Suomen valtion velkaantumisesta

Pikkukaupunkilainen

Aktiivinen jäsen
28.06.2011
9 370
16
38
Uusi Suomi uutisoi tänään Jorma Railonkosken teoriasta, jonka mukaan Suomi on jo roskalainaluokassa, koska Suomessa lasketaan BKT:hen myös julkiset palvelut.
Onko tästä asiasta mielipiteitä?

Oma mielipiteeni yhtyy Railonkosken kanssa.
Olen täysin samaa mieltä, että Suomen BKT lasketaan väärällä tavalla, eikä se anna muille maille objektiivista, eikä realistista tarkastelunäkökulmaa Suomen todelliseen tilanteeseen - tuolla asian esitystavalla halutaan kaunistella asioita, ja mitenkäs kävi Kreikassa tuon asioiden kaunistelun (lue: pimittäminen) seurauksena.
Muutenkin olen sitä mieltä, että valtion velkaantuminen on ehdottomasti pysäytettävä välittömästi.
Suomen tulee lopettaa euromaille tukipakettien ja takauksien myöntäminen, sekä tehtävä kotimaassa asiallista vero -ja talouspolitiikkaa, että Suomi saadaan taas raiteille.
Suomen valtion velka on moninkertaistunut viime vuosina ja tästä saa osviittaa mm. Velkakello.fi-osoitteesta.

Tässä linkkejä uutiseen / Railonkosken blogiin:

Yrittäjä Jorma Railonkoski jyrähti: "Suomi jo nyt roskalainaluokassa" | Uusi Suomi
Valtion lainanotto on tabu — JormaR

No sun olemattomalla "älykkyydellä" ei pitäisi edes yrittää ajatella näin monimutkaisia asioita. Mieti vain milloin menet seuraavalle röökille. Siinäkin on sulle varmaan jo liikaa mietittävää!

[QUOTE="Nipo";26870741]No sun olemattomalla "älykkyydellä" ei pitäisi edes yrittää ajatella näin monimutkaisia asioita. Mieti vain milloin menet seuraavalle röökille. Siinäkin on sulle varmaan jo liikaa mietittävää![/QUOTE]

Just, johan oli asiallinen kommentti.
Ihan vain tiedoksesi, että minä seuraan politiikkaa päivittäin, enkä perusta poliittisia mielipiteitä millekään mututuntumalle, vaan ihan faktoihin.

Olen myös mukana poliittisessa toiminnassa.

Itsekin alennat sitä BKT:a vaihtamalla hommia. Tyypillinen poliitikko, sinussa on selvästi ainesta :)
Jos kaikki eläisimme niinkuin opetamme, ei ehkä oltaisi tässä jamassa.
Mutta ihan kaikella ystävyydellä, onhan sekin tyhjää parempi, että edes ajattelee. Ehkä se joskus konkretisoituu tekoihin ja valintoihin.

(ps. oikeesti olen sitä mieltä, että jatkuva talouskasvu on mahdoton yhtälö, eli kovasti onnea työpaikanvaihdoksen ja elämänmuutoksen johdosta)

Valtioiden (siis muidenkin kuin Suomen) velkaantuminen on kysymys, joka ei ole ratkaistavissa sillä, että yksinkertaisesti lopetetaan (lisä)velanotto. Jokainen kansantaloustieteen peruskurssin istunut nimittäin muistaa, että raha = velka. Rahalla on nimellisarvonsa ainoastaan siksi, että joku on jollekin velkaa vastaavan summan. Dollariseteleissä tämä on itse asiassa ilmaistukin: "This note is legal tender for all debts public and private means".

Aihe olisi mielenkiintoinen, mutta nyt pitää kyllä lähteä lenkille! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26871032:
Valtioiden (siis muidenkin kuin Suomen) velkaantuminen on kysymys, joka ei ole ratkaistavissa sillä, että yksinkertaisesti lopetetaan (lisä)velanotto. Jokainen kansantaloustieteen peruskurssin istunut nimittäin muistaa, että raha = velka. Rahalla on nimellisarvonsa ainoastaan siksi, että joku on jollekin velkaa vastaavan summan. Dollariseteleissä tämä on itse asiassa ilmaistukin: "This note is legal tender for all debts public and private means".

