Millaisia muistoja sinulla on omilta päiväkotiajoilta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mikä on muuttunut omilta ajoiltasi kun olit päiväkodissa, onko jokin mennyt parempaan tai huonompaan suuntaan? Mistä tykkäsit siellä eniten? Olisitko ollut mieluummin kotona? Tästä voisi syntyä mielenkiintoista keskustelua :)

Olin perhepäivähoitajalla jossa oli aina tosi kivaa, vieläkin muistan herkulliset ruoat ja hauskat leikit joita keksimme päivän mittaan. Sitten piti vaihtaa perhepäivähoitajaa ja se oli minusta kamalaa, jouduin eroon veljestäni ja minusta tuli hyvin hiljainen. En oikein pitänyt tuosta perhepäivähoitajasta, jotenkin siellä tunnelma oli kylmempi enkä suostunut puhumaan koko paikassa juuri ollenkaan.

Päiväkodissakin olimme mutta en muista oikein milloin, sieltäkin on monenlaisia muistoja sekä kivoja että vähemmän kivoja. Eräs täti oli ylitse muiden ja lapset tykkäsivät, eräs toinen oli todella pelottava, sai raivareita ja laittoi lokeroon istumaan. Jotkut villimmät lapset ottivat oikein asiakseen kiusata häntä ja saivat siitä hupia kun se menetti malttinsa ja suuttui.

Sellaisen erikoisen jutun muistan hyvin että jos sanoi ruokailun aikana ettei jaksa enempää eikä syönyt lautasta tyhjäksi, ei saanut myöskään jälkiruokaa. Ovelat lapset keksivät nopeasti miten homma toimi: vaikka olisi syönyt jo melkein kaiken ja sen jälkeen sanookin ettei tykkää ruoasta, ei ole pakko syödä loppuun vaan sitten saa jälkkärin..! Onko tuollaista ollut jossain muualla? Olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia päiväkoti- tai perhepäivähoitaja-ajoilta, omani ovat 80-luvulta.

Mä en ole koskaan ollut perinteisessä suomalaisessa päiväkodissa/perhepäivähoitajalla joten en osaa vertailla nykyiseen.
Jonkunlainen kerhon/päiväkodin yhdistelmä oli semmonen paikka jossa joskus olin osapäiväsenä ja siellä oli ihan kivaa - omat ja kavereiden eväät oli aina jännä juttu :D , muuten meillä oli äiti ja/tai kotiapulainen kotona.

Tosi onnellisia muistoja sekä kotoa että päiväkodista. Kiinnyin täteihin ja kavereihin ja kotona kaipasin päiväkotiin ja päiväkodissa kotia. :D
Hyvät oli siis oltavat siellä. :)

Parhaita oli lelupäivät ja junaradat. ;)

En usko että juurikaan eroa, olin isossa päiväkotiryhmässä joka oli tällainen sisarusryhmä kuten omakin lapsi nyt käy. Eli ei isoa laumaa pieniä, vaan 10kk-5v lapsia. :)

Olin kolmella eri perhepäivähoitajalla.

Ensimmäinen oli paska. En itse muista mitään kun satuin olemaan vauva, mutta mulle on kerrottu että pph antoi mun itkeä itsekseni vaunuissa parvekkeella ties kuinka kauan, kun lähti itse kauppaan. Jätti siis minut, vauvaikäisen hoidokkinsa, yksin sinne partsille. Naapurit vasikoivat vanhemmilleni, ja vaihdoin hoitopaikkaa.

Seuraava pph oli ihana. Asui kivassa omakotitalossa, ja hänellä oli kaksi mua hieman vanhempaa tyttöä, paljon lapsia asui myös naapurustossa. Saatiin juosta metsässä seikkailemassa, jne. Vei minua kahdesti viikossa seurakunnan kerhoon jossa oli mielestäni tylsää, ja teki sinne eväsleipiä joiden päällä oli pahanmakuista makkaraa :D, siinä ainoat kurjemmat muistot.

