Anoppi juo joka ilta ½ pulloa viiniä! Joka ilta...

• Viestiketjun aloittaja "huh"
  • Ensimmäinen viesti
"huh"
Olen aika järkyttynyt ja pöyristynyt. Noinko siinä sitten käy, kun jättäytyy työelämästä pois ja elelee "korvessa" kaksistaan miehensä kanssa :(

Minusta tuo määrä kuulostaa paljolta.

No hän nauttinee elämästään omalla tavallaan. Itse kun aikanaan jään eläkkeelle aijon nauttia siitä vapaasta tunteesta kun työt ei paina. Kun nyt kellon kans kuljen ja pitää miettiä mitä milloinkin voiko tehdä noin jne. kun työelämässä kiepun mukana.
Oletko hänen kanssaan puhunut miten elämä rullaa kun on jäänyt eläkkeelle ei sekään aina onnistu kivuitta.

---
Meillä anoppi ottaa yhdessä apen kanssa 2-3 lasillista illassa. Kunnollisia, pitkän työuran tehneitä ihmisiä, eivät päihdy tai käyttäydy muutenkaan sopimattomasti, eivät kärsi krapulaa, eivät ota jos hoitavat lapsenlapsia.

Voisin hyvin kuvitella eläväni joskus itse samanlaista elämää.

ap.
Hän ei ole vielä eläkeiässä, eikä siis eläkkeellä. Kun hänen työpaikkansa kaatui konkurssin myötä, sai soviteltua itselleen asiat niin ettei töitä tarvitse enää ajatella. Eikä miehensä ole ihan köyhimmästä päästä...

Lapset hoitaa mallikkaasti, on kiva mulle jne mutta huolestuttaa, että kuinka tuon alkon kanssa vielä käy.

mun anoppi ei ole edes päässyt vielä eläkkeelle ja tissutellut/ryypännyt lähes päivittäin väh pullollisen viiniä illassa. Toista kun ei voi hoitoon pakottaa, eikä puheet auta, niin minkäs teet : / tätä on jatkunut parikymmentä vuotta.

Jonkun lasillisen/päivä vielä ymmärrän...

"vieras"
Meillä anoppi ottaa yhdessä apen kanssa 2-3 lasillista illassa. Kunnollisia, pitkän työuran tehneitä ihmisiä, eivät päihdy tai käyttäydy muutenkaan sopimattomasti, eivät kärsi krapulaa, eivät ota jos hoitavat lapsenlapsia.

Voisin hyvin kuvitella eläväni joskus itse samanlaista elämää.
Kunnollinen, pitkän työuran tehnyt ihminen voi olla alkoholisti

2-3 lasillista (a' 12cl) on 14-21 lasillista viikossa, esim. naisella suurkulutuksen raja on 16 annosta viikossa.

Lisäksi itse viiniä kaataen, lasissa on helposti enemmän kuin 12 cl.

Annoksina tai alkoholijuomina 16 annosta viikossa
= 16 pulloa keskiolutta tai
= 2 1/3 pulloa mietoa viiniä tai
= 1 1/5 pulloa viinaa

Näin lasket annokset: 1 annos 12 grammaa
= 1 pullo keskiolutta
= 1 lasi (12 cl) puna- tai valkoviiniä
= annos (8 cl) väkevää viiniä
= annos (4 cl) viinaa

kamut
Jaa puoli pulloa.. Mun mutsi juo hanapakkauksen (3litraa) viiniä päivässä, on vielä työssäkäyvä ihminen, näin tehnyt vuosia tosin ei varmaan enää kauaa :rolleyes: Lapsia ei sinne ole koskaan viety hoitoon, enää juuri kyläilläkään.