Aihe olisi mielenkiintoinen, mutta nyt pitää kyllä lähteä lenkille! :)

On toki näin ja sitä en sano ollenkaan, että kaikki Suomen velat pitäisi maksaa kerralla pois vaan sitä, että ainakin tämä velkakehitys on pysäytettävä.
Jos rakennamme sille pohjalle tätä yhteiskuntaa, että hyvinhän tämä velalla pyörii ja maksetaan velalla velkaa. Näin ei toimi.

Talouskuri on avainsana.

olen samaa mieltä siitä, että Suomen valtion velkaantuminen on erittäin vakava ongelma

vasuri rahaministerinä ei ole koskaan tiennyt hyvää...

Yksi nyky-yhteiskuntamme vakavimmista.
Sen sijaan, että laitettaisiin asiat kuntoon, keskitytään epäolennaisuuksiin.

Esimerkiksi täällä nostetaan tätä rasismikorttia koko ajan ja mistään ei saa sanoa mitään ja keskitytään siihen, että kaikki pitää olla niin suvaitsevaista yms...
Toki tämäkin on tärkeä asia, mutta mun se ei saisi olla se politiikan päätavoite yksinään.

Viimeisestä lauseesta en voisi olla enempää kanssasi samaa mieltä.

Jyrki Katainen hämmästyi: ”…sitten pitäisi ottaa vielä lisää velkaa” | Uusi Suomi

Se on näköjään Katainenkin tajunnut, että jatkuva velanotto ei voi jatkua tällä tahdilla.
Toisaalta, kun Katainen tuossa nyt huokailee, että "voi voi, ei voi ottaa enempää velkaa", voisi hieman miettiä, kuinka paljon sitä velkaa on otettu kriisimaiden pelastamiseksi.

Sitten kun sitä velkaa otettaisiin suomalaisten ja Suomen auttamiseksi, Katainen kääntää kukkaronnyörit kiinni.
Vastuullista politiikkaa - sanoisin, että ei.

Jyrki Katainen hämmästyi: ”…sitten pitäisi ottaa vielä lisää velkaa” | Uusi Suomi

Se on näköjään Katainenkin tajunnut, että jatkuva velanotto ei voi jatkua tällä tahdilla.
Toisaalta, kun Katainen tuossa nyt huokailee, että "voi voi, ei voi ottaa enempää velkaa", voisi hieman miettiä, kuinka paljon sitä velkaa on otettu kriisimaiden pelastamiseksi.

Sitten kun sitä velkaa otettaisiin suomalaisten ja Suomen auttamiseksi, Katainen kääntää kukkaronnyörit kiinni.

onko Suomi itse asiassa antanut vielä kovin paljoa rahaa etelän vetelille?

eiks ne rahat ole olleet enempi niitä Jutan takuutusten vakuutuksia

• Tykkää
Reactions: Pikkukaupunkilainen

Pikkukaupunkilainen hei, onko Suomi tosiaan ottanut velkaa (tai antanut paljonkin rahaa) kriisimaille? Suhteessa koko tähän poruun.

Mitenkä se sinun siirtymisesi kokoomuksen riveihin sopii ajatusmaailmaasi? Tuntuu, että usein olet kuitenkin hyvin paljon kokoomusvastainen. Mielenkiintoista, että lkuitenkin harkitset ko. puoluetta - mitkä asiat sinne vetävät?

Just. Puuttuu vain Keittis, Lilii ja pari satunnaista miestä. Aina samat pätemässä näissä aiheissa.

Jos Keittis, Lilii ja pari satunnaista miestä ei kommentoisi, tämä ketju kuihtuisi kasaan hyvin äkkiä.

