Aivan mahtava tunne kun usko uudistaa elämän!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UniQuePopPy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onnea sinulle UniQuePopPy, kun olet saanut vastaanottaa Jeesuksen Vapahtajaksesi ja Herraksesi. :flower:
Hän on uskollinen, Hyvä Paimen, vaikka me olisimme uskottomat.

Itse tulin uskoon 22v. sitten, olin aivan ihmeissäni ja kuin pumpulissa sen kesän.
Uskovankin elämässä on monenlaisia kausia, murheetonta/ongelmatonta elämää meille ei ole luvattu.
Raamatussa on kuitenkin sanottu niin että saamme heittää kaikki huolet Hänen (Herran) päälle, Hän pitää meistä huolen.
Meillä Jeesuksen opetuslapsilla on etuoikeus rukouksin viedä asioitamme Herralle.
Hän tietää ja tuntee meidät paremmin kuin me itsekään tunnemme itseämme.
Hän tietää myös mitä huominen tuo tullessaan ja Hän on luvannut antaa voimansa jokaiseen päiväämme. Sen määrän mitä me itse kukin tarvitsemme.

• Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
Heeei, "vieras" ja Timppa. Mikäs teillä nyt on, kun unohditte listastanne Breivikin! Hän on joskus tainnut joskus jopa sanoa sanan"kristinusko" kun kysyttiin ideologisia syitä porukan lahtaamiselle. Mieshän on pesunkestävä kristitty siis!
Pitääkin odotella jos saisi hänet joskus tuomion kärsittyään Suomeen kesäjuhlille raamattutunteja ja kokoussarjoja pitämään, tulisi varmaan tosi mielellään...

[QUOTE="Uskis";26962191]Heeei, "vieras" ja Timppa. Mikäs teillä nyt on, kun unohditte listastanne Breivikin! Hän on joskus tainnut joskus jopa sanoa sanan"kristinusko" kun kysyttiin ideologisia syitä porukan lahtaamiselle. Mieshän on pesunkestävä kristitty siis!
Pitääkin odotella jos saisi hänet joskus tuomion kärsittyään Suomeen kesäjuhlille raamattutunteja ja kokoussarjoja pitämään, tulisi varmaan tosi mielellään...[/QUOTE]

Hänhän taistelikin kristinuskon puolesta, mutta uskisten mukaan hän oli vapaan tahdon vallassa tehdessään pahaa. Mutta osaako joku uskis kertoa jumalanne puolesta, miltä kantilta tämä oli hyväksi niille liki sadalle ihmiselle jotka murhasi? Jos muistatte, jumalanne päättää mikä on jokaiselle yksilölle parhaaksi.

religion-is-like-a-penis.gif

Hänhän taistelikin kristinuskon puolesta, mutta uskisten mukaan hän oli vapaan tahdon vallassa tehdessään pahaa. Mutta osaako joku uskis kertoa jumalanne puolesta, miltä kantilta tämä oli hyväksi niille liki sadalle ihmiselle jotka murhasi? Jos muistatte, jumalanne päättää mikä on jokaiselle yksilölle parhaaksi.

Jumala päättää mikä on kullekin yksilölle parhaaksi JOS ihminen antaa Hänen päättää ja ohjata itseään.
Tuo Utöya-juttu ei kuulunut siihen settiin, se oli yksinkertaisesti turhaa kaikkia kohtaan- sanotaan että tuommoisissa verilöylyissä Jumala ei halua asioiden menevän niin, mutta jostain syystä sallii välillä tuollaisia. Olisi Jumala voinut estää tuon antamalla Breivikin vaikka paljastua ennen tuota, mutta ei jostain syystä estänyt.

Joskus ihmisten elämä katkeaa liian aikaisin Jumalankin mielestä; vaikka Jumala on elämän poisottaja viime kädessä, niin ihmiselle annettu lupa toteuttaa vapaata tahtoa voi tarkoittaa pahimmillaan sitä että toinen saa aiheuttaa kärsimystä toiselle ja pystyy tappamaan toisen. Jumala antaa hyvin pitkälle ihmisen toteuttaa tahtoaan (mun mielestä ehkä jopa liikaa). Mistään Jumalan heikkoudesta se ei kieli koska Hän voisi milloin tahansa viheltää pelin poikki, vaan Jumalan antamasta vapaudesta ja siitä, että Hän on jostain tuntemattomasta syystä antanut meidät kaikki sielunviholliselle alttiiksi.
Jumala ei kaikkea kärsimystä tahdo, mutta sallii sen.

