Ostin eilen sitte läppärin. Hinnat pilvissä???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

....

Vieras
Siis huhhuh noita hintoja :O
Käytiin cittarissa ja gigantissa vähän katsomassa hintoja. Ja nehän oli ihan mahottomia! Halvimmat oli siinä 500€. Tai olihan niitä myös 450€, mutta niistä ei olisi ollut yhtikäs mihinkään, niin hitaita peruskoneita kuin olla ja voi.

Ahistaa vähän se miten hiton paljon tuli törsättyä johonkin tietokoneeseen. Ostin lopulta (PINKIN!!) Samsungin 700 eurolla. Ai että näin pienituloista kirpas heittää tuollainen summa menemään, mutta ompahan nyt sitte ikioma läppäri.

Onko nuo koneet tosiaan aina ollu noin pirun kalliita??

[QUOTE="Marianna";26873976]700€ taitaa hyvinkin olla keskihinta perus toimivasta kannettavasta, että ihan taisit sopuhintaan saada.[/QUOTE]

Niinhän se taitaa olla. Mutta jotenkin nurinkurista miettiä että tuolla hinnalla olisi saanut vanhan perustoimivan autonkin. Ja nyt ne rahat meni johonkin pieneen läppäriin. Miten ne voikin olla noissa hinnoissa? Ois kiva tietää minkälaista kate% nuo tekee. Tai yleensäkin että paljon tuollaisen 2,5kg mötikän valmistukseen menee kuluja.

Jotenkin oon kuvitellut että tuollaisen peruskoneen hinnat laskisi nyt kun tietotekniikka kuitenkin on jo niin edistynyttä. Mutta kai ne vain nousee koko ajan...

vai mitä sä käytännössä sillä koneella sit teet päivittäin, et tarviit jotkut huipputehot? :P Pelaat?

Ihan pyörin netissä ja kattelen leffoja, sen lisäksi tietysti opiskelen (koulukoneeksi tuon ostin). Mutta kun nykyisessä miniläppärissä leffat vain pätkii kun on niin mahdottoman tehoton, niin ajattelin nyt satsata vähän parempaan kuin siihe 333€ koneeseen jossa oletettavasti ei mikään toimi.
Plus että työpaikalla olen oppinut kantapään kautta että Toshiba-merkkiset laitteet kannattaa kiertää kaukaa, niin epäluotettavia laitteita että :rolleyes:

Jotenkin oon kuvitellut että tuollaisen peruskoneen hinnat laskisi nyt kun tietotekniikka kuitenkin on jo niin edistynyttä. Mutta kai ne vain nousee koko ajan...
Tekniikka kehittyy huimaa vauhtia joten samalla rahalla saa koko ajan vaan enemmän.
Muistan kun minulla joskus IT-urani alkuaikoina oli työkoneena IBM:n "kannettava" joka oli aikansa huippua.
Suorittimen nopeus: 25 Mhz
Kiintolevy: 40 Mb
Keskusmuisti: 640 Kb
Hinta: 60000 mk

me ostettiin just acer emachines, olisko ollu just vajaa 500e ja ihan hyvin pyörii leffat ja kaikki perusjutut. sit jos pelailee niin ymmärrän jos koneessa on oltava jotkut supertehot mutta kyllä leffojojen katteluun ja netin selailuun riittää ihan "perus"läppärikin.

Niinhän se taitaa olla. Mutta jotenkin nurinkurista miettiä että tuolla hinnalla olisi saanut vanhan perustoimivan autonkin. Ja nyt ne rahat meni johonkin pieneen läppäriin. Miten ne voikin olla noissa hinnoissa? Ois kiva tietää minkälaista kate% nuo tekee. Tai yleensäkin että paljon tuollaisen 2,5kg mötikän valmistukseen menee kuluja.

Mulla on tässä tällä hetkellä tämmösenä työkäyttöläppärinä joku 600 e maksanut Acer ja ihan on sen tarpeen ajanut, mitä minä tarvitsen.

Niin ja tuosta autosta; joo-o, toki sillä summalla saa perustoimivan auton, mutta kun autosta on hieman muitakin kuluja kuin se ostohinta, joten nämä eivät oikeastaan ole vertailukelpoisia keskenään.

Perusläppäreissä hinnat ovat pysyneet samalla tasolla. Joskus löytyy 399€ tarjouksia tai jopa alle, mutta niistä kannattaa pysyä erossa. Ne ovat vanhoilla osilla varustettuja jämiä, valmiiksi vanhoja rutkuja, joissa on karsittu kaikessa. Halvalla ei saa hyvää ja tehokasta. 700 eurolla saa jo vähän halppismalleja paremman koneen, ei ihan mopoimmalla suorittimella jne.

