MINKÄ IKÄISENÄ SAA VALITA SYÖKÖ AAMUPALAN VAI EI? pohdintaa koululaisen kanssa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jenni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jenni"

Vieras
Itse sain ysillä valita haluanko aamupalaa vai ei. Siihen asti sitä yritettiin että edes jotain söisi ennen kouluun lähtöä. Kun aamupalan lopetin, en ole sitä sen jälkeen osannut edes kaivata. En ole aamusyöjä, enkä syö aamiaista edelleenkään.
Lapsilleni opetan että aamupala on tärkeä, jopa tärkein ateria päivässä. Tähän asti ovatkin syöneet mukisematta, mutta voihan olla että jossain vaiheessa ottavat äidin linjan asiassa. Isä syö aamupalaa, eikä osaisi ilman edes olla joten saahan nuo mallia siitäkin.

Missä vaiheessa mielestänne saa itse valita syömisensä ja syömisrytminsä?

[QUOTE="vieras";26924637]Miten niin valita? Kyllä meillä syö kaikki aamupalan.[/QUOTE]

Eli ymmärrän mielipiteesi niin, että niin kauan ku kotona asuu, niin aamupala syödään ja sillä sipuli?

Riippuu ihan lapsesta. Minakaan en syo arkiaamuisin aamiaista eivatka syo aikuiset lapsenikaan. En jaksa muistaa, missa iassa lakkasin "pakkosyottamasta", mutta ylaasteella se oli. Ottivat usein jonkun hedelman esim banaanin mukaansa kouluun ja soivat jollain aamupaivan valitunnilla sen.

Mä en itse saa aamupalaa alas. En vaikka mitä tekisin ja muksut on vähän samaa kastia. Yritän muksuille saada aina alas jotain pientä, kuten banaanin, jugurtin tms. mutta minkäs teet kun ei heti aamulla maistu. Ei kai sitä väkisinkään.

Mun mielestä ihan siinä iässä kun ne sanoo, että eivät halua syödä aamupalaa. Hirveetä pakkosyöttää kun toisilla tosiaan ei vain mene ruoka aamulla alas.

Esikoiselle ei maistunut aamupala sen paremmin kuin minullekkaan mutta kilttinä poikana söi joka aamu ennen kouluun lähtöään jogurttia sen parin desin purkillisen. Vieressä istumisen (=vahtimisen ja kiittelyn) lopetin kun siirtyi yläkouluun.

Mielestäni vasta yläkoulussa olija on riittävän kykenevä päättämään jättääkö aamupalan kokonaan nauttimatta.

Kyllä mun 9v ihan itse päättää syökö aamupalan vai ei.
Aina tarjoan totta kai aamupalaa, mutta usein jättää syömättäkin. En ala väkisin ketään syöttämään, semmosta en ymmärrä.

Yläasteikäisenä saa valita. En kykene itse syömään heti herättyäni mitään, vaan syön aamupalan tunti-kaks heräämisen jälkeen. En myöskään pakottaisi lapsiani syömään jos ei maistuisi. Pikku banaani tai omppu remppuun mukaan välitunnilla syötäväksi. Ala-asteikäiselle tarjoisin jotain kevyttä, että jaksaa. Liikkapäivinä voisi koittaa saada tukusampaa alas. Näin mä tekisin. Mulla esikoinen vasta eskarissa, mutta siskon lapset huonoja aamusyöjiä ja hän toimii näin.

Mä olen huomannut tuon yläasteikäisen kanssa, että päätä särkee ja muutenkin kaikki menee persiilleen, jos jättää esim. kouluruuan väliin. Se nyt tunttuu olevan muotia dissata tuota kouluruokailua. Sitten on näitä vaatimuksia, että pitäisi joka päivä saada vitonen taskurahaa, että pääsisi Subiin... Olen ottanut sen linjan, että jos mennään ulos syömään, mennään perheen kanssa porukalla, ja muulloin ruokahuolto pelaa kotona ja koulussa. En laita edes klo 8-16 päivinä pojalle taskurahaa, jolla ostaisi syötävää, koska tiedn mitä sillä ostetaan: limpparia, berliininmunkkeja, karkkia... Eli näinä pitkinä päivinä teen sille ruisleipää, jonka väliin paistan munan ja laitan kinkkua. "Himo noloo" kuulemma, mutta eipä ole koskaan tullu kotiiin takaisin sen leivän kanssa.