Mutta sitten, Jumala herättää eri puolilla vastakkaista liikehdintää, valoja maailmaan. Ihan tavallisia, terveitä ei-uskovia ihmisiä joita Jumala käyttää yhteisöissä luomassa normaalia lapsuutta ja yhteiskuntaa jotta Breivikejä ei tulisi, ja sitten kyse on uskovista: kuinka paljoa on uskovia rukoilemassa.
Siteeraan yhtä kohtaa Raamatusta, 1Tim.2:1.2.
"Minä kehoitan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta,kuningasten ja kaiken esivallan puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää..."

Tämä voi sun mielestä mennä aina vaan enemmän iltasadun puolelle, mutta uskon erittäin vakaasti siihen, että jos jossain on valtio jossa on a) paljon uskovia b) ne uskovat eivät lepää laakereillaan vaan pitävät rukousvartioita ym, niin moni paha asia jää toteutumatta. Tämä ei ole uskovien ylpeilyä tai kunnian ottamista hyvistä asioista yhteiskunnassamme, vaan mun mielestä ihan todellisuutta (juu elä naureksi siellä :D). Voisiko ajatella että talvisodassa säilytettiin itsenäisyys myös sillä, että Suomessa presidenttiä myöten rukoiltiin, ja vastapuoli oli ateisteja?
Semmoista muistelen kans, että Stalin oli aikeissa hyökätä uudelleen Suomeen 50-luvulla, mutta Suomessa levisi tieto siitä ja syntyi tästä voimakas rukousherätys, ja Stalin ottikin ja kuoli vähän sen jälkeen eli -53 (sori, lähteet puuttuu, mutta tämmöisiä muistelen). No, spekulointia, mutta ajatuksena mun mielestä ihan mielenkiintoinen.

Jumala valvoo tilanteita, Hän ei koskaan päästä tilanteita menemään liian pitkälle. Mutta käytännössä se laiva parempaa kohti saattaa kääntyä hyvin hitaasti; jossain sodassa ehtii kuolla satoja tuhansia ennen kuin tulee rauha, eikä se rauha ehdi hyödyttämään näitä jo kuolleita. Rukousvastaukset tulevat joskus tuskastuttavan pitkän ajan päästä, mutta ne tulevat silti ja vaikutukset saattavat olla hyvin pitkäaikaisia, siunauksen aikoja.

Vaikka Jumalan voima on jonkin verran sidoksissa uskovien aktiivisuuteen (ei täysin, Jumala pystyy tekemään asioita ilman rukouksiakin), niin uskovia ja heidän rukouselämäänsä ei tietysti voi kukaan, edes Jumala aina syyttää siitä jos jotain ikävää tapahtuu. Synti on kuin mustekala, tai joku monikymmenpäinen otus: jos jossain uskovat saavat rukoiltua tilanteen asettumaan niin eikös ongelmaa ja konfliktia pulpahda pintaan kohta jossain muualla, oli kyse vaikka omasta suvusta, tai sitten oman maan asioista.

Minäkin muistelisin, kun tässä nyt muistelemaan alettiin, että mitä enemmän uskovia, sitä väkivaltaisempi valtio.

Jännä kaveri se jumala, kun pystyisi estämään viattomien kuolemat, mutta ei nyt vaan satu huvittamaan. Ihana isä <3

• Tykkää
Reactions: trolli
[QUOTE="vieras";26962791]Minäkin muistelisin, kun tässä nyt muistelemaan alettiin, että mitä enemmän uskovia, sitä väkivaltaisempi valtio.

Jännä kaveri se jumala, kun pystyisi estämään viattomien kuolemat, mutta ei nyt vaan satu huvittamaan. Ihana isä <3[/QUOTE]

No mitä itse ehdottaisit tilalle? Tiukkaa holhousta Jumalan puolelta? Jos haluan vetää vaikka heroiinia suoneen ja lähteä rellestämään kaupungille, niin pitäisikö jumalallisen käden tarttua piikkiin ja vetää se pois kädestäni? Tai jos lähden kännissä ajelemaan liikenteen sekaan kello 16 ruuhkassa, niin auto lakkaisi toimimasta aina silloin?
Kohta valitettaisiin sitä, että "on tuo Jumala kelju kun rajoittaa vieressä koko ajan eikä anna meidän mitään omin päin tehdä".