"vieras"
[QUOTE="huh";26890582]Olen aika järkyttynyt ja pöyristynyt. Noinko siinä sitten käy, kun jättäytyy työelämästä pois ja elelee "korvessa" kaksistaan miehensä kanssa :(

Minusta tuo määrä kuulostaa paljolta.[/QUOTE]

Kyllähän tuossa suurkulutuksen raja ylittyy, mutta terveyshaittoja ei välttämättä tule kovin nopeasti, yksilökohtaista.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26890727]Kyllähän tuossa suurkulutuksen raja ylittyy, mutta terveyshaittoja ei välttämättä tule kovin nopeasti, yksilökohtaista.[/QUOTE]

Alkoholin suurkulutuksen riskejä

-Keskittymiskyvyn heikkeneminen, muistihäiriöt, aivojen surkastuminen
-Unettomuus, hermostuneisuus, masennustilat, hyökkäävyys
-Vilustumistauteja, vastustuskyvyn heikkeneminen
-Sormien ja varpaiden tunnottomuus, heikkous, vapina
-Fyysisen suorituskyvyn heikkeneminen, alkoholiriippuvuus ja alkoholisoituminen
-Rasvamaksa, maksatulehdus, maksakirroosi
-Ripuli, mahakatarri, mahaverenvuodot, haimatulehdukset
-Sydämen rytmihäiriöt, verenpaineen kohoaminen, sydänsairaus
-Miehillä impotenssi, naisilla hedelmättömyys, hormonihäiriöt, sikiön kehityshäiriöitä

[QUOTE="vieras";26890782]1 lasi voi olla 12 cl tai sitten se voi olla 28 cl... yleensä jatkuvasti tissuttelijoilla on taipumusta vähätellä annoskokoja tai ottamiaan määriä.[/QUOTE]
Vauhkoilijoilla on puolestaan tapana liioitella, siksi varmistin, josko nyt anoppi ei sentään joka päivä sentään puolta pulloa. Ap ei ole asiaan ottanut kantaa. (Ap:han siis sanoi että 1/2 pulloa, eli reilu kolme normaalia viinilasillista, ei mitään tuoppeja.)

• Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26890809:
Vauhkoilijoilla on puolestaan tapana liioitella, siksi varmistin, josko nyt anoppi ei sentään joka päivä sentään puolta pulloa. Ap ei ole asiaan ottanut kantaa. (Ap:han siis sanoi että 1/2 pulloa, eli reilu kolme normaalia viinilasillista, ei mitään tuoppeja.)
"Kysyttäessä sanoi ottavansa VAIN puoli pulloa iltaisin saunareissuilla; he saunovat joka ilta."

... eli 3,5 l pulloa viikossa joka on yli jo suurkulutusken rajasta.

[QUOTE="vieras";26890837]"Kysyttäessä sanoi ottavansa VAIN puoli pulloa iltaisin saunareissuilla; he saunovat joka ilta."

... eli 3,5 l pulloa viikossa joka on yli jo suurkulutusken rajasta.[/QUOTE]

Ja minä kysyin ap:lta, onko tuo tosiaan totta tuo määrä, vai tuliko aloitukseen tarinalisää. Että ottaako se mummi tosiaan joka ilta ja tosiaan aina noin paljon.

Siis onhan puoli pulloa päivässä oikeasti paljon. Siitä tulee jo paljon viikossa. Mikähän mahtoikaan olla suurkulutuksen raja muuten...? Kyllä tuo määrä tuntuisi mun mielestä paljolta, jos esim. joku äiti joisi joka ilta puoli pulloa viiniä. Enkä kauheasti tykkäisi, jos lapseni olisi isovanhempien luona hoidossa ja isoäiti joisi silloinkin joka ilta lasten ollessa paikalla. Puoli pulloa nyt ei lasten kannalta olisi vielä huolestuttavaa, joskin siitäkin voisi juoda osan lasten ollessa jo nukkumassa. Kokonaisesta pullosta nostaisin metelin.

Itse en juo edes joka kuukausi säännöllisesti mitään, mutten olekaan oppinut tykkäämään esim. viineistä. Eläkeläiset eläköön, miten tykkäävät (he kun ovat vastuussa enää lähinnä itsestään). Jokainen on itse vastuussa omasta terveydestään. Toiset litkii liikaa colaa (tunnustan :xmas:), toiset alkoholia.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä