Miehen kanssa tuli ero, sovittiin että ei elatusmaksuja, nyt olenkin tuloton, sossu vaatii miehen tulot nähtäväksi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No en minä niitä termejä tiedä. Sen tiedän, että olen yksinhuoltaja, lapset asuu mun luona mutta vierailevat lähes päivittäin isänsä luona (leikkimässä, syömässä jne.) mutta yöt ovat mun luona kotona.

Onko aina pakko tehdä sopimus jossain lastenvalvojalla? Eikö pelkkä yhteinen sopimus riitä. Jos nyt sitten vaikak sopii, että mies maksaa mulle satasen kuussa. Se taitaa olla melkein maksimi mihin kykenee.

Millä perustein olet yksinhuoltajuuden saanut? Siihen kuitenkin vaaditaan ihan pirun paljon, että sen saa eikä sitä monillakaan sellaisilla ole, joilla toinen vanhempi ottaa lasta luokseen säännöllisesti.

[QUOTE="mä";26911058]Sitä paitsi ei miehes saisi sossusta yhtään mitään noilla tuloilla vaikka elarin maksaisikin. Onneksi. Kyllä on surkeaa rahankäyttöä, kun ei yksi ihminen saa tuota riittämään millään. Säälittävää.[/QUOTE]

Vähän on turhaa alkaa mun puolustelemaan miestäni mutta 1500e ei ole paljon, jos vuokra on jo jotain 600e ja siihen ruoka, velat, auto jne. päälle niin nollilla on tili nopeasti. NO antaa olla, aloitukseni kysymykseen tuli jo vastaus, että ilmeisesti miehen tulot kuuluu edelleen mulle, kun mun ne täytyy sossuun toimittaa jatkossakin.

Joo, ei bruttotulojen mukaan ole huonotuloinen mutta se mitä käteen jää onkin eri asia. Jos saa äteen joka kuukausi sen 1500e (+/- 100e) niin on se aika huonotuloista... Ulosotto vie tonnin kuussa ja veroja lähtee palkasta 25% + vakuutusmaksut ym. Että ihan miten asian ajattelee, mutta harva niillä bruttotuloilla ruokansa maksaa.
^

Siis joka tapauksessa vänkytyksestäsi jää sellainen kuva, että haluat, muiden veronmaksajien lapioivan sinulle ja miehellesi rahaa, kun reppanat ette voi olla enää hyvätuloisia. Jos saa joka kuukausi käteen verojen ja ulosoton jälkeen 1500,- käteen, niin se on enemmän kuin on monen yksinhuoltajan bruttotulot palvelu- tai hoitoalalla. Mieti sitä ja mene sinne sossuun nyt vain kiltisti selvittämään teidän molempien tulot kuten asiaan kuuluu.

Mies ei tule saamaan sossusta mitään.

Jos elämismenot ovat liian suuret, ettei 1500€ niihin riitä, niin silloin on vaihdettava asuntoa, luovuttava autosta jne.

Teidän ei ole pakko tehdä elatussopimusta, mutta siinä tapauksessa et saa sossusta kuitenkaan sitä lapsen elatussummaa, minkä miehesi kuuluu maksaa.
Lapsen minimielatussumma on se n. 147€/kk.
Jos miehesi maksaa 100€/kk, niin silti sossu laskee, että saat sen 147€, KOSKA miestä ei ole todettu varattomaksi.

1500€ on todella iso summa rahaa ja siitä pitäisi riittää niin vuokriin ja muuhun elämiseen ihan hyvin.
Jos ei riitä, sitten karsitaan turhat menot pois.
So Simple!

Onko aina pakko tehdä sopimus jossain lastenvalvojalla? Eikö pelkkä yhteinen sopimus riitä. Jos nyt sitten vaikak sopii, että mies maksaa mulle satasen kuussa. Se taitaa olla melkein maksimi mihin kykenee.

Ei ole pakko, mutta sitten on jos sossusta ja Kelalta rahaa vingut. 100e on alle minimin, etkä saa loppuja Kelasta ellei ole sopimusta tehty. Ja sopimus on oltava tehty tai elatustuki haettuna ennen kuin toimeentulotukea haet, koska toimeentulotuki on viimesijainen muihin etuuksiin nähden.

