Mikähän sairaskohtaus isälläni on ollut?

  • Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti
"a p"
Isäni on yksin talviasuttavalla mökillämme, 7-8 h matkan päässä, piti alunperin olla elokuun loppuun saakka. Hän on 68-vuotias. Muutamia päiviä sitten hänelle oli tullut sängystä noustessa yhtäkkiä todi huono ja etova olo, (muttei ollut oksentanut) oli ruvennut huimaamaan voimakkaasti, kylmä hiki oli noussut, lisäksi hän oli pudonnut sängystä lattialle koska jalat eivät olleet kantaneet. Tämä oli kolmas kolmen vuoden sisällä, mutta tämä oli pahin kuulemma, aiemmin ei ole käynyt tuota että jalat eivät kanna. Hän kertoi noista vasta nyt äskettäin.

Mieheni oli menossa hakemaan isäni mökiltä parin vk päästä, isäni mukaan tuloa ei tarvitse aikaista. Itse olen kuitenkin todella huolissani. Kannattaisiko meidän yrittää taivutella isäni tulemaan mahd. pian kotiin, ja menemään lääkäriin? Miltä tuo kohtaus kuulostaa, voisiko olla sydän-tai aivoinfarktia?

Isältäni on -03 leikatu paksunsuolen syöpä, joka vuosi on tutkittu muttei ole siellä tai muuallakaan ollut syöpää sen koommin. Muuta hoitoa ei silloin tarvittu kuin leikkaus, koska se saatiin sillä pois. En tiedä voisiko tuo syöpää olla, vai mitä ihmettä...:-(
 
"Vieras"
Enteilee jonkinlaista aivotapahtumaa ja kenties infarkti tulossa. Kyllä lääkäriin, aivot voidaan kuvata ja lääkkeet määrätä. Verenpaine, kolesteroli ja verenohennus...lääkkeitä löytyy.
 
"a p"
http://www.terve.fi/terveyden-abc/tia-kohtaukset-otettava-vakavasti

Lääkäriin nyt eikä huomenna!
Joo kyllä täytyy yrittää patistaa tiukasti, vaikka hän itse vähättelee, ja sanoi juuri tänään että menee lääkäriin vasta kun mies hakee hänet kuun lopussa suomeen...ei ole siis tuo mökki Suomessa. voisi tietty pyytää yhtä paikallista suomalaista naapuria viemään paikalliseen lääkäriin jo ihan huomenna, ja tulemaan mukaan tulkiksi. Lääkäriltä voisi sitten kysyä kannattaisiko suomeen tuloa aikaistaa. Minä kyllä olisin sitä mieltä.

Isäni on ollut aina sellainen ettei mene lääkäriin millään, saa ihan oikeasti riidellä asiasta. silloin ennen kuin tuo paksunsuolensyöpäkin todettiin, oli ollut kuumetta, laihtumista ja anemiaa 8 kk ennen kuin sain pakotettua hänet lääkäriin...:-/

Olen todella huolissani. :-(
 
"..."
asentohuimausta. Eli makuulla verenpaine matala, ku nousee äkkiä ylös, RR ei nousekaan vaan jää matalalle. Tilanne korjaantuu yleensä nopeasti muutamassa minuutissa. Harmitonnta yleensä mut vaatii lääkärikäynnin jotta poissuljetaan muut sairaudet. HUOM! En ole lääkäri, vain ensihoitaja.
 
Ttppii
Enemmän tuo rytmihäiriöltä vaikuttaa,kun ei ollut puolieroja ja oli kylmänhikisyyttä. Tai verenpaineen romahdukselta jostain syystä. Mutta mistä sitä tietää mitä siinä kohtauksessa oli kun ei ollut silminnäkijöitä.
 
"Sirkkeli"
Mulla on aivan samanlaisia kohtauksia ollut muutaman vuoden. Saattoi tulla kaupassa, lenkillä, kotona istuessa yms. Lisäksi tulee mieletön jano niissä. Olen saanut kohtaukset pysymään poissa jatkuvalla juomisella. Alkoi ihan yks kaks ja luulin aina että on joku sydäri yms. vakava kohtaus.
En tietenkään väitä, että isälläsi johtuisi vähästä juomisesta. Mutta että voi olla pienempikin syy kuin joku vakava kohtaus.
 
"mie"
Kannattaa se lääkärissä käydä jos kohtauksia on ollut useita...itselleni tulee vastaavia oireita jos nousen liian nopeasti ylös tai jos kaadun selälleni sängylle...tuntuu että taju lähtee.
 
