Basibactia vai mitä kuivalle JA finniselle naamalle??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja arpinaama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

arpinaama

Vieras
Siis APUA!

Naama kukkii ihan täysiä tällä hetkellä enkä tiedä mitä pitäisi tehdä :(
Minulla on sekä reseptivapaata aknevoidetta (basiron) ja nyt reseptikamana Rosazolia, ja olen noita yrittänyt käyttää. Aknevoide on kuivattanut kipeät näpyt pois, mutta samalla kuorinut ihoa pois, ja jättänyt tilalle ikäviä punaisia kipeitä laikkuja. Reseptikamasta en oikein tiedä onko se auttanut oikein yhtään, ehkä vähän lievittänyt tulehduksia.

Mutta nyt ongelmana on että iho tietysti on kuivunut ihan hirveästi!! Se vain hilseilee ja hilseilee, etenkin turpavärkin ympäriltä. Olen nyt joka ilta pistänyt paksun kerroksen labelloa nassuun, että saisin yleensäkään nukuttua ilman kiristävää oloa. Mutta en sitten tiedä jos labello taas on bakteerien herkkua?

Basibact on tuttu lapsuudesta, ja sehän taitaa olla aika rasvaista, mutta kosteuttaako se yhtään kuivaa ihoa? Entä ilahtuuko finnit ym vain siitä vaikka siinä pitäisikin olla bakteereita tappavaa ainetta?

Entä tuo sinkkivoide? Se on kuulemma tehokas aine kans, mutta taitaa kuivattaa hirveästi?

Kokeile jotain kosteuttavaa perusvoidetta esim. Humektania. Se ei ole rasvainen eli ei rasvoita ihoa, mutta kosteuttaa kuitenkin. Itse laitan illalla lääkärin määräämää Clindoxyliä ja aamuisin sitten Humektania ja tämä yhdistelmä toiminut minulla. Sinkkivoide ainakin on tosi kuivattavaa ja Bacibactista sanotaan näin: "Paikallishoitona ihon pieniin naarmuihin ja haavoihin sekä märkiviin ihotulehduksiin. Valmiste on
tarkoitettu lyhytaikaiseen hoitoon pienehköillä ihoalueilla." eli en käyttäisi aknen hoitoon.

"3. MITEN BACIBACTIA KÄYTETÄÄN

Levitä Bacibact-voidetta ohut kerros hoidettavalle ihoalueelle kerran tai kahdesti vuorokaudessa. Voide on tarkoitettu karstaisten ja rupisten ihottumien hoitoon.
"

Hmmm, kyllähän tuo kuulostaa jotenkuten tältä mitä minulla on. Kun finnien/aknen kohille on nyt tullu rikkinäistä ihoa johon koko ajan tulee rumia rupia ja hilseilevää iho.

Voithan sä kokeilla laittaa bacibactia... Eihän se nyt oo mitenkään tujua tavaraa.. mä rasvasin mäkäräisen puremat bacibactilla kun ne ärtyi ja hyvin auttoi vaikka se ei oo tarkoitettu edes hyönteisten puremiin..

Bacibactiia voi töpöttää varovasti yksittäisten tulehtuneiden näppyjen päälle muttei sitä todellakaan ole tarkoitettu koko naamalle läträttäväksi eikä sitä saisi muutenkaan käyttää paria päivää pidempään koska bakteerit tulevat sille nopeasti vastustuskykyiseksi ja sitä paitsi se voi allergisoida. Jo mainittu Humektan on nimenomaan tarkoitettu akneihon kosteutukseen, tai sitten muu vastaava apteekin kevyt perusvoide jossa ei ole mitään ylimääräisiä ärsyttäviä ainesosia.

Ei nyt ainakaan Basibactia. Apteekin perusvoiteita. Mulla rupes ykskaks kukkii naama maitotuotteista. Hävis tosi hyvin, kun vähensin niiden käyttöä ja vaihdoin vähälaktoosiseen ja laktoosittomaan.

