Lapsia vain hyvätuloisille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä mulle ainakin on täällä palstalla sanottu, että pitäisi antaa lapset pois tulojeni vuoksi =)

Näinhän se menee. Jos ei ole sallittua määrää rahaa tai varallisuutta ei saa tulla raskaaksi (tai ainakaan pitää sitä) ja lapsista pitää heti luopua jos varallisuutta tai rahaa ei ole sitä tiettyä määrää.
Mutta jos tätä aletaan vetämään pidemmälle (niin kuin kuuluisi) niin ei Suomeen syntyisi enää lapsia. Sen pituinen se.

Miten niin lapsi ei käytännössä maksa mitään ekaan pariin vuoteen?

Jos nyt lasketaan halvimmalla tapaa niin takuulla kaikki ekan 2v aikana tarvittavat kamat saa esimerkiksi lapsilisällä kuitattua. Jos ostaa käytettynä/alesta/perii jostain ei tarvii laittaa ns omaa rahaa sen lapsilisän lisäksi. Edellyttäen että imettää, ei osta kalliita merkkivaatteita jne.

Niin tosiaan, pilkunnussijoille vielä tiedoksi että olen todellakin käyttänyt hyvin hövelästi termiä "ei maksa mitään". Se on toisinaan puhekilessä tulkittavissa myös "ei maksa mitään, tai maksaa hyvin vähän". Pahoitteluni päänne pyörälle pistämisestä.

Sorry, mun mielestä kun sanotaan "ei maksa mitään" niin se tosiaan on ilmainen :rolleyes:

Niin että mitäs sitten, kun se lapsi kasvaa eikä enää "maksa mitään"? Kukas ne kustannukset sitten kattaa?

Miten niin lapsi ei käytännössä maksa mitään ekaan pariin vuoteen?

Tämän mäkin haluaisin tietää!!

Ja kyllä alle kouluiässäkin menoja on. Jopa enemmän kuin kouluiässä. Päivähoitomaksu 1 lapsesta 254 euroa. Harvaan kouluikäiseen saa noin paljoa joka kuukausi kulutettua!! Alle kouluiässä lapset kasvaakin nopeammin joten vaatteita joutuu uusimaan tiuhempaan, sen lisäksi pienemmät lapset ryömii, kontta, kiipeilee ja istuu hiekkalaatikolla joten vaatteet paitsi KULUU nopeammin kuin isommalla lapsella, ne pitää olla laadukkaampia. Plus lisäksi sitten kaikki sukset, luistimet, fillarit...

Tänä päivänä saa huutiksesta miltei täysin uutta kamaa joka lähtöön. Ei tarvitse kävellä huonekaluliikkeeseen tai vaatekauppaan ja pulittaa suuria summia.

Samoin kirppiksillä tekee mielettömiä löytöjä, eikä kukaan edes uskoisi että uutta ei ole päällä.

Todellakin lapsia vain hyvätuloisille ja olen myös sitä mieltä, että jos tulee työttömyyttä tai menettää varallisuutensa on lapset heti huostaanotettava.

Tän ajatuksen pohjalta kun niitä lapsia sitten on siellä sijotuksessa, niin oikeastaan niiden sillä hetkellä hyvätulostenkaan ei olisi mitään syytä itse tehdä niitä lapsia, vaan he voisivat käydä hakemassa sieltä sijotuksesta niiden köyhien huostaan otetun vesan. Vähän niin kun kierrätystä, mitä järkeä niitä lapsukaisia nyt olis siellä sijoituksesa jemmassa pitää odottamassa oikeiden köyhien vanhempien rikastumista? Silkkaa rahan menia tuollanen.
Kaiken lisäksi pelastettaisi maaila liikakansoitukselta kun kierrätettisi vaan niitä jo olemassa olevia muksuja köyhtyneiltä rikkaille :saint:

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Tän ajatuksen pohjalta kun niitä lapsia sitten on siellä sijotuksessa, niin oikeastaan niiden sillä hetkellä hyvätulostenkaan ei olisi mitään syytä itse tehdä niitä lapsia, vaan he voisivat käydä hakemassa sieltä sijotuksesta niiden köyhien huostaan otetun vesan. Vähän niin kun kierrätystä, mitä järkeä niitä lapsukaisia nyt olis siellä sijoituksesa jemmassa pitää odottamassa oikeiden köyhien vanhempien rikastumista? Silkkaa rahan menia tuollanen.
Kaiken lisäksi pelastettaisi maaila liikakansoitukselta kun kierrätettisi vaan niitä jo olemassa olevia muksuja köyhtyneiltä rikkaille :saint:

Aivan...nyt aletaan olla asian ytimessä...

