Anoppi juo joka ilta ½ pulloa viiniä! Joka ilta...

• Viestiketjun aloittaja "huh"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26893008]Kyseiset henkilöt n. vm 1940 eivät ole koskaan sanoneet menevänsä bileisiin... termi on kovin teinimäinen :)[/QUOTE]

Ok.
Minun anoppini on muutamaa vuotta alle 60 ja appi vähän yli.
He kyllä bilettävät eli taitaa olla kovin yksilöllistä tuo(kin).

Samoin järkkää äitini (70+) aina joskus bileitäkin.
:)

"vieras"
[QUOTE="vieras";26893008]Kyseiset henkilöt n. vm 1940 eivät ole koskaan sanoneet menevänsä bileisiin... termi on kovin teinimäinen :)[/QUOTE]

Ai, kyllä mä mun mudelta (s.-39) kyselen aina välillä leikkisästi "että oliko kovat bileet" tai "oliko kovat kemut". Ja tarkoitan näillä lähinnä heidän kyläilyreissujaan tuttaville (autolla) tai tanssireissuja (autolla). Ei pidä olla liian tosikko. Ja hei huom. tiedättekö myös että 60+ vuotiailla on seksielämääkin, ihan tosi!!!

"vieras"
[QUOTE="vieras";26893033]Ai, kyllä mä mun mudelta (s.-39) kyselen aina välillä leikkisästi "että oliko kovat bileet" tai "oliko kovat kemut". Ja tarkoitan näillä lähinnä heidän kyläilyreissujaan tuttaville (autolla) tai tanssireissuja (autolla). Ei pidä olla liian tosikko. Ja hei huom. tiedättekö myös että 60+ vuotiailla on seksielämääkin, ihan tosi!!![/QUOTE]

Aivan, sinä kysyt :)

iX
Mitä sä AP tällä aloituksella oikeastaan haet? Kun ethän sä sille mitään voi, jos anoppisi haluaa juoda joka ilta puoli pulloa viiniä, on se mielestäsi huono juttu tahi ei. Aikuisella ihmisellä on oikeus tehdä omalle kropalleen vahingollisiakin juttuja (olettaen siis, että määristä koituu hänelle jotain haittaa).

"vieras"
Mitä sä AP tällä aloituksella oikeastaan haet? Kun ethän sä sille mitään voi, jos anoppisi haluaa juoda joka ilta puoli pulloa viiniä, on se mielestäsi huono juttu tahi ei. Aikuisella ihmisellä on oikeus tehdä omalle kropalleen vahingollisiakin juttuja (olettaen siis, että määristä koituu hänelle jotain haittaa).
Useimmiten on kurja juttu, jos läheiset alkoholisoituvat, määrillä on taipumusta nousta...

Carnival
Mun mielestä on jotenkin outoa, että siihen ei saisi reagoida, että anoppi käyttää liikaa alkoholia. Eikö se ole ihan normaalia, että läheiset kiinnittävät asiaan huomiota ja voivat vaikka hienovaraisesta mainita asiasta?

jannakke
Puoli pulloa viiniä on annoksina 2-3 per ilta. Ei siis oikeasti edes paljon kun kohtuukäytön määritelmä naiselle on 16 annosta viikossa. Jos määrät kuitenkin pysyvät tuossa (ja ovat olleet sitä jo pidemmän aikaa) niin ei siitä haittaa ole :) Löysätäänpä vähän pipoa. terkuin äiti, joka itsekin lomalla saattaa juoda saman verran...

• Tykkää
Reactions: WhiteSnow
"vieras"
Mun mielestä taas on outoa että palstamammat kokevat että niillä olisi oikeus mestaroida toisten, aikuisten ihmisten, elämää. Huolestua toki saa, mutta ei muilla ole velvollisuus alkaa elää elämäänsä siten kuin huolestuja haluaa.
Täällä tuntuu juovan moni, vastaukset ovat sen suuntaisia... :) Omassa käytöksessä ei haluta nähdä mitään outoa...

Alkoholin SUURKULUTUKSEN alaraja on 16 annosta viikossa.

Carnival
Puoli pulloa viiniä on annoksina 2-3 per ilta. Ei siis oikeasti edes paljon kun kohtuukäytön määritelmä naiselle on 16 annosta viikossa. Jos määrät kuitenkin pysyvät tuossa (ja ovat olleet sitä jo pidemmän aikaa) niin ei siitä haittaa ole :) Löysätäänpä vähän pipoa. terkuin äiti, joka itsekin lomalla saattaa juoda saman verran...
Puoli pulloa on tasan 3 annosta.

[QUOTE="vieras";26893190]Täällä tuntuu juovan moni, vastaukset ovat sen suuntaisia... :) Omassa käytöksessä ei haluta nähdä mitään outoa...

