Tuleeko mun ekaluokkalaiselle tarpeeksi liikuntaa viikossa? Arvioikaa?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
On koulukyytioppilas (koulumatka 8,5 km) ja nyt ekaluokalla tilataksi-koulukyyti hakee kotiovelta. Koulun jälkeen menee IP-kerhoon, josta minä haen työpäiväni päätteeksi.

Viikon säännölliset liikunnat: Tyttöjumppa kerran viikossa 60 min, uimakoulu kerran viikossa 45 min, IP-kerhon liikuntailtapäivä 2 tuntia viikossa ja koulun liikuntatunnit 2 tuntia viikossa. Lisäksi sitten vapaata leikkiä koulun pihalla ja omalla pihalla. On aika rauhallinen ja mielellään leikkii sisällä esim. barbeilla ja ulkonakin leikit on yleensä rauhallisia koti- ym. leikkejä.

Kyselen tätä, koska motorisesti on jonkun verran ikätasoa jäljessä (neuvolan arvio) ja lievää ylipainoa ja liikunnan tärkeyttä on korostettu. Pitäisikö noiden lisäksi vielä aktiivisesti tehdä iltaisin esim. kävely/pyörälenkkejä yhdessä?

Meillä ekaluokkalainen ei suostu mihinkään urheiluharrastukseen. On rauhallinen mutta liikunnallinen lapsi. Meillä käydään iltaisin pyöräilemässä, nyt syksyllä metsässä sienessä ja talvisin luistelemassa. Viikonloppuisin lasketellaan talvella ja kesällä on tramboliini ja mökillä uinti.
Mieluusti laittaisin tuon tytön harrastuksiin muttei suostu, siksipä tulee sitten itse tehtyä enemmän lapsen liikunnan hyväksi.

vieras (ap)
Meillä ekaluokkalainen ei suostu mihinkään urheiluharrastukseen. On rauhallinen mutta liikunnallinen lapsi. Meillä käydään iltaisin pyöräilemässä, nyt syksyllä metsässä sienessä ja talvisin luistelemassa. Viikonloppuisin lasketellaan talvella ja kesällä on tramboliini ja mökillä uinti.
Mieluusti laittaisin tuon tytön harrastuksiin muttei suostu, siksipä tulee sitten itse tehtyä enemmän lapsen liikunnan hyväksi.
Teettekö noita liikunnallisia juttuja päivittäin töiden/koulun jälkeen?

Mekin noiden lisäksi ehkä kerran viikossa käydään yhdessä pyöräilemässä/uimassa/kävelyllä, muttei kyllä päivittäin...

vieras (ap)
[QUOTE="Vieras";26963754]Liikuntaa on varmaan tarpeeksi, mutta ranakaksi talvi tulee teille molemmille kun on noin paljon kellon mukaan tehtävää toimintaa.[/QUOTE]

Miten niin paljon? IP-kerhon liikuntailtapäivä on siis IP-kerhon aikana, ei vaadi minulta kuskailuja, vaan IP-kerhonohjaajat hoitaa tuon. Tyttöjumppa on keskiviikkoisin klo: 18 (jonka aikana itse käyn yleensä lenkillä) ja uimakoulu lauantaisin iltapäivällä.

Mun mielipide: ei tule tarpeeksi liikuntaa, ja pulskan motorisesti ikätasoa jäljessä olevan lapsen pitäisi liikkua ihan minimissään se 2 h päivä, mielellään enemmänkin koska tuo 2 h on suositus kaikille lapsille. Ja monipuolisesti: potkulautailua, uintia, pyöräilyä, metsäkävelyä, kiipeilyä leikkipuistossa, pallon potkimista, sählyn pelaamista...

"vieras"
Mun mielipide: ei tule tarpeeksi liikuntaa, ja pulskan motorisesti ikätasoa jäljessä olevan lapsen pitäisi liikkua ihan minimissään se 2 h päivä, mielellään enemmänkin koska tuo 2 h on suositus kaikille lapsille. Ja monipuolisesti: potkulautailua, uintia, pyöräilyä, metsäkävelyä, kiipeilyä leikkipuistossa, pallon potkimista, sählyn pelaamista...
No joo, tuohan ois se ihanne tilane, mutta varmaan harvalla jää aikaa noin paljoa koulun ja töitten jälkeen.
JOs lapsi on luonteeltaan rauhallinen, "paikallaan pysyvä", tuo kaksi tuntia päivässä voi olla todella hastavaa toteuttaa. Jos pitäs käytännössä 2 tuntia liikkkua esim viiden jälkeen, kun kotiudutaan...

