Kuka uskaltaa laittaa lapsensa pph:lle hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ninna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pph myös;26986671:
Joo....itsekin olen pph ja kyllä sydän murheellisena olen näitä parjausviestejä lukenut. Onneksi joukossa on puolustajiakin, kiitos siitä teille!

Meilläpäin ei kukaan ole koskaan valittanut perhepäivähoitajista. Olen tosi tyytyväinen työhöni ja kohdalleni ei ole sattunut niuhottavia vanhempia. Yhteistyö sujuu hyvin. Muistakaa vanhemmat, että te olette myös isossa osassa siinä, miten yhteistyö vanhempien ja hoitajan välillä sujuu.

Joo....itsekin olen pph ja kyllä sydän murheellisena olen näitä parjausviestejä lukenut. Onneksi joukossa on puolustajiakin, kiitos siitä teille!

Arvostelijat pitävät kovinta ääntä. Monet pitävät työtänne arvokkaana ja teitä arvossa. Voimia rankaan työhön :)

[QUOTE="pph";26986724]Meilläpäin ei kukaan ole koskaan valittanut perhepäivähoitajista. Olen tosi tyytyväinen työhöni ja kohdalleni ei ole sattunut niuhottavia vanhempia. Yhteistyö sujuu hyvin. Muistakaa vanhemmat, että te olette myös isossa osassa siinä, miten yhteistyö vanhempien ja hoitajan välillä sujuu.[/QUOTE]

Peesi. Ja vaikeat vanhemmat voivat myös väsyttää hoitajan sekä tappaa työmotivaation.

:wave: Olivat kumpainenkin "hoitouransa" alussa pph:lla ja kaikki meni ihan loistavasti kaikin puolin. Ystäväni lapset olivat samalla hoitajalla, mutta heidän suksensa menivät ristiin ja ystävä siirsi lapset muualle. Nyt isompi on koulussa ja pienempi eskarissa, mutta edelleen puhuvat miten mukavaa tämän kyseisen hoitajan luona oli.

Minä kyllä veikkaisin, että jos pieni lapsi ei viihdy hoidossa, se näkyisi hänen käytöksessään. Meidän poika meni pph:lle 1,5-vuotiaana ja itki vain parina päivänä, kun jätin hänet hoitoon, sen lisäksi seuraavana parina viikkona oli joinain päivinä itkeskellyt päiväuniaikaan. Poika menee iloisena hoitoon, ehkä kerran kuussa on huono aamu jolloin suuttuu kun jätän hänet hoitoon. Näin se on ollut alusta lähtien ja poika on nyt jo 2,5-vuotias. En usko että hänellä on kurjaa hoidossa. Juttelen välillä hänen kanssaan hoitajasta ja päivän tekemisistä ja poika on silloin aina hyvällä mielellä, vaikka ei kauhean paljon osaa vielä kertoa hoitopäivän tapahtumista. En kelpuuttanut ensimmäistä tympeän oloista hoitajaa jota meille tarjottiin. Tämän nykyinen tuntuu tosi mukavalta. Jos hoitaja ei tuntuisi lämpöiseltä ja mukavalta ihmiseltä, pistäisin pienenkin lapsen ennemmin tarhaan.

Minusta on mukavaa kun samassa pihassa on kaksi perhepäivähoitajaa, jotka pitävät yhteisiä askartelupäiviä, ulkoiluttavat lapsia yhdessä ja jos ulkona sataa, menevät toisen asunnolle ja keksivät jotain yhteistä tekemistä siellä. Molemmat hoitajat ovat kovia ulkoilemaan lasten kanssa ja meidän poika rakastaa ulkoilua. Kaikki on minusta niin kuin pitääkin:)

Jos pph askartelee 1-3 vuotiaiden kanssa usein niin se on aina jostain muusta poissa.
Se homma noin pienten kanssa on todella aikaa vievää.
Mielummin ulkoilen ja jätän askartelut vähemmälle.

