tuli toisesta ketjusta mieleen.. luunapeista & tukistamisesta

  • Viestiketjun aloittaja "Lily"
  • Ensimmäinen viesti
"Lily"
nykyäänhän nämä ovat ehdottomasti kielletty pahoinpitelynä, mikä minusta on järjetöntä. itse sain lapsena tukkapöllyä aiheesta, eikä siitä mitä traumoja jäänyt ja samanlaisia kokemuksia on ystävillänikin. tukkapölly EI OLE mielipuolista repimistä ilman syytä, ja sama pätee luunappeihin. mutta nykyään lapsia pitäisi kasvattaa puhumalla , ja seurauksena on kurittomia mukuloita, jotka eivät tottele mitään. esim. uhmaikäisillä on usein korvat kadoksissa, jolloin puhuminen on yhtä tyhjän kanssa. luunappi, mitä seuraa keskustelu (äidin piti antaa luunappi kulta, koska kielloista huolimatta riehuit ja kaadoit jukkapalmun..) & halaus toimii paljon paremmin
 
Joo, ehkä mennyt vähän vouhotukseksi tuokin asia. En hyväksy ruumiillista kurittamista, mutta pieni läpsäytys sormille ei mielestäni sitä ole. Toki koska, olisi vaikee vetää rajaa, niin parempi on nollatoleranssi.

Minä, huono äiti, olen kyllä napsauttanut taaperoitani/leikki-ikäisiäni sormille, jos ei useasta kiellosta huolimatta, jätä jotain asiaa rauhaan tms. En tarkoita nyt mitään kovaa läpsyä,vaan kevyesti juuri sen verran että tuntuu ja lapsi enemmänkin säikähtää.
Tätä ei tietty saisi ääneen sanoa... jään odottelemaan sosiaalihuollosta vieraita.
 
samaa mieltä
Samaa mieltä aloittajan kanssa. Nykyään ihan älytöntä tämä touhu, ei mitään järkeä! Kyllä tukistaminen ja luunapit pitäisi olla ihan sallittuja! Pahoinpitely on täysin eri asia!!!
 
"vieras"
Jos lapsi puree niin kyllä törkkään sen irti, en tietenkään nyrkillä lyö sitä mutta huitasen kädellä irti. ja tukkapöllyä jos sitä voi semmoiseksi sanoa saa kyllä jos tekee jotain todella typerää ja vaarallista esim. repii kissaa mahasta kaksin käsin eikä huudosta huolimatta irrota.
 
Joo, ehkä mennyt vähän vouhotukseksi tuokin asia. En hyväksy ruumiillista kurittamista, mutta pieni läpsäytys sormille ei mielestäni sitä ole. Toki koska, olisi vaikee vetää rajaa, niin parempi on nollatoleranssi.

Minä, huono äiti, olen kyllä napsauttanut taaperoitani/leikki-ikäisiäni sormille, jos ei useasta kiellosta huolimatta, jätä jotain asiaa rauhaan tms. En tarkoita nyt mitään kovaa läpsyä,vaan kevyesti juuri sen verran että tuntuu ja lapsi enemmänkin säikähtää.
Tätä ei tietty saisi ääneen sanoa... jään odottelemaan sosiaalihuollosta vieraita.

Älä huolehdi. Vaikutat normaalilta vanhemmalta mitä suurin osa palstan mammoista ei todellakaan ole.

Koskahan nämä lainsäätäjät keksivät lain että liian kovaääninen komentaminen on rangaistava teko? Tai komentaminen ylipäätänsä. Sehän on yksilönvapauden loukkaamista.
 
"vieras"
Olen täysin samaa mieltä.

Olen napsauttanut sormille ja ottanut niskatukasta kiinni kaikkien neljän kanssa muutamia kertoja. Kukaan ei ole traumatisoitunut ka väitän, että lapseni ovat onnellisia lapsia.

Itse olen saanut kans pikku muistutuksia niskalettiin ja kynsille ja arvostan edelleen vanhempiani kasvattajina.

Tämä ehdoton koskemattomuus on tehty tyhmiä vanhempia varten. Ei voi vetää rajaa minnekään, joten kielletään kaikki.
 
"vieras"
Niin usein olen jo kuullut tapauksia, joissa esimurkku/murkku karkailee kotoa, polttaa tupakkaa, haistattelee jne ja sanoo jo itse vanhemmilleen "et sinä minulle mitään voi, koetapas vain pitää väkisin kotona niin kerron sossuille että revit ja tukistit minua ja joudut itse kuseen". Kaikille lapsille ei opettavainen keskustelu riitä ja vanhemmat eivät uskalla enää tehdä mitään peläten joutuvansa itse pulaan.