"Siis lapsihan ei maksa käytännössä mitään, varsinaakn ensimäiseen kahteen vuoteen"

Tässä meidän menot 11kk ikäisestä lapsesta tähän asti:
-yhdistelmävaunut ja hoitolaukku 980e
-kevyemmät rattaat 360e
-syöttötuoli 250e
-kantoreppu 100e
-3 kantoliinaa 145e
-pinnasänky 150e + patja ja vuodevaatteet 120e
-hoitopöytä 100e
-sitteri 130e
-"koliikkisitteri" 200e
-turvakaukalo 170e
-turvaistuin 290e
-leluja alle 1-vuotiaalle 372e
-vaatteita alle 1-vuotiaalle 1649e
-kenkiä alle 1-vuotiaalle 128e
-vauvan lääkkeet 96e
-kylpyamme 18e
-kestovaipay 322e
-harrastukset tähän mennessä 145e
-turvaportit portaisiin 180e
-pyöränistuin 120e
-matkasänky 220e
-pienet hoitotarvikkeet ja kosmetiikka tms 138e
-potta 35e
-muut 382e

Lisäksi kertakäyttövaipat (osittain käytössä ne kestovaipat) ja lapsen ruoat (edelleen osittaista imetystä) joihin menee aikalailla rahaa.

Olisihan tavarat voinut ostaa käytettynä tai saada lainaksi mutta halusimme ostaa uutta mitä voi säästää mahdollisille tuleville sisaruksille.

Lisäksi raskauteen liittyvät menot (yksityiset ultrat, mammavaatteet yms) 683e.

Ja suomalaisia köyhien lapsia ei tietysti riitä, niin haetaan niitä vaan esim. Zimbabwesta ja Burundista.

Jaa heti siellä ollaan piikit pystyssä. Ei tosiaankaan vauvalle ole tarvinnut ostaa yhtään mitään, ainakaan uutena. Vauvan vaatteita ja tarvikkeita on kirpparit ja kavereiden komerot pullollaan, oikeastaan se käyttämättömänä lojuva tavaramäärä on jo sellainen, että uusien ostaminen tuntuisi itsestäni vastuuttomalta. Vauva elää maidolla, vaipat ovat aika tyyriitä, mutta silti siedettävä menoerä. Reippaampi menee kestoilla. Kun on aika aloittaa kiinteät, niin eihän ne soseet nyt mitään maksa, siitä pyöräyttää jonkun samalla vaivalla kun tekee itselleen ruokaa. MIKÄ siinä maksaa, on vastakysymykseni.

Vauva elä maidolla = mutta ei vältämättä sillä ilmaisella rintamaidolla (kaikilla ei maito riittää, vaikka mitenpäin imettäisi ja kaikki eivät edes pysty imettämään). Peruskorvike maksaa jo ihan kivasti, jos vauva sillä elää. Puhumattakaan, jos joutuus en korvikkeen ostamaan vaikka apteekista..... Lisäksi vauva elää pelkällä maidolla ainoastaan muutaman kuukauden, ei monta vuotta... Eikös jossain ollut ihan tutkimus, että lapsi kustantaa vanhemmilleen kaiken kaikkiaan n. 160-170te, joten :D

Minäkin olen sitä mieltä, että kyllä lähtökohtaisesti pitäisi kyetä ihan itse ne lapset ruokkimaan ja vaatettamaan. Eli juurikin sitä, että jos valmiksi toimentulo on niukka ja tukien muodossa, niin siihen tilanteseen ei lasta kannattaisi hankkia. Meistä kukaan ei ole selvännäkijä ja toki työttömyyttä ja talousvaikeuksia voi tulla silloinkin, kun ne lapset jo ovat olemassa. Ja minustakin se on asia erikseen. Mutta en siinäkään tapauksessa näe mitenkään tarpeellisena sitä, että sossu hyysäsi perheitä vuositolkulla.