[QUOTE="mä";26911085]Millä perustein olet yksinhuoltajuuden saanut? Siihen kuitenkin vaaditaan ihan pirun paljon, että sen saa eikä sitä monillakaan sellaisilla ole, joilla toinen vanhempi ottaa lasta luokseen säännöllisesti.[/QUOTE]

Eikö yksinhuoltaja ole sellainen joka asuu yksin lasten kanssa ilman toista huoltajaa? :O

Vähän on turhaa alkaa mun puolustelemaan miestäni mutta 1500e ei ole paljon, jos vuokra on jo jotain 600e ja siihen ruoka, velat, auto jne. päälle niin nollilla on tili nopeasti. NO antaa olla, aloitukseni kysymykseen tuli jo vastaus, että ilmeisesti miehen tulot kuuluu edelleen mulle, kun mun ne täytyy sossuun toimittaa jatkossakin.

Eipä sulle onneksi ole montaa kertaa sanottu että ne tulot kuuluu LAPSILLENNE, ja sun kuuluu toimittaa ne elatusmaksun selvittämistä varten.

No en minä niitä termejä tiedä. Sen tiedän, että olen yksinhuoltaja, lapset asuu mun luona mutta vierailevat lähes päivittäin isänsä luona (leikkimässä, syömässä jne.) mutta yöt ovat mun luona kotona.

Yhteiset sopimukset on ihan kivoja mutta kun alat ruinaamaan rahaa muilta niin silloin pitää toimia sääntöjen mukaan. Ei ole enää vain teidän kahden keskinen asia.

[QUOTE="vieras";26911106]Eipä sulle onneksi ole montaa kertaa sanottu että ne tulot kuuluu LAPSILLENNE, ja sun kuuluu toimittaa ne elatusmaksun selvittämistä varten.[/QUOTE]

Ihan sama.

Kyllä välitän miehestäni (ei virallisesti vielä ex) ja miksi tehdä asioista monimutkaista... sitä en ymmärää. Että mies eka maksaa mulle, mä käyn siitä huolimatta sossussa, sit mies vielä itse menee sossuun kun ei selviä ilman sitä... mutta niin kai se on tehtävä.

Miten miehesi, ex tai mikä se sitten onkin, kuitenkin lapsen isä, ei selviä ? Noilla tuloilla selviää todella moni muukin vai säälittääkö sinua se, ettei mies asiansa ja taloutensa sössineenä pääse riittävän usein bbaariin.. Ilman autoakin joutuvt monet pärjäämään, joten nuo selityksesi ovat todella lapsellisia.

Lapsi menee muiden kulujen edelle, ymmärrätkö? Moni elättää pienemmillä tuloilla kokonaisen perheen. On muutettava halvempaan, jos asunto on liian kallis. Velka on varmaankin joululahjaksi saatu juttu, johon itsellä ei ole osaa eikä arpaa? Auto halvimpaan mahdolliseen, jos se on ihan pakko olla. Ruokaan ei yhdellä ihmisellä hirveästi mene.

Mikä ihmeen logiikka siinä on, että lapsi jätetään elättämättä kunhan saa auton pidettyä ja turhan kalliin vuokran maksettua?

Eikö yksinhuoltaja ole sellainen joka asuu yksin lasten kanssa ilman toista huoltajaa? :O

Ei tietenkään ole. Yleisin huoltajuusmuoto eronneilla on yhteishuoltajuus. Yksinhuoltajuuden saa vain silloin, kun toinen vanhempi on vaaraksi lapselle tai luovuttaa huoltajuuden suosiolla eikä esim. tapaa tätä koskaan. Tällöin huoltajuudesta luopunut vanhempi ei vastaa millään tavoin lapsen asioista eikä saa tätä koskevia tietoja esim. lääkäristä. Yksinhuoltajuutta ei saa vain siksi "kun mä haluuuuun".

Sä et siis ole yksinhuoltaja vaan teillä on yhteishuolto.

Joo, ei bruttotulojen mukaan ole huonotuloinen mutta se mitä käteen jää onkin eri asia. Jos saa äteen joka kuukausi sen 1500e (+/- 100e) niin on se aika huonotuloista... Ulosotto vie tonnin kuussa ja veroja lähtee palkasta 25% + vakuutusmaksut ym. Että ihan miten asian ajattelee, mutta harva niillä bruttotuloilla ruokansa maksaa.