Perustoimivan tietokoneen saa käytettynä muutamalla kympillä tai ilmaiseksi ja vielä tämän vuosituhannen mallia.

me ostettiin just acer emachines, olisko ollu just vajaa 500e ja ihan hyvin pyörii leffat ja kaikki perusjutut. sit jos pelailee niin ymmärrän jos koneessa on oltava jotkut supertehot mutta kyllä leffojojen katteluun ja netin selailuun riittää ihan "perus"läppärikin.
Jep, juutuubi ja 2+ pyörivät peruskoneellakin mutta tosissaan pelaavan kannattaa hankkia pöytäkone johon voi tuunailla ne parhaat osat.
Itse käytän kotiläppäriä nettiselaamisen lisäksi pienimuotoiseen videoeditointiin ja DVD-levyjen tekemiseen. Toisinaan myös koodailen. Näiden johdosta vaatimuksena oli 17-tuumainen näyttö ja riittävästi tehoja. Nämä speksit täyttyvät sellaisella apout tonnin koneella.
Vaimolla on perusläppäri joka riittää nettiin ja kouluhommiin.

Työkone mulla on sitten asia erikseen ja se pyöriikin jo ihan eri hintaluokassa mutta se ei onneksi ole minun päänsärkyni :D

Samsung 15.6" kannettava NP305V5A-T04SE - Gigantti

Tuossa on btw se jonka itse lopulta ostin. Paraatipaikalla oli tuo kone siellä Gigantissa, joten veikkaan että tässä nyt huijattiin pahemman kerran. Mutta vissiin tuossa on ihan hyvät nuo tehot ja muistit sun muut, vai??
10 kertaa enemmän tallennustilaa ainakin kuin mitä omassa miniläppärissä, se olikin melkein ainut asia jonka osasin itse noista luvuista lukea :rolleyes:

Ja onhan se sentäs kivanvärinen ja erilainen, näin naisena yritän lohdutella itseäni sillä :D Ja Samung on kai aina Samsung, hyvä merkki(???)

Silti, hitto, 700€. Aaargh!

Kyllä se hinta laskee, siitä samaisesta koneesta. Mutta koneet uudistuu koko ajan, niin sen peruskokoonpanon hinta pysyy kutakuinkin samana, on vaan tehokkaampi ja uudempaa teknologiaa sisältävä kuin se vuosi sitten saman maksanut.

Mies tuntee koneet kunnolla ja aina kotiin uutta konetta ostaessa se hinta pysyy samana :D

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
No ohan ne kalliita, tää mun acerin kone makso 499 ja on tosi hyvä, yritti ne kaupata mulle jotain 700e kallista konetta mut tällä tulee kouluhommat kuntoon ja on kiva peruskone.

No ohan ne kalliita, tää mun acerin kone makso 499 ja on tosi hyvä, yritti ne kaupata mulle jotain 700e kallista konetta mut tällä tulee kouluhommat kuntoon ja on kiva peruskone.

Jep. Vissiin ois pitänyt olla tiukkana ja vaatia halvempaa. Mutta jotenkin vierastan noita kummallisennimisiä merkkejä, asusit, acerit ja toshibat sun muut ovat itselläni vähän pannassa. Packard bellin koneitakin ois saanut 500€ ja vähän harmittaa etten nyt semmoista ottanut. Mutta niinhän se kai on että kerran se vain kirpaisee....... Ja se on pinkki :D

Tosin nyt pitää vähän kiristää vyötä ja katsella ettei törsää mihinkään muuhun turhaan rahaa, vähän pitäisi säästöönkin saada fyrkkaa tulevaa opiskelukautta ajatellen.

mikä on läppärin elinikä? kuinka monta vuotta se toimii jos kohtelee hyvin? kertokaa

Tätä minäkin yritin siltä myyjältä kysellä. Mutta se vain vastas jotain ihan ympäripyöreää :rolleyes:

Kun miniläppärin ostin niin myyjä varoitti että se tulee olemaan entinen siinä 3 vuoden jälkeen. Hyvin se vielä pyörii (3v aika tasan) vaikka on reppureissulla Aasiassakin ollut kosteassa ja hiekassa ja vaikka missä.

Jotenkin toivon että tää ku on kuitenkin Samsung, niin toimisi sen 5-7 vuotta? Jos se menis brakaa jo parin vuoden sisällä, niin vähänkö alkais v*tuttaa...

mikä on läppärin elinikä? kuinka monta vuotta se toimii jos kohtelee hyvin? kertokaa
Heikoin kohta lienee näytön saranointi joka saattaa alkaa hajoamaan ehkä kolmen vuoden iässä. Riippuu tietysti ihan käytöstä. Ei kannata joka välissä renata kantta kiinni ja auki.
Virtajohdot murtuvat helposti liittimen vierestä mutta niitä saa uusia eli ei vaikuta varsinaisesti itse koneen käyttöikään. Paljon kirjoittavan koneesta voi näppäinhattujen kiinnikkeet murtua jolloin näppäimet irtoaa. Tämäkin vaatii kyllä muutaman vuoden tai "painavat sormet".
Toki sisällä on myös paljon osia jotka voivat hajota mutta suht perusvarmaa tekniikkaa siellä on.

Yleisesti ottaen arvioisin läppärin käyttöiäksi 3-4 vuotta. Siinä ajassa jo ohjelmistojen tehovaatimukset kasvavat niin paljon että kone menee "vanhaksi" vaikka vielä toimiva olisikin.

Läppäreihin kannatas ottaa Intelin suoritin,eikä Amd:ta. Amd käy kuumana,joten käyttöikä voi olla huonohko?? Tosin poikkeuksia on,mut ite suosin inteliä läppäriin.

Yhteistyössä