[QUOTE="Uskis";26962746]Jumala päättää mikä on kullekin yksilölle parhaaksi JOS ihminen antaa Hänen päättää ja ohjata itseään.
Tuo Utöya-juttu ei kuulunut siihen settiin, se oli yksinkertaisesti turhaa kaikkia kohtaan- sanotaan että tuommoisissa verilöylyissä Jumala ei halua asioiden menevän niin, mutta jostain syystä sallii välillä tuollaisia. Olisi Jumala voinut estää tuon antamalla Breivikin vaikka paljastua ennen tuota, mutta ei jostain syystä estänyt.
Joskus ihmisten elämä katkeaa liian aikaisin Jumalankin mielestä; vaikka Jumala on elämän poisottaja viime kädessä, niin ihmiselle annettu lupa toteuttaa vapaata tahtoa voi tarkoittaa pahimmillaan sitä että toinen saa aiheuttaa kärsimystä toiselle ja pystyy tappamaan toisen. Jumala antaa hyvin pitkälle ihmisen toteuttaa tahtoaan (mun mielestä ehkä jopa liikaa). Mistään Jumalan heikkoudesta se ei kieli koska Hän voisi milloin tahansa viheltää pelin poikki, vaan Jumalan antamasta vapaudesta ja siitä, että Hän on jostain tuntemattomasta syystä antanut meidät kaikki sielunviholliselle alttiiksi.
Jumala ei kaikkea kärsimystä tahdo, mutta sallii sen.
Mutta sitten, Jumala herättää eri puolilla vastakkaista liikehdintää, valoja maailmaan. Ihan tavallisia, terveitä ei-uskovia ihmisiä joita Jumala käyttää yhteisöissä luomassa normaalia lapsuutta ja yhteiskuntaa jotta Breivikejä ei tulisi, ja sitten kyse on uskovista: kuinka paljoa on uskovia rukoilemassa.
Siteeraan yhtä kohtaa Raamatusta, 1Tim.2:1.2.
"Minä kehoitan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta,kuningasten ja kaiken esivallan puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää..."
Tämä voi sun mielestä mennä aina vaan enemmän iltasadun puolelle, mutta uskon erittäin vakaasti siihen, että jos jossain on valtio jossa on a) paljon uskovia b) ne uskovat eivät lepää laakereillaan vaan pitävät rukousvartioita ym, niin moni paha asia jää toteutumatta. Tämä ei ole uskovien ylpeilyä tai kunnian ottamista hyvistä asioista yhteiskunnassamme, vaan mun mielestä ihan todellisuutta (juu elä naureksi siellä

). Voisiko ajatella että talvisodassa säilytettiin itsenäisyys myös sillä, että Suomessa presidenttiä myöten rukoiltiin, ja vastapuoli oli ateisteja?
Semmoista muistelen kans, että Stalin oli aikeissa hyökätä uudelleen Suomeen 50-luvulla, mutta Suomessa levisi tieto siitä ja syntyi tästä voimakas rukousherätys, ja Stalin ottikin ja kuoli vähän sen jälkeen eli -53 (sori, lähteet puuttuu, mutta tämmöisiä muistelen). No, spekulointia, mutta ajatuksena mun mielestä ihan mielenkiintoinen.
Jumala valvoo tilanteita, Hän ei koskaan päästä tilanteita menemään liian pitkälle. Mutta käytännössä se laiva parempaa kohti saattaa kääntyä hyvin hitaasti; jossain sodassa ehtii kuolla satoja tuhansia ennen kuin tulee rauha, eikä se rauha ehdi hyödyttämään näitä jo kuolleita. Rukousvastaukset tulevat joskus tuskastuttavan pitkän ajan päästä, mutta ne tulevat silti ja vaikutukset saattavat olla hyvin pitkäaikaisia, siunauksen aikoja.
Vaikka Jumalan voima on jonkin verran sidoksissa uskovien aktiivisuuteen (ei täysin, Jumala pystyy tekemään asioita ilman rukouksiakin), niin uskovia ja heidän rukouselämäänsä ei tietysti voi kukaan, edes Jumala aina syyttää siitä jos jotain ikävää tapahtuu. Synti on kuin mustekala, tai joku monikymmenpäinen otus: jos jossain uskovat saavat rukoiltua tilanteen asettumaan niin eikös ongelmaa ja konfliktia pulpahda pintaan kohta jossain muualla, oli kyse vaikka omasta suvusta, tai sitten oman maan asioista.[/QUOTE]
Heti alkuun minua ihmetyttää tuo lause että jumalanne päättää mikä on hyväksi JOS ihminen itse antaa päättää. No, johan sitä aikaisemminkin kyseltiin että miten tämä toimii pienten lasten kohdalla. Mutta siihen ei saa näemmä vastausta.
Tuo on muuten totta että kirjoitus tuntuu iltasadulta tai pikemminkin poliitikon jargonilta jossa kierrellään ja kaarrellaan sanomatta oikeastaan mitään konkreettista.
Tuo väite, että uskovaiset muodostavat väkivallattomamman yhteiskunnan, ei pidä paikkansa. Ei ole kauan, kun lehdessä oli tilasto josta ilmeni, että mitä uskonnollisempi yhteiskunta, sen enemmän väkivaltarikoksia.
Loppuun voi aina lausua jotain, joka selittää lopulta kaikki uskon epäloogisuudet: tutkimattomia ovat herran tiet...