Ostin eilen sitte läppärin. Hinnat pilvissä???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26874684]Nykyään saa erittäin hyvän läppärin alle 400 eurolla. Taas yksi apina koijattu.[/QUOTE]
Toiselle 400:n erkin läppäri on "erittäin hyvä" ja toisen tarpeisiin täysin riittämätön.

Läppärin tavallinen elinikä ei liene paria vuotta enempää. Me ostettiin 2000-luvun alussa 1000 euron läppäri, joka hajoili jatkuvasti kahden vuoden takuun aikana. Kurjaahan se oli, kun kone loju jatkuvasti korjaamolla, ja maksettiin muun muassa turhaan nettiliittymästä. Lopulta saatiin takuuseen uusi kone. Oliskos toi kone nyt 7 - 8 vuotta vanha ja toimii yhä, tosin vain verkkovirtaan kytkettynä ja hitaaaaasti. Mutta on kuulemma todella harvinaista, että läppärit kestää noin kauan.

Läppärin tavallinen elinikä ei liene paria vuotta enempää. Me ostettiin 2000-luvun alussa 1000 euron läppäri, joka hajoili jatkuvasti kahden vuoden takuun aikana. Kurjaahan se oli, kun kone loju jatkuvasti korjaamolla, ja maksettiin muun muassa turhaan nettiliittymästä. Lopulta saatiin takuuseen uusi kone. Oliskos toi kone nyt 7 - 8 vuotta vanha ja toimii yhä, tosin vain verkkovirtaan kytkettynä ja hitaaaaasti. Mutta on kuulemma todella harvinaista, että läppärit kestää noin kauan.

Ihan mielenkiinnolla kyselisin noiden koneiden merkkejä :)
Onko tähän toimivaan kuitenkin kokeiltu vaihtaa akkua? Nehän kuitenkin taitaa olla aika lyhytikäisiä.

Oma mini teki semmoset temput että toimi pelkästään verkkovirralla siinä vuoden iässä vaikka kuinka sitä akkua ränkläs. Sit reppureissulle ku meni, niin maagisesti alkoi taas akulla toimimaan :D En tiedä josko se kosteus sitten teki jonkin tempun sille vai mikä.

Onko tähän toimivaan kuitenkin kokeiltu vaihtaa akkua? Nehän kuitenkin taitaa olla aika lyhytikäisiä.
Akut ovat lyhytikäisiä kun ne itse pilaa. Jos läppäri on jatkuvasti piuhassa eikä akkua käytetä lähes tyhjiin, sen varauskyky putoaa merkittävästi.
Kannattaisi silloin tällöin (pari kertaa viikossa) käyttää konetta ilman virtapiuhaa ja antaa varauksen pudota reilusti alle 20%:iin ja sitten taas piuhaan jossa se yhtäjaksoisesti taas varautuu täyteen.

Syväpurkaus tuhoaa myös läppäreissä käytteävät akut mutta koneessa on kyllä suojajärjestelmä tätä varten eli kone sammuu ennen kuin ollaan vaarallisella alueella.
Koskaan ei akkua saa käyttää loppuun ja jättää konetta sitten ilman latausta käyttämättömänä lojumaan sillä itsepurkaus laskee varauksen liian alas ja akku voi vaurioitua pysyvästi.

Oma mini teki semmoset temput että toimi pelkästään verkkovirralla siinä vuoden iässä vaikka kuinka sitä akkua ränkläs. Sit reppureissulle ku meni, niin maagisesti alkoi taas akulla toimimaan :D En tiedä josko se kosteus sitten teki jonkin tempun sille vai mikä.

Fujitsu Siemens Amilo lukee koneessa. Toimi siis noin viisi vuotta moiteettomasti, nykyään toimii vain verkkovirrassa. Konetta tosin käytetäänkin melko harvoin, kun on niin hidaskin. Aikeissa siis hankkia uusi läppäri, ja luulen että meidän tarpeisiin riittää kyllä 400 euron läppäri, menee muuten hienot ominaisuudet hukkaan. Me ei siis olla mitään atk-ihmisiä, mutta kai siinä ekassa koneessa jotain vikaa oli, kun tilttaili jatkuvasti ja toinen kone kesti moiteettomasti viitisen vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26874057:
Työkone mulla on sitten asia erikseen ja se pyöriikin jo ihan eri hintaluokassa mutta se ei onneksi ole minun päänsärkyni :D

Pitipäs mennä katsomaan paljon tuo työkone maksaa uutena. Huhhuh, 3000€ sais pulittaa :O En ois kuvitellu että ihan ton hintanen olis, ku kuitenkin suht hitaasti pyörii. Syynä on kai enemmänkin tuo verkko eikä itse kone. Mutta inhottavasti tämä huippukonekin (jonkun nettilehden hopeasijalle tullu "superkone") tökkii ja jumittaa välillä. Kaipa tätäkin pitäis putsata ja eheyttää, mutta kun nuo toiminnot on lukittu.

