oo jokakerta täydellisen puunattua tulosta.

Riippuu vatimustasosta, mutta omaan makuuni ei osaa, eli tekee vähän sinne päin. Pyykkikonetta ja tiskaria osaa käyttää ja tyhjentää koneen, mutta astiat on sitten missä kaapissa sattuu ja vaatteita ei kuosittele kun laittaa kuivumaan vaan ne on ihme mytyissä ja sukat ei ole pareittain kuivumassa tms. (mitkä asiat mulle on ihan päivänselviä). Ruokaa ei juuri osaa laittaa. Usein tekee meille aamiaisen eli keittää kahvit ja paistaa munia+pekonia tai tekee munakkaan mutta vaativammat ruuat ei onnistu. TOSIN mieheni on parempi leipomaan kuin minä, juustosarvet ja sämpylät on ihan sen bravuuri.

Myös yleisessä siisteystasossa on toivomista. Pyykit jää lattialle, roskat pöytätasoille, tiskit pöydälle, tyhjät lonkeropurkit sohvan viereen... Itse kun pyrin aina laittamaan kaiken paikalleen ja roskat roskiin heti kun ne käsistäni lasken.

Mutta muuten siivoaa kyllä, vie roskat, imuroi, luuttuaa lattiat, pesee vessan, pesee ikkunat...

Jepuli
Me asutaan maalla niin meillä on "naisten" ja "miesten" työt, kai niitä voisi sanoa "sisätöiksi" tai "ulkotöiksikin". Ei siis ollut tarkoituksena väittää, että jos nainen ei osaa mankeloida niin ei ole nainen. Täällä päin vaan on tapana sanoa sisätöitä naisten töiksi ja ulkotöitä miesten töiksi - vaikka molemmat niitä tekisi. Voi mieskin "naisten töitä" tehdä ja nainen "miesten töitä". Okei meillä vaikuttaa varmaan se, että olen joskus käynyt talouskoulun ja muutenkin oon kodin suhteen hirveän tarkka. Ja mieski on siisti eikä sotke lisää. Helpompaa kun en pakota toista tekemään asioita, joita sitä ei kiinnosta ees opetella tekemään mun standardien mukaan.

Lattia tulee hoidetuksi oikein= pestään pesuaineilla, jotka sopii sille lattiamateriaalille - lattia kestää hyvänä pidempään.

"vieras"
Mä en koskaan silitä muita kuin juhlavaatteita ja mankelia en oo varmaan koskaan edes missään nähnyt... Mies osaa tehdä paremmin ruokaa kuin minä, mä taas olen parempi leipoja, mutta on mieskin joskus tehnyt meillä pullaa tai kakun.

Molemmat siivoaa meillä ihan yhtä hyvin. Ainoastaan pyykkihommat on asia jonka mä teen paremmin ja huolellisemmin, mutta ei kai se ole mikään ihme kun mies ei ole kamalasti saanut "harjoitella", kun mä haluan pestä ja ripustaa vaatteet aina itse ellen ole sairas. Miehen laittamina vaatteet tulee kyllä koneesta oikean värisinä ja kokoisina, mutta ripustaa ne niin että kuivuvat ihan ruttuun, ja saattaa käyttää väärää pesuohjelmaa/pesuainetta.

Jos mä olen sairas tai poissa kotoa, mies hoitaa kotihommat siinä missä minäkin. Ehkä eri tavalla, mutta mitä sitten :) Minäkin olen opetellut tekemään maalle muutettuamme ns. miesten töitä, ja voin tarvittaessa auttaa miestä tai tehdä hänen puolestaan aika monia juttuja. Kaikkea en vielä osaa tai uskalla tehdä.