6-vuotiaana pääsin päiväkodin esikouluun. Taivas aukeni :), se oli ihana paikka. Rakastin joka hetkeä. Ikävä kyllä mulle ei saatu kokopäiväistä hoitopaikkaa päiväkodista, vaan menin eskarin jälkeen pph:lle. Pph:lle, jonka mies ryyppäsi kotona päivästä toiseen, ja jonka ryyppykaveritkin kävivät siellä. Kun asia selvisi vanhemmilleni, niin minut ja veljeni otettiin samantien sieltä pois.

Perhepäivähoitajalla olosta en tykännyt yhtään.

Päiväkodista muistan kivat tädit (joista yksi on hoitanut mun lapsianikin), sen että päikkäreillä ei ollut pakko nukkua vaan sai lukea kunhan vaan pysyi hiljaa omassa sängyssä. Ja sen kerran kun mä menin poikien kanssa pusulittaa ja me jouduttiin jäähylle, tosin se jäähy vähän epäonnistui kun me "jouduttiin" istumaan pöydälle ja normaalisti kun pöydillä ei saanu istua.

Mulla on vähän muistoja tarha-ajasta (mikkelin lehmuskylässä )
Mut muistan yhen lempi tädin sieltä tais olla Sari nimeltään.
Sit toisessa ryhmässä oli Tiina ja Liisa nimiset kaksoset :)
Samassa ryhmässä oli kaks Katia joista toinen oli oikeen riivin rauta ja kiusas kaikkia ja toinen oli tosi kiva.
Sit en muista oisko ollu Riia? niminen tyttö joka yritti houkuttaa aina tyhmyyksiin.

Ja pysyvin muisto on tossa oikean kulmakarvan kohdalla = arpi. Ekana päivänä vetäsin päin pylvästä ja tuli tikkausta vaativa vekki ja keikka pysyvä arpi.

ai joo sit kai mun paras kaveri oli Sini niminen tyttö jonka isä tais olla muistaakseni kenkäseppä vai mikä se nyt on laittaa niitä uusia korkolappuja kenkiin jne :ashamed: (mikkelin siinä sokkarin vastapäätä )maksi jotain...

Ja sitten oli Jussi jolla tais olla tekohampaat jo pienenä..joskus miettii et mitä noille kaikille oikeen kuuluu.
Sen tiiän et yks tarha kavereista ja sittemmin koulukavereista on siirtynyt tuon puoleiseen jo 10vuotta sitten luonnollisesti.

Viimeksi muokattu:
Mä muistan aika vähän päiväkodista tai lähinnä arjesta siellä.. Yhtä lukuunottamatta kiinnyin hoitajiin ja olivat aivan ihania. Se yksi taisi olla mun mielestä ikävä tyyppi vaan siksi että kerran lähdin vessaan kesken lepohetken ja tullessani takaisin toinen hoitaja kysyi että joko tulit kokonaan pois ja pyysi auttamaan jossain askartelu jutuissa. Noo tämä ilkeä täti tuli hetken päästä huhuilemaan mua ja oli äkäinen kun olin sillä lailla luvatta jäänyt askartelemaan. tuon jälkeen pidin tätä Piia ihan kamalana tätinä :D parasta taisi kuitenkin olla kaverit ja ruoka.

Ai joo, jätin talvella kieleni kiinni pk:n porttiin. Ts. Hyvin vähän mitään merkille pantavaa niissä vuosissa :D

Pätkittäisiä muistikuvia on päiväkotiajoilta. Muistan, miten piha tuntui isolta ja kaksi leikkimökkiä oli ihania... muistan pätkiä joulujuhlista ja yhdestä kevätjuhlasta kun minulla ja yhdellä toisella tytöllä oli samanlaiset mekot, se oli hauskaa.

Muistan myös sen, kun saimme sen samaisen tytön kanssa käsiimme sakset ja leikkasimme molemmat kuravaatteemme täyteen reikiä. Ihan vain, ettei tarvitsisi mennä ulos.

Omat lapset ovat vielä kotihoidossa, joten en tiedä, mikä on muuttunut.

Taitaa olla suurimmalta osalta mulla positiivisia, koska opiskelin itse lto:ksi ja olen aina halunnut työskennellä lasten kanssa. Muistan että heitin eteisen lattialla kuperkeikkaa kun kuulun että _pääsen päiväkotiin. Aikaisemmin olin hoidossa perhepäivähoitajalla, jossa muistaakseni kaikki muut lapset olivat poikia.