"a p"
[QUOTE="...";26850059]asentohuimausta. Eli makuulla verenpaine matala, ku nousee äkkiä ylös, RR ei nousekaan vaan jää matalalle. Tilanne korjaantuu yleensä nopeasti muutamassa minuutissa. Harmitonnta yleensä mut vaatii lääkärikäynnin jotta poissuljetaan muut sairaudet. HUOM! En ole lääkäri, vain ensihoitaja.[/QUOTE]

Minullakin on ollut asentohuimausta, ei tullut voimakasta pahoinvoinnin tunnetta ja huimausta/kylmää hikeä, eikä myöskään alaraajat halvaantuneet hetkeksi.

Googlettelin, ja oireet sopivat TIA-kohtaukseen eli aivovernekierron häiriöön.


Aivoverenkiertohäiriö - AVH oireet

Juttelin juuri isäni kanssa puhelimessa, vähätteli kovasti, mutta sain hänet kysymään sairaanhoitajaystävänsä mielipidettä. Minusta hänen pitäisi heti huomenna hakeutua paikalliseen lääkäriin.
 
"a p"
[QUOTE="Sirkkeli";26850167]Mulla on aivan samanlaisia kohtauksia ollut muutaman vuoden. Saattoi tulla kaupassa, lenkillä, kotona istuessa yms. Lisäksi tulee mieletön jano niissä. Olen saanut kohtaukset pysymään poissa jatkuvalla juomisella. Alkoi ihan yks kaks ja luulin aina että on joku sydäri yms. vakava kohtaus.
En tietenkään väitä, että isälläsi johtuisi vähästä juomisesta. Mutta että voi olla pienempikin syy kuin joku vakava kohtaus.[/QUOTE]

Toivotaan että oilisi leivempää. Isäni kuitenkin aina vähättelee,mm. syövän oireita vähätteli kovasti aikanaan...
 
"vieras"
Lekurille heti huomenna. Jos TIA, huomenna voi tulla totaalihalvaus. Eli tutkimuksiin mars!

Ja miehet on oikeasti tyhmiä, kun ei mene sinne lekurille jos joku paikka ei ole kovasti KIPEÄ. Aivoverenkiertohäiriöön taas ei kipu kuulu yleensä (toki massiivivuodossa pää räjähtää), siksi moni vanhempi ihminen jää kotiin seurailemaan tilannetta. Jos ois mun isä, hakisin itse väkisin lekurille mieluiten heti.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";26850412]Lekurille heti huomenna. Jos TIA, huomenna voi tulla totaalihalvaus. Eli tutkimuksiin mars!

Ja miehet on oikeasti tyhmiä, kun ei mene sinne lekurille jos joku paikka ei ole kovasti KIPEÄ. Aivoverenkiertohäiriöön taas ei kipu kuulu yleensä (toki massiivivuodossa pää räjähtää), siksi moni vanhempi ihminen jää kotiin seurailemaan tilannetta. Jos ois mun isä, hakisin itse väkisin lekurille mieluiten heti.[/QUOTE]


Linkitin tämän keskustelun isälleni. Huomenna soitan terveyspalvelujen neuvontanumeroon ja kysyn sieltä. Kunpa hänet saisi jotenkin lopettamaan sen vähättelyn. :-(
 
"a p"
Ihan aluksi Isäsi on aikuinen ja päättää lopulta itse meneekö lääkäriin vai ei joten vaikka soittaist niin hän päättää itse hoidostaan.
No tietenkin päättää, ei kai kukaan voi aikuista ihmistä väkisin lääkäriin viedä. Mutta olen ennenkin onnistunut taivuttelemaan hänet lääkäriin, kaksi kertaa, ja molemmilla kerroilla on ollut suht vakavaa, ja olen suht oikeaan arvannutkin. Ekalla kerralla kymmeniä vuosia kestänyt hoitamattomana ollut paniikkihäiriö (johon löytyi helposti lääke, jolla oireet pysyneet nyt 15 v.kokonaan poissa) sekä toisella kerralla syöpä, joka saatiin poistettua kokonaan koska sain hänet tarpeeksi ajoissa suostuteltua lääkäriin.

En siis tajua miksi en nytkin yrittäisi suostutella, kun tiedän ettei hän sinne oma-aloitteisesti menisi välttämättä ollenkaan.
 

Yhteistyössä