Miten olette selvinneet vauvan kanssa etelän lomalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sandra"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sandra"

Vieras
Varattiin siis juuri äkkilähtö Rhodokselle ja meidän poika on 7kk. Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon kun sen ikäisen kanssa matkustaa lämpimään maahan? Pystyyhän lentokoneessa lämmittää maitoa ym? Iski vähän paniikki et mitä kaikkea sinne pitää ottaa mukaan jne... Oisin tosi kiitollinen jos jollain on vinkkejä :)

Hyvin ollaan selvitty, vuosi sitten oltiin 5kk vauva ja juuri 2v täyttäneen kanssa.
Tosta maidon lämmittämisestä en oo ihan varma, koska imetin silloin. Mutta joskus oon kuullu että lentoemännät voivat laittaa lämpöhauteeseen vauvan ruoat.

Joku Rodon on niin siisti kohde, että siellä ei sinänsä hätää ole ja kaupoista löytyy korvikkeita ja vaippoja yms.
Hyvät vaatteet, jotka suojaa auringolta niin pärjää jo pitkälle.
Kannattaa asennoitua siihen, että lähtee lapsen kanssa. Eli kaikki ei aina suju niin kuin suunnittelee. Turhaa kauheasti tehdä suunnitelmia.
Hyvin menee, kun ei turhaa stressaa. Tuon ikäinen on vielä helppo, kun ei liiku.

Tänä kesänä oltiin myös reissussa ja koska kuopus nyt hyvin liikkuvainen reilu 1v, olikin jo lentokoneessa hiukan haastavampaa ;) vaikka mielettömän hyvin kyllä meni siltikin.

... Nii joo, kannattaa ottaa särkylääkkeet yms. täältä mukaan ja viedä ihan käsimatkatavaroissa, niin saa heti antaa jos tarvetta tulee.

Viimeksi muokattu:
Ollaan oltu 4kk kanssa Egyptissä ja 7kk kanssa Turkissa, ei ongelmaa, vauvan kanssa on helppo matkustaa (1-2-vuotiaan kanssa hankalampaa, vauva pysyy suunnilleen paikoillaan ja on tyytyväinen). Lentokentälle ja koneeseen kandee ottaa mukaan kantoliina tai -reppu, pääsee helpommalla sen aikaa kun ei oo rattaita käytössä. Nousujen ja laskujen aikaan on hyvä antaa tutti tai tuttipullo niin ei mee pienellä korvat lukkoon.
Saa lentokoneessa varmaan lämmitettyäkin sitä maitoa mutta en käsitä miksi 7kk ikäinen ei voisi juoda huoneenlämpöisenä. Ehkä mä oon ihan paskamutsi kun en ole meidän 7-viikkoisen maitoja lämmitellyt enää kuukauteen (no en jääkaappikylmänä anna mutta huondenlämpöisenä kyllä ja hyvin maistuu).

Vauvan kanssa matkustelu on maailman helpointa. :)

Ellet imetä, varaa koneeseen vastiketta ja vaippoja sekä purkkiruokaa. Ota sen verran että pärjäätte myös paluumatkalla ja jos vaikka kone jostain syystä myöhästyy. Etelässä myydään myös vastiketta, mutta harvemmin niitä kahden desin tetroja, eli niitä kannattaa ottaa myös paluumatkaa varten. Purkkiruuat on kohdemaassa yleensä sellaisia missä on paljon kaikkia lajeja, yhtä tai kahta ruoka-ainetta sisältäviä on ollut vaikea löytää, apteekeissa saattaa olla. Meillä kumpikin lapsi on juonut huoneenlämpöistä vastiketta niin lämmityksen kanssa ei ole tarvinnut pelata (suosittelen).

Sellaiset rattaat mukaan missä on kunnon kuomu auringolta suojaamassa. Lentökentältä saa rattaisiin pussin, se kannattaa säilyttää paluumatkaa varten.

Suojaavaa vaatetta noin pienelle, uv-suojavaatteet on parhaat eikä aurinkolasitkaan ole haitaksi. Lippa- tai lierilakki luonnollisesti.

Jos vauva nukkuu omassa sängyssään muistakaa varata pinnasänky etukäteen. Usein kannattaa kysyä hotellista suoraan vaikka olisikin matkatoimiston kautta varattu matka. Meiltä ei ole koskaan velotettu sängystä kun ollaan se järjestetty itse hotellista, matkatoimisto yleensä ottaa maksun.

Mä olen huomannut sellaisen asian reissuilla että kun on tollainen konttausikäinen muksu mukana niin siinä on ollut lomarentous vanhemmilla kaukana. Ei voi laittaa altaalla maahan kun on polttavan kuuma maa ja sama rantahiekka. Lapsi ei viihdy kiikkerissä satteenvarjorattaissa kun nukkumassa. Eikä sylissä kun pitäisi päästä tutkailemaan. Sitten jompikumpi vanhemmista kiikuttaa kiukkuisen huutavan lapsen huoneeseen ja siellä istutaan mukavaa aurinkoista päivää viettäen sisällä.

Lentokoneessa lentoemäntiä voi pyytää lämmittämään maidon ja mahdolliset ruoat, eli sen suhteen asiassa ei ole ongelmaa. Ja omat vauvanruaot + juomat siis saa (ja kannattaa) ottaa mukaan lennolle nesterajoituksista riippumatta.