Nin, varmasti on monilla tiukkaa, mutta ei se kyllä muuta meidän todellisuuttamme, jossa pärjätään ihan okei. Tietenkään lapsilisä ei välttämättä kaikkea kata, mutta sitten se on pois siitä itseen, tai johonkin muuhun menevästä budjetista. Kyse on valinnoista. Sitäkään en usko ettäkö olisi olemassa kaupunkeja joista ei voi hankkia kätettyjä lastenvaatteita ja tarvikkeita. Sen tiedän kyllä, ettei kaikkien tukiverkot ole samanlaisia. Tiedän myös että ilaman omia tukiverkkojanikin olisi pärjätty. Mitä se edes on ettei pärjätä? Saiauksiin tai muihin on vaikea kenenkään varautua, ja toki ne järkyttävät kenen tahansa taloutta, mutta tuskin sen takia jäisivät Suomessa hoitamatta. Harrastuksissakin on varaa valita, oma kantani harrastamiseen on vähän kaksijakoinen, mutta kylläpä luulen että sen verran irtoaa jostain vielä, että muutama kymppi kuussa voisi pistää johonkin lapselle mieleiseen. Päivähoitomaksutkin määräytyvät tulojen mukaan, jos tulot ovat pienet, maksutkin ovat. Perusolettamuksena myös se, että jos lapsi on pk:ssa, ovat vanhemmat (tai omassa tapauksessani yksi vanhempi) töissä, eli jotain tulojakin kuitenkin on.

Aina tätä jauhetaan, mutta edelleenkin yhteiskunta haluaa, että tulee lisää kansalaisia ja haluaa sitä tukea eli pienituloistenkin halutaan lisääntyvän. Ihan sama mitä muutamat natsit ovat mieltä.

Minäpä myös täytän lämpimikseni:

-yhdistelmävaunut ja hoitolaukku 50 €
-kevyemmät rattaat saatu lahjaksi
-syöttötuoli 35 €
-kantoreppu, ei ole
-3 kantoliinaa, ei ole
-pinnasänky 0e + patja ja vuodevaatteet 60e
-hoitopöytä, ei ole
-sitteri, saatu lahjaksi
-turvakaukalo, saatu lahjaksi
-turvaistuin 70 €
-leluja alle 1-vuotiaalle, saatu lahjaksi
-vaatteita alle 1-vuotiaalle, ehkä 100 €
-kenkiä alle 1-vuotiaalle, 0 €
-vauvan lääkkeet, lähemmäs 1000 €
-kylpyamme, n. 20 €
-kertakäyttövaipat, n. 500 €
-harrastukset tähän mennessä, 0 €
-pyöränistuin, 15 €
-matkasänky, saatu lahjaksi
-potta 10 €

Ihan kaikkea tavaraa ei kannata edes hankkia, ennenkuin tietää todella tarvitsevansa.

• Tykkää
Reactions: Sanna80
Ihan kaikkea tavaraa ei kannata edes hankkia, ennenkuin tietää todella tarvitsevansa.

HARVINAISEN TOTTA!

Meillä liinailtiin niin ahkerasti, että vaunut jäi liki kokonaan käyttämättä, rattaat ihan kokonaan. Lopulta nukuimme perhepedissä eli kakkosen kanssa ei tarvittu pinnasänkyäkään ollenkaan. Hoitopöydän hommasin, kertaakaan ei käytetty muuten kuin tavaran säilytykseen... Jne jne jne...

• Tykkää
Reactions: Lex
Vauva elä maidolla = mutta ei vältämättä sillä ilmaisella rintamaidolla (kaikilla ei maito riittää, vaikka mitenpäin imettäisi ja kaikki eivät edes pysty imettämään). Peruskorvike maksaa jo ihan kivasti, jos vauva sillä elää. Puhumattakaan, jos joutuus en korvikkeen ostamaan vaikka apteekista..... Lisäksi vauva elää pelkällä maidolla ainoastaan muutaman kuukauden, ei monta vuotta... Eikös jossain ollut ihan tutkimus, että lapsi kustantaa vanhemmilleen kaiken kaikkiaan n. 160-170te, joten :D

Minäkin olen sitä mieltä, että kyllä lähtökohtaisesti pitäisi kyetä ihan itse ne lapset ruokkimaan ja vaatettamaan. Eli juurikin sitä, että jos valmiksi toimentulo on niukka ja tukien muodossa, niin siihen tilanteseen ei lasta kannattaisi hankkia. Meistä kukaan ei ole selvännäkijä ja toki työttömyyttä ja talousvaikeuksia voi tulla silloinkin, kun ne lapset jo ovat olemassa. Ja minustakin se on asia erikseen. Mutta en siinäkään tapauksessa näe mitenkään tarpeellisena sitä, että sossu hyysäsi perheitä vuositolkulla.

