Suuttuisitko tästä? Lapset oli viikoloppu kylässä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tigru"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26883205]Ensinnäkin, mä en tosiaankaan tajunnut tekeväni väärin. Ajattelin etten soita koska ap on valitellut väsymystään enkä halunnut herättää. Oltiin sitten siinä jotenkin niin innoissamme että kerta kaikkiaan unohdin laittaa viestin, ajattelin että ok kun kävästiin vaan ruotsin puolella. Varmaan olisi voinut tehdä mutta kun minulle ei ole kertaakaan valitettu päin naamaa! Aina saan kuulla muualta, kaiken huippuna tämä. Kerran oli jopa tullut valitusta kun käytiin syömässä roskaruokaa...
Mutta anteeksi sitten että vein ilman lupaa lapsenne risteilylle!! Ei tule varmasti toistumaan![/QUOTE]
t
Se, että jälkikäteen on valitettu seläntakana, on mielestäni todella väärin. Huonoa käytöstä. Tosin tässä tilanteessa AP kertoi aloituksessaan laittaneensa teille sähköpostia.

Tietenkin sinullakin olis ollut mahdollisuus toimia aikuisen tavoin, olisit voinut kysäistä mikä mättää ja avata sillä keskustelun.

Mielestäni lapsen hoitajan tulee kunnioittaa lapsen vanhempien periaatteita lasten hoidossa, eli jos lapselle ei haluta antaa esim roskaruokaa, niin on väärin, että lapsen tilapäinen hoitaja kumoaa sen ja tarjoaa sitä. Näyttää siis keskisormea lapsen vanhempien kasvatusperiaatteille ja kävelee niiden yli.

Oma mieipiteeni on tässä ettei ap:n sukulainen tahtonut tahallaan mitään pahaa. Sukulaisen olisi pitänyt ajatella vaan vähän enemmän. Oisiko hän itse halunnut että hänen omat lapset ois ilmoittamati vienyt 2pv laivareissulle?

Olen saanut sen käsityksen että ap oli vaan huolissaan siitä ettei tiennyt missä lapset olivat.... Jos oisin ap:n kengissä oisin senkin takia tahtonut tietää lasten reissusta että oisin voinut antaa lapsille laivareissu rahaa ja laittaa sopivia vaatteita mukaan

• Tykkää
Reactions: No'One
Voisin kuvitella meidänkin vakilastenhoitajien tekevän vastaavasti, vaikka he hyvin tietävät etten asiaa noin vaan sulattaisi, joten minusta AP:n suuttumus on ihan aiheellista. Kysymys ei ole mistään lyhyt risteily "big deal" asiasta vaan siitä ettei ilmoiteta. Laivoja on uponnut ennenkin, mitä JOS niin olisi käynyt tällä risteilyllä ja mitään hajua näiden sukulaisten ja lasten olosta siellä ei olisi ollut? Karmiva ajatuskin että joku ilmoittaisi hyvässä hoidossa olevien lasten hukkuneen jonkun paatin mukana jossa niiden ei edes pitänyt olla. Aikuiset hyvin käyttäytyvät ihmiset osaavat käyttää puhelinta ilmoittaakseen vastaavista reissuista. Tuskimpa AP:kaan olisi reissua kieltänyt tai siitä pahastunut jos siitä olisi ilmoitettu etukäteen.

Ihan spekuloiden, kauankohan siinä mennyt, että jos pahin olisi tapahtunut ja laiva uponnut matkustajineen, että AP:lle olisi ilmoitettu lastensa hukkuneen? Eihän laivayhtiöllä ollut lasten holhoojien yhteystietoja. Muutoinhan heiltä olisi vaadittu kirjallinen lupa.

Minulla itselläni ei ole lapsia, mutta en tajua miks vanhemmat on niin nipoja lastensa kanssa.... Pitääkö niitä "kullannuppuja kokoajan kytätä". Eihän lapset aikuistu ikinä. Itse kasvattaisin lapseni eri tavalla.

[QUOTE="niin";26883325]Eli kun mitään ei sattunut, niin pitää jälkikäteen alkaa maalaamaan piruja seinälle? Olisin iloinen että lapsilla on ollut hauskaa - ja kiittäisin lapsenvahteja.[/QUOTE]

Entä jos seuraavalla kerralla sattuukin? Ja on toimittu täysin samalla tavalla, etkö soimaisi itseäsi, että et keskustellut asiasta aiemmin ja sillä antanut siunauksen toiminnalle?

