Maksaisikohan sossu avoimen yliopiston kurssin/kursseja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Opiskelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"Opiskelija"

Vieras
Aloitan ensi viikolla lähihoitajan opintojen viimeisen vuoden. Kiinnostaisi opiskella hoitotiedettä avoimessa yliopistossa, mutta ne kurssien hinnat on liikaa opiskelevalle yh:lle.

Toivottavasti ei maksa, Suomessa on ihan liikaa rahalla tutkintonsa saaneita muutenkin. Yliopistoon pitäis päästä ainoastaan ne, jotka sinne älyllään pääsee, ei ne jotka rahalla luovii tiensä sisään.

• Tykkää
Reactions: Katylina
[QUOTE="vieras";26879899]Toivottavasti ei maksa, Suomessa on ihan liikaa rahalla tutkintonsa saaneita muutenkin. Yliopistoon pitäis päästä ainoastaan ne, jotka sinne älyllään pääsee, ei ne jotka rahalla luovii tiensä sisään.[/QUOTE]

Ei mun älyssä mitään vikaa ole.

[QUOTE="vieras";26879899]Toivottavasti ei maksa, Suomessa on ihan liikaa rahalla tutkintonsa saaneita muutenkin. Yliopistoon pitäis päästä ainoastaan ne, jotka sinne älyllään pääsee, ei ne jotka rahalla luovii tiensä sisään.[/QUOTE]

Voit olla huoleti, avoimessa yliopistossa ei voi suorittaa tutkintoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26880044:

Ei niin, mutta tarpeeksi monta kurssia kun suorittaa, niin sisään yliopistoon pääsee ilman pääsykokeita. Tunnen pari tyyppiä, jotka näin ovat tehneet enkä kyllä heidän osaamistaan juurikaan jaksa arvostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26880044:

Ehkä hän tarkoitti sitä, että voi väylän kautta hakea tutkinto-opiskelijaksi kun on tarpeeksi opintoja avoimesta. Mutta ei siellä yliopistossa pärjää vaikka sinne pääsisi mitä kautta jos ei älli riitä.

[QUOTE="vieras";26880066]Ei niin, mutta tarpeeksi monta kurssia kun suorittaa, niin sisään yliopistoon pääsee ilman pääsykokeita. Tunnen pari tyyppiä, jotka näin ovat tehneet enkä kyllä heidän osaamistaan juurikaan jaksa arvostaa.[/QUOTE]

No sulla on kyllä typerä asenne. Se, että on tuota kautta päässyt yliopistoon ei tarkoita sitä, että ihminen olisi tyhmä eikä osaa alaansa.

Ainakin hoitotieteen kohdalla luki, että avoimen opinnot pitää olla hyvin arvosanoin suoritettu, että pääsee sisälle väylän kautta.

[QUOTE="vieras";26880066]Ei niin, mutta tarpeeksi monta kurssia kun suorittaa, niin sisään yliopistoon pääsee ilman pääsykokeita. Tunnen pari tyyppiä, jotka näin ovat tehneet enkä kyllä heidän osaamistaan juurikaan jaksa arvostaa.[/QUOTE]

Ei tämä ole mitenkään automaattista, vaan sisään on mahdollista päästä erityisvalinnan kautta erillisessä kiintiössä.

Mutta miksi et arvosta erityisvalinnan kautta sisäänpäässeiden osaamista? Eihän sisäänpääsy sinällään mitään vielä "todista", vaan vasta valmistuminen. Sama kai se on, miten sisään on tullut, jos opinnot etenevät ja valmistuu?

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="a p";26879999]Raha. Pakko päästä töihin, että loppuu tämä kituuttaminen.[/QUOTE]
Tee töitä opintojen ohella. Joka ikinen tuntemani yliopisto-opiskelija taitaa juuri niin tehdä.

• Tykkää
Reactions: Björn
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26880104:
Ei tämä ole mitenkään automaattista, vaan sisään on mahdollista päästä erityisvalinnan kautta erillisessä kiintiössä.

Mutta miksi et arvosta erityisvalinnan kautta sisäänpäässeiden osaamista? Eihän sisäänpääsy sinällään mitään vielä "todista", vaan vasta valmistuminen. Sama kai se on, miten sisään on tullut, jos opinnot etenevät ja valmistuu?

No, lähinnä mua vaan ärsyttää, että näissä asioissa raha ratkaisee. Jos oikeasti on älliä, niin miksei sitten pääse sinne yliopistoon pääsykokeiden kautta? Niin ja siis ainakin toinen tuntemistani tyypeistä nimenomaan ei päässyt pääsykokeiden kautta sisään, vaikka yrittikin. Silloin se rahan kautta sisälle meno on mielestäni jotenkin väärin.

Riippuu alasta, mutta monella alalla yliopiston pääsykokeet ovat sellaista pelleilyä ettei tosikaan. Pienen pieni osa hakijoista joka osaa tankata päähän 99,9% pääsykoekirjoista pääsee sisään, mutta itse opiskelu on täyttä lusmuilua ja kanssaopiskelijoilta tuntuu puuttuvan kaikki kriittisyys ja oma ajattelukyky. Luennoitsijoiden sana on totuus lampaille silloinkin, kun luennoitsija puhuu aivan selvästi puuta heinää esimerkiksi käytännön opetustyöstä, jota ei ole koskaan tehnyt, ja josta itse opiskelijoiden omakohtaiset kokemukset saattavat olla täysin päinvastaisia luennoitsijoiden puheisiin nähden...