Pitipäs mennä katsomaan paljon tuo työkone maksaa uutena. Huhhuh, 3000€ sais pulittaa :O
Juu, tuollaisia kolmen tonnin koneita meilläkin on ja vaihdetaan parin vuoden välein.

Firman politiikka on tosin aivan käsittämätön. Vanhat koneet, siis vain kaksi vuotta vanhat, romutetaan!!! Täysin toimivia ja kotikäytössä vielä vuosia kelpaavia koneita ei myydä esimerkiksi henkilökunnalle. Syyksi mainitaan tietoturva ettei vain kovalevyn mukana lähde talosta salaista tietoa. Kerran ehdotin että irrotetaan koneesta kovalevy ja ostaisin pelkän koneen johon itse hankkisin uuden levyn. Ei käy, linja on tiukka.

Miniläppärit nyt muutenkin on aivan turhia kapistuksia. Mun lähipiiriin ei ole ainakaan osunut ensimmäistäkään kunnolla toimivaa miniläppäriä.
Mutta, minä ostin tuossa jokin aika sitten Acerin läppärin, oli tarjouksella 299€, ja hienosti on toiminut. Tosiaan, leffoja minäkin katselen paljon koneella, ja surffailen netissä, ja hyvin on toiminut. Ei ole mikään hidas junttura todellakaan. Myös uudemmat pelitkin pyörii moitteettomasti, vaikka ei kyllä tehojen mukaan pitäisi. :o

Miniläppärit nyt muutenkin on aivan turhia kapistuksia. Mun lähipiiriin ei ole ainakaan osunut ensimmäistäkään kunnolla toimivaa miniläppäriä.

Ai. Minusta tuo on ollut ihan näppärä laite, joka saa kyllä edelleen palvella minua vaikka isommankin koneen nyt hankin. Uudet korkealaatuiset mp4(?)-leffat vain tökkivät tosi pahasti. Ja tietty se näyttökin on suhteellisen pieni elokuvien katsomiseen. Mutta noin muuten ihan kiva ja kompakti, ainakin ulkomaanmatkoilla ym.

Muuten tuntuis toimivan suht ok (ei oo kylläkään niin nopea kuin mitä luulis melkein tyhjän, uuden ja nopean koneen olevan...). Mut facen kanssa takkuaa todella pahasti!! Virustorjunta, Spybot ja palomuuri vaikuttais sanovan että kaikki on ok, mut siltikään ei face avaudu kuin ehkä joka 7 kerta, pitää ränklätä tota f5 koko hiton ajan. Ei yhtään kivaa!!

Tietääkö kukaan mikä vois olla vikana? Ei ainakaan voi mikään tärkeä ohjelma/sovellus puuttua kun kuitenkin joskus harvoin aukeaa?

koneen hankinta ois taas eessä. Mutta mulla pitää läppärin pystyy pyörittään moitteettomasti uusinta photaria ja piirtopöytää, lapsen pelejä, nettiä.
nyt lähinnä merkki hakusessa. Ollu kaks acerin konetta, nykynen hp ja kummassaki on plussat ja miinukset.

koneen hankinta ois taas eessä. Mutta mulla pitää läppärin pystyy pyörittään moitteettomasti uusinta photaria ja piirtopöytää, lapsen pelejä, nettiä.
nyt lähinnä merkki hakusessa. Ollu kaks acerin konetta, nykynen hp ja kummassaki on plussat ja miinukset.

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html

Tuolla voi vertailla läppärien näytönohjaimia nopeuden suhteen. Samoilta sivuilta löytyy myös prosessorien nopeusvertailuja. Jos ehdokkaiden muut ominaisuudet ovat samoja, niin nuo vertailut voivat ratkaista pelin.

Ostan 1200-1600 euron arvosen (ovh) läppärin joka kolmas vuosi. Kyse on ihan siitä, mitä pitää tärkeänä ja mihin haluaa käyttää rahaa. Tietokoneissa laatu maksaa aina. En halua painavaa muovikuorista rimpulakonetta vaan ohuen ja kevyen, tukevasta alumiinista valmistetun työkoneen.

Heikoin kohta lienee näytön saranointi joka saattaa alkaa hajoamaan ehkä kolmen vuoden iässä. Riippuu tietysti ihan käytöstä. Ei kannata joka välissä renata kantta kiinni ja auki.
Virtajohdot murtuvat helposti liittimen vierestä mutta niitä saa uusia eli ei vaikuta varsinaisesti itse koneen käyttöikään. Paljon kirjoittavan koneesta voi näppäinhattujen kiinnikkeet murtua jolloin näppäimet irtoaa. Tämäkin vaatii kyllä muutaman vuoden tai "painavat sormet".
Toki sisällä on myös paljon osia jotka voivat hajota mutta suht perusvarmaa tekniikkaa siellä on.

Yleisesti ottaen arvioisin läppärin käyttöiäksi 3-4 vuotta. Siinä ajassa jo ohjelmistojen tehovaatimukset kasvavat niin paljon että kone menee "vanhaksi" vaikka vielä toimiva olisikin.

Yhteistyössä