[QUOTE="Mur";26923264]Sinkkivoide ainakin on tosi kuivattavaa ja Bacibactista sanotaan näin: "Paikallishoitona ihon pieniin naarmuihin ja haavoihin sekä märkiviin ihotulehduksiin. Valmiste on
tarkoitettu lyhytaikaiseen hoitoon pienehköillä ihoalueilla." eli en käyttäisi aknen hoitoon.[/QUOTE]

Juu, minä vielä elän siinä toivossa että tämä ois lyhytaikainen juttu. Ihottuma/akne/ruusufinni/POD/MIKÄ LIE(!!!) rasittava ongelma puhkesi tuossa pari viikkoa sitten, ja olen tässä vähän yrittänyt kotikonsteja, ja pari päivää sitten kävin lääkärissä hakemassa tuota reseptikamaa. Mutta netistä olen lukenut ettei kovinkaan hyvin toimi mikään voide, enemmänkin pitäis vain odottaa ja toivoa parasta.

Minulla on ollut muuten suht hyvä ja helppo iho, mutta nyt pienen kortisonikuurin jälkeen alkoivat bakteerit juhlimaan toden teolla. Toivon että vastustuskyky jossain vaiheessa nitistäis tämän pois, mutta nyt vielä haluaisin vain vähentää tätä suohirviö-lookkia tavalla millä hyvänsä :D

Ja Labello nyt on ihan pöhkö valinta naamarasvaksi ylipäätään saati sitten akneiholle. Sehän tukkii taatusti kaikki ihohuokoset ja sisältää ties mitä hajusteitaja muuta ylimääräistä josta naama vain ärtyy.

Eivät nuo basiron ja Rosazolkaan parissa päivässä auta vaan niitä pitää käyttää viikkoja ja nimenomaan samalla pitäisi huolehtia ihon hyvästä puhdistuksesta ja päivittäisestä kosteutuksesta. Eikö lääkäri tai apteekkari muka näistä mitään puhunut kun hait lääkkeet?

Basibactista en tiedä mutta pääasia on että voide on kevyttä ja eikä tuki huokosia. Mä olen taistellut samojen ongelmien kanssa vuosia ja nyt kun jätin pihdistusaineiden käytön vain pariin kertaan/vko niin iho on parantunut huomattavasti. Puhdistan kasvot aamuin illoin puhdistusliinoilla ja laitan kevyttä kosteuttavaa voidetta, illalla finnin päälle täsmälääkettä ja kerran viikossa kevyt kuorinta. Näin olen saanut "omaa tervettä ihopintaa" eikä tarvitse keinotekoisesti ylläpitää sitä voiteilla.

[QUOTE="Kifa";26923349]Eivät nuo basiron ja Rosazolkaan parissa päivässä auta vaan niitä pitää käyttää viikkoja ja nimenomaan samalla pitäisi huolehtia ihon hyvästä puhdistuksesta ja päivittäisestä kosteutuksesta. Eikö lääkäri tai apteekkari muka näistä mitään puhunut kun hait lääkkeet?[/QUOTE]

Basiron on kyllä ennen toiminut juurikin päivässä parissa, mutta nyt ei tehnyt muuta kuin kuori ihon pois.

Ja juu, tiedän ettei labello varmasti ole hyvä vaihtoehto, se nyt vain oli ensiapu ihan hirveästi kiristävälle iholle suun ympärillä kun ei yöllä saanut unta.

Pitänee käydä ostamassa tuota humektania, sa ehkä samalla sinkkitabuja? Sinkkipuutoshan huonontaa ihoa ja hiuksia ym. Ja itselläni on kyllä hiuksetkin suht huonossa jamassa, ehkä sinkki onkin kaiken takana.

Nyt on kyllä pakko kokeilla kaikki poppakonstit että naamasta tulisi edes siedettävä taas.

Ihan perusvoidetta!
Ei oo ihme etyä naama kukkii jos tosiaan kaikkia noita olet laittanut.

Geelimäinen sekaihon puhdistusaine, alkoholiton kasvovesi ja perusvoide (ei mikään ihan rasvaisin).

Ekana alkaa tulla vielä enemmän näppylää kun iho pukkaa kaiken siellä olevan p*skan pihalle mutta sit pitäis rauhoittua. Jos ei tilanne oo parin kk päästä parempi niin ihotautilääkärille ja a-vitamiinia joko voiteena tai sisäisesti.

Käy hyvänen aika ihotautilääkärillä. Eihän esim. ruusufinniin voi työntää mitä vaan. Ja siihen ei tehoa kuin tietyt rasvat ja antibioottikuurikin siihen määrätään.