No omakehu nyt vähän haisee mutta meillä päin pph:lle jonotetaan. Meitä on 13 hoitajaa pienellä alueella ja kovat jonot. Päiväkodit eivät ole niin suosittuja kuin pph:t. Ja meillä myös isoja lapsia pph:ssa. Nytkin mulla 5,5v ja 3v yhden 2v:n ja kahden 1v:n kanssa. Onä vähän paikkakunnasta, laadusta ja panostuksesta kiinni minkälaista tasoa pph:ta vaaditaan ja kuinka hyvin heitä "vahditaan" ja ohjataan. Meillä kaikki on kunnossa joten homma toimii erinomaisesti. :) Vanhempainilta on ensi viikolla.

[QUOTE="vieras";26986001]Voih, on niitä hyviäkin pph:ita ja silloin se todellakin on parempi paikka lapselle kuin päiväkoti.[/QUOTE]on toki varmaan hyviäkin pph:ita. mutta itse en koskaan omiani veis lapsiani muualle kuin päiväkotiin. sen verran ikäviä juttuja on lähipiirissä tapahtunut. ja kun ei kaikki pph:t näy ymmärtävän edes vaitiolovelvolisuuden tärkeyttä. mutta en toki yleistä. on paljon varmaan hyviä, mutta muutama alalle soveltumatonhan se pilaa kaikien maineen

[QUOTE="vieras";26987115]Arvostelijat pitävät kovinta ääntä. Monet pitävät työtänne arvokkaana ja teitä arvossa. Voimia rankaan työhön :)[/QUOTE]

Tottakai pitävät koska kyseessä on oma lapsi. Jos mun lapsi olisi ollut huonolla pph:lla niin kyllä minäkin siitä mainitsisin aina tilaisuuden tullen.

ja kuunnellut puistossa golleekoiden juttuja.. Suurinosa hoitaa hommansa hyvin, jatkokouluttautuu,välittää lapsista ja siitä miltä heistä hoidossa tuntuu ja ottavat huomioon yksittäisiä eroja lasten tarpeiden välillä jne.. 11 hoitajan ringissä on kaksi joille en omiani edes hoitoon veisi..

Toinen laittaa lapset leikkimään huoneeseen,jossa ovi kiinni ja sieltä ei saa poistua.. Edes pissalle jos ei ole "ihan pakko".. Arestiin joutuu ulos terassille. Hoitajasta tehty kirjallinen ilmoitus, on silti virassa edelleen.

Ja se toinen antaa lasten olla todella vapaasti koko asunnossa ja on niin epäsiisti, että lasten majassa saa syödä ja ei siivoa vanhaa ruokaa sieltä pois vaan ne pienet mussuttaa kaks päivää vanhaa porkkanaa siellä lattioilta.. Hävitti yhden lapsen puiston viereiseen metsään kun ei malta juoruilulta vahtia. Lapsi kuitenkin löytyi pian, mutta silti. Vaihtaa vaipan kerran päivässä,ennenkuin lapsi haetaan hoidosta (kuulema säästää itseään näin). Yksi vanhempi valitti koska lapsensa pylly paloi pahoin kakasta (olikohan tullut sienikin haaroihin).. Tästäkin tehty ilmoitus, oli kaksi viikkoa lomalla, puhuttelussa ja jatkaa työtään tänäkin päivänä..

Jos seurailee lapsensa vointia ja käyttäytymistä, nämä kauhuhoitajat paljastuu melko nopeasti. Jos lapsi käyttäytyy normaalisti, nukkkuu/syö hyvin, ei pelkää mennä hoitoon (itkeminen äidin perään, onko ikävää vai pelkoa?) on asiat luultavasti ihan hyvin.. MEillä oli tytöllä kerran hoitaja jota inhosin, mutta tyttö rakasti.. Joskus sitä miettii liikaa hoitaja persoonaa, eikä huomaa miten ammattitaitoinen on.. Hyvä hoitaja ei ole aina askarteleva, pullantuoksuinen höpsökkä.. Muunkinlaiset persoonat voi olla lapselle hyviä hoitajia!

Täällä puhutaan pahoista kokemuksista.
Mitä ne pahat kokemukset ovat, laiminlyönnit?

