Kokonaisena vartaassa paistettu possu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mummeliisa

Tunnettu jäsen
28.08.2010
34 446
106
63
60
Oulu
www.viipaleita.net
Onko kellään kokemuksia ja/tai vinkkejä?

Pohjanmaalla vietetään ensi viikonlopulla venetsialaisia ja me vähän suunnittelimme jotta jos laittaisimme menyyn vähän syysbakkanaalien tyyliin, erilaisia perunoita, kokonaisena paistettu sika ja sitten pakolliset salaatit ja olut isoista tynnyreistä (valitettavasti emme ole sahdin ystäviä vaikka se tavallaan teemaan paremmin sopisikin)...

Nyt vain mietityttää jotta riittääkö minun ja vävyn tietotaito possun varraspaistoon. Jollain kokemuksia moisesta?

jollain sitä possua kiinni selkärangastaan vartaaseen ettei tipu alas kypsyessään.
muutenhan homma menee niinkun kinkunpaisto.

Onko kellään kokemuksia ja/tai vinkkejä?

Pohjanmaalla vietetään ensi viikonlopulla venetsialaisia ja me vähän suunnittelimme jotta jos laittaisimme menyyn vähän syysbakkanaalien tyyliin, erilaisia perunoita, kokonaisena paistettu sika ja sitten pakolliset salaatit ja olut isoista tynnyreistä (valitettavasti emme ole sahdin ystäviä vaikka se tavallaan teemaan paremmin sopisikin)...

Nyt vain mietityttää jotta riittääkö minun ja vävyn tietotaito possun varraspaistoon. Jollain kokemuksia moisesta?

On teillä ainakin urheiluhenkeä. :D Kai se suolataan vaan, niin kuin kinkkukin?

Muuta kokemusta ei ole, kuin että hyvää se on!

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
[QUOTE="vieras";26955980]Minusta kokonainen porsas vartaassa on niin irvokas näky etten sellaista bakkanaaleihini ottaisi. Tiedän, että vanhat perinteet, mutta...puistatus.
Jo se miten eläintä tulisi käsitellä jotta pysyy vartaassa! Rautalangalla, yöh! Brutaalia![/QUOTE]

Tuota noin.. eikö se "brutaalius" ole enemmän tapetilla siinä vaiheessa kun eläin teurastetaan eikä niinkään enää siinä, miten se saadaan pysymään vartaassa?
:)

Mie olen asunut jo yli 10 vuotta täällä etelässä ja vasta tänä kesänä törmännyt käsitteeseen "venetsialaiset" Kertokaapa nyt tarkemmin, mitä nämä kekkerit tarkoittavat! Please!

[QUOTE="vieras";26955980]Minusta kokonainen porsas vartaassa on niin irvokas näky etten sellaista bakkanaaleihini ottaisi. Tiedän, että vanhat perinteet, mutta...puistatus.
Jo se miten eläintä tulisi käsitellä jotta pysyy vartaassa! Rautalangalla, yöh! Brutaalia![/QUOTE]

Olen kyllä täysin samaa mieltä.

Käsittääkseni sika esipaistetaan jossain suuressa uunissa ja tuodaan vain lämmitettäväksi ja fiilisteltäväksi vartaaseen nuotion ylle. Ehkä joku pieni possunpoikanen kypsyisi jotenkin järkevästi siinä vartaassa mutta oikeaa sikaa en uskaltaisi itse lähteä grillailemaan.

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
No mä marinoisin sen ensin ,jolloin esikypsyttäminen alkaa ja jolloin liha kypsyy nopsammin ja sit teräs kanki johon työnnät possun . kypsytys hiljasella tulella ..vie aika monta tuntia..valelette usein paiston aikana...lihatikkukin kertoo kypsyys asteen.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Mie olen asunut jo yli 10 vuotta täällä etelässä ja vasta tänä kesänä törmännyt käsitteeseen "venetsialaiset" Kertokaapa nyt tarkemmin, mitä nämä kekkerit tarkoittavat! Please!

Pohjanmaalla on 1800-luvulta asti vietetty elokuun viimeisenä viikonloppuna "huvilakauden päättjäisiä" nimellä Venetsialaiset.
Ne ovat tulen, valon ja veden juhlat jolloin mökit ja pihat koristellaan lyhdyin ja joskus nuotioinkin. Kuvioon kuuluu myös ilotulituksia ja erilaisia karnevaaleja - sekä tietenkin niitä mökkikauden viimeisiä juhlia.

Venetsialaiset – Wikipedia

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26956080:
Käsittääkseni sika esipaistetaan jossain suuressa uunissa ja tuodaan vain lämmitettäväksi ja fiilisteltäväksi vartaaseen nuotion ylle. Ehkä joku pieni possunpoikanen kypsyisi jotenkin järkevästi siinä vartaassa mutta oikeaa sikaa en uskaltaisi itse lähteä grillailemaan.

mäkään en jaksa uskoa, että raa'an sian voisi kypsentää vartaassa, tuo esiuunitus ja sitten fiilistelygrillaus kuulostaa todella järkeenkäyvältä

[QUOTE="tintti";26956103]No mä marinoisin sen ensin ,jolloin esikypsyttäminen alkaa ja jolloin liha kypsyy nopsammin ja sit teräs kanki johon työnnät possun . kypsytys hiljasella tulella ..vie aika monta tuntia..valelette usein paiston aikana...lihatikkukin kertoo kypsyys asteen.[/QUOTE]

Juuh. Tuota valelua itsekin ajattelin.
Ja suunnillene tunti kai kiloa kohden paistoaikaa vartaassakin.. ehkä vähän enemmän?

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26956080:

Kokonainen sika olisi muutenkin liian iso eväs yksiin juhliin.
Possua ajattelin 15-20 kiloa tms.

Oij! On kyllä NIIIN hyvää!
Esikoisen kummin harjakaisissa paistettiin kokonainen possu vartaassa.

Hirveän tarkkaan en valmistusta seurannut,mutta oivat ensin suolanneet.
Paiston aikana valelivat usein,ettei päässyt kuivumaan ja pitivät aika pientä tulta.
Jossain vaiheessa taisivat kieputtaa foliota sian ympärille.