Te, joilla lapsi virikehoidossa esim. 10 päivää kuussa, saatteko itse päättää päivät?

Asialliseen kysymykseen asiallinen vastaus ois kiva :) Kyseessä siis 4,5-vuotias ja on "virikehoidossa" tuon n. 10 päivää kuussa. En saa itse päättää päiviä vaan ne ilmoitetaan mulle, olis helpompaa kun sais itse vaikka kuukautta aiemmin ne ilmoittaa. Lapsi on pph:lla eli varmaan siinä osittain syy.

Tällaista mietin tänään :)

Ihmettely
Eikös 4,5 v (oma lapseni on samanikäinen) saa virikkeitä päiväkodissa silleen ihan oikeesti ?
Omani vaihtoi juurikin virikepuolen vuoksi PPH:lta päiväkotiin 2,5 v iän jälkeen ..
Enemmän kavereita, leikkejä, askarteluja, teemoja , jumppakerhoa, kulttuurimenoja yms yms ..

Että mitä itua on PPH:lla tapahtuvasta 'virikehoidosta' kohta 5 vuotiaalle ?
Eskarit ja koulutkin jo lähestyy ...

Eikös 4,5 v (oma lapseni on samanikäinen) saa virikkeitä päiväkodissa silleen ihan oikeesti ?
Omani vaihtoi juurikin virikepuolen vuoksi PPH:lta päiväkotiin 2,5 v iän jälkeen ..
Enemmän kavereita, leikkejä, askarteluja, teemoja , jumppakerhoa, kulttuurimenoja yms yms ..

Että mitä itua on PPH:lla tapahtuvasta 'virikehoidosta' kohta 5 vuotiaalle ?
Eskarit ja koulutkin jo lähestyy ...
Poika viihtyy ja on kavereita, en tiedä miks kolme kaveria ei riittäis? :) Askartelevat, käyvät kerhoissa ja retkillä mutta myös tekevät kotosalla pullaa jne. En ajatellut vaihtaa hoitomuotoa, tykätään pojan kanssa niin paljon tuosta hoitajasta! :)

"vieras"
En minäkään ymmärrä, miksi lapsi on pph:lla? Eikös päiväkoti ole tuon ikäisille se järkevämpi hoitomuoto? Ja miksi vain 10pv/kk, se on aikas vähän. Meillä ainakin päiväkodista sanottiin suoraan, että 4-5-vuotiaalla virikehoidon kannalta 10pv /kk on ihan yhtä tyhjän kanssa, mieluummin se 15pv/kk. Että mieluummin kerhoon kuin 10pv/kk.

"oikea ammattivalittaja"
Meillä poika on 10 päivää kuussa päiväkodissa ja saan itse päättää päivät. Oli aiemmin pph.lla mutta kun täyttää lokakkuussa 4v niin enemmän kavereita ja virikkeitä on päiväkodissa.

"juu"
Juuri kuulin kaverilta, ettei täällä (Jyväskylä) saa välttämättä päättää päiviä itse. Jos ryhmässsä on vaikka kaksi kymmenpäiväistä lasta, he eivät saa olla samaan aikaan paikalla. Voi olla, että saa esittää toiveita siltl.

seuraa
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26876224:
Poika viihtyy ja on kavereita, en tiedä miks kolme kaveria ei riittäis? :) Askartelevat, käyvät kerhoissa ja retkillä mutta myös tekevät kotosalla pullaa jne. En ajatellut vaihtaa hoitomuotoa, tykätään pojan kanssa niin paljon tuosta hoitajasta! :)
Kotonakin olisi tuo 3 kaveria, eikös - aika harvinaista jos nuo PPH:n kaverit muuten on myös 5 vuotiaita... Päiväkodissa olisi saman ikäisiä - kuten siis sitten eskarissa ja koulussakin tuleepi olemaan ...

voi äly ja väläys
No voi jumalauta...KEHTAATKIN mennä viemään pph:n vähäisiä palkkatuloja jollain VIRIKEHOITOLAPSELLA!!!! Ja joka on siis vain 10 pvää/kuussa pph:lla!!!!

[QUOTE="juu";26876284]Juuri kuulin kaverilta, ettei täällä (Jyväskylä) saa välttämättä päättää päiviä itse. Jos ryhmässsä on vaikka kaksi kymmenpäiväistä lasta, he eivät saa olla samaan aikaan paikalla. Voi olla, että saa esittää toiveita siltl.[/QUOTE]

Toisaalta tuo on hankala tilanne. Kun päiväkodissa on erityistä ohjelmaa, kumpi kymmenpäiväinen saa osallistua? Retket, luistelu (jos luistinrata kaukana), päiväkodilla järjestetyt esitykset ja tapahtumapäivät... Täällä pyydetään kaikkia ryhmän osapäivälapsia tapahtumiin mukaan.