Vaikka on toimittu ajattelemattomasti, ilman pahaa tarkoitusta, voi silti olla toiminut väärin ja on syy pahoitella ja luvata toimia eri tavoin vastaisuudessa. Kiittää, että on kertonut asiasta, ettei asiasta tule suurempi, ylipääsemätön lumipallo.

t
Se, että jälkikäteen on valitettu seläntakana, on mielestäni todella väärin. Huonoa käytöstä. Tosin tässä tilanteessa AP kertoi aloituksessaan laittaneensa teille sähköpostia.

Tietenkin sinullakin olis ollut mahdollisuus toimia aikuisen tavoin, olisit voinut kysäistä mikä mättää ja avata sillä keskustelun.

Mielestäni lapsen hoitajan tulee kunnioittaa lapsen vanhempien periaatteita lasten hoidossa, eli jos lapselle ei haluta antaa esim roskaruokaa, niin on väärin, että lapsen tilapäinen hoitaja kumoaa sen ja tarjoaa sitä. Näyttää siis keskisormea lapsen vanhempien kasvatusperiaatteille ja kävelee niiden yli.

Totta, niin laittoi, tällä kertaa. Ikinä ennen ei ole tieto tullut minulle hänen kauttaan vaan aina muiden ja sitä valitettavaa tosiaan riittää. En halua vähätellä tilannetta tietenkään mutta en tosiaan tajunnut tämän olevan näin iso juttu ja ap ei sanonut mitään nytkään kun näimme. Minä kunnioitan vanhempien periaatteita, mutta koskaan ei ole kielletty syömästä roskaruokaa, valvomasta myöhempään, katsomasta leffoja jne ja kasvotusten ap on aina antanut ymmärtää että kaikki mennyt ok ja monista asioista olen kuullut jälkeen päin muilta mutten koskaan aapeelta itseltään, niin kuin tuosta roskaruoan syömisestä. Minusta aapeen olisi kuulunut sanoa näistä etukäteen että ei saa valvoa myöhempään, ei saa syödä roskaruokaa, pitää laittaa sitä ja tätä vaatetta jne. Olen siis ollut niin typerä etten ole tajunnut olla tekemättä noita kun niistä ei ole sanottu. Ja silti aapee on valittanut rahatilannettaankin että ei voi tehdä sitä ja tätä lasten kanssa. Mun mitta tuli nyt vaan täyteen, vaikka lasten kanssa olen kovasti viihtynytkin.

Oh-hoh... Onpa aihe herättänyt keskustelua! Laitoin tästä eilen aloituksen kun en oikein tiennyt mitä koko reissusta ajattelen ja että onko ärtymykseni aiheetonta. Oisin voinut itseasiassa kirjoittaa aloitukselle erillaisen otsikon. Suuttuminen taitaa olla liika voimakas sana. Lähinnä pahoitin mieleni kun ei reissusta kerrottu + olin huolissani kun en tiennyt missä lapset olivat olleet. Jokatapauksessa pidän sukulaistani luotettavana jne. Oisin vain toivonut että ilmoittavat reissusta kun oltiin juuri edellisellä viikolla keskusteltu siitä kuinka tärkeää on se että lasten kanssa on yhteiset pelisäännöt myös siellä ja että tiedetään molemmin puolin lasten menot/kuulumiset. Luulin että asia oli sovittu ja ymmärretty. Mutta ilmeisesti ei... Olen ollut todella kiitollinen lastenhoitoavusta, siitä ei ole kyse...

Niin ja tuo sukulaisenani esiintynyt on selvä provo

[QUOTE="vieras";26883407]Totta, niin laittoi, tällä kertaa. Ikinä ennen ei ole tieto tullut minulle hänen kauttaan vaan aina muiden ja sitä valitettavaa tosiaan riittää. En halua vähätellä tilannetta tietenkään mutta en tosiaan tajunnut tämän olevan näin iso juttu ja ap ei sanonut mitään nytkään kun näimme. Minä kunnioitan vanhempien periaatteita, mutta koskaan ei ole kielletty syömästä roskaruokaa, valvomasta myöhempään, katsomasta leffoja jne ja kasvotusten ap on aina antanut ymmärtää että kaikki mennyt ok ja monista asioista olen kuullut jälkeen päin muilta mutten koskaan aapeelta itseltään, niin kuin tuosta roskaruoan syömisestä. Minusta aapeen olisi kuulunut sanoa näistä etukäteen että ei saa valvoa myöhempään, ei saa syödä roskaruokaa, pitää laittaa sitä ja tätä vaatetta jne. Olen siis ollut niin typerä etten ole tajunnut olla tekemättä noita kun niistä ei ole sanottu. Ja silti aapee on valittanut rahatilannettaankin että ei voi tehdä sitä ja tätä lasten kanssa. Mun mitta tuli nyt vaan täyteen, vaikka lasten kanssa olen kovasti viihtynytkin.[/QUOTE]