[QUOTE="Uskis";26962845]No mitä itse ehdottaisit tilalle? Tiukkaa holhousta Jumalan puolelta? Jos haluan vetää vaikka heroiinia suoneen ja lähteä rellestämään kaupungille, niin pitäisikö jumalallisen käden tarttua piikkiin ja vetää se pois kädestäni? Tai jos lähden kännissä ajelemaan liikenteen sekaan kello 16 ruuhkassa, niin auto lakkaisi toimimasta aina silloin?
Kohta valitettaisiin sitä, että "on tuo Jumala kelju kun rajoittaa vieressä koko ajan eikä anna meidän mitään omin päin tehdä".[/QUOTE]

Sinua surettaisi, että kännissä ei saa ajaa muiden päälle :O No oho!

Saat sinä huumeita vetää, mutta jos uhkaisit millään tavalla lasteni henkeä minun nähteni, niin ihan varmasti estäisin. Sinä et suojelisi omia lapsiasi? Aikamoista.

[QUOTE="vieras";26962869]Sinua surettaisi, että kännissä ei saa ajaa muiden päälle :O No oho!

Aivan, rakkaani, olet asian ytimessä...:P

Saat sinä huumeita vetää, mutta jos uhkaisit millään tavalla lasteni henkeä minun nähteni, niin ihan varmasti estäisin. Sinä et suojelisi omia lapsiasi? Aikamoista.[/QUOTE]

Hienoa, mutta kun kyse ei ollut nyt sinusta vaan Jumalasta jonka pitäisi estää mun huumehöyryinen liikehdintä, et sinäkään ehdi joka paikkaan mua estämään. Saatanhan potkia jotain mummoakin ennen kuin pääsen kaupungin keskustaan. Pitäisikö siinä sen potkun kimmota takaisin?

Äh, lainaukset meni ed. viestissä päin mäntyä.
Mutta jos puhutaan susta, vieras. Varmasti sun tekee mieli joskus sanoa pahasti jollekin, juoruilla jostakusta jne. Miltä tuntuisi jos joka kerta sun suustas ei tulisi sanaakaan niissä hetkissä, eli se toisen verbaalinen vahingoittaminen estettäisiin Jumalan toimesta? Luulen että olo olisi kuin häkkilinnulla, ei kovin vapaa.
Mutta nyt tämä riittänee tältä illalta, öitä!

[QUOTE="Uskis";26962845]No mitä itse ehdottaisit tilalle? Tiukkaa holhousta Jumalan puolelta? Jos haluan vetää vaikka heroiinia suoneen ja lähteä rellestämään kaupungille, niin pitäisikö jumalallisen käden tarttua piikkiin ja vetää se pois kädestäni? Tai jos lähden kännissä ajelemaan liikenteen sekaan kello 16 ruuhkassa, niin auto lakkaisi toimimasta aina silloin?
Kohta valitettaisiin sitä, että "on tuo Jumala kelju kun rajoittaa vieressä koko ajan eikä anna meidän mitään omin päin tehdä".[/QUOTE]

No jos ois mun lapsi kyseessä niin kyllä kiskoisin sen heroiinipiikin pois. En kylläkään aloittaisi massiivista kidutusoperaatiota lapseeni, mutta tekisin kaikkeni että hän lopettaisi huumeiden käytön. Olisin esim. LÄSNÄ. Teidän jumalaa ei ainakaan tuo läsnäolo kiinnosta, kidutus kylläkin. Ihana, palvomisen arvoinen. :heart:

[QUOTE="Uskis";26962919]Hienoa, mutta kun kyse ei ollut nyt sinusta vaan Jumalasta jonka pitäisi estää mun huumehöyryinen liikehdintä, et sinäkään ehdi joka paikkaan mua estämään. Saatanhan potkia jotain mummoakin ennen kuin pääsen kaupungin keskustaan. Pitäisikö siinä sen potkun kimmota takaisin?[/QUOTE]

Eikö jumala olekaan kaikkivoipa ja on joka puolella aina? Sinulla taitaa olla joku muu jumala, kuin se kristittyjen?