Juuri yhteiskunnalliset asiat ovat niitä kaikkein mielenkiintoisimpia ketjuja, joita seuraan. Toivoisin lisää ASIALLISIA keskustelijoita näihin ketjuihin, missä Chalakin nykyään luuraa?

Jatka vaan Lilii kommentoimista. Olet asialinjalla ja puhut täyttä asiaa.

Suomen kokoon nähden aivan tarpeeksi - sitä paitsi pelkästään se konkreettisesti annettu raha ei vastaa sitä todellista vastuuta.
Suomen antamat takaukset yms. kasvavat koko ajan ja tilanne riistäytyy vielä ennemmin tai myöhemmin käsistä.

Ja Jutan vakuudet taitaa olla pelkkää demarisanahelinää ja sitä, että pidetään vaalilupaukset ihan periaatteesta kynsin ja hampain.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26888175:
Pikkukaupunkilainen hei, onko Suomi tosiaan ottanut velkaa (tai antanut paljonkin rahaa) kriisimaille? Suhteessa koko tähän poruun.

Mitenkä se sinun siirtymisesi kokoomuksen riveihin sopii ajatusmaailmaasi? Tuntuu, että usein olet kuitenkin hyvin paljon kokoomusvastainen. Mielenkiintoista, että lkuitenkin harkitset ko. puoluetta - mitkä asiat sinne vetävät?

Onhan Suomi nyt ottanut muutaman viime vuoden aikana ihan älyttömästi velkaa - tietysti tuo taantuma ja sen elvytystoimetkin vaikututtavat jollain tasolla, mutta totuus on se, että muutamien viime vuosien aikana Suomen valtionvelka on kasvanut roimasti.
Tuossa on hyvää materiaalia: Velkakello.fi

Ja pieni Suomi on kokoonsa nähden antanut aivan tarpeeksi näille laiska-Jaakoille rahaa, joiden parlamentit ja korruptoituneet hallintoelimet on itse sössineet omat hommansa.

Niin ja siitä kokoomushommasta; en minä ole vielä minnekään loikannut ja sen loikkaamisen taustalla olisi nimenomaan kunnallispoliittinen kannanotto ja ehkä entistä paremmat vaikutusmahdollisuudet tämän kunnan asioiden hoidossa.
Kokoomuksen valtakunnanpolitiikka ei todellakaan houkuttele ja sen takia olen tätä loikkaustani niin paljon miettinyt, enkä tehnyt vielä siitä asiasta päätöstä. Kohta pitäisi juu, kun kuntavaaliehdokaslistat lyödään lukkoon.
Myös kuntauudistus hannaa.
Kokoomuksen ajatusmaailma on perusperiaatteiltaan hyvä ja sopivan oikeistolainen, mutta tämä nykyinen Kataisen ajama "Pelastetaan Kreikka, Espanja, Irlanti, Portugali ja ketä jonoon ikinä tuleekaan"-periaate ei ole millään tavalla järkevä, eikä kestävä.
Jonain päivänä ne seinät kaatuvat päälle; tässä Soini on viisas mies.

Onhan Suomi nyt ottanut muutaman viime vuoden aikana ihan älyttömästi velkaa - tietysti tuo taantuma ja sen elvytystoimetkin vaikututtavat jollain tasolla, mutta totuus on se, että muutamien viime vuosien aikana Suomen valtionvelka on kasvanut roimasti.
Tuossa on hyvää materiaalia: Velkakello.fi

Ja pieni Suomi on kokoonsa nähden antanut aivan tarpeeksi näille laiska-Jaakoille rahaa, joiden parlamentit ja korruptoituneet hallintoelimet on itse sössineet omat hommansa.