Aamiaisesta meillä myös tapeltiin, ja annoin joskus jättää sen syömättä ihan vain siksi, että poika itsekin huomaa, miten huono olo tulee etenkin päivinä, jolloin koulussa on ruoka vasta puolilta päivin. Migreenitaipumusta kun pojalla on, niin kaksi kertaa se kokeili jättää aamupalan väliin, ja kun molemmilla kerroilla oli migreeni iltapäivästä, se tajusi itsekin.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="jenni";26924649]Eli ymmärrän mielipiteesi niin, että niin kauan ku kotona asuu, niin aamupala syödään ja sillä sipuli?[/QUOTE]

Tarkoitin, että myös aikuiset syövät!

Mullakin on tuo, etten heti herättyä tykkää syödä. Jos aamulla on aikaa, syön mieluusti n. tunnin kuluttua heräämisestä. Ja harjaan aina hampaat ennen syömistä, minkä jälkeen on tietysti puoli tuntia suositeltavaa odottaa. Jos kokonaan jätän syömättä, huomaan, että jossain vaiheessa alkaa yks kaks heikottaa ja tehdä nopeasti mieli jotain suuhunpantavaa. Koulussa se on pois oppimiselta. Eli herätys vaan tarpeeksi aikaisin ja aamupala juuri ennen kouluun lähtöä. Vaikka sitten miten pieni ja sellaista mikä yhtään maistuu.

Mun mielestäni ei ole mitään ikää, jolloin ei tarvitsisi syödä aamupalaa.
Esim. jos yläasteikäinen on kovin laiha, ihan takuuvarmasti pitäisi syödä aamupala.
Eli on ihan tapauskohtaista.

Patistan oman 9-luokkalaiseni juomaan edes juotavan jogurtin aamiaiseksi, että
jotenkin jaksaa lounaaseen asti.

[QUOTE="vieras";26924824]Tarkoitin, että myös aikuiset syövät!

Mullakin on tuo, etten heti herättyä tykkää syödä. Jos aamulla on aikaa, syön mieluusti n. tunnin kuluttua heräämisestä. Ja harjaan aina hampaat ennen syömistä, minkä jälkeen on tietysti puoli tuntia suositeltavaa odottaa. Jos kokonaan jätän syömättä, huomaan, että jossain vaiheessa alkaa yks kaks heikottaa ja tehdä nopeasti mieli jotain suuhunpantavaa. Koulussa se on pois oppimiselta. Eli herätys vaan tarpeeksi aikaisin ja aamupala juuri ennen kouluun lähtöä. Vaikka sitten miten pieni ja sellaista mikä yhtään maistuu.[/QUOTE]

Mä taas en ala nousemaan ylös ennen kukonlaulua vain sen vuoksi, että paria tuntia myöhemmin söisin aamiaisen. Yleensä syön jotain vasta tunti pari sen jälkeen, kun olen aloittanut työt. Sen vuoksi teinitkin ottivat aikoinaan banaanin tms kouluun mukaan ja söivät sen jollain välitunnilla. Minusta ihan hölmöä nousta ylös klo 5 aamulla ja palloilla pari tuntia kotona vain yhden aamiaisen takia.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
No meillä kyllä saa jo ihan pienet lapset päättää syövätkö aamupalaa vai ei... Aina sitä on tarjolla, mutta jos ei se mene alas niin en istu väkisin vahtimassa että syövät. Ei tietysti isommista(kouluikäisistä) ole kokemusta, mutta en oikein näe että miten tilanne kuitenkaan muuttuisi iän myötä? Jos ei pysty syömään aamulla niin sitten ei pysty.

Minä en pakkosyötä lapsiani aamullakaan, olkoon vaikka kuin päivän tärkein ateria. Jotain pientä yritän saada syömään. Ekaluokkalaiseni söi esim. eilen aamulla vain jogurtin, tänä aamuna otti jogurtin, mutta sitten kun minä ja pikkusiskonsa syötiin leipää, niin pyysi itsekin leipää, ja söi myös palan leipää. Itse muistan ala-asteelta ajan, kun lähdin kouluun kaakaolasillisen voimalla, ja kyllähän tuota selvisi.