Niin. Omakin lapseni käytti korviketta, sillä maitoni ei riittänyt. Silti. Ja sanokoon "tutkimukset" (vähän epäilen kyseessä olleen sellainen) mitä tahansa, ei meillä mene lapseen tuollaista summaa, tiedän koska sellaisia summia ei edes ole. Sossu keskusteluun en nyt mene sen syvemmin, kuin että siellähän se on olemassa, auttamassa ihmisä jotka apua tarvitsevat. Joskus on joutunut itsekin käymään työni epäsäännöllisyyden ja epävarman luonteen vuoksi. Pienituloinen voi kuitenkin olla montaa muutakin asiaa kuin "sossupummi". Ja kyllä mielestäni kaikilla on oikeus lapseen. (Joojoo, PAITSI narkkareilla ja lastenraiskaajapsykopaateilla. Tietysti.)

Ei kun ei tietenkään pidä taloutta ajatella ennen lastentekoa, tosi tyhmiä neuvojahan siellä annettiin. Mitä sitä rahaa miettimään, aina saa sossusta, jos tarvii. Ja aina voi kerjätä palstalaisilta, kun "joulu tuli niin äkkiä" ja "ei ole edes jouluruokiin varaa, kun kaikki on niin kallista". Aina sitä joku palstalainen auttaa. =)

Typerää suunnitella taloutta. =)

• Tykkää
Reactions: Sanna80 ja Oisku
Jotenkin ole sellainen luonne, etten halua väenväkisin käyttää rahaa vain hetken käytössä oleviin kalusteisiin ja tarvikkeisiin enempää kuin on välttämätöntä.

Sitä nyt ei muutenkaan ole ylimääräistä, ja juuri esim. lääke- ja lääkärikuluihin meillä on mennyt enemmän kuin tarpeeksi.

Jos jotakin on jäänyt, sillä on sitte nautittu elämästä harrastusten merkeissä =)

Siinäkin on aika iso ero, onko tilapäisesti köyhä vai sellainen elämäntapatyötön. Kyllähän lähes kaikki esim. opiskeluaikana ovat köyhiä, ja kuka vaan koulutettukin ihminen voi olla hetkellisesti työttömänä.
Mutta sellaiset ihmiset, joita ei mikään kiinnosta, eikä mihinkään ole kykyjä, voisivat kyllä jättää lisääntymisen muille.

• Tykkää
Reactions: Lex ja Sanna80
Niin. Omakin lapseni käytti korviketta, sillä maitoni ei riittänyt. Silti. Ja sanokoon "tutkimukset" (vähän epäilen kyseessä olleen sellainen) mitä tahansa, ei meillä mene lapseen tuollaista summaa, tiedän koska sellaisia summia ei edes ole. Sossu keskusteluun en nyt mene sen syvemmin, kuin että siellähän se on olemassa, auttamassa ihmisä jotka apua tarvitsevat. Joskus on joutunut itsekin käymään työni epäsäännöllisyyden ja epävarman luonteen vuoksi. Pienituloinen voi kuitenkin olla montaa muutakin asiaa kuin "sossupummi". Ja kyllä mielestäni kaikilla on oikeus lapseen. (Joojoo, PAITSI narkkareilla ja lastenraiskaajapsykopaateilla. Tietysti.)

Mä korjaan tota "tukimusta", että se olikin, että kaksi lasta maksaa sen n. 160te. Ja muuten, eka vuosi on kaikkein kallein sen laskelman mukaan ;)

Näin paljon maksaa lapsen kasvatus - Uutiset - Talouselämä

Ja siinä olen samaa mieltä, että pienituloinen ja sossupummi on kaksi eri asiaa. Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että pienituloiset saavat lapsia, ei todellakaan. Että siinämielessä ei tarvitse olla hyvätuloinen, jotta voisi lapsia edes harkita. Mutta pienituloisenkin pitäisi mielestäni kyetä kantamaan se taloudellinen vastuu noista omista lapsista, omilla tuloilla ja yleisillä tuilla (lapsilisä, kh-tuki, asumistuki). Toimeentulotukikin on jees, jos se on oikeesti väliaikainen ja auttaa nousemaan jostain kriisista.

Alkuperäinen kirjoittaja häh;26876920:
"Siis lapsihan ei maksa käytännössä mitään, varsinaakn ensimäiseen kahteen vuoteen"

Tässä meidän menot 11kk ikäisestä lapsesta tähän asti:
-yhdistelmävaunut ja hoitolaukku 980e
-kevyemmät rattaat 360e
-syöttötuoli 250e
-kantoreppu 100e
-3 kantoliinaa 145e
-pinnasänky 150e + patja ja vuodevaatteet 120e
-hoitopöytä 100e
-sitteri 130e
-"koliikkisitteri" 200e
-turvakaukalo 170e
-turvaistuin 290e
-leluja alle 1-vuotiaalle 372e
-vaatteita alle 1-vuotiaalle 1649e
-kenkiä alle 1-vuotiaalle 128e
-vauvan lääkkeet 96e
-kylpyamme 18e
-kestovaipay 322e
-harrastukset tähän mennessä 145e
-turvaportit portaisiin 180e
-pyöränistuin 120e
-matkasänky 220e
-pienet hoitotarvikkeet ja kosmetiikka tms 138e
-potta 35e
-muut 382e

Lisäksi kertakäyttövaipat (osittain käytössä ne kestovaipat) ja lapsen ruoat (edelleen osittaista imetystä) joihin menee aikalailla rahaa.