Tuntuu, että maalaisjärjen käyttö ei ole sallittua ja ihmisiä pidetään ihan idiootteina. Kukaan järkevä aikuinen ei pahoinpitele lastaan haluten satuttaa.
 
Kyllä lapsi pitää saada tottelemaan ilman että sen pitää pelätä vanhempiaan (kivun tuottaminen aiheuttaa pelkoa vanhempia kohtaan). Tukistamisella, läpsäisyllä, luunapilla jne. lapsi ei opi mitään muuta kuin että äiti/isä satuttaa, ei sitä miksi niin tapahtuu.
 
19v.
mun mielestä nykyään vanhemmat koittaa olla enemmänkin ystäviä lapsensa kanssa välttääkseen kaikki vastoinkäymiset. ei sääntöjä, rajoja tmv..Ja kaiken saa mitä haluaa. Sitten ihmetellään kun ei osata käyttäytyä, ollaan ylimielisiä ja ei mihinkään tyytyväisiä. Ja se kanssa että laiskoja menemään töihinkään kun ei ole tarvinnu mitää koskaan tehdä asioiden eteen..
 
Kyllä lapsi pitää saada tottelemaan ilman että sen pitää pelätä vanhempiaan (kivun tuottaminen aiheuttaa pelkoa vanhempia kohtaan). Tukistamisella, läpsäisyllä, luunapilla jne. lapsi ei opi mitään muuta kuin että äiti/isä satuttaa, ei sitä miksi niin tapahtuu.
Jaa, miksiköhän mä en ainakaan ikinä pelännyt mun vanhempiani? Ja miksi mä opin, että jotain ei saa tehdä, ja miten ihmeessä mä opin sen ettei toisia saa satuttaa.
Joo, ja nyt sä tartut tohon että,enhän mä oppinut kun kerran kehtaan omianikin läpsäyttää sormille.
No mä koen sen toisten satuttamisen ja vanhempien pienet läppäsyt vähän eri asiaksi.
Ajattelisin tän asian niin, että jos tietoisesti läpsäytät sormille, kun lapsi ei usko, ja näin ollen siis hallitset voimasi ja osaat vaan " näpäyttää", niin se ei ole niin "paha", kuin kurittaminen sillätavoin että menettää vaan hermot ja tekee ajattelematta jotain.
Jos vanhempi kokee että omalla kohdallaan raja on häilyvä, silloin ei tietnkään pidä koskea lapseen ollenkaan, mutta se mistä tässä nyt puhuttiin koskee lähinnä sellaista kosketusta lapseen, joka ei oikeasti edes satu.

Ymmärsiköhän kukaan? Varmastikaan eivät ainakaan ne, jotka eivät hyväksy minkäänlaista lapseen kohdistuvaa negatiivista kosketusta. Tosin onko silloin ymmärryksessä vai ymmärtämisen tahtomisessa vikaa?
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
"Vieras"
Tästä se alkaa. Kohta huomataan että omat lapsemme eivät oikeastaan ole meidän. Me synnytetään ne mutta ihan toinen taho määrää miten me lapsiamme hoidetaan ja kasvatetaan.
 
"eee"
Kyllä lapsi pitää saada tottelemaan ilman että sen pitää pelätä vanhempiaan (kivun tuottaminen aiheuttaa pelkoa vanhempia kohtaan). Tukistamisella, läpsäisyllä, luunapilla jne. lapsi ei opi mitään muuta kuin että äiti/isä satuttaa, ei sitä miksi niin tapahtuu.
Mutta jos lapselle nimenomaan selitetään, miksi niin tapahtui? Esim. lapsi kiskoo kissaa hännästä -> näpäytys sormille ja lapsi irti kissasta, sitten kyykkyyn lapsen tasolle ja kerrotaan miksi joutui puuttumaan näin äkisti.
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
Samaa mieltä aloittajan kanssa!Itse olen saanut selkääni - jopa remmillä,mua on tukistettu,annettu luunappia - ihan syystä,joskus jopa ilman syytä.Ei mulle mitään traumoja ole jäänny.

Omiani olen koittanu kasvattaa ilman että on saaneet mitään nuista edellä mainituista..Jokaista olen ottanut niskavilloista kiinni(en repinyt,kuten mua tehtiin)kevyesti,silleen muutama karva vaan ja kevyt nosto.Eikä nuille ole traumoja tullu..ovat yhäkin iloisia.