• Tykkää
Reactions: trolli
[QUOTE="Uskis";26962919]Hienoa, mutta kun kyse ei ollut nyt sinusta vaan Jumalasta jonka pitäisi estää mun huumehöyryinen liikehdintä, et sinäkään ehdi joka paikkaan mua estämään. Saatanhan potkia jotain mummoakin ennen kuin pääsen kaupungin keskustaan. Pitäisikö siinä sen potkun kimmota takaisin?[/QUOTE]

Ja mä kun kuvittelin lukeneeni raamatusta että jumala on kaikkivaltias, ja pystyy ko. ihmeisiin. :O
Ja nyt uskis väittää et sillä ei ole aikaa?? WTF?? Eikö se näekkään kaikkea? Muistaakseni sen pitäis nähdä jopa tippuva varpunen? :O

[QUOTE="Uskis";26962950]Äh, lainaukset meni ed. viestissä päin mäntyä.
Mutta jos puhutaan susta, vieras. Varmasti sun tekee mieli joskus sanoa pahasti jollekin, juoruilla jostakusta jne. Miltä tuntuisi jos joka kerta sun suustas ei tulisi sanaakaan niissä hetkissä, eli se toisen verbaalinen vahingoittaminen estettäisiin Jumalan toimesta? Luulen että olo olisi kuin häkkilinnulla, ei kovin vapaa.
Mutta nyt tämä riittänee tältä illalta, öitä![/QUOTE]

Tekee, ja sanonkin. Mutta siihen ei kukaan kuole? Nyt puhuttiin viattomien suojelemisesta. Mutta tuli selväksi, että sinä (eikä jumalasi) et estäisi, jos joku kävisi lastesi kimppuuun fyysisesti. Julmaa kyllä.

Eikös se jesse käskenyt mennä käännyttämään kaikki? Ja sitähän onkin tehty vuosisatoja, ruumiskasoista ja inhimillisistä kärsimyksistä välittämättä.
ite oon varmaan kieroon kasvanut tässäkin kohtaa. vaikka olen uskonut jesseen jo yli 20v niin en silti ole nähnyt ikinä mitään ongelmaa siinä että joku muu ei usko. olen jopa naimisissa ihmisen kanssa joka on menettänyt uskonsa ja eronnut kirkosta. ja ymmärrän täysin hänen päätöstään.
:popcorn:

[QUOTE="Uskis";26962746]Jumala päättää mikä on kullekin yksilölle parhaaksi JOS ihminen antaa Hänen päättää ja ohjata itseään.
Tuo Utöya-juttu ei kuulunut siihen settiin, se oli yksinkertaisesti turhaa kaikkia kohtaan- sanotaan että tuommoisissa verilöylyissä Jumala ei halua asioiden menevän niin, mutta jostain syystä sallii välillä tuollaisia. Olisi Jumala voinut estää tuon antamalla Breivikin vaikka paljastua ennen tuota, mutta ei jostain syystä estänyt.

Joskus ihmisten elämä katkeaa liian aikaisin Jumalankin mielestä; vaikka Jumala on elämän poisottaja viime kädessä, niin ihmiselle annettu lupa toteuttaa vapaata tahtoa voi tarkoittaa pahimmillaan sitä että toinen saa aiheuttaa kärsimystä toiselle ja pystyy tappamaan toisen. Jumala antaa hyvin pitkälle ihmisen toteuttaa tahtoaan (mun mielestä ehkä jopa liikaa). Mistään Jumalan heikkoudesta se ei kieli koska Hän voisi milloin tahansa viheltää pelin poikki, vaan Jumalan antamasta vapaudesta ja siitä, että Hän on jostain tuntemattomasta syystä antanut meidät kaikki sielunviholliselle alttiiksi.
Jumala ei kaikkea kärsimystä tahdo, mutta sallii sen.