Kaikki pänttäämällä sisään päässeet eivät edes saa kurssejaan suoritettua määräajassa, että sikäli motivaatio suorittaa esimerkiksi kasvatustieteiden peruskurssit etukäteen on minusta ihan hyvin verrannollinen pääsykokeeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja kasvatustieteilijä;26880145:
Riippuu alasta, mutta monella alalla yliopiston pääsykokeet ovat sellaista pelleilyä ettei tosikaan.

Hmm, olen osin samaa mieltä, mutta en ihan kuitenkaan. Taustaksi se, että silloin kun olin vielä yliopistolla duunissa, olin useana vuonna peräkkäin sekä laatimassa että tarkastamassa valintakoetta. Myönnän toki, että vaikka koe toki yritettiin tehdä sellaiseksi, että se mittaisi muutakin kuin ulkoa osaamista (mm. soveltamista vaativie tehtäviä yms.), niin kyllähän niissä nk. pänttääjät pakkasivat pärjäämään. Mitäpä sitä kiertelemään. Kun tarkoituksena kuitenkin on mitata niiden pääsykoekirjojen osaamista, eikä esim. yleissivistystä tms., niin noihan siinä vähän väkisinkin käy.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26880200:
Hmm, olen osin samaa mieltä, mutta en ihan kuitenkaan. Taustaksi se, että silloin kun olin vielä yliopistolla duunissa, olin useana vuonna peräkkäin sekä laatimassa että tarkastamassa valintakoetta. Myönnän toki, että vaikka koe toki yritettiin tehdä sellaiseksi, että se mittaisi muutakin kuin ulkoa osaamista (mm. soveltamista vaativie tehtäviä yms.), niin kyllähän niissä nk. pänttääjät pakkasivat pärjäämään. Mitäpä sitä kiertelemään. Kun tarkoituksena kuitenkin on mitata niiden pääsykoekirjojen osaamista, eikä esim. yleissivistystä tms., niin noihan siinä vähän väkisinkin käy.

Kasvatusalan VAKAVA-koe on ihan 100% pänttäämistä, ja vastaukset todella pikkutarkkoja ja veemäisiä. Miinuspisteitä tulee myös, joten ei kannata edes vastata jos ei ole varma :) Toisaalta pääsin silti itse heittämällä sisään ilman armotonta pänttäystä, joten on vaikea tuntea sympatiaa sellaisia neitosia kohtaan, jotka surkuttelevat sitä, etteivät toisella kerrallakaan päässeet läpi... jos oikeasti haluaa opiskelemaan, on oltava valmis tekemään töitä sisäänpääsemisen eteen.

Mutta ihan samalla tavalla työtä on jonkun tietyn opintomäärän etukäteen tekeminen ja siinä mielessä hyödyllisempää, että valmistuminen nopeutuu ja pänttäyksestä on enemmän hyötyä. Pääsykokeesta ei saa opintoja...

Tuskin sossu mitään avoimen kursseja maksaa. Sinänsä minusta vähän tyhmää, että yhteiskunta tukee kyllä sitä, että työtön laitetaan vastentahtoisesti jollekin työkkärin "löydä ovi työelämään" -kurssille, vai mitä ne huuhaat siellä olikaan nimeltään. Mutta sitten ei voida tukea esim. sitä, että opiskelee avoimessa vaikka perus- ja/tai aineopinnot jostain, minkä kautta voi parantaa mahdollisuuksiaan työllistyä. Ja muutenkin, olisihan se ainakin työttömän kohdalla parempi kuin pelkkä työttömyys - puheissa muistetaan aina, kuinka aktiivisuus on toivottavaa jne, mutta käytännössä sitä ei arvostetakaan. Voisihan sen kurssin kustantaa harrastusmenonakin tms. Sellaiseen on ainakin teoriassa mahdollista saada harkinnanvaraista toimeentulotukea.

Musta tässä on vähän erikoista se, että ap. aikoo työskennellä (siinä määrin että se estäisi päiväopinnot yliopistossa) mutta odottaa kuitenkin saavansa sossusta tukea?!

Alkuperäinen kirjoittaja häh;26881256:
Musta tässä on vähän erikoista se, että ap. aikoo työskennellä (siinä määrin että se estäisi päiväopinnot yliopistossa) mutta odottaa kuitenkin saavansa sossusta tukea?!

Itse asiassa siinä ei ole mitään erikoista, koska sossun asiakkaista iso osa on töissä. On harhaluulo, että kaikki olisivat työttömiä tai sairaita. Osa ihmisistä vaan saa valitettavasti niin pientä palkkaa, ettei sillä tule toimeen. Ja sellaisessa tilanteessa on ihan järkevääkin miettiä uusia vaihtoehtoja, kuten opiskelua.

Alkuperäinen kirjoittaja häh;26881256:

Mä olen kylläkin opiskelija NYT ja tulot niin pienet, että saadaan sossusta rahaa. Mä opiskelisin NYT enkä vuoden päästä kun olen töissä.

• Tykkää
Reactions: ansarikukka

Yhteistyössä