Niin ja siitä kokoomushommasta; en minä ole vielä minnekään loikannut ja sen loikkaamisen taustalla olisi nimenomaan kunnallispoliittinen kannanotto ja ehkä entistä paremmat vaikutusmahdollisuudet tämän kunnan asioiden hoidossa.
Kokoomuksen valtakunnanpolitiikka ei todellakaan houkuttele ja sen takia olen tätä loikkaustani niin paljon miettinyt, enkä tehnyt vielä siitä asiasta päätöstä. Kohta pitäisi juu, kun kuntavaaliehdokaslistat lyödään lukkoon.
Myös kuntauudistus hannaa.
Kokoomuksen ajatusmaailma on perusperiaatteiltaan hyvä ja sopivan oikeistolainen, mutta tämä nykyinen Kataisen ajama "Pelastetaan Kreikka, Espanja, Irlanti, Portugali ja ketä jonoon ikinä tuleekaan"-periaate ei ole millään tavalla järkevä, eikä kestävä.
Jonain päivänä ne seinät kaatuvat päälle; tässä Soini on viisas mies.

Kyllä minä valtion velan tiedän, mutta pointtini oli, että mikä osuus tuosta on mielestäsi kriisimaiden takia otettua velkaa.

Mikset siirry persujen riviin? Keskusteluista kanssasi tulee melko useinkin mieleeni, ettet siellä olisi kovin kaukana aatteellisesta kodistasi.

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26888331:
Kyllä minä valtion velan tiedän, mutta pointtini oli, että mikä osuus tuosta on mielestäsi kriisimaiden takia otettua velkaa.

Mikset siirry persujen riviin? Keskusteluista kanssasi tulee melko useinkin mieleeni, ettet siellä olisi kovin kaukana aatteellisesta kodistasi.

Ehkä suoranaisesti lainaa ottaessa ei olla määritelty, että tämä osuus menee eurokriisin hoitoon, mutta kun mietitään niitä summia, joita sinne on mennyt.
Esimerkiksi Kreikan toisesta lainapaketista Suomen osuus oli 1.5 miljardia - pakkohan tuon rahamäärän jättämä aukko on jollain "tukkia".
Ja viime vuosien "tilinpäätösten" perusteella sitä on tukittu aikasmoisen voimakkaasti velkarahalla. Ja tämä kierre ei voi jatkua.

Ei, minä en oikein näe Persuihin siirtymistä hyvänä vaihtoehtona.
Myönnän, että olen euro- ja maahanmuuttokriitikko, mutta en halua kannattaa sellaista touhua, mitä siellä puolueen sisällä tapahtuu - siis ihan suoranaista rasismia. Suomessa sekoitetaan helposti puhdas maahanmuuttokriittisyys ja rasismi.
Persuissa on hyviä kantansa perustelevia ja asiallisia maahanmuuttokriitikoita, mutta sitten Teuvo "Neekeriukko" Hakkaraiset pilaavaat sen, enkä halua mitään neekeri-linjaa olla kannattamassa.

Vastakysymys sinulle LiiLii; muistelen, että olet vasemmistolainen.
Mitäs mieltä olet Vasemmistoliiton täystakinkäännöstä; ennen vaaleja olivat tukipaketteja vastaan, mutta jahka pääsivät ministeriauton nahkaiselle takapenkille, yhtäkkiä Arhinmäelle tukipaketit kelpasivat.
Mitä sinä tästä ajattelet? Mitä ajatuksia se sinussa herättää?

No itseaasiassa kokoomus ja katainen piti ehtona hallitukseen tulemiselle sitä että rahaa pitää jakaa etelän vetelille, demareille oli niin kova hallituskiima että oli pakko suostua jakamaan rahaa etelän vetelille ja katainen ajaa kuin käärmettä pyssyyn että saa antaa sitä rahaa etelän vetelille, loppua ei näy ja lisää velkaa otetaan että asitä voidaan jakaa etelän vetelille.

• Tykkää
Esimerkiksi Kreikan toisesta lainapaketista Suomen osuus oli 1.5 miljardia - pakkohan tuon rahamäärän jättämä aukko on jollain "tukkia".