Kotonakin olisi tuo 3 kaveria, eikös - aika harvinaista jos nuo PPH:n kaverit muuten on myös 5 vuotiaita... Päiväkodissa olisi saman ikäisiä - kuten siis sitten eskarissa ja koulussakin tuleepi olemaan ...
Juu, kotona on kavereita, mutta koulupäivinä isommat ovat joko koulussa tai sitten vanhin minun kanssani "naapurikaupungissa" sairaalassa, jolloin 4-vuotiaan on hyvä olla hoidossa mieluummin. Kaks tuollaista ~3-vuotiasta on, jotka ovat oikein mieluisia, "mun parhaita kavereita" :)

[QUOTE="vieras";26876322]Mun mielestä tuon ikäisen paikka on päiväkodissa ja ne pph paikat voisi jättää niille ihan pikkuisille, joille se pph taas on passelimpi vaihtoehto.[/QUOTE]

Tuosta pk:n ohi kun kävelen harva se päivä niin eipä tulis mieleenkään viedä sinne, sitäpaitsi se on tupaten täynnä (täällä kylällä vain yksi päiväkoti + vuorohoitopaikka). Täällä on kyllä isompiakin kun meidän 4,5-vuotias perhepäivähoidossa, onpahan eskareitakin eskarin jälkeen tuossa varahoitopaikassa.

Alkuperäinen kirjoittaja voi äly ja väläys;26876307:
No voi jumalauta...KEHTAATKIN mennä viemään pph:n vähäisiä palkkatuloja jollain VIRIKEHOITOLAPSELLA!!!! Ja joka on siis vain 10 pvää/kuussa pph:lla!!!!
Samat palkkatulot pph saa, ollaan tästä keskusteltu kyllä :) Ja kiittelee kovasti, kun tuon pojan sinne, helpompi kuulemma kun on noita isompiakin hoidossa eikä pelkkiä VAUVOJA ;) Ko. 4-vuotias oli kotihoidossa vielä viime vuonna tähän aikaan eli meni reilusti yli 3,5-vuotiaana hoitoon.

Meillä poika just vaihto pph:lta päiväkotiin juurikin tuon takia, kun pph alkoi määräämään päivät milloin poika sai olla hoidossa.. sitten välillä tuli sellaisia viikkoja, jolloin meillä oli menoa ja poika oli pakko laittaa hoitoon vaikka pph olisi halunnut toisena päivänä.. näistä pph ei oikein tykännyt, kun olisi saanu itelleen sit vapaapäivää tms..

"oikea ammattivalittaja"
Täällä ainakin vain pienet on pph.lla.Minä jo viime vuonna kun lapsi oli vähän alle 3v yritin päiväkotiin mutta en saanut ennenkuin nyt. Kohta 4v jo tarvitsee virikkeitä mitä päiväkoti tarjoaa ja oman ikäistään seuraa.

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";26876559]Täällä ainakin vain pienet on pph.lla.Minä jo viime vuonna kun lapsi oli vähän alle 3v yritin päiväkotiin mutta en saanut ennenkuin nyt. Kohta 4v jo tarvitsee virikkeitä mitä päiväkoti tarjoaa ja oman ikäistään seuraa.[/QUOTE]

Joo, täällä onkin 21 lasta samassa ryhmässä, siinä on varmasti kavereita ja tosi hellää sekä yksilöllistä hoitoa myös virikelapsille. Mieluummin kumminkin vien tuohon pph:lle jossa neljä lasta sulassa sovussa leikkii hiekkiksellä ja askartelee (jokainen saa varmasti tarpeeksi ohjausta jne.). Ja meillä ainakin poika tykkää eri-ikäisistäkin kavereista, ei tarvitse olla syntynyt juuri samana vuonna -eivät isoveljetkään ole ;)

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26876333:
Juu, kotona on kavereita, mutta koulupäivinä isommat ovat joko koulussa tai sitten vanhin minun kanssani "naapurikaupungissa" sairaalassa, jolloin 4-vuotiaan on hyvä olla hoidossa mieluummin. Kaks tuollaista ~3-vuotiasta on, jotka ovat oikein mieluisia, "mun parhaita kavereita" :)
Tuohan on ihan selvä että nuo sairaalapäivät sun pitää saada hoitopäiviksi koska silloin ei ole kyse virikehoidosta vaan oikeasta hoidon tarpeesta.

Minäkään en kyllä ymmärrä miksi virike-lapsi on pph:lla, siellähän saa yhtäpaljon virikkeitä kuin kotona, joten miksi ei sitten ole kotona?

"oikea ammattivalittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26876641:
Joo, täällä onkin 21 lasta samassa ryhmässä, siinä on varmasti kavereita ja tosi hellää sekä yksilöllistä hoitoa myös virikelapsille. Mieluummin kumminkin vien tuohon pph:lle jossa neljä lasta sulassa sovussa leikkii hiekkiksellä ja askartelee (jokainen saa varmasti tarpeeksi ohjausta jne.). Ja meillä ainakin poika tykkää eri-ikäisistäkin kavereista, ei tarvitse olla syntynyt juuri samana vuonna -eivät isoveljetkään ole ;)
Niin on täälläkin 21 lasta ryhmässä ja pidän sitä ihan hyvänä asiana. Kavereita on löytynyt ja monenlaista touhuavat mitä ei pph pojan kanssa tehnyt. Askartelevat,pitävät musiikkituokioita yms. pph.lla joskus jotain piirteli.