[QUOTE="vieras";26963786]No joo, tuohan ois se ihanne tilane, mutta varmaan harvalla jää aikaa noin paljoa koulun ja töitten jälkeen.
JOs lapsi on luonteeltaan rauhallinen, "paikallaan pysyvä", tuo kaksi tuntia päivässä voi olla todella hastavaa toteuttaa. Jos pitäs käytännössä 2 tuntia liikkkua esim viiden jälkeen, kun kotiudutaan...[/QUOTE]
Se, jääkö aikaa, ja liikkuvatko nykylapset ylipäätään tarpeeksi (vastaus: eivät), on jo toinen juttu. Mutta mä kerroin mielipiteeni siihen, liikkuuko ap:n lapsi tarpeeksi, etenkin kun on ylipainoinen ja motorisen kehityksen suhteen jäljessä. En ala arpomaan, miten kukin kenties kykenee nuo suositukset toteuttamaan :)

"Maria"
Samaa mieltä. Ja lisäksi näissä ohjatuissa liikuntaharjoituksisssa, siis koulun liikuntatunnilla yms, valmistautumiseen ja odotteluun menee yllättävän paljon aikaa. Eli ei sitä aktiivista liikuntaa kerry kahta tuntia, vaikka lukujärjestyksessä niin lukeekin.

vieras (ap)
Ok, kiitos...
Nuo samat harrastukset oli eskarivuoden ajan ja silloinkin jaksoimme hyvin molemmat. Iltaisin/viikonloppuisin töiden jälkeen olemme ehkä noin kerran viikossa käyneet yhdessä pyöräilemässä/kävelyllä/uimassa tms. Muuten sitten sitä rauhallista barbi/koti/petsoppi/nukkekotileikkiä...

Eli yritän nyt saada itseni ja tytön iltaisin vaikka joka toinen päivä(?) pyöräilylle tms. Ei vielä osaa ilman apupyöriä ajaa ja potkulautailu on vaikeaa eikä siitä siksi pidä, mutta yritän. Muutenkin tyttö on aika liikuntakielteinen (vaikka itse liikun paljonkin).

"vieras"
Se, jääkö aikaa, ja liikkuvatko nykylapset ylipäätään tarpeeksi (vastaus: eivät), on jo toinen juttu. Mutta mä kerroin mielipiteeni siihen, liikkuuko ap:n lapsi tarpeeksi, etenkin kun on ylipainoinen ja motorisen kehityksen suhteen jäljessä. En ala arpomaan, miten kukin kenties kykenee nuo suositukset toteuttamaan :)
Juu toki. Olen samaa mieltä kanssasi. Toteutus vaan voi olla hankalaa, jos vähänkään muuta aikoo iltasin tehdä.
Mun mielestä koulujen pitäis lisätä liikuntaa.

Blue
Mun tyttö kävelee kouluun ees taas joka päivä 2.3km. Kolme kertaa viikossa 1,5h joukkevoimistelutreenit, koulun liikuntatunnit 2h viikossa ja illat touhuaa kavereiden kanssa pihalla. Viikonloppuisin perheen sulkisvuoro 1,5h ja n. kerran kuussa uinti.

äiväle
kokonaisliikunta määrä olisi hyvä olla 14-16h. Siihen siis lasketaan kaikki liikunta; kouluvälkät ja pihaleikit, pyörälenkit jne.
Minun ekaluokkalaiseni kävi viime vuonna 6x1h luistelemassa,2-3x1h kuivisharkoissa, koululiikunta 2h/vko, koulumatkoihin menee noin 3,5h/viikko (matkaa 1,4kmsuuntaansa), kovasti pyöräili ja hiihti sitten "vapaa-aikana" lisäksi.
-> olin hyvin tyytyväinen /jopa joskus kauhuissani liikuntamäärästä.

Parasta liikuntaa kasvaville lapsille on vauhdikkaat leikit kavereiden kanssa. Kun lapset leikkiessä kiipeilee, ajaa toisiaan takaa, hyppää narua, möyrii ympäriinsä, käy yhdessä luistelemassa, uimarannalla yms. niin riittävä liikunta tulee ihan huomaamatta. Ongelmallista tietysti on, jos lapsi on luonnostaan enemmään paikallaan pysyttelevää tyyppiä, kuten aloittaja kuvaili. Tuota lasten omaa liikuntaa kun on tosi vaikea korvata ohjatuilla harrastuksilla tai liikuntatunneilla. Kuten joku jo sanoikin, niin ohjatuissa harrastuksissa yllättävän suuri osa ajasta voi mennä esim. ohjeiden kuunteluun ja oman vuoron odottamiseen.

Yritä lisätä arkiliikuntaa: kulkekaa kävellen/ pyörällä kaikki matkat jotka pystyy. Innostuuko tyttö kavereiden kanssa leikkiessäkään liikkumaan yhtään enemmän? Ehkä voisit opettajan ja ip-kerhon vetäjien kanssa vielä jutella lasten vapaaehtoisen liikunnan lisäämisestä koulussa/kerhossa. Se olis hyväksi kaikille lapsille. Tykkäisikö tyttösi esim. hypätä ruutua, narua, twistiä tai leikkiä purkkista, rosvoa ja poliisia tms. liikunnallisia sääntöleikkejä, jos aikuiset saisi koulussa/kerhossa lapsia innostumaan sellaisista?

Yhteistyössä