Vastakysymys sinulle LiiLii; muistelen, että olet vasemmistolainen.
Mitäs mieltä olet Vasemmistoliiton täystakinkäännöstä; ennen vaaleja olivat tukipaketteja vastaan, mutta jahka pääsivät ministeriauton nahkaiselle takapenkille, yhtäkkiä Arhinmäelle tukipaketit kelpasivat.
Mitä sinä tästä ajattelet? Mitä ajatuksia se sinussa herättää?

Sinä kyllä kirjoitat ihan kuin persut! Anteeksi, ei ollut kohteliaisuus. :ashamed:

Ensin tuosta rahasta, siis onko Suomi tosiaan antanut rahojaan 1,5 mrd Kreikalle?

Sitten tuosta politiikasta - yritän olla huomioimatta persulatteuksia (joilla helposti antaa vain itsestään yksinkertaisen mielikuvan, vinkkinä sinulle) kuten "täystakinkääntö" ja "ministeriauton nahkainen takapenkki". Siis vasemmistohan ei edelleenkään ole suoranaisesti kriisimaiden (pankkien) tukemisen kannalla. Mutta mikä on pienen puolueen vaihtoehto? Pystyvät kuitenkin hallituksessa viemään eteenpäin paljon kotimaassa tärkeitä omia suuntiaan ja ohjaamaan tällä hetkellä etenkin kulttuuri-, urheilu ja liikennepolitiikkaa. Minusta sillä on suuri merkitys ja olen iloinen, että vasemmistoliitto on mukana hallituksessa.

Kompromissit. Elämä on.

• Tykkää
[QUOTE="vieras";26888394]No itseaasiassa kokoomus ja katainen piti ehtona hallitukseen tulemiselle sitä että rahaa pitää jakaa etelän vetelille, demareille oli niin kova hallituskiima että oli pakko suostua jakamaan rahaa etelän vetelille ja katainen ajaa kuin käärmettä pyssyyn että saa antaa sitä rahaa etelän vetelille, loppua ei näy ja lisää velkaa otetaan että asitä voidaan jakaa etelän vetelille.[/QUOTE]
Tässä sitä tyypillisistä persupuhetta, vältä tätä tyyliä pikkukaupunkilainen. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26888406:
Sinä kyllä kirjoitat ihan kuin persut! Anteeksi, ei ollut kohteliaisuus. :ashamed:

Ensin tuosta rahasta, siis onko Suomi tosiaan antanut rahojaan 1,5 mrd Kreikalle?

Sitten tuosta politiikasta - yritän olla huomioimatta persulatteuksia (joilla helposti antaa vain itsestään yksinkertaisen mielikuvan, vinkkinä sinulle) kuten "täystakinkääntö" ja "ministeriauton nahkainen takapenkki". Siis vasemmistohan ei edelleenkään ole suoranaisesti kriisimaiden (pankkien) tukemisen kannalla. Mutta mikä on pienen puolueen vaihtoehto? Pystyvät kuitenkin hallituksessa viemään eteenpäin paljon kotimaassa tärkeitä omia suuntiaan ja ohjaamaan tällä hetkellä etenkin kulttuuri-, urheilu ja liikennepolitiikkaa. Minusta sillä on suuri merkitys ja olen iloinen, että vasemmistoliitto on mukana hallituksessa.

Kompromissit. Elämä on.

Niin - onhan toki persulatteuksien välttäminen poliittisessa retoriikassa ja korrektisti puhuminen se kaikista tärkein ja tavoiteltavin asia.
Ei suinkaan se, että puhuttaisiin tavalliselle kansalle tavallisista asioista niiden oikeilla nimillä.
Ei toki, puhutaan mielummin korrekteilla ja globaaleilla sanansäkeillä ja jätetään kanssa täysin vaille ymmärrystä.
Juu-u, tätähän tässä on viime vuodet harrastettu, enkä nyt koe sitä mitenkään erityisen ideaaliksi ja tavoiteltavaksi tilanteeksi. Minä olen sen verran politiikkaa seurannut, että ymmärrän sen mukamas hienon paskanjauhannan läpi, mutta kaikki eivät ymmärrä, eikä tätä nykyjärjestelmää voi silloin sanoa demokratiaksi.