Mutta sitten, Jumala herättää eri puolilla vastakkaista liikehdintää, valoja maailmaan. Ihan tavallisia, terveitä ei-uskovia ihmisiä joita Jumala käyttää yhteisöissä luomassa normaalia lapsuutta ja yhteiskuntaa jotta Breivikejä ei tulisi, ja sitten kyse on uskovista: kuinka paljoa on uskovia rukoilemassa.
Siteeraan yhtä kohtaa Raamatusta, 1Tim.2:1.2.
"Minä kehoitan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta,kuningasten ja kaiken esivallan puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää..."

Tämä voi sun mielestä mennä aina vaan enemmän iltasadun puolelle, mutta uskon erittäin vakaasti siihen, että jos jossain on valtio jossa on a) paljon uskovia b) ne uskovat eivät lepää laakereillaan vaan pitävät rukousvartioita ym, niin moni paha asia jää toteutumatta. Tämä ei ole uskovien ylpeilyä tai kunnian ottamista hyvistä asioista yhteiskunnassamme, vaan mun mielestä ihan todellisuutta (juu elä naureksi siellä :D). Voisiko ajatella että talvisodassa säilytettiin itsenäisyys myös sillä, että Suomessa presidenttiä myöten rukoiltiin, ja vastapuoli oli ateisteja?
Semmoista muistelen kans, että Stalin oli aikeissa hyökätä uudelleen Suomeen 50-luvulla, mutta Suomessa levisi tieto siitä ja syntyi tästä voimakas rukousherätys, ja Stalin ottikin ja kuoli vähän sen jälkeen eli -53 (sori, lähteet puuttuu, mutta tämmöisiä muistelen). No, spekulointia, mutta ajatuksena mun mielestä ihan mielenkiintoinen.

Jumala valvoo tilanteita, Hän ei koskaan päästä tilanteita menemään liian pitkälle. Mutta käytännössä se laiva parempaa kohti saattaa kääntyä hyvin hitaasti; jossain sodassa ehtii kuolla satoja tuhansia ennen kuin tulee rauha, eikä se rauha ehdi hyödyttämään näitä jo kuolleita. Rukousvastaukset tulevat joskus tuskastuttavan pitkän ajan päästä, mutta ne tulevat silti ja vaikutukset saattavat olla hyvin pitkäaikaisia, siunauksen aikoja.

Vaikka Jumalan voima on jonkin verran sidoksissa uskovien aktiivisuuteen (ei täysin, Jumala pystyy tekemään asioita ilman rukouksiakin), niin uskovia ja heidän rukouselämäänsä ei tietysti voi kukaan, edes Jumala aina syyttää siitä jos jotain ikävää tapahtuu. Synti on kuin mustekala, tai joku monikymmenpäinen otus: jos jossain uskovat saavat rukoiltua tilanteen asettumaan niin eikös ongelmaa ja konfliktia pulpahda pintaan kohta jossain muualla, oli kyse vaikka omasta suvusta, tai sitten oman maan asioista.[/QUOTE]

Heti alkuun minua ihmetyttää tuo lause että jumalanne päättää mikä on hyväksi JOS ihminen itse antaa päättää. No, johan sitä aikaisemminkin kyseltiin että miten tämä toimii pienten lasten kohdalla. Mutta siihen ei saa näemmä vastausta.
Tuo on muuten totta että kirjoitus tuntuu iltasadulta tai pikemminkin poliitikon jargonilta jossa kierrellään ja kaarrellaan sanomatta oikeastaan mitään konkreettista.
Tuo väite, että uskovaiset muodostavat väkivallattomamman yhteiskunnan, ei pidä paikkansa. Ei ole kauan, kun lehdessä oli tilasto josta ilmeni, että mitä uskonnollisempi yhteiskunta, sen enemmän väkivaltarikoksia.
Loppuun voi aina lausua jotain, joka selittää lopulta kaikki uskon epäloogisuudet: tutkimattomia ovat herran tiet...

[QUOTE="vieras";26957267]Olet ymmärtänyt aivan väärin. Usko juuri antaa sydämeen ilon ja rauhan. Myös Raamatussa puhutaan iloitsemisesta, esim. "ILO Herrassa on teidän väkevyytenne", "ILOITKAA, vieläkin minä sanon teille iloitkaa". Myös Psalmeissa on paljon iloitsemista ja riemuitsemista.
Ei kärsimys ja ilo sulje pois toisiaan. Voimme esim. kärsiä ruumiissa, mutta silti henkemme iloitsee, koska Jeesus on kanssamme. Niinkuin Paavali oli hakattuna ja kahleissa vankilassa, mutta sielläkin ilo Herrassa täytti Hänen sydämensä.

Ja ne viattomat, jotka ovat paljon joutuneet kärsimään, heille on esim. tämä ihana lupaus (Ilm.21:4) :
ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
5. Ja valtaistuimella istuva sanoi[/QUOTE]

Voi jumalista mitä sontaa |O

"Ja ne viattomat, jotka ovat paljon joutuneet kärsimään, heille on esim. tämä ihana lupaus"
MIKSI kaikkivaltias sallii ihan oikeasti sen kaiken mitä viattomille tehdään...EIhän siihen löydy järkevää vastausta, paitsi että ruumiillinen kärsimys on toissijaista ( olethan huono uskova jos uskosi tuollaisesta horjuu) vain henkisellä ilolla on merkitystä.

Mä olen huono keskustelemaan ko. aiheesta- niin paljon olen saanut menettää ja lapsena rukoillut etten menettäisi äitiä ja isää, vaan toisin kävi.
Jälkikäteen oli vaan idiootti olo että edes lapsena olin niin tyhmä kuvitellen että joku jeppe kuuntelisi ja tekisi jotain. Sitä se aivopesu lapselle teetti. vitutuksen.

Mä en ymmärrä tota koko uskontosysteemiä. Usko on musta hieno asia ja varmasti se tuo onnea ja rauhaa ihmisille. Mutta mua häiritsee suunnattomasti kaikki Raamatussa kirjoitetut säännöt ja käskyt siitä miten pitää uskoa ja mitä ei saa tehdä missään nimessä.

10 käskyä on ihan hyvät elämän perusperiaatteet, paitsi 1. käsky on musta aika törkeä, mitä se kenellekään kuuluu mihin Jumalaan kukin uskoo, eikö jokaisella ole oikeus uskoa siihen mihin tahtoo. 1. käsky nostaa mulla ihokarvat pystyyn heti alkuunsa.

Uskosta tulee käskyjen ja komentojen myötä institutionaalinen lahko, eli uskonto, jossa on pakko ajatella tietyllä tavalla ja jos et tee niin, sitten laitetaan ihminen tuntemaan syyllisyyttä ja istutetaan pelkoa helvetin tulista sun muista. Jotenkin tulee auttamatta mieleen aivopesu ja systeemi joka kehitetty ihmisten ja kansojen alistamiseksi ja hallitsemiseksi. Ja sehän on uskon varjolla helppoa kuin heinän teko :) Tee näin niin pelastut, jos teet näin niin joudut helvettiin.

Eikö raamattuun uskovat koskaan ajattele asiaa näin? Jos Jumala on niin ihmeellinen ja rakastava niin miksi nuo kaikki säännöt ja paasaukset? Täysin ristiriitaista. Mulle rakkaus on jotain aivan muuta.

[QUOTE="vieras";26963015]Tekee, ja sanonkin. Mutta siihen ei kukaan kuole? Nyt puhuttiin viattomien suojelemisesta. Mutta tuli selväksi, että sinä (eikä jumalasi) et estäisi, jos joku kävisi lastesi kimppuuun fyysisesti. Julmaa kyllä.[/QUOTE]

Nyt käytän tässä ketjussa ilmennyttä, mutkat suoraksi -logiikkaa:
Ai tarkoititko että verbaaliset loukkaukset ja vaikka henkinen väkivalta on sulle sallittua, koska siihen ei kuole? Kyllä itsemurhat johtuu osittain siitä, että yläkoulussa luokka käyttää verbaalista voimaansa yhtä oppilasta vastaan, tai että isäukko on sanonut toistuvasti "susta poika ei sitten koskaan mitään tule".