Mun ehkä huvittavin muisto on se, että olin iki-onnellinen kun sain pikkuveljen syntymän vuoksi mennä päiväkotiin viikon verran jo heti aamusta ja olla koko päivän kavereiden kanssa. Muuten olin 4 päivänä vain 3 tuntia kerrallaan, ja olin kateellinen muille lapsille kun saivat olla koko päivän. Luulin silloin että saimme olla hoidossa vain vähän aikaa siksi että meillä oli tiukkaa rahasta. Nyt vasta aikusena ymmärrän, että raha oli tiukalla juuri siksi, että äiti halusi pitää meitä kotona. Aikuiset ei tajuakaan, kuinka paljon lapset pohtivat ja tekevät omia johtopäätöksiään. Äitini ei vieläkään tunnusta tietäneensä, että olimme kateellisia kokopäiväryhmäläisille. Päiväkodissa oli siis todella kivaa.

äitin kanssa just puhuttiin mun päiväkotiajoista ja olin kuulemma talvipakkasellakin heittäytynyt lumihankeen istumaan enkä suostunut liikkumaan ja huusin etten tahdo päiväkotiin :D mut muistaakseni mulla oli siellä ihan kivaa kuitenkin kai? leikkikaverit oli kivoja, muistaakseni oli 1 hoitaja josta en pitänyt ollenkaan... jotenkin tosi vähäiset muistikuvat omista päiväkotiajoista, aloitin 2,5vuotiaana. :D pph:lla olin käyny pari kertaa ja todennu etten todellakaan jää sinne, en tykänny.

[QUOTE="Noh";26912597]Mä en oo ollu päivääkään päivähoidossa pienenä mutta varhaislapsuus on täynnä ihania muistoja kotoa.[/QUOTE]

Ja mikä idea oli tulla ilmoittamaan tämä asia ketjuun, jossa kysyttiin päiväkotikokemuksia?

Itselläni vaan mukavia muistoja, paljon kavereita, leikkejä, touhuilua ja hoitotätien kanssa olemista. Mitään traumoja ei ole noista ajoista jäänyt ja vanhempiani rakastan yli kaiken, vaikka tämä tieto saattaa nyt tällä palstalla olevia järkyttää... ;)

Olin puolalaisella perhepäivähoitajalla joka oli karmea tyranni. Jos oksensit ruuan, se piti syödä uudestaan jne. Leikkikoulusta sitte n karkasin, hilppasin Tukholman vilkkaasti liikennöidyn esikaupunkialueen läpi kotipihoille keinumaan. Sieltä meidätkaverin kanssa sitten löydettiin.

Ei oo muistoja päiväkodista sillä en ole koskaan ollut päiväkodissa, en edes eskarissa. Huonoja muistoja tosin rittää :( Voi kun olisin päässyt päiväkotiin ja pakoon perhehelvetistä edes muutamaksi tunniksi päivässä.

olin perhepäivähoitajalla. hoitajan tykönä käväsin viimeviikolla. olin 9kk ikäen ku menin sinne. 2 luokalle asti olin siellä, menin sieltä kouluun. enemmänki ku vara äiti :) ollaan tekemisissä edelleen.

omien lasten hoitaja toi päivälä uusiapottuja ja käväsivät esikoisen kans pyöräily lenkin :D esikoinen ei ole ennää hoijossa kylläkään :D

Perhepäivähoidossa sai ihaninta jälkiruokaa: kaurahiutaleita sellaisenaan; päälle sokeria ja maitoa!

Päiväkodeista muistan kultaiset tossut, valokuvaukset, ryhmien nimiä (karhunpesä, oravanpesä), sen kun käveltiin ja hoitajilla oli sellainen pitkä naru, jonka molemmissa päissä kulki aikuinen ja narussa oli renkaita, joista lapset ottivat kiinni. Leikkejä muistan "karhu nukkuu" ja sen missä poimitaan sieniä joista yksi myrkyllinen yms.