On nyt vähän hankala puolustaa ihmistä jota ei tunne, tilanteessa jota en tiedä. :)

Itse nyt ainakin voisin kuvitella, että en haluaisi ihan kaikkea määrätä ja kertoa aikuiselle, että nyt teette näin ja sitten noin. Vaan ajattelisin, että hoitaja vähän tiedustelisi "Oltais tänään ehkä menossa mäkkäriin, miten te siihen suhtaudutte? Saako kultsimurupuppeli siellä syödä?" "Ollaan vähän suunniteltu laskettelureissua, tuleeko sinulle mieleen jotain mitä en itse ole ajatellut, vaatteista tms?" Jos siis hoitaja on tutumpi.

Ehkä AP ei uskalla avata suutaan ja toivoo sinun vähän kyselevän? Meitä on niin monenlaisia ja monesti tuntuu suomalaisena tyylinä olevan selän takana mariseminen.

Jos itse tykkäät olla lasten kanssa ja he sinun, niin mielestäni on julmaa rankaista heitä siitä, että sinä ja ap ette osaa keskustella aikuisten tavoin.

[QUOTE="vieras";26883407]Totta, niin laittoi, tällä kertaa. Ikinä ennen ei ole tieto tullut minulle hänen kauttaan vaan aina muiden ja sitä valitettavaa tosiaan riittää. En halua vähätellä tilannetta tietenkään mutta en tosiaan tajunnut tämän olevan näin iso juttu ja ap ei sanonut mitään nytkään kun näimme. Minä kunnioitan vanhempien periaatteita, mutta koskaan ei ole kielletty syömästä roskaruokaa, valvomasta myöhempään, katsomasta leffoja jne ja kasvotusten ap on aina antanut ymmärtää että kaikki mennyt ok ja monista asioista olen kuullut jälkeen päin muilta mutten koskaan aapeelta itseltään, niin kuin tuosta roskaruoan syömisestä. Minusta aapeen olisi kuulunut sanoa näistä etukäteen että ei saa valvoa myöhempään, ei saa syödä roskaruokaa, pitää laittaa sitä ja tätä vaatetta jne. Olen siis ollut niin typerä etten ole tajunnut olla tekemättä noita kun niistä ei ole sanottu. Ja silti aapee on valittanut rahatilannettaankin että ei voi tehdä sitä ja tätä lasten kanssa. Mun mitta tuli nyt vaan täyteen, vaikka lasten kanssa olen kovasti viihtynytkin.[/QUOTE]

Onneksi "vieras" et oo sukulaiseni.

[QUOTE="Tigru";26883444]Oh-hoh... Onpa aihe herättänyt keskustelua! Laitoin tästä eilen aloituksen kun en oikein tiennyt mitä koko reissusta ajattelen ja että onko ärtymykseni aiheetonta. Oisin voinut itseasiassa kirjoittaa aloitukselle erillaisen otsikon. Suuttuminen taitaa olla liika voimakas sana. Lähinnä pahoitin mieleni kun ei reissusta kerrottu + olin huolissani kun en tiennyt missä lapset olivat olleet. Jokatapauksessa pidän sukulaistani luotettavana jne. Oisin vain toivonut että ilmoittavat reissusta kun oltiin juuri edellisellä viikolla keskusteltu siitä kuinka tärkeää on se että lasten kanssa on yhteiset pelisäännöt myös siellä ja että tiedetään molemmin puolin lasten menot/kuulumiset. Luulin että asia oli sovittu ja ymmärretty. Mutta ilmeisesti ei... Olen ollut todella kiitollinen lastenhoitoavusta, siitä ei ole kyse...

Niin ja tuo sukulaisenani esiintynyt on selvä provo[/QUOTE]

:D Haaskasin siis hyvää saarnaushenkeäni ihan harakoille!

[QUOTE="Tigru";26883444]

Niin ja tuo sukulaisenani esiintynyt on selvä provo[/QUOTE]

Mietis uudelleen. Mä en ole kerta kaikkiaan tähän asti halunnut tehdä asiasta numeroa mutta rajat on mullakin. Kun aina kaikesta vaan urputetaan ja epäillään että osaanko laittaa riittävästi vaatetta ja kysellään lapsilta että pestäänkö hampaat ja mitä syötiin. Siis ymmärrän että kysellään mutta sitten valitetaan kolmannelle osapuolelle...

