V
"vieras"
Vieras
Onko lapset isoja? Mietin vaan et vielä kerkeisitte antaa adoptioon ja turvata heidän tulevaisuuden..
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Siis oletteko ihan noin muuten vain muuttaneet eri osoitteisiin "asumuseroon" vai oletteko hakeneet eroa? Sulla pitää nimittäin olla todistus siitä, että te olette tosiaan hakeneet eroa ettekä vain päättäneet muuttaa vähäksi aikaa eri osoitteisiin. Jos tällaista virallista paperia ei ole, niin lain mukaan tosiaan miehesi on suhun ja lapsiinne nähden elatusvelvollinen.Kyllä ero on ihan oikea, eikä mikään lume-ero kuten jotkut epäilevät. Otettiin siis aikalisä ja asumusero ja molemmat asuu omissa asunnoissaan erossa... mietitään mitä tehdään, erotaanko virallisesti vai palataanko vielä yhteen yrittämään (joka on aika epätodennäköistä). Tämän takia mieheni ei ole ex, vaan vielä nykyinen mies, en halua siksi puhua exästä... :/
Ja sossun mukaan miehen pitää osallistua minun ja lasten elättämiseen (jos nyt sitä sanaa haluaa käyttää...) eli minun pitäisi saada mieheltä rahaa ruokaan, vuokraan ja muuhun, pääosin kai lapsille mutta ymmärsin kuitenkin, että myös minun menoihini... ja sitä en tiedä epäilevätkö lume-eroa vai eivät, mutta kuulosti, että uskovat meidän eronneen mutta silti minun pitäisi viedä miehen palkkalaskelmaa ym. sinne ja miehen pitäisi elättää meitä omista tuloistaan... outoa mielestäni. Jotain sellaista ne sanoi, että kun ollaan naimisissa niin miehen kuuluu auttaa meitä rahallisesti, vaikka eri osoitteessa asuukin. Outoa?!
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26913299:Siis oletteko ihan noin muuten vain muuttaneet eri osoitteisiin "asumuseroon" vai oletteko hakeneet eroa? Sulla pitää nimittäin olla todistus siitä, että te olette tosiaan hakeneet eroa ettekä vain päättäneet muuttaa vähäksi aikaa eri osoitteisiin. Jos tällaista virallista paperia ei ole, niin lain mukaan tosiaan miehesi on suhun ja lapsiinne nähden elatusvelvollinen.
Olemme muuttaneet asumuseroon eli erilleen eikä eroa ole vielä haettu, koska olemme asumuserossa. Ja pohdimme laitammeko oikean hakemuksen vetämään. Käsittääkseni tuo on siis asumusero, joka voi helpottaa virallista eroa kun asumuseron jatkuttua 2 vuotta tulee suoraan ero voimaan ilman mitään harkinta-aikaa.
Alkuperäinen kirjoittaja Äksymaija;26913592:Eron saatte aikaan n. vuodessa paperilla. Ei siinä mitään 2vuoden asumuseroja tarvitse.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26913587:Sossu käsittääkseni edellyttää sen, että olette hakeneet eroa. Muussa tapauksessa olette eri osoitteista huolimatta juridisesti naimisissa ja silloin tosiaan elatusta koskee tuo edellä mainittu avioliittolaki. Vasta sitten, kun olette laittaneet eropaperit vetämään ja sulla on niistä papereista kopio sossuun, laskevat teidät eri kotitalouksiksi.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26913644:Sossu on teidän tapauksessanne vain noudattanut toimeentulotukilakia:
"Jokaisella on oikeus saada toimeentulotukea, jos hän on tuen tarpeessa eikä voi saada toimeentuloa ansiotyöllään, yrittäjätoiminnallaan, toimeentuloa turvaavien muiden etuuksien avulla, muista tuloistaan tai varoistaan, häneen nähden elatusvelvollisen henkilön huolenpidolla tai muulla tavalla.
Jokaisella on velvollisuus kykynsä mukaan pitää huolta itsestään ja omasta elatuksestaan sekä, siinä laajuudessa kuin avioliittolaissa (234/1929), lapsen elatuksesta annetussa laissa (704/1975) ja muussa laissa säädetään, puolisonsa sekä alaikäisten lastensa ja ottolastensa elatuksesta."
Eihän siinä oo mitään järkeä, että miehen pitää elättää minua (lapset vielä ymmärrän...) kun ei kerta olla enää yhdessäkään! Sehän on sama kuin mä antaisin rahaa mun exälle, jonka kanssa on erottu jo vuosikausia sitten.
Vaikuttaako se asiaan?
No sitten laitatte eron vireille ja toimitat sossuun todistuksen siitä, että näin on tehty. Avioliitto on ikävä kyllä juridisesti sitova juttu ja sillä on omat lakisääteiset velvoitteensa. Jos avioliittonne on päättynyt, niin silloin toimitat vaan sossuun tositteen siitä, että avioero on laitettu vireille. Avioliitto kun ei juridisesti pääty siihen, että asutaan eri osoitteissa, vaan se päättyy siihen, että haetaan avioeroa. Eikä ihan vielä siihenkään, mutta toimeentulotukea varten riittää, että eroa on haettu.Eihän siinä oo mitään järkeä, että miehen pitää elättää minua (lapset vielä ymmärrän...) kun ei kerta olla enää yhdessäkään! Sehän on sama kuin mä antaisin rahaa mun exälle, jonka kanssa on erottu jo vuosikausia sitten.
Eihän siinä oo mitään järkeä, että miehen pitää elättää minua (lapset vielä ymmärrän...) kun ei kerta olla enää yhdessäkään! Sehän on sama kuin mä antaisin rahaa mun exälle, jonka kanssa on erottu jo vuosikausia sitten.
Siinä se pikkuinen ero: miehesi kanssa olet lain mukaan vielä yhdessä, exästä olet eronnutEropas siitä miehestäs, niin ei mikään laki vaati häntä enään elättämään sinua.
Minä en kanssa tajua, että mikä tässä on nyt niin vaikea käsittää?? Vai etkö sä ap ole ihan ymmärtänyt, mihin olet avioliiton myötä sitoutunut? Esim. elatusvelvollisuus....
Teidän pitää olla virallisesti eronneet. Keskinäinen eropäätöksenne ei vielä ole lain mukaan mikään avioero.Ymmärrän kyllä avioliiton ja sitoumukset mutta en sitä, että jos me on erottu niin miksi sitten vielä pitää miehen elättää. No, toisaalta ymmärrän nyt senkin, että meidän sossuun ei taida pelkkä asumusero riittää... ehkäpä täytyy jättää ihan oikeasti paperit vetämään, saahan ne vaikka takaisin sit kun/jos palataan yhteen.
Ymmärrän kyllä avioliiton ja sitoumukset mutta en sitä, että jos me on erottu niin miksi sitten vielä pitää miehen elättää. No, toisaalta ymmärrän nyt senkin, että meidän sossuun ei taida pelkkä asumusero riittää... ehkäpä täytyy jättää ihan oikeasti paperit vetämään, saahan ne vaikka takaisin sit kun/jos palataan yhteen.