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";26876658]Niin on täälläkin 21 lasta ryhmässä ja pidän sitä ihan hyvänä asiana. Kavereita on löytynyt ja monenlaista touhuavat mitä ei pph pojan kanssa tehnyt. Askartelevat,pitävät musiikkituokioita yms. pph.lla joskus jotain piirteli.[/QUOTE]

Meillä on onneksi niin ihana pph että tekee aivan kaikkea lasten kanssa ja selvästi tykkää työstään tosi paljon :) On ennen ollut päikyssä töissä ja sanoi väsyneensä siihen rumbaan ja meteliin joka siellä oli. Ens viikolla jatkuu hoito näin kesäloman jälkeen ja kuulemma heti ekana päivänä pääsee metsäretkelle ja makkaranpaistoon :D Poika tykkää sellaisesta toiminnasta tosi paljon ja esim. noista teatteriretkistä.

21 lasta on tosi paljon samassa ryhmässä, itsekään en jaksais sellaisessa kovin kauaa.

sakio
Viime vuoden 5v. oli ensin muutaman kuukauden kokopäivähoidossa työssäoloajan ja loppuvuodeksi jäi ns. virikehoitoon 10pv/kk päiväkodin pienryhmään(12 lasta).
Sovimme ryhmän vetäjän kanssa minä päivinä lapsi on hoidossa, sillä yksi hoitajista opiskeli ja oli viikosta tietyn päivän poissa, jolloin eivät saaneet lisähoitajaa tilalle. Ei mulle varsinaisesti sanottu päiviä milloin ei saa olla hoidossa, ne sovittiin yhdessä. Ajattelin lasten turvallisuutta ja hoitajien työmäärää etten vienyt lasta hoitoon silloin, kun yksi oli pois opiskelun vuoksi.
Mun mielestä tuon ikäinen kuuluu jo päiväkotiin, koska siellä saa enemmän virikkeitä, sosiaalisia taitoja ja kaveritkin alkaa olla tärkeitä. Antaa pph:n hoitaa niitä pienempiä, jotka oikeasti kuuluvat pph:lle kodinomaiseen paikkaan hoitoon.

"oikea ammattivalittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26876676:
Meillä on onneksi niin ihana pph että tekee aivan kaikkea lasten kanssa ja selvästi tykkää työstään tosi paljon :) On ennen ollut päikyssä töissä ja sanoi väsyneensä siihen rumbaan ja meteliin joka siellä oli. Ens viikolla jatkuu hoito näin kesäloman jälkeen ja kuulemma heti ekana päivänä pääsee metsäretkelle ja makkaranpaistoon :D Poika tykkää sellaisesta toiminnasta tosi paljon ja esim. noista teatteriretkistä.

21 lasta on tosi paljon samassa ryhmässä, itsekään en jaksais sellaisessa kovin kauaa.
No miten lapsesi sitten aikanaan jaksaa eskarissa ja koulussa?niissä kun ei ole vaan 4 oppilasta.
Eikö olisi hyvä ennen eskaria opetella ryhmässä oloa.

"hmm"
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26876354:
Samat palkkatulot pph saa, ollaan tästä keskusteltu kyllä :) Ja kiittelee kovasti, kun tuon pojan sinne, helpompi kuulemma kun on noita isompiakin hoidossa eikä pelkkiä VAUVOJA ;) Ko. 4-vuotias oli kotihoidossa vielä viime vuonna tähän aikaan eli meni reilusti yli 3,5-vuotiaana hoitoon.
Menettää kulukorvaukset kaikilta niiltä päiviltä kun pilttisi ei ole siellä hoidossa....

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";26876687]No miten lapsesi sitten aikanaan jaksaa eskarissa ja koulussa?niissä kun ei ole vaan 4 oppilasta.
Eikö olisi hyvä ennen eskaria opetella ryhmässä oloa.[/QUOTE]

:D

Oi aikoja, oi tapoja. Itse menin suoraan ekaluokalle käymättä edes eskaria, mitenköhän pärjäsin. Kai ihan hyvin, kun päättötodistuksen arvosanojen keskiarvo kiitettävä.

"oikea ammattivalittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26876720:
:D

Oi aikoja, oi tapoja. Itse menin suoraan ekaluokalle käymättä edes eskaria, mitenköhän pärjäsin. Kai ihan hyvin, kun päättötodistuksen arvosanojen keskiarvo kiitettävä.
Tottakai ennenvanhaan tehtiin juuri noin mutta nykyään pitää jo osata vaikka mitä ennen
eskari ja on hyvä oppia olemaan ryhmässä ja saa kenties kavereita jotka tulee eskariin.

Yhteistyössä