asiakkaissa on olemassa niitä tyyppejä, jotka ovat aina naama väärin päin joka asiassa ja pienikin juttu kaataa heidän elämänsä... Muistavat joka kerta ilmoittaa vaihtavansa yritystä, mutta tulevat takaisin viikosta toiseen valittamaan taas jostain. Vievät julmetusti aikaa ja tekisivät ihan oikeasti palveluksen työntekijöille vaihtamalla yritystä (heidän kohdallaan tosin se ruoho ei koskaan tule olemaan vihreää siellä aidan toisellakaan puolella). Näissä tapauksissa syy virheeseen on harvemmin yrityksessä, mutta sillä asialla ei asiakkaalle ole merkitystä.
Itse asiakaspalvelu työtä tehneenä otan kaikki valitukset vastaan neutraalilla asenteella, mutta kohteliaasti. Kuuntelen asiakkaan ongelman (tulipa se millä volyymillä hyvänsä), kysyn miten asiakas toivoo yrityksen korjaavan tilanteen ja ehdotan sen jälkeen ratkaisun tilanteeseen ja etsin kompromissia johon molemmat ovat tyytyväisiä. Jos vika on yrityksessä, niin myönnän asian ja selvitän sen asiakkaalle ja teen kaikkeni että saan korjattua asian oikein. Jos vika on asiakkaassa, niin yritän esittää asian sen verran nätisti etten nolostuta asiakasta.
Se miten tilanne jatkuu on asiakkaasta itsestään kiinni.. Jos asiakas on käyttäytynyt minua kohtaan asiattomasti haukkumalla, menemällä henkilökohtaisuuksiin, ei osaa lopettaa äyskimistä/huutamista tms. niin asian korjaamisen jälkeen päätän asiakastilanteen napakasti ja ohjaan asiakkaan pois. Jos asiakas on alunperinkin ollut asiallinen reklamaatiota tehdessään (tulistumisen ymmärrän, mutta aikuisen pitää osata myös rauhoittua ja koota itsensä) niin teen vielä asian korjattuani jotain ekstraa, jolla hyvitän asiakkaan mielipahaa. Ja tarpeen vaatiessa myös olen asiakkaaseen jälkikäteen yhteydessä ja varmistan että kaikki toimii nyt parhain päin.
Nuo tapavalittajat, jotka mainitsin alussa saavat kaikista pienimmän palvelun, koska he palaavat taas seuraavalla viikolla uuden valituksen aiheen kanssa. Turha niitä on palvella ekstraa, koska se vaan lisää valitusintoa. Olen saanut vakiasiakkaita useasta asiakkaasta, jotka ovat tulleet tekemään reklamaatiota ja ovat olleet jo yrityksen vaihtamisen kannalla..
Huono palvelu on siis itseaiheutettua jossain määrin. Asiakas omalla käytöksellään pystyy vaikuttamaan siihen mihin reklamaatio tilanteessa päädytään ja tekeeekö asiakaspalvelija ekstraa heidän eteensä. Itse olen saanut asiakkaana todella hyvää palvelua myös reklamaatio tilanteessa ja olen aika vaativa asiakas, koska vaadin itseltänikin asiakaspalvelijana paljon. Tapa millä asiansa esittää reklamoidessa merkkaa todella paljon...
Jos menen huutamaan kitarisat pellolle johonkin yritykseen niin minut vaan hiljennetään mahdollisimman nopeasti, tehdään vättämätön paha mielipahan korjaamiseksi ja ohjataan pihalle ja minusta tulee takahuonelegenda. Tätä en halua, vaan hyvää palvelua jatkossakin..
PS. Monesti pienissä yrityksissä jos olet reklamoinut asiasta kohteliaasti, niin sinut myös muistetaan jatkossakin ja palvellaan paremmin kuin muut asiakkaat...
pahoittelen mahdollisia typoja.. Kirjoitan kännykällä...