Mä olen huomannut tuon yläasteikäisen kanssa, että päätä särkee ja muutenkin kaikki menee persiilleen, jos jättää esim. kouluruuan väliin. Se nyt tunttuu olevan muotia dissata tuota kouluruokailua. Sitten on näitä vaatimuksia, että pitäisi joka päivä saada vitonen taskurahaa, että pääsisi Subiin... Olen ottanut sen linjan, että jos mennään ulos syömään, mennään perheen kanssa porukalla, ja muulloin ruokahuolto pelaa kotona ja koulussa. En laita edes klo 8-16 päivinä pojalle taskurahaa, jolla ostaisi syötävää, koska tiedn mitä sillä ostetaan: limpparia, berliininmunkkeja, karkkia... Eli näinä pitkinä päivinä teen sille ruisleipää, jonka väliin paistan munan ja laitan kinkkua. "Himo noloo" kuulemma, mutta eipä ole koskaan tullu kotiiin takaisin sen leivän kanssa.

Aamiaisesta meillä myös tapeltiin, ja annoin joskus jättää sen syömättä ihan vain siksi, että poika itsekin huomaa, miten huono olo tulee etenkin päivinä, jolloin koulussa on ruoka vasta puolilta päivin. Migreenitaipumusta kun pojalla on, niin kaksi kertaa se kokeili jättää aamupalan väliin, ja kun molemmilla kerroilla oli migreeni iltapäivästä, se tajusi itsekin.

Eli siis teini ei saa käydä ikinä kavereidensa kanssa missään syömässä?

En mä pakota 3-vuotiastakaan syömään ellei aamulla maistu.
Mä oon itse ollut aina aamuisin huonovointinen, usein oksennankin (siis jo lapsena olin samanlainen), ja ihan hirveetä jos ois ollut pakko syödä.

Todellakin koululainen saa itse päättää syökö vaiko ei.

Ihan minkä ikäinen tahansa, siis vauvasta alkaen, jos vain ei mitään terveydellistä estettä ole. Aikuinen voi toki päättää milloin ruokaa tarjotaan, mitä ruokaa tarjotaan ja voi esimerkiksi edellyttää yhteisessä aamiaispöydässä istumista (jolloin aamiainen ei jää pois vaikka siksi ettei viitsi nousta ajoissa) niin kauan kuin lapsi on alaikäinen tai asuu vanhemman ylläpitämässä kodissa, mutta minusta minkään ikäistä tervettä ihmistä ei lähtökohtaisesti pakoteta syömään.

[QUOTE="vieras";26924824]Tarkoitin, että myös aikuiset syövät!

Mullakin on tuo, etten heti herättyä tykkää syödä. Jos aamulla on aikaa, syön mieluusti n. tunnin kuluttua heräämisestä. Ja harjaan aina hampaat ennen syömistä, minkä jälkeen on tietysti puoli tuntia suositeltavaa odottaa. Jos kokonaan jätän syömättä, huomaan, että jossain vaiheessa alkaa yks kaks heikottaa ja tehdä nopeasti mieli jotain suuhunpantavaa. Koulussa se on pois oppimiselta. Eli herätys vaan tarpeeksi aikaisin ja aamupala juuri ennen kouluun lähtöä. Vaikka sitten miten pieni ja sellaista mikä yhtään maistuu.[/QUOTE]

Ihan ot, mut miksi hampaanpesun jälkeen pitää odottaa puoli tuntia ennen syöntiä? Syönnin jälkeen pitää odottaa puoli tuntia ennen hampaanpesua koska happohyökkäyksen ansiosta kiille on pehmeää ja harjaus kuluttaisi sitä, mutta toisin päin en ole koskaan kuullut.

Ei niin kauan kuin kotona asuu. Mutta kellonajasta ja määrästä toki voidaan keskustella. En ole koskaan pakottanut lastani syömään jotain tiettyä annosta ruokaa - eihän siihen pysty.

En itsekään kuulu runsaisiin aamupalansyöjiin. Mutta syön jugurtin heti kun pääsen töihin / aamukahvin sijaan. Mutta on se kuitenkin aamupala. Ei ole mitään järkeä olla syömättä mitään puoleen päivään asti.

Sitten kun asuu muualla kuin mun kanssani.
Meillä koululaisille nimittäin se aamupala maistuu kyllä. Joskus teinityttö on koittanut luistaa, ihan vaan siksi kun on jotenkin muodikasta olla syömättä.

Mua jäi tässä vaivaamaan pari asiaa.. Poika ei siis saa mennä ikinä syömään kavereiden kanssa? Ja minkä ihmeen takia teet tuonikäiselle pojalle eväät valmiiksi? Vähän itsenäisyyttä vois opettaa niille lapsille että ne pärjää elämässä sittenkin kun pääsee pois äidin helmoista.

Yhteistyössä