Täällä ainakin lapset hoidetaan hyvin.
Lapsia kannustetasn tekemään itse. Heidän elämänpolkuaa ei kuitenkaan siloitella silkkilakanoin.
Joten kolhujakin tulee, esim naarmu polveen kun lapsi juoksee.

Mutta eikö se ole hyvä että puututaan? On meilläkin huonoja kokemuksia nyt nuorimmaisen tytön pph:sta, ja hänet siirrettiin sitten päiväkotiin. Suorastaan karmeaa hoitoa sai pph:lla, ja osaltaan siksi tämän uusimman tulokkaan laitamme päiväkotiin, mutta kotona olemme ensin hoitovapaalla.

Anoppini on ollut pph, ja aivan unelma hoitaja. Vaikka minulla onkin huonoja kokemuksia (mm. luokkakaverini äidistä) pph:na, niin en silti ajattele että kaikki olisivat sellaisia. Jos 100% varmaksi löytäisin loistavan pph:n, niin varmaan suosisin häntä ennen päiväkotia. Nyt vaan ei ole sellaista tiedossa, ja yritän pelata ns. varman päälle.

Mutta ei nämä mitään henk. koht. loukkauksia ole kaikkia pph:ita kohtaan.

Meillä on tässä kylässä niin ihanat ja ammattitaitoiset, varsin omistautuneet pph:jat, joten todellakin mieluusti laittaisin noi kaksi nuorimmaista mieluummin heille, mikäli hoidontarvetta tulisi, kuin paikallisiin päiväkotieihin. Sieltä pitäisin pois.

Mitä mä oon pph:ta puistoissa kattellu niin en oo kauhean vakuuttunu siitä että hoito olisi aina hyvää. Kuitenkin meidän omat lapset on pph:lla jonka tunnen erittäin hyvin ja olen varma että hoitaa lapsia hyvin. Mutta sellaiselle "tuntemattomalle" en kyllä laittaisi.

Mutta eikö se ole hyvä että puututaan? On meilläkin huonoja kokemuksia nyt nuorimmaisen tytön pph:sta, ja hänet siirrettiin sitten päiväkotiin. Suorastaan karmeaa hoitoa sai pph:lla, ja osaltaan siksi tämän uusimman tulokkaan laitamme päiväkotiin, mutta kotona olemme ensin hoitovapaalla.

Anoppini on ollut pph, ja aivan unelma hoitaja. Vaikka minulla onkin huonoja kokemuksia (mm. luokkakaverini äidistä) pph:na, niin en silti ajattele että kaikki olisivat sellaisia. Jos 100% varmaksi löytäisin loistavan pph:n, niin varmaan suosisin häntä ennen päiväkotia. Nyt vaan ei ole sellaista tiedossa, ja yritän pelata ns. varman päälle.

Mutta ei nämä mitään henk. koht. loukkauksia ole kaikkia pph:ita kohtaan.

Mutta ne parjaukset usein päättyvät siihen että ylistetään sitä päiväkotia, kun siellä on "monta vahtivaa silmää", ja silti päiväkodeissa on tapahtunut melkoisia rikkomuksia, juurikin vahtivien silmien alla. MIksi ei uskalleta myöntää sitä asiaa että ei ne "vahtivat silmät" takaa sitä lapsen turvallisuutta? Älkääkä nyt vetäkö sitä "pph on yksin kotona"-korttia, se ei ole se pointti tässä, vaan juuri ne pahoinpitelyt paikassa missä niitä "turvallisia aikuisia on monta".

No omat lapset ovat olleet yksityisellä perhepäivähoitajalla. Eskariin sitten siirtyivät päiväkotiin. Ihan hyvin kaikki sujui, olin tyytyväinen. Sensijaan ystäväni lapsilla oli huonompi kokemus, heille sattui todella huono juttu, perhepäivähoitajalla oli käytössä rangaistuksena laittaa arestiin pimeään komeroon. Ystäväni teki hoitajasta valituksen tapauksen tultua ilmi. Lapset kerkesivät olla hoitajalla kuukauden, sen jälkeen siirtyivät päiväkotiin.