Jos lapsi juo korviketta, ne kannattaa ottaa mukaan Suomesta, koska paikallinen korvike ei välttämättä lapselle kelpaa tai sitä ei edes löydy helposti. Lisäksi kannattaa ottaa matkatavaroihin pariksi päiväksi vaippoja, vaikka niitä yleensä saakin maasta kuin maasta lisää. Monista etelän maista saa myös ostettua ns. sterilointitabletteja (Milton), joiden avulla saa steriloitua pullot, koska paikallisessa vedessä voi olla jotain bakteereja, jotka aiheuttaa mahatautia tms. Itse ainakin pidin noita tosi kätevinä Espanjassa matkustaessani 8kk ikäisen lapsen kanssa, tosin Kreikka on tietyssä mielessä paljon siistimpi maa kuin Espanja, eli noille ei ehkä ole ihan niin suurta tarvetta kuin Espanjassa.

Eli oma hyväksi havaittu lista mukaan on: ruokia ja vaippoja pariksi ekaksi päiväksi + korvikkeet ja puuroaineet koko matkan ajaksi, parit astiat ja tuttipullot, sterilointitabletteja, sellainen ilmatäytteinen hoitoalusta (saa Ikeasta, ja menee tyhjänä pieneen tilaan), yksi litran pullo vettä matkatavaroissa siltä varalta, että hotellille tullaan myöhään, eikä vettä löydy helposti kaupasta siihen aikaan, sopivia vilpoisia vaatteita ja aurinkohattuja jne. (pienille lapsille sopivaa aurinkorasvaa), kevyet matkarattaat, joissa hyvä ja suojaava kuomu sekä joku sideharso/huivi tms. auringolta suojaamaan ja turvakaukalo -mielellään sellaista mallia, jonka saa kiinni niihin matkarattaisiin.

Kaikki vauvat eivät juo maitoa kylmänä ja itekki ku maistaa niin kylmä korvike on ihan eri makuinen ja pahempaa mun mielestä. mutta meitä on moneen junaan ja lämmin "ruoka"han pitää nälän paremmin poissa :)
Onko teillä altaalla ollessa ollut oma varjo vauvalle? Se ei kyllä kauaa paikoillaan pysy ja mietinki et miten ne pärjää siellä jos on yli 30 astetta lämmintä. Egyptissä ollaan meki käyty mut ilman lapsia. Se on mielestäni aivan liian kuuma paikka noin pienelle.

[QUOTE="digeridoo";26941041] turvakaukalo -mielellään sellaista mallia, jonka saa kiinni niihin matkarattaisiin.[/QUOTE]

Tässä kannattaa sitten huomata että kaukaloa ei yleensä voi viedä lentokoneeseen sisään. Jos haluaa lapsen istuvan siinä, pitää varata eli maksaa omasta paikasta. Ruumaan en antaisi viedä, koska niitä tavaroita kohdellaan erittäin kovakouraisesti ja saattavat rikkoa kaukalon. Jostain luin että vastaavat jopa kolariolosuhteita. Ollaan useampia kertoja oltu etelässä eikä kertaakaan ole tarvittu kaukaloa mukaan.

^Eikö nämä vanhemmat ole kuulleet vilteistä tai pyyhkeistä jonka päälle lapsen voi laittaa :D Tai peräti niinkin eksoottisista paikoista kuin uima-allas tai meri.

Samaa mietin :D. Kuten myös sitä, että onko ne kiikkerät sateenvarjorattaat pakko ottaa mukaan reissulle - paikkaan, missä kadutkaan ei ole ihan niin silkinsileät kuin Suomessa. Meillä oli kunnon kolmipyöräiset joggerit, kaverilla yhdistelmävaunujen rattaat, ja hyvin kulkivat. Samalla vaivalla ne lentokoneessa kulkee kuin sattaritkin, ja käyttömukavuus on kymmenen kertaa parempi.

[QUOTE="nuuh";26941100]Sitä minäkin olen ihmetellyt missä viltit, pyyheet? Mutta kun täräytät sen 140x200cm pyyhkeen allasalueelle niin tottahan se lapsii pysyy siinä 140x200cm alueella, eikö?[/QUOTE]

Luonnollisestikaan vanhemmat eivät vahdi lastaan... :headwall: Meillä on kumpikin pysynyt vahtimalla ihan aurinkotuolissakin. Toki se vaatii sen verran viitseliäisyyttä vanhemmilta että tehdään muuta kuin kitataan kaljaa allasbaarissa. Vai annatko vauvan olla kotonakin vahtimatta?

Luonnollisestikaan vanhemmat eivät vahdi lastaan... :headwall: Meillä on kumpikin pysynyt vahtimalla ihan aurinkotuolissakin. Toki se vaatii sen verran viitseliäisyyttä vanhemmilta että tehdään muuta kuin kitataan kaljaa allasbaarissa. Vai annatko vauvan olla kotonakin vahtimatta?

Itse henk.koht en ole matkustanut vauvani kanssa vaan olen vain tarkkaillut eksoottisesti näitä mököttäjiä. Viimeksi viikko sitten Kreetalla.
Tuliko jo kaikki savut korvista?

[QUOTE="nuuh";26941141]Itse henk.koht en ole matkustanut vauvani kanssa vaan olen vain tarkkaillut eksoottisesti näitä mököttäjiä. [/QUOTE]

No sen kyllä huomaa. :D
Mä olen useammankin kerran matkustanut vauvan ja/tai taaperon kanssa eikä mitään ongemia ole ollut. Kuten sanottu niin vauvan kanssa matkustelu on itseasiassa erittäin leppoisaa. Toki se vaatii vanhemmilta tiettyä rentoutta ja nipotuksen, rutiinifriikkiyden ym jättämistä kotiin.

Yhteistyössä