Puhutaan sitten bruttotuloista tai nettotuloista, niin ei hän silti niin huonotuloinen ole, ettei lasten elatukseen pysty osallistumaan. Kuten joku muukin kirjoitti, että aivan tavalliset nettotulot monella alalla. Asuminen, auto ja vakuutukset on tarkistettava vastaamaan tulotasoa.

Mites isä ap:n tapauksessa muuten maksaa ne elarit jos nyt jo menee ulosottoon, pitäähän hänelle se suojaosuus jäädä? Meniskö ne elaritkin siis sitten suoraan sinne?

[QUOTE="vieras";26911111]Yhteiset sopimukset on ihan kivoja mutta kun alat ruinaamaan rahaa muilta niin silloin pitää toimia sääntöjen mukaan. Ei ole enää vain teidän kahden keskinen asia.[/QUOTE]
Juuri näin. Ja koska toimeentulotuki on lain mukaan viimesijaisin tukimuoto, on muut mahdolliset tuet - kuten elatustuki ja asumistuki - haettava ensin. Toki on tilanteita (erosta vasta vähän aikaa), jolloin päätöksiä näistä tuista ei vielä ole, mutta niiden tukien hakemiset pitää olla laitettuna vireille.

Niin kuin joku tuossa aikasemmin totesi, niin taitaapi tässä olla lume-ero käsillä, jotta saadan yhteiskunta lastenhuoltotalkoisiin mukaan. Jos tuommoisen tempun tekee, kannattaa ottaa selvää, miten sen tekee, jotta saa haluamansa edut :-)

Ei voi jumankauta olla näin hakusessa ihmisillä nää lasten elatukseen liittyvät asiat kuin ketjun ekan sivun perusteella vois päätellä |O!!!

Fine, jos päätätte, että mies ei maksa lastensa elatusta niin jonkun se on sitten tehtävä, eli äidin. Mutta sossun luukulta niitä rahoja on turha käydä noutamassa!!

Ja tuloerot... Voi hemmetti, ne lapset elävät ja kuluttavat ja ovat puoliksi huoltajiensa vastuulla. Jos lähivanhempi tienaa enemmän kuin etä, niin sittenpä tienaa, ei se lasten elatukseen mitään vaikuta. Ja päin vastoin, jos etä tienaa enemmän, sille jää sitten enemmän omaan käyttöön.

Voi pyhät plejadit sentäät, naiset...

Voi idotismin kukkanen! :headwall:

Pikku juttu, verot maksaa jokainen. Hitto, jos mulla menis VAAN 25% palkasta veroon niin olisin onnellinen! Ja joo, vakuutukset pitää maksaa, pitää ostaa ruuat sun muut, pitää maksaa tarhamaksut, pitää ostaa vaatteet lapsille... Enkä silti ole natisemassa että yhteiskunta elättää. Tollasten loisten elatukseenko verot käytetään. :kieh:

[QUOTE="niinpä";26911154]Tässähän on ihan selkeä kuvio.

Pariskunta elänyt yli varojensa ja nyt toivovat että "ero" saa tulot nousemaan (sossu, kela ym.).[/QUOTE]

Näin. Käy ihan selvästi ilmi tyylistä "lapset käy miehen luona syömässä ja leikkimässä", sitä paitsi ap puhuu miehestä eikä eksästä...

[QUOTE="hei";26910817]Elatusta maksaa etävanhempi lapsille.[/QUOTE]

Tässähän on se ongelma että lapset voivat olla kirjoilla vain toisen vanhemman luona, vaikka asusivat tasan puoliksi molempien luona. Miksi toisen vanhemman pitää maksaa elatusapua toiselle vaikka lasten menot jakaantuisivat täysin tasan riippumatta vanhempien varallisuudesta?

Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;26911599:
Tässähän on se ongelma että lapset voivat olla kirjoilla vain toisen vanhemman luona, vaikka asusivat tasan puoliksi molempien luona. Miksi toisen vanhemman pitää maksaa elatusapua toiselle vaikka lasten menot jakaantuisivat täysin tasan riippumatta vanhempien varallisuudesta?

Ei muuten tarvitsisikaan, mutta kun ap pn nyt hakemassa sitä elatusta sossusta.

Tällaisessa tilanteessa, kun on tehty viikko- viikko systeemi lasten tapaamisissa, sossu voi puolittaa myös lapsen perusosan toimeentulotuesta.

Yhteistyössä