Olisihan tavarat voinut ostaa käytettynä tai saada lainaksi mutta halusimme ostaa uutta mitä voi säästää mahdollisille tuleville sisaruksille.

Lisäksi raskauteen liittyvät menot (yksityiset ultrat, mammavaatteet yms) 683e.

Niin. Kyllähän sitä rahaa SAA menemään, jos sitä on.

Omat menomme (noin suunnilleen):
-yhdistelmävaunut ja hoitolaukku 50e
-kevyemmät rattaat 0e (lainattu)
-syöttötuoli 0e (saatu, annettu eteenpäin)
-kantoreppu 0e (tälläinenkin joltakulat saatiin, emme tarvinneet.)
-3 kantoliinaa 0e
-pinnasänky 40e + patja ja vuodevaatteet 20e
-hoitopöytä 0e (ensin rakkennettiin itse taso, sitten todettiin melko turhaksi.)
-sitteri 0e (auton istuin ajoi saman asian tarvittaessa.)
-"koliikkisitteri" 0e
-turvakaukalo 10e
-turvaistuin 0e
-leluja alle 1-vuotiaalle ?e (vaikea sanoa, ihan turhia menoja jokatapuksessa, kun vaan fiilistelyn vuoksi ostelin.)
-vaatteita alle 1-vuotiaalle 50e
-kenkiä alle 1-vuotiaalle 1e
-vauvan lääkkeet 0e (tiedän kyllä että olen onnellisessa asemassa siinä, ettei lapseni ole sairas, mutta tähän aiheeseen kommentoinkin jo aikaisemmin.)
-kylpyamme 0e
-kestovaipay 10e
-harrastukset tähän mennessä 0e (...alle 1 vuotiaan harrastukset? Mitä?)
-turvaportit portaisiin 0e
-pyöränistuin 0e
-matkasänky 20e
-pienet hoitotarvikkeet ja kosmetiikka tms 20e
-potta 5e
-muut ?e

Paljon olen saanut, paljon olen antanut eteenpäin, mutta eipä jotkut potat tai ammeet kirpparilla paljon maksa. On muuten ollut veemäistä itsekin yrittää päästä eroon tuosta vauva-ajan tavaramäärästä. Eli ymmärrän kyllä ystäviäni jotka kaarsivat pihaani täpötäysien ikea-kassien kanssa sillä sekunnilla kun kuulivat raskaudestani.

Minä taas sallisin lapsia vain niille, joita kiinnostaa sen oman lapsen elämä edes tämän ensimmäisinä vuosina. Niille, jotka haluavat olla yksi-kaksivuotiaan kanssa enemmän kuin pari tuntia päivässä.

Mä korjaan tota "tukimusta", että se olikin, että kaksi lasta maksaa sen n. 160te. Ja muuten, eka vuosi on kaikkein kallein sen laskelman mukaan ;)

Näin paljon maksaa lapsen kasvatus - Uutiset - Talouselämä

Ja siinä olen samaa mieltä, että pienituloinen ja sossupummi on kaksi eri asiaa. Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että pienituloiset saavat lapsia, ei todellakaan. Että siinämielessä ei tarvitse olla hyvätuloinen, jotta voisi lapsia edes harkita. Mutta pienituloisenkin pitäisi mielestäni kyetä kantamaan se taloudellinen vastuu noista omista lapsista, omilla tuloilla ja yleisillä tuilla (lapsilisä, kh-tuki, asumistuki). Toimeentulotukikin on jees, jos se on oikeesti väliaikainen ja auttaa nousemaan jostain kriisista.

Jep, lukaisin tuon jutun ja onhan noita nähty. Käytännössä on kuitenkin nähty jotain ihan muuta. Sitäkin voi miettiä, mitkä ovat pankin omat motiiviit julkaista kyseisisä laskelmia... Lapset ovat kalliita, tai sitten eivät ole. Riippuu siitä, onko varaa elää kalliisti vai ei.

Yhteistyössä