Ja kyllä - Suomi on ensimmäisessä tukipaketissa antanut rahojaan Kreikalle 1.5 miljardia euroa, samoin kuin toisessa + sitten päälle vielä Suomen muut vastuut.
Aivan järjetön summa ja tässä oli pelkkä Kreikka.
Kun ajatellaan, että kuinka suurella summalla olisi voitu mahdollisia Kreikan kaatumisesta aiheutuneita "turmia" pelastaa täällä rahasummalla, joka on nyt annettu kreikkalaisille, eikä siellä päässä ole siitä huolimatta saatu minkäänlaista muutosta aikaan - heidän suonsa on niin syvä, ettei sitä voi muiden maiden rahoin pelastaa.
Lopputulema on se, että meillä on Eurooppa, jossa kaikilla mailla on hirveästi velkaa ja kaikkien maiden kansalaisilla paha olla - joo-o, onhan tämä tietysti jonkun mielestä kansan etu, mutta minä en sitä sellaisena näe.

Niin ja sitten vielä vasemmistoliitosta.
Kun kirjoitit, että eivät edelleenkään kannata kriisimaiden tukemista suoranaisesti, niin kyllä he kannattavat. Hallituksessa äänestäessään pakettien puolesta, he kannattavat sitä. That´s how it goes.
Toki voivat näihin kulttuuriasioihin vaikuttaa, mutta silti yksi päävaalilupauksista on lyöty - eikä kauheasti pienituloisten aseman parantamiselle olla tehty, mistä he myös vouhkasivat.
Ja erottivat vaalilupauksensa pitäneet Yrttiahon ja Mustajärven...
Mutta jokainen puolue tavallaan.

Niin - onhan toki persulatteuksien välttäminen poliittisessa retoriikassa ja korrektisti puhuminen se kaikista tärkein ja tavoiteltavin asia.
Ei suinkaan se, että puhuttaisiin tavalliselle kansalle tavallisista asioista niiden oikeilla nimillä.
Ei toki, puhutaan mielummin korrekteilla ja globaaleilla sanansäkeillä ja jätetään kanssa täysin vaille ymmärrystä.
Juu-u, tätähän tässä on viime vuodet harrastettu, enkä nyt koe sitä mitenkään erityisen ideaaliksi ja tavoiteltavaksi tilanteeksi. Minä olen sen verran politiikkaa seurannut, että ymmärrän sen mukamas hienon paskanjauhannan läpi, mutta kaikki eivät ymmärrä, eikä tätä nykyjärjestelmää voi silloin sanoa demokratiaksi.

Tähän kohtaan tekisi mieli lopettaa keskustelu. Jos ei voi keskustella asiallisesti, niin ei sitten ollenkaan.

Ja kyllä - Suomi on ensimmäisessä tukipaketissa antanut rahojaan Kreikalle 1.5 miljardia euroa, samoin kuin toisessa + sitten päälle vielä Suomen muut vastuut.
Aivan järjetön summa ja tässä oli pelkkä Kreikka.
Eikö Suomi ole antanut lähinnä takauksia?

Niin ja sitten vielä vasemmistoliitosta.
Kun kirjoitit, että eivät edelleenkään kannata kriisimaiden tukemista suoranaisesti, niin kyllä he kannattavat. Hallituksessa äänestäessään pakettien puolesta, he kannattavat sitä. That´s how it goes.
Toki voivat näihin kulttuuriasioihin vaikuttaa, mutta silti yksi päävaalilupauksista on lyöty - eikä kauheasti pienituloisten aseman parantamiselle olla tehty, mistä he myös vouhkasivat.
Ja erottivat vaalilupauksensa pitäneet Yrttiahon ja Mustajärven...
Mutta jokainen puolue tavallaan.

Olen eri mieltä.

• Tykkää

Yhteistyössä