Nykypenskat tietää omaa ihtiään koskeva koskemattomuuslain jopa liiankin hyvin.Osa jopa kuvittelee voivansa tehdä ihan mitä lystää ilman että itse joutuisivat tilille/vastuuseen/saavat rangaistuksen...On mullekkin Iippa sanonu "otappa ovi pois ja ilmotan sossulle",kun käytiin sotaa mitä saa ja mitä ei saa tehdä..ja ovet kun paukku,otin huoneen oven pois.Eipä neitikään soitellut sossuun-ja ovi oli 3 viikkoa poissa.
 
"vieras"
Samaa mieltä aloittajan kanssa!Itse olen saanut selkääni - jopa remmillä,mua on tukistettu,annettu luunappia - ihan syystä,joskus jopa ilman syytä.Ei mulle mitään traumoja ole jäänny.

Omiani olen koittanu kasvattaa ilman että on saaneet mitään nuista edellä mainituista..Jokaista olen ottanut niskavilloista kiinni(en repinyt,kuten mua tehtiin)kevyesti,silleen muutama karva vaan ja kevyt nosto.Eikä nuille ole traumoja tullu..ovat yhäkin iloisia.

Nykypenskat tietää omaa ihtiään koskeva koskemattomuuslain jopa liiankin hyvin.Osa jopa kuvittelee voivansa tehdä ihan mitä lystää ilman että itse joutuisivat tilille/vastuuseen/saavat rangaistuksen...On mullekkin Iippa sanonu "otappa ovi pois ja ilmotan sossulle",kun käytiin sotaa mitä saa ja mitä ei saa tehdä..ja ovet kun paukku,otin huoneen oven pois.Eipä neitikään soitellut sossuun-ja ovi oli 3 viikkoa poissa.
Meilläkin puuttuu yksi ovi. :D Poika aiko soittaa poliisit, jos otan sen irti. :LOL:
 
en ymmärrä
[QUOTE="Lily";26869047]nykyäänhän nämä ovat ehdottomasti kielletty pahoinpitelynä, mikä minusta on järjetöntä. itse sain lapsena tukkapöllyä aiheesta, eikä siitä mitä traumoja jäänyt ja samanlaisia kokemuksia on ystävillänikin. tukkapölly EI OLE mielipuolista repimistä ilman syytä, ja sama pätee luunappeihin. mutta nykyään lapsia pitäisi kasvattaa puhumalla , ja seurauksena on kurittomia mukuloita, jotka eivät tottele mitään. esim. uhmaikäisillä on usein korvat kadoksissa, jolloin puhuminen on yhtä tyhjän kanssa. luunappi, mitä seuraa keskustelu (äidin piti antaa luunappi kulta, koska kielloista huolimatta riehuit ja kaadoit jukkapalmun..) & halaus toimii paljon paremmin[/QUOTE]

Sai sitä ennen pajauttaa vaimoakin jos se ei tehnyt niin kuin käsketään, ja piiskata työntekijöitä jotta oppisivat ahkerammiksi. Uusia keinoja on keksitty näihinkin, miksei siis lapsenkasvatukseen.

Vai päteekö tässä taas joku "on muakin mies vetäny kännissä lättyyn ja ihan ihminen minä olen, niin pitää kaikkien miesten saada pieksää vaimojaan" -logiikka, mikä menee multa aina yli hilseen?

Eihän ketään aikuista ihmistä saisi ojentaa väkivallalla eli fyysisen kivun tuottamisella. Miksi lapsi on vähemmän ihminen? Ei ymmärrä.
 
En nauttinu
Mua tukistettiin kovasti ja usein lapsena ja muistan hiuksiakin irronneen runsaasti tämän seurauksena. En nauttinu asiasta ja vieläkin vihaan vanhempiani tämän vuoksi. Omiani en tukista mutta ääntä korotan liiankin usein ja siitä poden huonoa omaatuntoa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;26869521:
Sai sitä ennen pajauttaa vaimoakin jos se ei tehnyt niin kuin käsketään, ja piiskata työntekijöitä jotta oppisivat ahkerammiksi. Uusia keinoja on keksitty näihinkin, miksei siis lapsenkasvatukseen.

Vai päteekö tässä taas joku "on muakin mies vetäny kännissä lättyyn ja ihan ihminen minä olen, niin pitää kaikkien miesten saada pieksää vaimojaan" -logiikka, mikä menee multa aina yli hilseen?