No jos ois mun lapsi kyseessä niin kyllä kiskoisin sen heroiinipiikin pois. En kylläkään aloittaisi massiivista kidutusoperaatiota lapseeni, mutta tekisin kaikkeni että hän lopettaisi huumeiden käytön. Olisin esim. LÄSNÄ. Teidän jumalaa ei ainakaan tuo läsnäolo kiinnosta, kidutus kylläkin. Ihana, palvomisen arvoinen. :heart:

Oletko nyt ihan varma. Jos ajatellaan sua, Trolli, vaikka vanhempana ja puolisona:vastaa rehellisesti. Jos haluat tehdä syntiä muita kohtaan, kuten
- lähteä vieraisiin
- sanoa viattomalle, viattomalle lapselle kohtuuttoman rumasti (älä väitä ettetkö olisi sellaista koskaan tehnyt, jos sulla on lapsia)
-haukkua puolisoa kohtuuttoman rumasti
- notkua kaiket illat tv: n tai tietokoneen ääressä perheesi unohtaen

niin hihkuisitko onnesta, jos Jumala konkreettisesti estäisi nämä kaikki? Sanat juuttuisivat kurkkuusi, tv tai tietokone ei toimisi jne, auto lakkaisi toimimasta ja laiva seisois satamassa just kun haluat hilipasta seksihuuruissa ja railakkaassa kaveriporukassa Tallinnan risteilylle ja harrastamaan seksiä, kun puoliso istuu kotona.
Olisiko ihanan vapaa olo? Luulen että sua pännisi aika lailla.
Ymmärrätkö miten paljon Jumala on meille antanut, kun on antanut meille vapauden tehdä melkein mitä lystäämme? Sen kolikon kääntöpuoli on se, että me kaikki, oikeasti me kaikki käytämme sitä vapautta väärin, eli satutamme muita, ja itseämmekin välillä, jopa niitä viattomia lapsia (juu en pyri lasten satuttamiseen vaan varjelemiseen). Ja tämä pätee selitykseen lasten kärsimyksistä.

Uskis, Jumala voisi myös ohjailla Trollia niin hienovaraisesti mainitsemissasi tapauksissa, ettei hän itse tajuaisi ohjailun olemassaoloa. Niin tapahtui eräässä Orson Scott Cardin kirjasarjassa. Ihmiset elivät planeetalla, jota ympäröivät satelliitit ohjailivat heidän ajatuksiaan. Planeetalla vallitseva tekoäly esti ihmisiä saamasta ja toteuttamasta ideoita, jotka olisivat johtaneet kansanmurhiin. Jos joku esimerkiksi sai loistavan idean taitavista ratsumiehistä, jotka pystyisivät ampumaan satulasta lyhyillä jousilla (mongolivalloittajat), niin satelliitti sai hänet unohtamaan idean seuraavalla sekunnilla, eikä hänelle jäänyt jutusta mitään muistikuvaa. Myös Trolli voisi elää korkeamoraalista ja eettistä elämää jatkuvasti tiedostamatta, ettei hänellä ole vaihtoehtoja.

Heti alkuun minua ihmetyttää tuo lause että jumalanne päättää mikä on hyväksi JOS ihminen itse antaa päättää. No, johan sitä aikaisemminkin kyseltiin että miten tämä toimii pienten lasten kohdalla. Mutta siihen ei saa näemmä vastausta.
Tuo on muuten totta että kirjoitus tuntuu iltasadulta tai pikemminkin poliitikon jargonilta jossa kierrellään ja kaarrellaan sanomatta oikeastaan mitään konkreettista.
Tuo väite, että uskovaiset muodostavat väkivallattomamman yhteiskunnan, ei pidä paikkansa. Ei ole kauan, kun lehdessä oli tilasto josta ilmeni, että mitä uskonnollisempi yhteiskunta, sen enemmän väkivaltarikoksia.
Loppuun voi aina lausua jotain, joka selittää lopulta kaikki uskon epäloogisuudet: tutkimattomia ovat herran tiet...

Tuon tutkimus uskonnon ja väkivallattoman yhteiskunnan välisestä suhteesta pitää varmasti paikkansa. Mutta haluaisin nähdä ne tilastot, ja ne kyseiset maat. Olisiko siinä muutama muslimimaa kärjessä, ja USA (Irakiin liittyen)?

Jos laitetaan USA:laiset Sarah Palin -lajin uskovat ja Raamattu vastakkain, niin eihän ne täsmää. Jeesus sanoo "joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu" ja Paavali "meidän aseemme eivät ole lihalliset (=maalliset)). Ei opetuslapset kalistelleet miekkojen kanssa vaan antoivat itsensä tapettaviksi ja rukoilivat vihollistensa puolesta, siinä on se uskovan malli. Mutta hyvään sekoittuu aina myös vääristymiä, ihmisen omia itsekkäitä pyrkimyksiä. Koska sielunvihollinen häärii uskovienkin ympärillä.