No omat lapset ovat olleet yksityisellä perhepäivähoitajalla. Eskariin sitten siirtyivät päiväkotiin. Ihan hyvin kaikki sujui, olin tyytyväinen. Sensijaan ystäväni lapsilla oli huonompi kokemus, heille sattui todella huono juttu, perhepäivähoitajalla oli käytössä rangaistuksena laittaa arestiin pimeään komeroon. Ystäväni teki hoitajasta valituksen tapauksen tultua ilmi. Lapset kerkesivät olla hoitajalla kuukauden, sen jälkeen siirtyivät päiväkotiin.

Tätä tapahtuu päiväkodeissakin. Lapsi laitetaan esim. pimeään vessaan. Ihan arkipäivää.

[QUOTE="joo";26988535]Mutta ne parjaukset usein päättyvät siihen että ylistetään sitä päiväkotia, kun siellä on "monta vahtivaa silmää", ja silti päiväkodeissa on tapahtunut melkoisia rikkomuksia, juurikin vahtivien silmien alla. MIksi ei uskalleta myöntää sitä asiaa että ei ne "vahtivat silmät" takaa sitä lapsen turvallisuutta? Älkääkä nyt vetäkö sitä "pph on yksin kotona"-korttia, se ei ole se pointti tässä, vaan juuri ne pahoinpitelyt paikassa missä niitä "turvallisia aikuisia on monta".[/QUOTE]

Luulen että tässä kukin vähän lukee kirjoituksia ns. omalta kantiltaan. Tottakai se on niin, että sekä päiväkodeissa, että pph:issa on sekä hyviä, että huonoja. Ja kokemuksetkin ovat usein hyvin subjektiivisia. Parjataanhan täällä välillä päiväkotejakin niin että oksat pois, mutta samalla kyllä kehutaan, kuten myös perhepäivähoitajia.

Olin joskus sh-opiston aikana työharjoittelussa Kontulan päiväkodissa, ja tuolloin "päätin" etten ikinä laita lastani päiväkotiin. Niin kalsea paikka oli. Mutta sittemmin olen nähnyt monta muuta "versiota" päiväkodeista, ja sen jälkeen muuttanut mielipidettäni.

Jokainen siis toimii omalla kohdallaan niin kuin katsoo lapselleen parhaaksi. Tällaisissa kyselyissä ihmiset vaan tuovat niitä omia kokemuksiaan esille, ja niitähän löytyy aina asiassa kuin asiassa hyvään ja huonoon suuntaan. Harva varmaan kuitenkaan on niin ehdoton, että ajattelisi toisen vaihtoehdon olevan kaikkineen huono, mutta jokainen haluaa pelata oman näkemyksensä mukaan varman päälle. Onhan kuitenkin kyse itselleen kaikkein tärkeimmästä, omasta lapsesta.

Itse kyllä ajattelen että asioista on hyvä keskustella. Kyllä minuakin harmittaa kun jotkut oikeasti ihanat pph:t täälläkin ottavat ns. muiden viat niskoilleen, kun kukaan ei kuitenkaan tarkoita että kaikki pph:t olisivat sellaisia.

[QUOTE="joo";26988535]Mutta ne parjaukset usein päättyvät siihen että ylistetään sitä päiväkotia, kun siellä on "monta vahtivaa silmää", ja silti päiväkodeissa on tapahtunut melkoisia rikkomuksia, juurikin vahtivien silmien alla. MIksi ei uskalleta myöntää sitä asiaa että ei ne "vahtivat silmät" takaa sitä lapsen turvallisuutta? Älkääkä nyt vetäkö sitä "pph on yksin kotona"-korttia, se ei ole se pointti tässä, vaan juuri ne pahoinpitelyt paikassa missä niitä "turvallisia aikuisia on monta".[/QUOTE]

Se on yksi näkökulma. Yksi syy myös siihen miksi laitan lapseni mielummin viikonloppuhoitoon "laitokseen" kuin tukiperheeseen, toki vaikuttimia on paljon muitakin.

Mutta mikä sitten on lapselle varmuudella hyvä ja turvallinen hoitopaikka? Kodeissakin tapahtuu kammottavia asioita...