Eihän ketään aikuista ihmistä saisi ojentaa väkivallalla eli fyysisen kivun tuottamisella. Miksi lapsi on vähemmän ihminen? Ei ymmärrä.
Joo-o, vaimon pieksäminen ja ihmisten hakkaaminen onkin täysin sama asia kuin lapsen saama pieni tukistus/näpäytys.

Mutta tosiaan, jos sulle noiden ero epäselvä niin todellakin kannattaa pysyä ihan siinä nollatoleransissa.
 
Rollolainen
jos pieni lapsi on juoksemassa tiele, otan kyll kiini hupusta, kädest ihan mistä vaan saan, koska pelkkä EI sana on joskus tehoton. siinä voi sattua, mutta mieluummin se että lapseen sattuu, ku huppu kiristaa tai käten sattu ku otan lujaa kinni, kui että jäisi auton alle.
 
en ymmärrä
Joo-o, vaimon pieksäminen ja ihmisten hakkaaminen onkin täysin sama asia kuin lapsen saama pieni tukistus/näpäytys.

Mutta tosiaan, jos sulle noiden ero epäselvä niin todellakin kannattaa pysyä ihan siinä nollatoleransissa.
Tahtoo vaan sanoa että "kyllä ennenkin sai ja hengissä selvittiin" on huterin mahdollinen perustelu, kuten varmaan ymmärrät jos viitsin yrittää.

Saisikos sille vaimolle tai työntekijälle nyt sitten antaa ihan pienen tukkapöllyn tai luunapin? Ihan vain hänen parhaakseen?
 
aivan eri juttu
jos pieni lapsi on juoksemassa tiele, otan kyll kiini hupusta, kädest ihan mistä vaan saan, koska pelkkä EI sana on joskus tehoton. siinä voi sattua, mutta mieluummin se että lapseen sattuu, ku huppu kiristaa tai käten sattu ku otan lujaa kinni, kui että jäisi auton alle.
No mutta tämä nyt on ihan eri asia, jos rajoitetaan tarvittavaa fyysistä voimaa käyttäen välittömien vahinkojen ehkäisemiseksi! Napataan topakasti kiinni ettei putoa, pidetään väkisin paikalle tärkeässä näytteenotossa, pidetään väkisin sylissä ettei lyö sisarusta tms. Ihan eri juttu kuin että napautetaan otsaan tai kiskotaan hiuksista eli tuotetaan tahallaan kipua "opetusmielessä".
 
mites on?
[QUOTE="vieras";26869548]Tämä kiteyttää minunkin ajatukset aiheesta. Nollatoleranssi on tyhmiä varten.[/QUOTE]

Päteekö tämä myös muihin ihmissuhteisiin kuin vanhempi-lapsisuhteeseen? Saako muitakin ihmisiä "kurittaa fyysisesti" vaan ihan vähän, silleen nätisti? Että naapuri ei palauttanut ruohonleikkuria ajoissa, niin saa tukistaa, mut ei lyödä?

Jos ei, niin miksi?
 
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;26869547:
Tahtoo vaan sanoa että "kyllä ennenkin sai ja hengissä selvittiin" on huterin mahdollinen perustelu, kuten varmaan ymmärrät jos viitsin yrittää.

Saisikos sille vaimolle tai työntekijälle nyt sitten antaa ihan pienen tukkapöllyn tai luunapin? Ihan vain hänen parhaakseen?
Sähän tässä yrität väen väkisin saada pahoinpitelyn ja pienen läpäyksen vastaamaan toisiaan.
Mun perustelu ei se että " ennekin sai" vaan se että en koe sitä vääräksi ja välillä se tuntuu olevan ainut asia mikä toimii.

Harvemmin varmaan joudut vaimolle/työntekijälle samallalailla muutenkaan sanomaan/toimimaan kun lapselle?
Toi on vähän niinkuin verrattavissa siihen, että jos aikuinen kävisi muhun kiinni, niin puolustaisin itseäni ihan niin paljon kun tarvii, jos lapsi kävisi kiinni joutuisin rajoittamaan sitä itsepuolustusta.

Nykyaikana suurinnongelma taitaakin olla se, että lapsia yriteään väkisin kohdella kuin aikuisia. Mutta tiedoksi, ei ne ole.
 
"vieras"
Täysin eri mieltä aloittajan kanssa. Kuten on kaikki kasvatusekspertitkin. Lasten ruumiillisen kurittamisen hyväksyminen on barbaarista, ja aina väärin. Se kertoo vain kurittajan yksinkertaisuudesta kun ei kyetä keksimään parempaa keinoa kasvattaa lasta kuin väkivallalla alistamisella.
 

Yhteistyössä