Sitä en tiedä, onko Jumala puhunut Bushille oikeasti siitä, että hyökkääpä nyt Irakiin, vai oliko se hyökkäys vaan USA:n omia valtapyrkimyksiä tai halua toimia maailman poliisina.
Me kun ei tiedetä sitä, että mitä pahaa Saddam olisi saanut ilman sitä hyökkäystä aikaan. Mutta sellaiseksi malliesimerkiksi uskovan ihanteellisesta käyttäytymisestä tuo hyökkäys Irakiin ei käy. Jos sen sijaan olisi n. miljoona amerikkalaista uskovaa rukoillut viikko-ja kuukausitolkulla Irakin ja Saddamin puolesta niin verenvuodatuksilta olisi vältytty, Irakissa olisi alkanut tapahtua toisella tapaa ihmeitä. Mutta aina ei uskovat, itseni mukaanlukien, ehdi ja jaksa pistää käsiä ristiin...

Uskis, Jumala voisi myös ohjailla Trollia niin hienovaraisesti mainitsemissasi tapauksissa, ettei hän itse tajuaisi ohjailun olemassaoloa. Niin tapahtui eräässä Orson Scott Cardin kirjasarjassa. Ihmiset elivät planeetalla, jota ympäröivät satelliitit ohjailivat heidän ajatuksiaan. Planeetalla vallitseva tekoäly esti ihmisiä saamasta ja toteuttamasta ideoita, jotka olisivat johtaneet kansanmurhiin. Jos joku esimerkiksi sai loistavan idean taitavista ratsumiehistä, jotka pystyisivät ampumaan satulasta lyhyillä jousilla (mongolivalloittajat), niin satelliitti sai hänet unohtamaan idean seuraavalla sekunnilla, eikä hänelle jäänyt jutusta mitään muistikuvaa. Myös Trolli voisi elää korkeamoraalista ja eettistä elämää jatkuvasti tiedostamatta, ettei hänellä ole vaihtoehtoja.

Jep, kohta on satelliitit valitettavasti kontrolloimassa ajatuksiamme kun yhdistetään ihmiset koneisiin ja tulee mitälie gyborgeja, joten toiveesi toteutuu, ei mene ehkä kuin 30-50 vuotta. Onhan se hienoa että murhaajien ja raiskaajien teot estetään ennalta, mutta ikävä vaan että se muu 95 % kansasta, jotka eivät raiskaa ja murhaa, joutuvat jatkuvasti koneiden valvomaksi.
Kyllä tulee ihmisille ikävä sitä aikaa kun sai pujahtaa nuorena kenenkään tietämättä ensimmäisille röökeille koulun viereiseen metsään, tai sai hävitä Tallinnan reissuille puolisoa pettämään, puolison tietämättä. "Oi niitä aikoja..."ja kyynel vierähtää poskelle.

Jumala antaa pehmeämmän, vapaamman vaihtoehdon. Jos antaa sydämensä Jeesukselle, niin Jeesus vaikuttaa hienovaraisesti, ihmiseltä lupaa kysyen, vähitellen niitä oikeita ajatuksia ja tekoja ihmisessä.

[QUOTE="vieras";26964124]Tätäkään 25 sivuista tappeluketjua ei olisi, jos ei olisi uskontoja. Se olis kyllä jo liian helppoa elämää..[/QUOTE]

Tappeluketjuja ylipäätään olisi huomattavasti vähemmän jos ihmiset ymmärtäisi että jonkun toisen todellisuus voi olla erilainen kuin minun. Kaikkea ei tarvitse edes yrittää ymmärtää. Tappelu ketjuja olisi myös vähemmän jos ei olisi kiusaamista. Kiusaamista voi olla täysin turha provosointi, sitä voi olla painostaminen, yllyttäminen, halveksunta jne. Kaikkia edellä mainuttuja löytyy tästäkin ketjusta. Jokainen voi itse arvioida mitä ja kuinka paljon puolin ja toisin.

Yhteistyössä