Alkoholin SUURKULUTUKSEN alaraja on 16 annosta viikossa.[/QUOTE]

Minä en juo puolta pulloa päivässä ja SILTI pidän tätä ulkopuolisten masterointia bizarrena. Pitäisikö siis alkaa juomaan, jotta lunastaisi itselleen oikeuden kunnioittaa muiden aikuisten ihmisten valintoja oman elämänsä suhteen?

:D

• Tykkää
Reactions: rtee ja Millenia
ap.
Mun mielestä taas on outoa että palstamammat kokevat että niillä olisi oikeus mestaroida toisten, aikuisten ihmisten, elämää. Huolestua toki saa, mutta ei muilla ole velvollisuus alkaa elää elämäänsä siten kuin huolestuja haluaa.
Olenko minä alkanut mestaroimaan anopin elämää? En.
Minusta se, että huolestuu läheisen lisääntyneestä alkoholin käytöstä, on vain välittämistä. Ikävää, jos se joillekin on sangen outo käsite.
Jos juo itsensä hengiltä, niin siitä vaan, kunhan ei tee sitä lasten läsnäollessa. Lapset nimittäin viettävät paljon aikaansa siellä...

Kiitos ja anteeksi.

"Maisku"
[QUOTE="vieras";26892877]Kyllä totuus on se, että alkoholi nollaa ne terveyttä edistävät vaikutukset.
Kyllä punaviinin terveelliset ainesosat on mahdollista nauttia ilman sitä alkoholia.[/QUOTE]

Kannattaa perehtyä viimeisimpiin tutkimuksiin aiheesta. Mikäli pysytään tuossa annostuksessa, se nimenomaan on terveydelle edullisempaa kuin haitallisempaa. Tätä mieltä ovat useat lääkärit ja tutkijat. Annostuksen ylittäminen on sitten jo ihan toinen tarina. Jopa se alkoholi kohtuullisesti nautittuna on itsessään hidastamassa ja estämässä monen sairauden kehittymistä. Liiallisena käyttönä vastaavasti taas lisäämässä.

"vieras"
On sitten kurja juttu. Mutta mitä sille voi tehdä? Ei yhtään mitään. Ei AP voi palstamammojen kannustuksellakaan määrätä anoppiaan jättämään viinejä Alkoon.
Suomi on kovin ihmeellinen maa alkoholin suhteen... kuinkahan monta kertaa olen tälläkin palstalla nähnyt kysymyksen "apua, olen raskaana miten salata sen ystäviltä/työkavereilta kun juhlat ovat tulossa ja en voi juoda mitään"....

Eli se että ei juo on outoa ja siitä saa kysyä ja ihmetellä... mutta jos joku juo liikaa, niin se onkin ns. oma asia, josta ei kystytä eikä puututa...

iX
Minä en juo puolta pulloa päivässä ja SILTI pidän tätä ulkopuolisten masterointia bizarrena. Pitäisikö siis alkaa juomaan, jotta lunastaisi itselleen oikeuden kunnioittaa muiden aikuisten ihmisten valintoja oman elämänsä suhteen?

:D
Mä en itseasiassa käytä alkoholia, mutta en silti oikein ymmärrä että milläs oikeudella alkaisin päättää jonkun muun puolesta että minkä verran hän sitä saa käyttää.

Jos anoppi ei ole humalassa lastenlasten paikalla ollessa niin kaikki on kunnossa sen asian suhteen. Huolen ymmärrän kyllä, mutta kun ihan oikeasti ei toisten aikuisten ihmisten tekemisiä voi alkaa kontrolloimaan.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Carnival
Aah joo..eli anoppi varmaa mittaa jokaisen 12 cl joka ilta että siitä tulee se 35 cl?
Eipä nyt olla pilkunviilaajia. Todennäköisemmin se on 2-3 annosta ja puoli pulloa on mutu. Eikä välttämättä mutu vaan yhtä hyvin myös ap:n näkemys asiasta. Toisaalta voihan se olla vaikka 4-5 lasia, who knows :D
Eiköhän hän aika tarkkaan osaa sanoa, jos juo yhtenä iltana noin puolet siitä pullosta ja seuraavana loput.

Aah joo..eli anoppi varmaa mittaa jokaisen 12 cl joka ilta että siitä tulee se 35 cl?
Eipä nyt olla pilkunviilaajia. Todennäköisemmin se on 2-3 annosta ja puoli pulloa on mutu. Eikä välttämättä mutu vaan yhtä hyvin myös ap:n näkemys asiasta. Toisaalta voihan se olla vaikka 4-5 lasia, who knows :D
Tai sitten pullo jaetaan apen kanssa suunnilleen puokkiin ja se mikä juomatta pullon pohjalle jää , käytetään seuravaan päivänä ruoanlaitossa?

:)

Yhteistyössä