"liian kiltti" lapsi? Mitä voisin tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Glorinha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Glorinha

Aktiivinen jäsen
07.09.2008
7 381
0
36
Meidän 2v 8kk poika on tosi kiltti (Jos nyt lapsista edes voi määritellä kuka on kiltti ja kuka ei) Ei kuitenkaan ole mitenkään arka vaan tosi sosiaalinen ja iloinen. Aina leikkipuistossa tekemässä tuttavuutta uusien lapsien kanssa. Koskaan ei tee toisille lapsille mitään (heitä hiekkaa, lyö tai töni)

Käydään usein lähipuistossa jossa on pari muuta saman ikäistä poikaa, jotka kyllä leikkivät meidän pojan kanssa, mutta nämä kaksi ovat usein tönimässä, lyömässä tai viemässä lippistä päästä. Usein siis tilanne se, että nämä kaksi kiusaavat ja meidän poika itkee.

Se mikä mua tässä mietityttää on se, että poika ei pidä lainkaan puoliaan, vaan alistuu tuohon. Mä olen miettinyt, että pitäisikö mun opettaa hänelle puolustautumaan ja antamaan samalla mitalla takaisin. Toisaalta tuntuu, että siitä syntyisi lisää kinaa. Äh! Mun mielestä vaikea asia. Vaikka poika on vielä pieni, väkisinkin mietityttää se, että tuleeko hänestä tätä rataa koulukiusattu.

Mitä te tekisitte?

en ainakaan opeta antamaan samalla mitalla takaisin. Lähinnä olen neuvonut, että aikuiselle täytyy kertoa ja aikuinen siten puuttuu tilanteeseen. Itse komentaisin näitä muita jotka kiusaavat, jolleivat omat vanhemmat hoida puuttumista.

[QUOTE="vieras";26956538]en ainakaan opeta antamaan samalla mitalla takaisin. Lähinnä olen neuvonut, että aikuiselle täytyy kertoa ja aikuinen siten puuttuu tilanteeseen. Itse komentaisin näitä muita jotka kiusaavat, jolleivat omat vanhemmat hoida puuttumista.[/QUOTE]

Sen takia en halua opettaa "kostoon" koska uskon siihen, että se synnyttäisi vain lisää ongelmia.

meidän esikoinen oli ihan samanlainen kunnes sai pikkuveljen :D oppi pitämään puolensa ja
nyt 2,5v pikkuveli ei kyllä anna kenenkän viedä leluja käsistään eikä annan töniä, toisin
kun siskonsa samassa iässä.
mutta joo tiedän tunteen kuinka ärsyttävää on, kun oma lapsi on todella kiltti ja ite pitää vahtia hiekkalaatikoilla vieressä ettei sitä omaa kiusata kun kiusatun vanhemmat ei yhtään välitä

Sen verran vielä lisään, että siinä on oppinut jo vähän puolustautumaan jos joku yrittää lelua viedä kädestä. :)
Ja tollaisiin pienempiin tilanteisiin en lähde heti puuttumaan, koska kyllä sekin nopsaan opitaan, että äiti ryntää heti paikalle kun vähän inahdetaan. Enemmän mua ärsyttää ja huoletta nuo rajummat tilanteet missä lyödään tai tönitään.

Sen verran vielä lisään, että siinä on oppinut jo vähän puolustautumaan jos joku yrittää lelua viedä kädestä. :)
Ja tollaisiin pienempiin tilanteisiin en lähde heti puuttumaan, koska kyllä sekin nopsaan opitaan, että äiti ryntää heti paikalle kun vähän inahdetaan. Enemmän mua ärsyttää ja huoletta nuo rajummat tilanteet missä lyödään tai tönitään.

joo meidän tyttöä on aikanaan purtu, kuristettu, on viety kengät jalasta yms.. eikä yhenkään lapsen äiti oo tilanteeseen puuttunut.

No tuota, jos lapsella on kotona kaikki hyvin, niin sillä ei ole tarvetta kiusata muita. Siis että ei ole kotona vaikka kukaan viemässä huomiota, vaan saa sitä tarpeeksi kotona, elämä on kivaa jne.

Mulla kaksi tyttöä, ja kumpikin on olleet tuollaisia kilttejä.
ja ovathan he vieläkin.

Mutta en opettaisi kiusaamaan muita, jos on vasta alle 3v.

kylllä ne toisetkin oppivat käyttäytymään kouluikään mennessä ja siihen asti vain opetat poistumaan jos joku kiusaa.
on muuten tyhmää jos sun lapsi oppii tekemään tuota juuri kun alkaa olla isompi ja sitä ei enää katsota hyvällä.

Ei sinun lapsesi käytöstä niissä tilanteessa tarvitsisi korjata, vaan niiden toisten lasten. Joko ojennat toisia lapsia, heidän vanhempiaan, tai valitset toisen leikkiympäristön. Aggressiolla aggressioon vastaaminen ei ole ratkaisumalli jonka haluaisin lapselleni opettaa, ja noin pienellä ei vielä oikein neuvottelu tai ohjaus (siis lasten keskenään) tuota tulosta.

• Tykkää
Reactions: Glorinha
[QUOTE="hmmm";26956636]No tuota, jos lapsella on kotona kaikki hyvin, niin sillä ei ole tarvetta kiusata muita. Siis että ei ole kotona vaikka kukaan viemässä huomiota, vaan saa sitä tarpeeksi kotona, elämä on kivaa jne.

Mulla kaksi tyttöä, ja kumpikin on olleet tuollaisia kilttejä.
ja ovathan he vieläkin.

Mutta en opettaisi kiusaamaan muita, jos on vasta alle 3v.

kylllä ne toisetkin oppivat käyttäytymään kouluikään mennessä ja siihen asti vain opetat poistumaan jos joku kiusaa.
on muuten tyhmää jos sun lapsi oppii tekemään tuota juuri kun alkaa olla isompi ja sitä ei enää katsota hyvällä.[/QUOTE]

Juuri näin. Jos saan toivoa, toivon että pysyy kaikesta huolimatta omana iloisena ja sosiaalisena itsenään. :)

Yhteistyössä