:D Haaskasin siis hyvää saarnaushenkeäni ihan harakoille!

Noo en voi nyt ihan satavarma olla etteikö "vieras" ole sukulaiseni mutta 90% olen. En meinaan ole kieltänyt syömästä roskaruokaa tai katsomasta leffoja. Lapset itse pakkaa reppunsakkin niin en ole paljoa katsonut mitä vaatteita ottavat mukaan/käyttävät siellä... Nukkumaanmeno ajoista ollaan sanottu mutta ei noista muista.

[QUOTE="Tigru";26883539]Noo en voi nyt ihan satavarma olla etteikö "vieras" ole sukulaiseni mutta 90% olen. En meinaan ole kieltänyt syömästä roskaruokaa tai katsomasta leffoja. Lapset itse pakkaa reppunsakkin niin en ole paljoa katsonut mitä vaatteita ottavat mukaan/käyttävät siellä... Nukkumaanmeno ajoista ollaan sanottu mutta ei noista muista.[/QUOTE]

Niin, et olekaan kieltänyt. Et ole itse asiassa kieltänyt minulta mitään, mutta paasannut muille. Et ole kieltänyt katsomasta leffoja mutta muisteleppa purinaa leffojen ikärajoista, ikään kuin minulla ei olisi sen vertaa järkeä että laittaisin lapset katsomaan jotain mikä on sopimatonta.

[QUOTE="vieras";26883538]Mietis uudelleen. Mä en ole kerta kaikkiaan tähän asti halunnut tehdä asiasta numeroa mutta rajat on mullakin. Kun aina kaikesta vaan urputetaan ja epäillään että osaanko laittaa riittävästi vaatetta ja kysellään lapsilta että pestäänkö hampaat ja mitä syötiin. Siis ymmärrän että kysellään mutta sitten valitetaan kolmannelle osapuolelle...[/QUOTE]

Joku nyt jaksaa provoilla. Huoh.... En viitsi lähteä mukaan tuohon....

Mutta jokatapauksessa kiitos kaikille vastanneille! Minä lähden nyt keittämään kahvia.

[QUOTE="vieras";26883343]Minulla itselläni ei ole lapsia, mutta en tajua miks vanhemmat on niin nipoja lastensa kanssa.... Pitääkö niitä "kullannuppuja kokoajan kytätä". Eihän lapset aikuistu ikinä. Itse kasvattaisin lapseni eri tavalla.[/QUOTE]
Miksi ihmeessä lasten pitäisikään aikuistua?

Eikä se mitään kyttäämistä ole, jos haluaa olla tietoinen siitä, missä lapset ovat ja kenen seurassa. Itse asiassa sen pitäisi olla jokaisen vanhemman velvollisuus; tietää, missä lapset edes suunnilleen niinku on.

No kyllä suuttuisin ja pitäisin sitä outona.
Pidän itsestään selvänä, että olen tietoinen, missä omat lapseni milloinkin liikkuvat.
Meidän tapauksessa lupa reissuun olisi varmasti tullut, jos sitä olisi vaan puhelimitse kysytty.

Laivayhtiöiden ohjeetkin sanovat seuraavaa:
"0-17 –vuotias saa matkustaa:
· Huoltajan* seurassa
· Huoltajan* valtuuttaman perheenjäsenen** tai huoltajan valtuuttaman yli 30-vuotiaan valvojan*** seurassa, jolloin huoltajan allekirjoittama matkustuslupa on oltava mukana matkalla."

Mut siis ihan aiheesta suutuit.

Kyllä jonkun sortin kirjalliset luvat ja matkustusasiakirjat vanhemmilta pitäis olla. Saattaisin itse soittaa laivayhtiöön.

Tuo on aika mielenkiintoinen juttu, siis henkkarit (alle 15-vee kuvaton kelakortti ok) tulee olla, mutta esim. kun me oltiin menossa laivalle, ei keneltäkään (paitsi minulta, varaajalta) kysytty henkkareita, Oltaisiin ihan hyvin olla voitu olla vaikka ihmiskauppiaita, kidnappaajia, mitä lie, viemässä lasta pois suomesta.

Palasin tänne nyt vielä lukemaan kun tähän keskusteluun otti niin moni osaa....

Minulla on jotenkin tosi syyllinen olo tämän "riidan/erimielisyyden" suhteen. Tuli jotenkin tunne että minä olen väärässä ja ihan turhasta sanon :( Inhottava tilanne...

Yhteistyössä