[QUOTE="Sirkkeli";26923568]Käy hyvänen aika ihotautilääkärillä.[/QUOTE]

Tietysti menen jossain vaiheessa jos ei ala paranemaan. Niin työterveyslääkärikin sanoi, että tietysti sinne voi ja kannattaa mennä jos ei tuo reseptivoide tehoa.
Mutta edelleenkin haluan uskoa että tämä lähtisi pois ihan kotikonstein. Pari viikkoa tosiaan vain on kestänyt, ja uskon että syynä on kortisonivoiteen käyttö psorin hoitoon. Eli se on vähentänyt vastustuskykyä ja siitä syystä nämä näpyt nyt on tullut ja tulehtunut niin pahasti.

Sit kun vastustuskyky palautuu (minulla siis normaalisti todella hyvä vastustuskyky), niin toivon sen karkottavan nämä bakteerit. En sitten tiedä miten kauan kestää ennen kuin kortisonin aiheuttama lamaannus katoaa.

Kävin nyt apteekissa hakemassa humektania ja sinkkitabuja. Lets see mitä nyt tapahtuu. Ainakin imeytyi ihan ennätysnopeasti noihin kuiviin kohtiin.

Sinkkiä tarvitaan iho-ongelmissa, kuten aknessa, ruusufinnin hoidossa ja psoriaasissa. Se on osallinen kollageenin muodostuksessa ja A-vitamiinin toiminnan tukena.

Hahaa, eli täydellinen täsmälääke minulle jolla on noita kaikkia kolmea :D
Hyvä kun sinkin vuorokausiannos on 15mg, niin silti Sinkki.com – sinkin terveysvaikutukset noilta sivuilta saa selville että kuuriluontoisesti kannattaa ahmia jopa yli 100mg päivässä jos aknen haluaa kuriin.

50mg voi syödä ihan ilman mitään vaaraa yliannostuksesta, joten siihen ka nyt sitten tähtään vähän aikaa. Jospa hiukset ja kynnetkin tykkäis :)

Tämä humektan kyllä rauhoittaa ihoa ihan mielettömän nopeasti, kiitos sen vinkkaamisesta!!

Olen siis sellainen "luonnonlapsi" etten oikeastaan koskaan käytä voiteita tai meikkiäkään ripsiväriä lukuunottamatta, niin on vähän hukassa tämä milloin kannattaa käyttää rasvaista ja milloin vähärasvaista rasvaa yms.

Menepä ihotautilääkärille.

Sulla voi olla joku ihan muu syy tommoiseen ihoon kuin pelkkä kuiva iho ja finnit. Tai sitten se on alkanut siitä mutta kun olet hoitanut hommaa ihan väärillä aineilla niin tilanne on päässyt noin pahaksi.

Voit kokeilla ottaa sinkkitabletteja, kyllä, mutta niistä saa pahoinvointia, kun ottaa kuuriluonteisesti sitä paljon. Aluksi ei niinkään, mutta parin päivän jälkeen, vaikka annosta vähentäisi, pahoinvointi iskee heti kun on nielaissutkin pillerin.

Sinkkivoide taas toimii hyvin ainakin puristettujen finnien päällä ja parantaa ihoa nopeasti. A-vitamiinivoide on itse finneihin kuitenkin tehokkaampi. Olen kokeillut näitä todella paljon itse. A-vitamiinivoide tepsi minulla ruusufinnityyppiseen ihottumaan hyvin, kun sitä jaksoi laittaa sitkeästi.

Mutta jos akne on sitkeä ongelma, parhaiten siihen auttaa ihan A-retinolikuuri.

Menepä ihotautilääkärille.

Sulla voi olla joku ihan muu syy tommoiseen ihoon kuin pelkkä kuiva iho ja finnit. Tai sitten se on alkanut siitä mutta kun olet hoitanut hommaa ihan väärillä aineilla niin tilanne on päässyt noin pahaksi.

Kuten sanottu, niin iho on nyt kuivunut ihan korpuksi noiden finnivoiteiden takia. Sitä se on aina tehnyt kun olen tuota basironia käyttänyt, mutta ennen on päivän parin basiron-kuuri auttanut ja poistanut näpyt, nyt kun on joitain viikkoja mennyt niin iho on ihan järkyttävän kireä.

Tosin toistan että tuo humektan kyllä pehmitti sitä jo nyt yhden käyttökerran jälkeen mukavasti.

En usko että on silleen mitään muuta syytä kuin se h*lvetin kortisonivoide, sillä ennen sitä iho oli ihan OK. Ei mitenkään epäluonnollisen sileä ja heleä, vaan normaali pisamainen pärstä jossa nyt välillä yks tai kaks finniä jos hirveästi suklaata tuli syötyä :D
Hemmetti että pitikin mennä sitä kortisonivoidetta kokeilemaan, huoooh!!

[QUOTE="vieras";26924042] A-vitamiinivoide on itse finneihin kuitenkin tehokkaampi. Olen kokeillut näitä todella paljon itse. A-vitamiinivoide tepsi minulla ruusufinnityyppiseen ihottumaan hyvin, kun sitä jaksoi laittaa sitkeästi.

Mutta jos akne on sitkeä ongelma, parhaiten siihen auttaa ihan A-retinolikuuri.[/QUOTE]

Hei, kiitti tiedosta. Yritän pistää muistiin jos tämä ei tästä sinkillä ja perusvoiteella suostu hellittämään. Onko tuo a-vitamiinivoide kuivattavaa?

Hei, kiitti tiedosta. Yritän pistää muistiin jos tämä ei tästä sinkillä ja perusvoiteella suostu hellittämään. Onko tuo a-vitamiinivoide kuivattavaa?

Voide ei kuivata ollenkaan. A-retinolikuuri sen sijaan kuivattaa paljon ihoa, aiheuttaa sikiövaurioita ja iho palaa tosi herkästi. Mutta finneihin se auttaa aremmin kuin mikään.

A-vitamiinivoide on apteekissa ihan sen nimisenä, A-vitamiinivoide.

Sinkkivoiteissa ja pastoissa on se vika, että saattaa hiukan tukkia ihohuokosia ja tuntuu kuivattavan ihoa. Toisaalta jonkun punaisen näppylän kohdalla se voi olla ihan hyväkin. Haavat sillä paranee nopeasti ja punoitukset.

Kuten sanottu, niin iho on nyt kuivunut ihan korpuksi noiden finnivoiteiden takia. Sitä se on aina tehnyt kun olen tuota basironia käyttänyt, mutta ennen on päivän parin basiron-kuuri auttanut ja poistanut näpyt, nyt kun on joitain viikkoja mennyt niin iho on ihan järkyttävän kireä.

Tosin toistan että tuo humektan kyllä pehmitti sitä jo nyt yhden käyttökerran jälkeen mukavasti.

En usko että on silleen mitään muuta syytä kuin se h*lvetin kortisonivoide, sillä ennen sitä iho oli ihan OK. Ei mitenkään epäluonnollisen sileä ja heleä, vaan normaali pisamainen pärstä jossa nyt välillä yks tai kaks finniä jos hirveästi suklaata tuli syötyä :D
Hemmetti että pitikin mennä sitä kortisonivoidetta kokeilemaan, huoooh!!

Kortisoni voi saada ruusufinnin puhkeamaan. Minulla oli vuosikaudet näppylää ja ihottumaa nenänpielessä. Tuli aina pieniä valkopäisiä finnejä, jotka eivät alkaneet parantua, ellei niitä ottanut pois. Iho hilseili siitä koko ajan jakutisi ja punoitti. Sieneksikin arvelin yhdessä vaiheessa. Olin käyttänyt siihen hydrokortisonia, saadakseni sen rauhoittumaan ja se toimi muutaman vuoden, mutta rupesi lopulta pahentamaan koko ongelmaa. Käytin siihen sienirasvoja, tulos oli kamala, mutta mistäs sen tietää, jos joku sieni kuitenkin oli...
Lopulta etsin netistä mikä se voisi olla ja mielestäni se vastasi lähinnä suunympärysihottumaa, joka on ruusufinnin sukuinen. Ruusufinniin kuulemma annetaan myös lääkkeeksi a-retinolia. Sellaistahan minulle ei määrätä, kun en ole akneongelmainen, joten ostin a-vitamiinivoidetta apteekista. Laitoin sitä sitkeästi joka ilta ja aamu. Nyt ei ole enää 2 vuoteen tullut mitään siihen. Laitan sitä rasvaa aina välillä, ettei se tulisikaan enää uudestaan. Sinkkivoidettä käytin siinä myös, mutta se ei pelkästään auttanut, vaikka se kuivatti aina haavaumat pois. A vitamiinivoide lopultra auttoi myös siihen hilseilyyn ja lakkasi tulemasta niitä mätäpäitä.

Yhteistyössä