"öö"
Meillä ei kukaan, en minä eikä mies, mankeloi lakanoita tai silitä pyykkejä. Silitys hoidetaan ennen juhlia/tilaisuuksia, joihin on tarkoitus pukeutua silitystä vaativat vaatteet.

osaa
Me asutaan maalla niin meillä on "naisten" ja "miesten" työt, kai niitä voisi sanoa "sisätöiksi" tai "ulkotöiksikin". Ei siis ollut tarkoituksena väittää, että jos nainen ei osaa mankeloida niin ei ole nainen. Täällä päin vaan on tapana sanoa sisätöitä naisten töiksi ja ulkotöitä miesten töiksi - vaikka molemmat niitä tekisi. Voi mieskin "naisten töitä" tehdä ja nainen "miesten töitä". Okei meillä vaikuttaa varmaan se, että olen joskus käynyt talouskoulun ja muutenkin oon kodin suhteen hirveän tarkka. Ja mieski on siisti eikä sotke lisää. Helpompaa kun en pakota toista tekemään asioita, joita sitä ei kiinnosta ees opetella tekemään mun standardien mukaan.

Lattia tulee hoidetuksi oikein= pestään pesuaineilla, jotka sopii sille lattiamateriaalille - lattia kestää hyvänä pidempään.
Pakottaa ei tietenkään toista voi, eikä tuossa ole mitään ongelmaa kai jos työt on jaettu niin että molemmat ovat asiaan tyytyväisiä.

Mies on oppimiskykyinen ja oppii kyllä jos perustelen miksi minusta joku asia on parempi tehdä näin tai miksi tätä pesuainetta ei voi käyttää tähän asiaan. Jos mies haluuaa laittaa ruokaa omalla tavallaan miksi ihmeessä minun pitäisi siihen puuttua vain sen perusteella että minusta minä laitan parempaa ruokaa eikä hän osaa sitä tehdä. Neuvoa voin jos hän neuvoja kaipaa.

Koti on yhteinen, tarkoitus on että molemmat sen kodikseen tuntevat ja työt jaetaan tilanteen mukaan.

On asioita, jotka eivät suju mieheltä luontevasti eikä hän sellaisista kotitöistä pidä. Siivoaminen ja kokkaaminen sujuu ihan riittävän hyvin, pyykkiäkin pesee sujuvasti. Pyykin ripustamisessa olen nipottaja, joten mies yleensä ripustaa vain omansa. :D Mies osaa kyllä, minun vain pitää joskus purra hammasta pikkutarkkuuksien osalta. Ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa tehdä, eikä minun tapani ole miehen tapaa parempi. Siistimpi kyllä, mutta ei se aina niin tarkkaa ole. Pääasia, että arki sujuu ja molemmat osallistuu. Minäkin teen välillä ns. miesten töitä ja selviydyn niistä ihan hienosti.

"vieras"
Osaa. Minä osaan vähemmän niitä "miesten töitä", vaikka ei niitä juuri kerrostalossa olekaan. Ja jos auto hajoaa, korjaamolle se täytyy nykyaikana viedä.

Tuohon maalla asumiseen: olen kotoisin maalta ja meilllä isä osallistui kodinhoitoon myös! Toki enemmän isä tekee ulkotöitä, mutta osaa pestä lattiat ja tiskata ja laittaa perusruokaa. Äitiä en ole halkometsässä koskaan nähnyt, enkä ajavan traktoriakaan. Mutta perunamaata pitävä kunnossa molemmat, samoin ruohonleikkuu on molempien hommaa. Leipominen on jäänyt vain äidille.

"jep"
Meillä ainakin mies hoitaa pyykinpesut, silitykset vähintään yhtä tarkasti, huolellisesti ja kunnolla kuin minäkin. Samoin siivooamiset. Ruoanlaiton taas hoidan kyllä itse paremmin.

Meillä ei mankeloida tai silitetä pyykkiä.
Peruspyykkäys onnistuu mieheltä yhtä lailla kun naiselta. Samoin siivous. Ruuanlaittokaan ei ole mikään ongelma, saati aikaa vaativien ruokien teko. Ei miehet ole mitään avuttomia idiootteja, joilta kotihommat ei suju. Ellei niiden äidit ja myöhemmin vaimot/tyttöystävät niistä sellaisi muokkaa.

Yhteistyössä