Olin 4-vuotiaaksi asti kotihoidossa, sen jälkeen kahdessa eri päiväkodissa, kahdella eri pp:llä ja yhdessä ryhmiksessä. Toisesta päiväkodista en tykännyt yhtään, toinen taas oli aivan ihana paikka. Toinen pph oli vähän blääh, toisen luona taas oli hoidossa myös paras kaverini ja se oli aivan ihanaa aikaa. Ryhmistä kävin ekaluokalla koulun jälkeen ja se oli myöskin tosi kiva paikka.

hirveitä muistoja päiväkodista siltä koulua edeltävältä vuodelta. Pakkosyöttöä, pakkonukutusta (1,5h 6-vuotiaana), pelkoja, ahdistusta. Karkaskinkin, mutta takaisin piti mennä.

Olen ollut sekä perhepäivähoitajilla(3 paikkaa) että päiväkodissa. Siihen aikaan kasvatustyyli oli aika ankaraa ja aikuinen sellanen joka määräsi. Ruoka oli pakko syödä kaikki vaikka miten tökki ja teki pahaa. Siitä on kammo jääny ja negat. muistoja.
Nykymeno on inhmillisempää ja hoitajat lapsiystävällisempiä. Ruokailu ei ole mikään pakkoistutus vaan opetetaan maistamisen kautta.

Ekasta pph:sta on hyviä muistoja, päällimäisenä se kun sai auttaa tiskeissä ja muissa hommissa. Ja pph:n ihana vanha saksanpaimenkoira. Ja ulkorakennuksen takana oli kuulemma paljon kyitä, sinne ei saanut mennä, piti pysyä nurmikolla.

Sitten olin vähän aikaa eskarin jälkeen ryhmiksessä tai vastaavassa. Mulla onnsemmoinen musitikuva että siellä ei ollu ketään aikuisia, vaan lapset aina keskenään ja mua kiusattiin koko ajan.

[QUOTE="vieras";26912578]Mikä on muuttunut omilta ajoiltasi kun olit päiväkodissa, onko jokin mennyt parempaan tai huonompaan suuntaan? Mistä tykkäsit siellä eniten? Olisitko ollut mieluummin kotona? Tästä voisi syntyä mielenkiintoista keskustelua :)

Olin perhepäivähoitajalla jossa oli aina tosi kivaa, vieläkin muistan herkulliset ruoat ja hauskat leikit joita keksimme päivän mittaan. Sitten piti vaihtaa perhepäivähoitajaa ja se oli minusta kamalaa, jouduin eroon veljestäni ja minusta tuli hyvin hiljainen. En oikein pitänyt tuosta perhepäivähoitajasta, jotenkin siellä tunnelma oli kylmempi enkä suostunut puhumaan koko paikassa juuri ollenkaan.

Päiväkodissakin olimme mutta en muista oikein milloin, sieltäkin on monenlaisia muistoja sekä kivoja että vähemmän kivoja. Eräs täti oli ylitse muiden ja lapset tykkäsivät, eräs toinen oli todella pelottava, sai raivareita ja laittoi lokeroon istumaan. Jotkut villimmät lapset ottivat oikein asiakseen kiusata häntä ja saivat siitä hupia kun se menetti malttinsa ja suuttui.

Sellaisen erikoisen jutun muistan hyvin että jos sanoi ruokailun aikana ettei jaksa enempää eikä syönyt lautasta tyhjäksi, ei saanut myöskään jälkiruokaa. Ovelat lapset keksivät nopeasti miten homma toimi: vaikka olisi syönyt jo melkein kaiken ja sen jälkeen sanookin ettei tykkää ruoasta, ei ole pakko syödä loppuun vaan sitten saa jälkkärin..! Onko tuollaista ollut jossain muualla? Olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia päiväkoti- tai perhepäivähoitaja-ajoilta, omani ovat 80-luvulta.[/QUOTE]

Mullakin kokemuskia 80-luvulta, alusta. Ja 70-luvun lopusta. Ei meil mitä saanu jälkkäriä ennenku aivan kaikki oli syöty. Tai ylipäätään päässy pöydästä. Mie istuin monesti vaikka muut oli jo levolla.

Yhteistyössä